Konu
:
Demokrıtos
Yalnız Mesajı Göster
Demokrıtos
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Demokrıtos
DEMOKRITOS:
Demokritos’un doğduğu yer İonia’da Teos ( Urla’nın güneyinde) olmalı
Kendisine “Abderalı filozof” deniyorsa da
belki de sonradan buraya gelip yerleşmiştir
Uzun yolculuklara çıkmış
bütün Yunanistan’dan başka
Mısır’ı
Anadolu’yu
İran’ı dolaşmış
Yurdunda siyaset işlerine hiç karışmamış
köşesine çekilmiş bir bilgin hayatı yaşamış
“Bir tanıtı bulmayı
Pers kralı olmaktan üstün tutarım” dermiş
İlkçağın en büyük doğa araştırıcısı sayılır
“Varolan” ona göre de
meydana gelmemiştir
yok olmayacaktır
değişmezdir
hep kendi kendisiyle aynı kalır
Ama “varolan”ın dışında bir de “varolmayan”
yani “boşluk” da
uzay da vardır
Uzay yüzünden “varolan”
kendileri artık bölünmeyen
görülemeyen kılıklara (ideai) ayrılır
Bunlara da Demokritos atom (bölünemeyen) adını verir
Atomlarda olabilen biricik değişiklik harekettir
yani yer değiştirmedir
Atomların birbirlerinden ayrılmaları
sadece nitelik bakımındandır
sadece büyüklük
küçüklük
yer
düzence vb
ayrılıklarıdır
Onun için Demokritos atomlarda ( bu gerçek varlıklarda) renk
ses
sıcaklık
soğukluk vb
niteliklerin bulunmadığını söyler
Renkleri görmemiz
sesleri işitmemiz
sıcaklığı duyumlamamız
tatlıyı
acıyı tatmamız
ancak
bir duygu yanılmasıdır
bir “karanlık” bilgidir
Duyular
asıl gerçeği
yani nesnelerin artık bölünemeyen son parçalarını (atomları) bilebilecek gibi keskin değildirler
Duyu bilgisi nesnelerin iç dokusunu
gerçek yapısını göremez
bunu ancak düşünen akıl kavrayabilir
Ama bunu söylemekle Demokritos
henüz düşünme ile algı
düşünülen dünya ile algılanan dünya arasında ilkece bir ayrılık yapmıyor; bu ikisini birbirinden ayıran yalnız
keskinlik ve kesinlik dereceleridir
Demokritos Anaxagoras’ın anlayışı ile savaşarak
onun teleolojik açıklama denemesi karşısına çok kesin bir mekanist görüşü koyar: Evren yalnızca atomların çarpışmaları ve birbirleri üzerindeki basınçları ile oluşmuştur; evrendeki oluşa kesin bir zorunluluk egemendir; bütün olup bitenler
nedenlerden zorunlu olarak meydana gelmişlerdir
Böylece Demokritos
Anaxagoras’ın öğretisinde belirir gibi olan erek (telos) kavramını kabul etmediği gibi
rastlantı kavramını da açık olarak reddeder: Rastlantının sözünü etmemiz yalnız bilgisizliğimizden ileri gelir; bir olayın nedenini bilmedik mi
bunu rastlantıyla açıklamaya kalkışırız
Bu görüşüyle de Demokritos mekanist bir doğa biliminin temellerinin atmış oluyordu
Demokritos “ gerçek
atomlar ve atomların hareketleridir” öğretisini ruhu açıklamada da kullanır
Örneğin
algı ile düşünme
bu iki ruh olayı ona göre vücudumuzdaki atomların en incesi
en hafif ve en düzü olan ateş atomlarının( bunlar vücudu sıcak tutarlar
hareketli
dolayısıyla canlı kılarlar) bir hareketidir
Bu da açıkça materialist bir anlayıştır
Gerçi Demokritos’tan önceki filozoflar da “varolanı”
bu arada ruhu da
cisimsel saymakla materialisttirler
ama Demokritos’unki çok bilinçli bir materializm
Demokritos’un ahlak öğretisi de doğa felsefesine dayanır
Kalan birçok fragment’den
onun “doğru bir yaşayışın dayanakları nedir?” sorusunu
kendisinden önceki felsefede bulamadığımız bir ölçüde araştırdığını görüyoruz
Bu bakımdan Demokritos bir geçit döneminin düşünürüdür
Ondan önce başlıca kosmos (doğa) sorunu üzerinde durulmuştu: Demokritos’ta ise insan hayatı ile ilgili sorunlar
kosmos sorunu kadar yer almışlardır
Nitekim Yunan felsefesinin bundan sonraki dönemi de başlıca insan ile ilgili sorunları ele alacaktır
Demokritos’a göre duygular ile istekler de ateş atomlarının hareketleridir
Bu hareketler durgun
ölçülü iseler insanı mutlu yaparlar
çok kızışık iseler mutsuzluk yaratırlar
Onun için mutluluk
ruhun dinginliğidir
Demokritos ruhun bu durumuna euthymia (ruhun iyi durumda olması) diyor
Euthymia’yı insan eylemlerinin son ereği yaptığı için
Demokritos
bundan sonra Yunan ethiğinde başlıca bir anlayış olacak olan eudaiminizm’in ( mutçuluğun) kurucusu sayılabilir
Demokritos’un eudaimonizmi çok temiz ve soylu
Mutluluğa erişmek isteyen
yararına olanla olmayanı ayırt etmeyi bilmelidir
Bunun ölçüsünü de insan
haz ve acı duygularında bulabilir
yalnız
göreli olarak iyi olanla
mutlak olarak iyi olanı ayırmayı da bilmelidir
Göreceli olarak iyi olanla
mutlak olarak iyi olanı ayırmayı da bilmelidir
Göreli olarak iyi olanlar: maddi-duyusal sevinçler
güzellik
şeref ve zenginlik gibi şeylerdir
Mutlak iyi ise
ruhun iyi bir durumda bulunmasıdır (euthymia)
Ruh böyle bir durumda olunca
insan yalnız iyi olandan sevinç duyar
kötüyü yapmak şöyle dursun
istemez bile
İnsanın ahlakça değerinin ölçüsü
düşünüşüdür
İnsan dışarıdan bağımsız olarak
sevinçlerini kendisinden devşirebilecek durumda olmalıdır
Mutlu olmak için yapılacak şey
ruh dinginliğine erişmek
bunun için de her türlü sarsıcı tutkulardan
duygulanımlardan kaçınmaktır
Demokritos bu duruma en iyi bilgelikte varılacağı kanısındadır
Demokritos
astronomide Pythagorasçıları bir yana bırakırsak
gelişmenin en yüksek noktasıdır
Ama Demokritos
öbür yandan
doğadan çok insanla ilgilenen yeni bir gelişmenin
başlıca insan sorunu üzerinde duran bir düşünürler topluluğunun da çağdaşıdır
Bu düşünürlere de Sofistler adı verilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul