Konu
:
Dinler Tarihi: Zerdüştilik
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Zerdüştilik
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Zerdüştilik
(Mazdaizm)
İran dinleri içerisinde
tek tanrı inanışına yer vermesi bakımından
en dikkat çekicisi Zerdüştilik ´tir
Bu din
adını kurucusundan alır
Bu dine
dayandığı tek tanrı Ahura Mazdah ´a nispeten Mazdeizm de denir
1
Zerdüşt ´ün Hayatı
Zerdüşt kelimesi (Zoroaster)
Zarathustra ´nın Yunanca karşılığıdır (Zarath: güzel
doğru; üstra: develer demektir
Güzel develere sahip olan anlamını ifade eder
Halk dilinde zerdüşt
yaşayan yıldız olarak nitelendirilir)
Zerdüşt ´ün doğumu
M
Ö
570 olarak tahmin edilmektedir
Zerdüşt
İran dinleri üzerinde önemli bir etki bırakmıştır
Tektanrılı bir inanç telkin ettiği için onu bir peygamber olarak kabul edenler bulunduğu gibi
ona bir hakim veya şaman olarak bakanlar da vardır
Gatha ´lar diye adlandırılan kutsal metinler ona dayandırılır
Zerdüşt
Yüce Tanrı olarak telkin ettiği Ahura Mazdah ile yakın irtibatı bulunduğunu ilan etti
Ona göre alemlerde mücadele eden
İyilik ve Kötülük diye adlandırılan iki asli ruh (ilkine Spenta Mainyu
ikincisine Angra Mainyu denilir) var idi
Ahura Mazdah ´ın bu iki ruhla alakasını bugün pek iyi bilemesek de O
iyilikle beraberdir
İnsanoğlu
bu iki ruh arasından birini seçmeye mecburdur ve seçimi onun kaderini etkileyecektir
Zerdüşt ´ün ölümünden sonra insanlar
onun karşı çıktığı Mitra
Anahita gibi tanrılara tekrar tapınmaya başladılar
2
Kutsal Kitapları ; Gathalar - Avesta
Zerdüşt ´ten sonra çoktanrılı inançlar yayılmışsa da ona nispet edilen kutsal Gatha ´lar
İran ´da etkisini sürdürmüştür
Avesta
eski İran ´ın ve bugün Hindistan ´da yaşayan İran asıllı Parsî lerin ve diğer Zerdüşt inancını kabul edenlerin kutsal kitabıdır
Dili Pehlevice (Eski Farsça) ve Kürtce ´dir
Avesta (Hikmet
bilgi anlamında)
şu bölümden oluşur:
2
1
Yasna: Dini törenlerde okunan ilahiler
Zerdüşt ´ün Gatha ´ları bu bölümdedir
Gatha ´lar
Avesta ´nın eski metinleri ve kısımlarıdır
Gatha ´lar
Zerdüşt ´ün sözleri sayılır ve hususi bir saygı görür
Pehlevi dilinde Gatha ´nın her şiirine Gas denir
Gatah ´ların tamamının 17 fasıl
338 kıta
896 mısra ve 5560 kelimeden ibaret olduğu belirtilir
Avesta ´daki Gatah ´lar; Eşnut Gat
Eştut Gat
Spentmend Gat
Vonu Hişter Gat ve Vehiştvet Gat olmak üzere beş tanedir
2
2
Yast: Çeşitli tanrılara yöneltilen ilahiler
Güneş tanrısı Mitra
Ahura Mazda ile ölmez azizleri ve diğer tanrısal olgular için yapılacak kurban şarkıları olup yirmibir söylevi kapsamaktadır
2
3
Videvdat: Şeytanlara karşı kanun diye de adlandırılır; şeytanlara karşı tılsımlar ve temizlenme kaideleri bu bölümde yer alır
Toplam yirmi iki söylevi kapsamaktadır
2
4
Vispered : Tüm kutsananlar anlamında olup
ibadetlerde anılması gerekli olan kutsallar ve onlara yapılan ibadetleri ve bazı edebi bölümleri içermektedir
2
5
Horda (Xorda) Avesta : Genç avesta anlamına gelmekte olan bu bölümde günlük ve yaşam sürecinde yapılması gerekli ibadet zamanlarını gösteren bir zaman takvimi niteliğindedir
Bu da dört bölüm halindedir
2
5
1
Nijis : Mitra Tanrısı
umut
aydınlık
su ve ateş hakkındadır
2
5
2
Kataha : Beş umudu kapsamaktadır
2
5
3
Sihroje : Günlük yaşamda iyi ve kötü anların varlığı hakkında bilgileri kapsar
2
5
4
Aferinkan : İnsanların iyiliklerle mutlu anlarından eğlence ve kutsamalarından bahsetmektedir
2
6
Nirangastan : Bu bölümde de ölenlerin ruhlarının göğe çıkışları anlatılmaktadır
Bu Avesta bölümlerinden eksik -kayıp- olanlarının tamamlanması amacıyla MS yapılan çalışmalarda halkın ve din adamlarının sözlerini ve eski kaynaklar esas alınarak (zaman zaman değişikliklere uğramış) hazırlanan bölümlerde şu alt bölümlerden meydana gelmektedir
a
Bundahişn : Temel veya yaratılış anlamında olup uzay ve dünyanın yaratılışı sürecini ve sonucunu eski kaynaklara bağlı olarak anlatmaktadır
b
Denkart : Dini eser anlamına gelmekte olan Avesta ´nın kayıp olan yirmibir bölümü ve onların içerikleri hakkında bilgi verirken
karmaşık bir ansiklopedi durumundadır
c
Brahman Yaşt : Sassaniler zamanında yazılmış olduğu belli olan bölüm
Avesta ´nın son kayıp olan bölümleri hakkında bilgi vermektedir
d
Ayatkar-i Zamaspik : Zerdüştlüğün ortaya çıktığı bölgenin ilginç mitolojik ve kahramanlık hikayelerini anlatır
e
Menok-i Xrat : İyilik ruhu ve bilgelik anlamına gelmekte olup
Menok-i Xrat ile bir Zerdüşt dini bilgini arasında geçen ve Zerdüşt dini inancı konusunda 62 sorulu cevaplı bir bölümdür
f
Pank Namak-i Zerdüşt : Zerdüşt ´ün fikir kitabı anlamında olan bu kitap da Sassaniler zamanında Zerdüşt ´ün fikirleri konusunda yazılmıştır
g
Ardai Viraz Namak : Bu kitap Arda i Viraz ´ın göğe ve cehenneme seyahatini anlatmaktadır
h
Viçitakihai Zatspram : Zatspram ´ın seçilen yazıları anlamında olup
Zerdüşt ´ün var oluş veya dünyanın yaratılışı konusundaki görüşünün Zervanist düşüncesi ile yazılmasıdır
ı
Şayast na Şayast : Müsaadeli ve müsaadesiz anlamında olan bu bölüm dini inançları gereği soru ve cevaplı kuralları içeren bir bölümdür
i
Pahlavi Rivayat Zu Datesstan-i Denik : Dini kuralları içeren Pehlevi rivayetleridir
Bu bölümde dini
mitolojik ve kahramanlık konularında bilgiler verilmektedir
Avesta ´nın büyük bir kısmının dili pek güç anlaşılır
Avesta
Şapur II (309-380) zamanında bir araya getirilmiştir
3
Zerdüşt ´ün Getirdiği Dini Prensipler
Zerdüşt
eski İran ´a tevhid inancını getirmiştir
Onu getirdiği din
tek tanrıya inanmakta idi
Ondan önce İranlılar
bir kısım tanrılara tapınmakta ve rahiplerin hazırladığı uyuşturucu bir kutsal içkiyi içmekle uygulanan Haoma kültürünü devam ettirmekte idiler (Haoma
bütün alemi sıvı şekilde doldurduğuna inanılan hayat tanrısı idi)
Zerdüşt
daha sonraları Ormazd şekline dönüşmüş ve islam kaynaklarında da Hürmüz olarak yer almış Ahura Mazdah (Hakim Rab anlamında)
Daryus (tahminen M
Ö
500 ´ler) ve takipçileri tarafından Batı Asya ´ya getirilen ve birkaç yüzyıl içinde Turfan ´ dan Habeşistan ´a
İndus nehrinden Ege Denizine kadar yayılan bir yüce Tanrı idi
O
alemin tanrısı idi
Alemin gayesi;yalanın
kötülüğün hakikat tarafından yenilmesidir
Alemdeki maddi ve manevi nizamı yaratan
tabiat kanunlarını koyan
Ahura Mazdah ´dır
Kötülüklerin kaynağı
Ehrimen ´dir
Ahura Mazdah önce manevi bir varlık olarak kabul edilirken sonraları
Zerdüşt ´ten önce olduğu gibi
onu nuru ateşin ihtiva ettiği
yaratılmamış bir ışık olarak düşünüldü ve böylece ateş kültürü gelişti (Mecusilik)
Ahura Mazdah ´ın yanında altı baş melek bulunur
Bunlara Ameşa Spenta ´lar (Kutsal Ölümsüzler) denilir
Bunlar; İyi Akıl
Adalet (veya Hakikat)
İlahi İrade Ülkesi
Tevazu (veya Dindarlık)
Mükemmeliyet ve Ölümsüzlük şeklinde
Ahura Mazdah ´ın sıfatları
çeşitli vecheleri ve fonksiyonları olarak telakki edilir
Zerdüşt ´e göre bir taraftan sağduyu
iyilik ve aydınlıktan oluşan Aşa (alem nizamı)
öteki tarafta da suç
kötülük ve karanlığı içinde bulunduran Drug (yalan
anarşi
fesat) vardır
İnsanın iyilik tarafını seçmesi gerekir
İnsanın bu seçimi öteki dünyada sonuç verecektir
Zerdüşt ´ün ölümden sonraki muhakeme ile ilgili telkinleri vardır
Ahura Mazdah ´a inananların ruhu
ölümden sonra dördüncü gün muhakeme edilir
O
önce Cinvat Köprüsünden geçecektir
Bu köprü
bu alemden ötekine götürür
Dinsiz bu köprüden geçemeyip cehenneme düşer
Dindar kişi ise bu köprüden geçip cennete ulaşır ( ona altı Ameşa Spenta ´ya sonradan katılan itaat yol gösterir)
Cinvat Köprüsü ´nün ortası kılıç yüzü gibi olur ve dinsiz cehenneme düşer;ancak iyi insanın ruhu geçerken geniş tarafı döner ve oda geçme imkanı bulur
Zerdüşt gelecek bir alemşümül muhakemeden de bahsetti
Kendinden 3
000 yıl sonra Ehrimen ´in gücü zeval bulacak ve hakikat-adalet evi kurulacaktır
Böylece itaat ruhu zafere ulaşacaktır
Muhakeme
ateş ve erimiş maden ile olacaktır
Bütün bu işler; Saoşyant denilen kurtarıcının doğmasıyla gerçekleşecektir
O Kansava Gölü ´nde yıkanan bir bakirenin o gölde bulunana Zerdüşt ´ün tohumuyla gebe kalması sonucu doğacaktır
Böylece ölülerin doğması başlayacaktır
(dirilme)
İlk insan Gayomart ın kemikleri hayat kazanacak
bütün ölüler tekrar vücutlarına kavuşacak ve bir yerde toplanacaktır
İyiler
kötüler ayrılacak; iyiler cennete kötüler cehenneme gidecektir
Üç gün kalınacak
sonra bütün yaratıklar ateş ırmağından geçecek
ateş kötüleri temizleyecek ve şeytanlarla bütünleşenler hariç
herkes AHURA MAZDAH ´ın ülkesine girecektir
Zerdüşt ´ten önce deva denilen ve Ehrimen ´in avenesi olan şeytanlara
onları yatıştırmak üzere
kurban kesilirdi
Onların kurbanlardan çıkan buğu ile beslendiklerine inanılırdı
Böylece onlara ibadet edilmiş olunurdu
Zerdüşt
ün kurban kesimi ile mücadelesi bu sebebe dayanır
Zerdüşt
sığır eti yemeyi de yasakladı
( Hindistan ´da da bu yasak vardır
İslam ile Yahudilikte ise domuz eti yasaklanmıştır)
Günah
insanı kötü güçlerin esiri kılar; fazilet iyiliğin nihai galebesine yardım eder
Zerdüştilikte
doğru yaşama
ahlaki emirlere uyma esastır
Ahlaki emirler; iyi düşünce iyi söz
iyi iş diye özetlenir
Fakirlere
cömert davranma
yabancılara misafirperverlik
bütün lekelerden uzak kalma
toprağı sürme
sığırlara bakma
sıkıcı şeyleri imha da faziletli işlerden sayılır
Temiz hayvanları
özellikle köpekleri öldürme büyük günahtır
Zina yasaktır
Bazı cinsi konular ve ölü bedenine temas
kirlenmeye yol açar; özel ayinler gerektirir
Zerdüşt iyi hayvanların içinde olduğu bir ev ve dişilerin içinde bulunduğu bir sürü ile yayılacağı bir yaylak olduğunda orada mutluluk ve şanslılık doğar
Orada tam güzel bir hayat doğar diye belirtmektedir
Zerdüşt her alanda tarım ve hayvancılıkla uğraşılıp bol üretimin sağlanmasını ve zararlı bitkilerle hayvanlarında kökünün kesilmesini tavsiye etmektedir
Temiz hayvanlarda sayılan köpek ve kedinin öldürülmesini büyük günah saymaktadır
Döllenmeyi ve çiftleşmeyi önleme kesin olarak yasaklanmıştır
Bu dini inançta söz konusu edilen şarap içkisi
dini ibadetle ilgili olup
dini düşüncelerin geliştirilip derinleştirilmesi ve ruh gözünün açılması amacıyla içilmekte olduğu vurgulanır
Avesta ´nın Gatha bölümünde belirtildiğine göre dini inanç alanında şarkı ve şiirlerin önemli bir yeri olduğu görülür
Cenneti şarkılı bir yer olarak değerlendirdiği dikkate alınırsa bunun önemi daha iyi kavranır
Zerdüşt intihar etmeyi tanrı Ahura Mazda ya düşmanlık olarak niteler ve çok günahkarca bulur
Kendini ve eşini her alanda korumakla yükümlü olan insanın intihar etmesi veya kendilerini koruyan askerlerine kötülük etmesini büyük günah saymasının yanında
Tanrı Ahura Mazda ´ya düşmanlık olarak belirler
Zerdüşt dini inancına göre tanrı kadın ve erkeği bir arada ve birbirine arkadaş yaratmıştır
Arkadaşlar arasında eşitliği temel alan bu inançta kadın ve erkek eşit olarak kabul edilmektedir
Zerdüşt inancını gelişip yayıldığı bölgelerde çok eşliliğin azaldığı ve tek eşliliğin arttığı görülmüştür
Zerdüşt
kadınların evlerinde çocukların anası olması
çocuklarını yetiştirmede ve onlara iyilikler ile yurtseverlikleri aşılamada en etkin kimse olduğunu belirtir
Erkek çocukların anaları olarak
kötü düşmanlara karşı ülkelerini savunmaları ile mal
can ve namuslarını korumalarında kadınların
eğitip yetişmelerinde büyük rol oynayacaklarını belirler
Zerdüşt
kim kardeşlerine doğru ve dürüst olur ve fakirlere yardım ederse
tanrı Ahura Mazda yolunda çalıştığı için
tanrı da onu destekler ve korur
derken inananlarına doğru olana yapmayı
buna inanç göstermelerini ve bunu yaymaya çalışmalarını tavsiye eder
zayıf ve fakir olanların da yardım edilerek korunmasını belirtir
4
Zerdüşt Dini İnancında Kutsal Ateş
Ateş Zerdüşt dini inancı tarafından kutsal olarak kabul edilmektedir
Ateş Zerdüştizm ´de çok önemli bir yere sahiptir
Avesta ´ya göre ateş tanrı Ahura Mazda ´nın ruhu ve oğludur
Esas olarak ateşe üç anlam veriliyordu veya bu anlamlarda ateş kutsanıyordu
Ateşin başlangıcı olarak ev ateşi yani ocak ateşi kabul ediliyordu
İkincisi kurbat ateşi olup
bu ateş devamlı yanan ve kötülükleri uzaklaştırandır
Üçüncüsü ise halk topluluklarınca meydanlarda yakılan ve etrafında eğlenilen
aynı zamanda ateşle temasa gelerek veya bu ateşin içinden geçerek suç ve günah işlemiş olanlar
kime karşı suç veya günah işlemişse onun yakacağı ateşin içinden yürüyerek kendini temize çıkarması günahını veya suçunu affettirmesi
yani kendisinin suçsuz ve günahsız olduğunu ispatlaması geleneği bakımından önemliydi
Bir Part destanında
Kral Muhabad ´ın oğlu Prens Wise
suçsuzluğunu ispat edebilmesi için büyük bir ateş yaktırdığını anlatırken ilgili şiirde
Şimdi hak ve askerler
Benden suçsuzluğumu ispat etmemi isterler
Bana deki ateşin içinden geç ´
Halka ve dünyaya temiz
Suçsuz olduğunu ispat et diye belirlemesinde de ateşin bu gücüne inanıldığını açık ortaya koymaktadır
Bu inanca göre ateş
sadece günah ve suçlardan arındırıp temizleyen yetkisinin dışında aynı zamanda ilahi güç
kuvvet ve kudret veren bir kaynak olarak da görülür
Çünkü ateşin tanrı Ahura Mazda ´nın oğlu olduğuna inanılmasının yanında
insanların ruhlarının da ateşten geldiği ve ölümden sonrada ruhun yapılmış olduğu gökteki ateşe çekileceği ve onunla birleşeceğine inanılmaktadır
Geçmişte ateşin kutsanması konusunda anlatılanların dışında tapınaklarda devamlı yanmakta olan ateşler : Bölge halkının inançları için yaptıkları tapınakların çok basit yapılar olmalarına rağmen
tüm tapınaklarında devamlı ateşlerin yanması için ateşgahları vardır
Bu ateşlerin devamlı yakılması ve kutsanması ile dini ibadetlerin yapılması için tapınaklarda din adamları sürekli bulunurlar
Zerdüştlüğün ilk döneminde Tapınaklarda ki kutsal ateşlerin rahatsız olmamaları için yaklaşan her kim olursa olsun nefesinin kutsal ateşi rahatsız etmemesi için yüzünü örtmek zorunluluğu vardı
Dini törenler açık alanlarda ve ortasında büyük ateşlerin yakılması ile yapılırdı
Zerdüşt ´ün kanlı kurbanları yasaklaması sonrasında kutsal ateşe ekmek ve süt kurban olarak sunulmakta idi
Kutsal ateş bazı kaynaklara göre ise üçe ayrılmaktadır
Bunlar ;
- Farhang Ateşi ; Din adamlarının ateşi
- Guşnah Ateşi ; Savaşçıların ateşi
- Burzin Mihr Ateşi ; Köylü ve çiftçilerin
halkın ateşi olarak bir ayrıma tabi tutulur
Bu ateşin konumu toplumun sosyal yaşantısının açık bir yansımasıdır
Zerdüştlüğe göre esasta yeryüzündeki her türlü canlı ve cansızda ateş vardır
İnsanda
hayvanda
bitkilerde gökte ve yerde bu ateşi değişik zaman ve durumlarda açık görmek mümkündür
Bunlarda insanda bulunan ve insanların ilişkilerini sağlayan ve aynı zamanda Tanrı ile ilişkide olan ateşin en kutsal ateş olduğu belirlenir
Bu ateşin 215-216 değişik ateşten meydana geldiği ve her bir ateşin ise çalışan bir meslek grubuna ait olduğu belirtilir
Aynı zamanda insanların değişik şeylerden yaktığı ateşin
insanları kötülükten ve günahlardan arındırdığına inanılır
Ateşin
dünyanın yaratılışında altı unsurda karışık varlığı ile ateşten yaratıldıkları belirtilir
Bu unsurlar gökyüzü
yeryüzü
veya toprak
su
bitkiler
hayvanlar ve insanlardır
Bunların bünyesindeki ateşi değişik şekillerde ve olaylarda gözle dahi görmek mümkündür diye belirlenir
Zerdüştlükte sabah güneşinin öğleye kadar geçen zamanda bereket getirdiğine inanılırdı
5
Avesta ´dan Bazı Konularla İlgili Kısa Alıntılarla Zerdüşt İnancı
5
1
Yaratılış
Avesta ´da Üçüncü Gatha ´nın Yasna otuz kısmı
uzayın yaratılışını anlatan bir bölümdür
Burada uzayın ve dünyanın yaratılışı anlatılırken
birbirlerine karşıt iki ruhun ilişkileri ile yaratıldığı belirtilmektedir
Bu ruhların her şeyi yaratışları şöyle anlatılır ;
V e ondan tüm varlıkları yarattı
Varlıkları yaratınca onları gövdesinde taşıdı
Böylece devamlı olarak çoğalıp büyüdü ve her şey giderek güzelleşti
Ve sonra diğerlerini birbiri arkasına gövdesinden yaratmaya başladı
Ve sonra kafasından göğü
Ve yeri ayaklarından yarattı
Ve suları gözyaşlarından
Ve bitkileri tüylerinden
Ve ateşi kendi anlamından yarattı
(Riv
Dat
Den
XIVI 3-5
11
13-28) Burada esas olarak anlatılmak istenen Tanrının kendisi yani Ahura Mazda olduğu şeklinde yorumlanmaktadır
Böylece uzayda görünen görülemeyen her şey tanrının görünen organları veya görünmeyen parçalarıdır
Böylece uzayın tüm elementleri tanrının bizzat yapısıdır
5
2
Ölüm ve Sonrası Hakkında Öğretisi
Zerdüşt dini inancında ölenlerin ruhları Cinvat köprüsünden geçmeye çalışırlar iyiler geçer kötüler için ise köprü incelir keskinleşir ve kötüler köprüden aşağıya karanlıkların içine düşerler
Aşağıya düşen kötüler 3 ´e ayrılır
Tamamen kötü olanlar(sürekli cehennemde kalırlar)
Çok günah işlemiş fakat iyiliği de olanlar(onikibin yıl cehennemde kaldıktan sonra cennete girerler)
Günahları ve Sevapları eşit olanlar (günahlarından arınıncaya kadar cehennemde kalıp sonra cennete girecekler)
Yine Cinvat Köprüsü ´nü geçmiş olan iyi insanların ruhlarının cennete varış seyiri 3 ´e ayrılmaktadır
İyi düşüncelerinden dolayı(Hamut) önce yıldızlara
İyiyi konuşmalarından (Huxt) dolayı önce aya
İyiyi yapması (Huvarşt) ile önce güneşe yükseleceği
bu aşamalardan geçtikten sonra cennet kapısına varabileceğini belirler
Burada da sorgulamaya tutulurlar
Avesta ´nın Gatha bölümünde bu şöyle anlatılır;
Ona sorma
Çünkü sen ona başından geçen kötülükleri
Göz yaşları ile bozulmuş yolları
Ki onlarda o geldi
Üzüntülü gözyaşlarından akıllanmak vardır
Nasıl buraya geldin ey haklı
Geçmiş olan yaratılışından
iyileşmenden
Duran bir yaşam için
günahsız geldin
Ölümsüzlüğü tad görüyorsun kal uzun zaman
Köprüyü rahatlıkla geçebilen iyi insanların ruhları ise Ahura Mazda tarafından yapılmış cennete çok güzel bir genç kızla (Huri) ile mutluluk içinde sonsuza kadar yaşarlar
Huriler cennete yaşamayı hak etmiş iyi kadınlardır
Cennette yaşayanların her türlü istekleri sonsuza kadar yerine getirilir
Avesta ´da cennette bulunan bir kadın şöyle tasvir edilmektedir;
Bir parlak ve çok güzel kız
Beyaz bilekli ve güçlü
Çok güzel görünüşlü
Yeni yetişmiş
Çabuk büyümüş
iri göğüslü
Asil yapıda
asil doğmuş
Zengin aileden
daha onbeş yaşında
Görünüş ve şeklinde öyle güzel ki
Sanki yaratıkların en güzeli (Yasna 43-46 )
5
3
Kıyamet Öğretisi
Zerdüşt inancına bağlı olanlar Zerdüşt ´ün dünyanın üçüncü döneminde gelmiş olduğuna inanmaktadırlar
Avesta ´nın Yaşt Bölümünün 13:141 de Zerdüşt ´ten sonra peygamber olarak
yine Zerdüşt ´ün soyundan veya direk Zerdüşt ´ün bir kızla birleşmesinden her bin senede bir peygamberin geleceği belirtilmektedir
En son gelecek olan Asvart-Arta
dünyayı tüm kötülüklerden temizleyip kurtaracağı belirtilmektedir
Bunların zaman ve sırası ile şöyle olacağı belirtilir
3000 yılı sonuna kadar Zerdüşt
2000 yılı sonuna kadar Uxşyat-Arta
1000 yılı sonuna kadar Uxşyat-Nemah
0 yılı sonuna kadar Astvart-Arta
Zerdüşt dini inancına göre Zerdüşt ´ten sonra üç peygamber gelmesi sonrasında
üçüncü peygamber zamanında son mahkeme kurulacaktır
Böylece Ahura Mazda ´nın zamanı gelmiş olacak ve tüm iyi amele sahip olan insanlar
öyle bir dünyada yaşayacaklar ki
hiçbir hükümdarlık
haksızlık olmayacak
karanlık ve üzüntü olmayan bir yaşam başlayacaktır
Tüm kötülükler eriyen metalle Tanrı tarafından yok edilecek
Ölüler canlanacak
yaşam yada ruh geri dönecek dünyada yaşlılık ve ölüm olmayacak ve böylece sonsuza kadar mutluluk içinde bir yaşam başlayacağı belirtilmektedir
Yeniden diriliş konusu Avesta ´da ;
Ölüler dirildiğinde
Yaşayanlar yaşlanmadan gelir
İsteğe göre yaşantılar düzenlenir (Yaşt 19:11
89) diye belirtilir
5
4
Avesta ´nın yazılışı ve Zerdüşt ´ün Peygamberliği Öğretisi
Avesta ´nın Brahman Yaşt bölümünde Zerdüşt ´ün zaman zaman Ahura Mazda ile görüştüğü ve Ahura Mazda ´nın isteklerini halka bildirdiği aktarılmaktadır
Zerdüşt ile herşeyi bilen Tanrı Ahura Mazda birleşip yedi gün yedi gece birlikte kaldılar
Zerdüşt Avesta ´yı yazdı
Bizler böylece Zerdüşt ´ün yazdığı Avesta ´ya inanıyoruz ve
onun çerçevesi dahilinde hareket ediyoruz denilmektedir
Bu durum Vistaspa hakkındaki bir bölümde ise şöyle anlatılmaktadır
Ve ona söyledi: Şaraba Hanf kat Vistasp ´a ver
Sonrasında bilerek yapıyordu
onu içtiğinde hemen olduğu yerde
Bayıldı ve ruhu ile beraber cennete gitti
Zerdüşt
dini inancı konusunda ve sosyal alanlarda inananları ve öğretileri üzerinde yegane otorite durumundadır ve kendisini Ahura Mazda ´nın aracısı olarak tanıtmaktadır
Onların doğum ve büyümelerine
Su ve bitkiler seviniyorlardı
Onların doğum ve büyümelerinde
Su ve bitkilerde büyüdüler
Onların doğum ve büyümelerinde
Tüm kutsal yaratıklar
İsteklerinin gerçekleştiğini gördüler
Bizim istediğimiz ise din adamlarının doğuşu
Kutsal Zerdüşt
kurbanlaştırdığı demetleriyle
Şereflendirir bizleri kurban sunmalarıyla ( Avesta / Yaşt : 13
39 94)
Burada açıkça bir peygamber yada kutsal tanrı yapısı Zerdüşt ´ün kişiliğinde anlatılmaktadır
6
Parsîler
Parsî İranlı anlamına gelir
Özellikle Bombay ´da oturan Kuzeybatı Hindistan ´daki Zerdüşti topluluğa verilen addır
Parsîler
641 de Müslümanların İran ´ı fethetmelerinden sonra 8
yy dan itibaren Hindistan ´a göç eden İranlılardır
İran ´da kalıp inançlarını devam ettirenlerde olmuştur
bunlara Ceberler (Geber ´ler) denir
Parsîler
önce Kathiavar ´daki Diu
sonra Gucarat ´taki Sencen ´e daha sonrada şimdi kaldıkları diğer yerlerde ikamet ettiler
Onların kaldıkları önemli bir merkez Surat yakınındaki Nausari idi
Surat batılı tüccarlar için önem kazanınca Parsî ler maddi refaha kavuştular
Daha sonra ticaret merkezi Bombay ´a geçince onlardan çoğu Bombay ´a göç etti
19
yy ´ın ilk yarısında Britanya usulü öğrenim Bombay ´a girdiğinde Parsîler hızla bu kültürü benimsediler
Böylece ticaret ve imalatta önemli bir yer kazandılar
Hindistan ´a yerleşen Parsîler
bir Hindu kastı gibi teşkilatlandılar
Parsîler ´in büyük bir kısmı şimdi ileri gelen tüccar
endüstrici ve banker konumundadır
Dolayısıyla Parsîler
Hindistan ´a gelmelerinden bu yana ticaretle uğraşan bir topluluk olarak kendi inançlarını da büyük bir muhafazakarlılıkla devam ettirmişlerdir
Parsîler 15
yüzyılda İran ´da kalan Ceber ´lerle temas kurmuş
Pehlevi literatürünü getirtebilmişlerdir
Böylece Şapur II zamanında düzenlenen Avesta eski materyalle genişletilmiş oldu
Ancak bu önce 18 Yüzyılda takvimden kaynaklanan mezhep ayrılığına yol açtı
Sonra 19
yy daki reform hareketi kendini gösterdi
Yeni araştırma ve incelemeler sonucu
rahip sınıfının ayin tarzının Avesta ´ya uygun olmadığının belirlenmesi üzerine bu yola gidilmişti
Bununla beraber bazı yorumlarla eski geleneği savunanlarda vardı
Reform tedrici olarak tuttu
Cemaatte bir yandan dünyevileşme
öte yandan da mecazi açıklama yollarıyla muhafazakarlığı sorgulayan teosofik eğilimler ağırlık kazandı
Şimdiki Parsîlik
kuvvetli monoteist karakterlidir
Merkezi ayine dayanan Tanrı sembolü ateştir
Kültün tapınakları vardır
Bu tapınaklara Parsî olmayanlar alınmaz
Günde beş defa ateşin temizliğini korumak için temizleme ayinleri yapılır
Bu ayinler
rahiplerin nezaretinde yürütülür
Ayinlerde Avesta ´dan ilahiler
parçalar okunur
Sunu ve kurbanlara önem verilir
Ölüler şehirden uzak dakhma denilen ölü kulelerine (sessizlik kuleleri) bırakılır
Bu kuleler
necis sayılır
Kuleler
4 - 5 yüksekliğinde
silindirik yapılardır
Terasında çıplak ölüler sıra halinde yatırılmıştır
Yırtıcı kuşların
akbabaların etlerini gagalaması ve güneşin kemikleri kurutması sonucu bu kemikler
kulenin içinde depolanır
Böylece toprağın kirletilmediğine inanılır
Hindistan ´daki Parsî toplulukları bu geleneği devam ettirirler
Parsîler
oturulmayan
cin
şeytanın top oynadığı yerlere sessizlik kulesi derler
Halk dakhmalardan korkar
Dakhmaların özel hizmetçileri vardır
Parsîlikte ayrıntılı takdime veya kurbanlar bir sistem içinde yürütülür
Eski İran geleneğindeki Haoma veya benzeri Hint geleneğindeki Vedik Soma ´dan rahiplerce ilk sıkmayla elde edilen acı bir bitkinin suyu olan ve yine haoma diye adlandırılan sıvının takdimesi gibi
Hayatını doğru sürdürme
ahlak ve temizlik kurallarına bağlı kalma aşa diye adlandırılır
( Vedik rta terimiyle eşanlamlı )
Ahura Mazdah ´ın Ameşa Spentaları denilen altı sıfatı (veya meleği ) arasından biri Ardibeheşt şeklinde Tanrı ´nın kozmik yaratıcı düzenini ifade ederki aşa da bu düzenle ilgilidir
Ahlaki prensipler üç maddede özetlenebilir :
1- İyi düşünce (humata)
2- İyi Söz (hukhta)
3- İyi İş (huvarşta) İyilik ve yardıma önem verilmesi bu topluğun öğretim ve sosyal
refahını arttırmıştır
7
Günümüzde Zerdüştlük
Günümüzde Zerdüştlük Parsiler ve Ceberler olarak iki ana kola ayrılmış olarak varlıklarını devam ettirmektedirler
Günümüzde Parsilerin büyük bir bölümü Hindistan ´da yaşamaktadırlar
Caynistler gibi Parsîler de kast sisteminin cemaat dışında evlenmeme gibi bazı özelliklerini benimsemişlerdir
Bununla beraber Avrupalı ´larla evlenenler de vardır
Zerdüştler günümüzde Dünya Zerdüştler Birliği adı altında örgütlenmiş olmakla beraber; Hindistan
ABD
Pakistan
İngiltere
Kanada gibi ülkelerde yerel toplulukları bir arada toplayan örgütlenmelere gitmişlerdir ve bu ülkelerde Tapınakları da mevcuttur
Zerdüştlerin sayısı Bugün 40
000 ´ni İran 100
000 ´i Hindistan ´da olmak üzere yaklaşık 200
000 kadar olup geriye kalan büyük bölümü İngiltere
ABD
Pakistan
Kanada yaşamaktadır
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul