Konu
:
Degerler Felsefesi.... Aksiyoloji...
Yalnız Mesajı Göster
Degerler Felsefesi.... Aksiyoloji...
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Degerler Felsefesi.... Aksiyoloji...
Aksiyoloji (Değerler Felsefesi)
Vikipedi
özgür ansiklopedi
Aksiyoloji (Değerler Felsefesi) etik ve estetik olmak üzere ikiye ayrılır
Etik
insanların ahlaki değerlerini sorgularken (ahlaklı - erdemli gibi) estekik ise neyin güzel olduğuyla ilgilenir
Neyin etik
neyin estetik olduğunu açıklamak oldukça güçtür
buradan hareketle aksiyoloji (değerler felsefesi) bireylerin davranışlarına temel teşkil eden değerleri araştırmaktadır
İnsan hareketleri (tüm yapıp etmeleri) ve ahlaki değerlerle ilgilenen kısmına ahlak (etik)
doğadaki ve sanattaki güzellikleri
bu güzelliklerin niteliklerini ve güzel takdir yargılarını inceleyen kısmına ise estetik denir
Ahlak doğru hareketlere temel olacak değerlerle ilgilenirken
estetik
hayalgücü ve yaratıcılığa dayanan doğal ve sanatsal güzelliklerle ilgilenir
Bu özelliklerinden dolayı estetik değerler subjektiftir ve ölçülüp değerlendirilmesi en zor olan değerlerdir
Değer felsefesi de denilen aksiyoloji
insanın yaşamı boyunca vardığı bir çok yargının kaynağı olan değerler sistemiyle ilgilenir
Yaşamın almaya zorladığı kararlar ve insanları iyi ve kötüyü ayırt etmesi için zorlaması sonucu insanlar iyi
kötü
ayıp
güzel
çirkin ve benzeri bir takım yargılara varırlar
işte felsefenin bu yargıların kaynağındaki değerlerin nasıl oluştuğu
niteliği
sınıflaması ve insanlık ilişkisi üzerinde duran alanına aksiyoloji (değerler felsefesi) denir
Sönmez’e göre aksiyoloji (değerler felsefesi) insanın yapıp etmelerini ve bunların dayandığı ilke ve değerleri inceler
Aksiyoloji;
Değerlerin kaynağı var mı?
Değerler içimizde mi
dışımızda mı?
Objektif mi
subjektif mi?
Sabit mi
değişken mi?
Her dönem toplumlar için mutlak değerler var mı?
Bu değerler toplumdan topluma
zamandan zamana değişim göstermekte mi?
gibi sorular sorar ve bu sorulara yanıtlar arar
Marxizm’in ahlak anlayışında insanların duygu
düşünce ve üretim açısından sömürülmemesi toplumsal çıkar
barış ve insan sevgisi başlıca ölçütlerdir
genel anlamıyla bilimsel araştırmalarda sorulan şu soruların cevaplarını bulmak ahlak’ın görevidir:
Araştırılan kişilerin kimlikleri açıklanmalı mı
gizlenmeli mi?
Onlara nasıl davranılmalı?”
bilimsel bilgiye nasıl saygı gösterilmeli?
vb
Aksiyolojinin (değerler felsefesi) sanatı konu alan bölümü estetik;
Sanatta güzellik – çirkinlik nedir? Göreli mi mutlak mıdır?
Sanatta bir amaç var mıdır?
Sanat sanat için mi yoksa toplum için midir?
gibi soruların cevaplarını araştırır
filozoflar bu sorulara farklı cevaplar vermişler ve bu yüzden değişik sanat ve estetik anlayışları benimsemişlerdir
aristoteles’e göre güzellik; düzen
simetri ve sınırlılığın doğru ortada olmasıdır
aristoteles bir yapıtın güzelliğinin sanatçının o yapıtı doğaya uygun şekilde tamamlayabilmesiyle ilişkili olduğunu belirtir
Thomas Aquinas güzelliğin ölçütlerini belirlerken
kişide haz uyandırması
düzen ve birliğe dayanması
amaçlılık
yetkinlik ve iyilik özelliklerini taşıması gerektiğini ifade etmiştir
Hegel sanatı insan ruhunun bir ürünü olarak ele alır
Spencer ise sanatın oyundan doğduğunu ve insanın arta kalan gücünü oyun için kullandığında bu işin onu güzellik algısına ve estetiğe götürdüğünü söyler
Felsefi ahlak ilk kez ortaya Eski Yunan’da çıkmıştır
İnsanın mutlu olması için neler gerektiğinin sorgulandığı Eski Yunan’da Demokritos mutluluk ahlakını kurmuş ve mutluluğa ulaşmak için duyguları yenmek gerektiğini savunmuştur
Sofistlere göre her insan ve toplum için genel geçer bir ahlak yoktur ve ahlak toplumdan topluma ve zamandan zamana farklılık gösterir
Sokrates ahlakın temelinin bilgi olduğuna inanır ve bu doğru bilginin de ancak akıl yoluyla elde edilebileceğini savunur
Ahlakın temel ölçülerinin doğruluk
adalet
toplu yaşama
insan sevgisi ve iç özgürlük olduğunu söyler
Aristoteles ahlaki eylemi “doğru olan orta”yı bulan eylem olarak tanımlar
Doğru olan ortayı bulma alıştırmalar yoluyla edinilir ve ölçütü doğru görüştür
Doğru düşünen ve doğruyu yapan insan mutluluğa ve erdeme de ulaşmış olacaktır
Ortaçağın karanlığında ahlak dini temellere oturtulmuştur
İyi ve kötünün belirlenmesi işi kutsal metinlere bırakılmış tam anlamıyla kaderci bir yaşam benimsenmiştir
Hobbes’a göre ahlak ve hukukun temel gayesi barışı sağlamaktır
Locke’a göre ise ahlakın dayanağı acı ve hazdır
Ahlaki iyi ve kötü
insanların özgür eylemlerinin yasalarla uyuşup uyuşmamasına bağlıdır
Kant’ın ahlak anlayışı görev ahlakı olarak da adlandırılır ve temel ilkesi;
“Öyle hareket et ki
senin hareketlerinin yasası
aynı zamanda başkalarının hareketleri için bir ölçüt olsun
”
görüşüdür
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul