Konu
:
Luc Irigaray
Yalnız Mesajı Göster
Luc İrigaray
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Luc İrigaray
LUC IRİGARAY
Çağdaş Fransız feminist düşünür
Parlern ‘est pas jamais neutre [Asla Yansız Olmayan Konuşma]
La Sexe linguistique [Linguistik Cinsiyeti
Sexes et Geneologies [Cinsiyetler ve Soy kütükleri]
Je
tu
nous: Pour une Culture de la Diffarance [Ben
Sen
Biz: Bir Farklılık Kültürüne Doğru]
Felsefeye psikiyatri ya da psikoloji alanından gelen Irigaray çağın önemli kadın düşünürlerinin başında gelir
Derrida’nın metafiziğin zorunlu kıldığı bastırma ve marjinalleştirmelere dair açıklamasından ilham alan Irigaray tüm dikkatini kültür ta*rafından baskı altına alınana yöneltmiştir
O nitekim
kadının gerek metafizik ya da felsefede ve gerekse de kültürde dışlanmış ol*duğunu öne sürer
Kadın Batı ‘nın kültürel imarjinerinde var değildir
Batı kültürü Freud’un Totem ve Tabu’sunun baba katlin*den çok daha eski olan bir ana katli üzerine inşa edilmiştir
Buna göre
Irigaray öncelikle felsefe tarihinde unutulmuş olan kadını arar
O bu bağlamda
görme duyusundan
nesne bilgi*sinden uzaklaşan ve özü varlığın
formu gerçekliğin ölçüsü yapan Platon’dan başla******
günümüze kadar olan bütün bir Batı felsefesi geleneğini eleştirir
Irigaray bu*nunla da kalmayıp
dildeki cinsel yönelimleri araştırmıştır
Kadının fallik olan dilde temsil edilmediğini öne süren filozofa göre
iletişimde bulunmak ve başkalarıyla ilişki kurabilmek
yani sosyal olabilmek için ka*dınlar ya erkeklerin dilini konuşmak ya da kendi dillerini yaratmak zorundadırlar
Ge*leneğin kendisini eksik bir Gestalt
erkek öznenin uçuk
akıldışı
hiçbir zaman tam olamayan bir yansıması olarak gördüğünü söylediği kadının dilde temsil edilmediğini tekrar tekrar ifade eden Irigaray
özgül kadınca söylemin eski/yeni sözlerini egemen düzenin çeşitli şekillerde yıkıldığı köşe taşla*rına yerleştirmeye çalışmıştır
Buna göre
o kadın cinsel organının biçimiyle ilgili bambaşka yapılar ortaya atarak psikanalizin fallüsüyle alay etmiş
erkek düşüncesinin kadın için aynada oluşturduğu imgeyi parçalamaya veya boşaltmaya kalkışmıştır
Irigaray aynı şeyin kadının sosyal statüsü için de geçerli olduğunu dile getirdikten sonra
kadının erkeğin
erkeğin de kadının yerinde hiçbir zaman olamayacağı bir fark*lılık etiği geliştirmiştir
Bir cinsel farklılık etiğinin kadın jeneolojileriyle olan bağlarını yeniden kurması gerektiğini savunan Irigaray’a göre
kadının jeneolojisini yeniden inşa etmek veya canlandırmak
bastırılmış kadını desteklemek
ona bir ifade imkanı kazandırmak
kendine özgü kültürünü iade etmektir
O kadınların son yıllarda kazan*dıkları hakların büyük bir bölümünün onla*rın erkek postuna bürünmelerine izin veren haklar 9lduğunu iddia eder
Ona göre
eşit haklara sahip olma ve hukuk düzeninin ta*rafsız olduğu mitosuna karşı
farklılık
ilk olarak haklarda kadınlar için ayrılık yapıl*masıyla aşikar hale getirilmelidir
Zira bu durumda yapılan klasik hukukun erkek
damgalı şekli karşısında kadınları eşitliğe zorlamak olacaktır
İkinci olarak da
cinsle*rin hukukta ilk kez kendilerini göstermeleri gerekmektedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul