Konu
:
Hacivat İle Karagöz Tarihi
Yalnız Mesajı Göster
Hacivat İle Karagöz Tarihi
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hacivat İle Karagöz Tarihi
Hacivat ile Karagöz Tarihi
Gölge Oyunu sanatı Orta Asya'dan Türkiye'ye göç eden Türkler tarafından getirilmiştir
Bir başka rivayete göre Yavuz Sultan Selim'in 1517'de Mısır'ı fethinden sonra bu sanat Osmanlı Devleti’nde gelişmiştir
Gerçekte
Karagöz ve Hacivat’ın Bursa’da yaşamış karakterler olduğu ve Sultan Orhan Camii inşaatında çalıştıklarıdır
Bursa ‘da
Atatürk Caddesi’ndeki Şeyh Küşteri’nin (Küşterli Mahmud) mezarı bunun ispatıdır
Oyunlarda “Şeyh Küşteri Meydanı” diye başlanan birçok diyalog
Şeyh Küşteri’nin bu işin Piri ve yaratıcısı olduğunu vurgulamaktadır
Karagöz’ün mezarı ise bugün çekirge caddesinde Karagöz ve Hacivat’ın Anıt mezarının bulunduğu bölgededir
Karagöz’ün mezar taşı bugün Yeşil’de bulunan Türk İslam Eserleri Müzesinde bulunmaktadır
Oyunun baş rolünde Karagöz ve Hacivat adlı iki zıt karakter vardır
Karagöz halkın ahlak ve sağduyusunun temsilcisidir
Özü sözü birdir
Hacivat ise medrese eğitimi görmüş
düzene uyan entelletüel bir karakterdir
Diğer tipleri Tuzsuz Çelebi
Matiz
Beberuhi
Arnavut
Yahudi
Çerkez
Kürt
Laz
Tiryaki
Zenneler vb
oluşturur
Türk el sanatlarının sahne sanatına dönüşümünün dünyadaki ilk ve tek örneği olan Karagöz Kukla Tiyatro oyunu ve oyunun figürleri
metin veya senaryoya göre sert ve kalın deriden kesilerek boyanır ve ışıklı perdeye yansıtılır
El ile hareketlendirilen
ses ve müziğe göre ustasının tarzına göre aktiflik kazanan kuklalar (tasvirler) perde yansımasında seyirci görecek biçimlerde karşı karşıya veya arka arkaya dururlar
Karagöz'ün oynatıldığı beyaz perdeye "ayna" adı verilir
“Hayal Perdesi” adı da verilen ışıklı 85X125 cm
boyutlarında ki tahta tezgahta yansıma olarak gösterilir
Figürler deliklidir ve bu deliklere uygun uzunluktaki tahta çubuklar geçirilir
Perdeler önceleri 2 x 2
5m iken sonraları 110 x 80m ebadında yapılmaya başlanmıştır
İç tarafta perdenin altında kurulmuş "peş tahtası" vardır
Oyunda bunun dışında zil
tef
kamış
nareke (düdük)
perdeyi aydınlatacak kandil veya ampul vardır
Bunlar peş tahtası üzerinde bulunur
Oyunda kullanılan tasvirler 32-40 cm büyüklüğünde olup genellikle manda
sığır ve deve derisinden yapılır
Deriler özel bir yöntem ile şeffaf hale getirilir
Daha sonra "nevregan" adı verilen ucu keskin bıçaklarla işlenir
Parçalar birbirine kiriş veya katküt adı verilen iplerle bağlanır
Daha sonra tasvirler çini mürekkebi veya kök boya ile boyanır
Karagöz'de işlenen konular komik öğelerle verilir
Çifte anlamlar
abartmalar
söz oyunları
ağız taklitleri belli başlı güldürü öğeleridir :
Hacivat'ın semai söyleyerek perdeye geldiği
perde gazelini okuduktan sonra Karagöz'ü çağırdığı ve Karagözle Hacivat'ın kavga ettikleri giriş bölümüne mukaddime denir
Bu bölümde Hacivat'ın söylediği perde gazelinde oyunun bir öğrenme aracı ve gerçeklerin göstergesi olduğu belirtilerek felsefi tasavvufi anlamı vurgulanır
Muhavere bölümünde
bu oyunun baş kişileri olan Karagöz ve Hacivat arasında geçen salt söze dayanan olaylar dizisinden sıyrılmış somutlaştırılmış ikili konuşma yer alır
Muhavere tekerleme biçiminde de olabilir
Bu bölümde Karagöz ve Hacivat'ın kişilik özellikleri ve yaratılış açısından birbirlerine karşıt özellikleri vurgulanır
Muhavereler oyunla ilgili olabildiği gibi
ilgisiz de olabilir
Bunun yanısıra çifte Karagözlü muhavere
gelgeç muhaveresi ve ara muhavere çeşitleri de vardır
Asıl hikayenin anlatıldığı
diğer tiplerin perdeye geldiği bölüme fasıl adı verilir
Oyun buradaki konuya göre isim alır
Fasılın sonunda oyuncular bir biçimde perdeden ayrılır
Hacivat ve Karagöz kalır
Oyunun sonunun haber verildiği Karagözle Hacivat arasında geçen bitiş bölümünde seyirciden yapılan hatalar için özür dilenip bir sonraki oyunun duyurusu yapılır ve oyun sona erer
Karagöz'de hiciv ve taşlama vardır
Bu taşlamalar mizahi bir üslupla devlet yöneticilerine kadar uzanmıştır
Karagöz
saray tarafından ilgi görmüş ve desteklenmiştir
Yapılan şenliklerde
şehzadelerin sünnet düğünlerinde Karagöz gösterilerine yer verilmiştir
Karagöz özellikle İstanbul Merkezli Osmanlı kültürüyle bütünleşmiştir
İstanbul'un yaşamını Karagöz oyunlarında görmek mümkündür
Ağalık
Büyük Evlenme
Kayık ve Tahmis bunlardan bazılarıdır
Ferhat ile Şirin
Balıkçı
Cazular
Kanlı Nigar
Leyla ile Mecnun
Ters Evlenme
Tahir ile Zühre
Yalova Sefası
Karagöz'ün Yazıcılığı
Karagöz'ün Aşıklığı
Karagöz'ün Hekimliği vb
Karagöz'ün bilinen diğer oyunlarıdır
Oynatanlar ise Hayali (Usta)
Çırak (Yardımcı)
Sandıkkar (2
Yardımcı)
Yardak (Hanende)
Dayrezen=Dairezen (Def Çalan) ve Hammal’dır
(Karagöz Zembilini Taşıyan)
Osmanlı Dönemi'nin en önemli eğlence türlerinden olan Karagöz
Ramazan'lar da
sünnet düğünlerinde
şenliklerde
kahvehanelerde ve bahçelerde oynatılmaktaydı
Dönemin toplumsal olaylarını eleştirel bir gözle konu edinen Karagöz'ün yaygın olarak İstanbul'da oynatıldığı bilinmektedir
Anadolu'nun diğer kentlerine ise turneye giden sanatçılar aracılığı ile yayılmıştır
Günümüzde ülkemizi tanıtıcı sanatların başında gelen Karagöz turistik otel ve lokantalarda oynatılmaktadır
Radyo ve daha çok televizyon aracılığı ile seyirciye ulaşmaktadır
Karagöz çalışmaları Uluslararası Kukla ve Gölge Oyunu Birliği (UNIMA) Türkiye Milli Merkezi Başkanlığı ve Kültür Bakanlığı'nca yürütülmektedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul