Konu
:
Dinler Tarihi: Hıristiyanlık
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Hıristiyanlık
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Hıristiyanlık
Hıristiyanlık
bugünkü dünya coğrafyasının hemen her bölgesinde mensubu bulunan
temelde vahiy ve mukaddes kitap ile tektanrıcılığa dayanan bir dindir
(1)
Hıristiyan kelimesi Yunanca "khristianos" kökünden gelir
isa´nın adı bu dilde Khristos (2) olarak geçer
Bu kökten çıkan "khristianos" ve "khristian" kelimeleri de
isa´ya bağlanan
O´nun yolundan giden anlamına gelmektedir
Hıristiyanlık
Filistin bölgesinde doğmuştur
Nasıralı isa´yı merkez alan bir Yahudi -Mesihi hareketi-dir
isa
israil´i gelecek Tanrı Krallığına hazırlamak istemiştir
Ancak bugünkü Hıristiyanlık isa´nın havarilerinin arasına sonradan giren Pavlus´un yorumlarıyla değişik bir hüviyet kazanmıştır
isa soy itibariyle Yahudi ´dir ve Mesih olduğunu açıklamıştır
(3) isa
kendinin bir peygamber olduğunu
insanları doğruluk
kardeşlik ve hak yola çağırmak için geldiğini açıklaması Yahudilerin işine gelmemiştir
(4)
Dinler Tarihçilerine göre Hıristiyanlığın tarihi oldukça uzundur
Takriben yirmi asırlık bir zamanı içine alan Hıristiyanlık tarihi dört devrede incelenmiştir:
1- Havariler tarafından yayılan ve Batı Roma imparatorluğu´nun yıkılmasına kadar devam eden dönem
Hıristiyanlık bu dönemde geniş yayılma sahası bulmuştur
2- V
yüzyıldan XVI
yüzyılın başlarına kadar süren dönem Doğu Kilisesi´nin Batı Kilisesi´nden ayrıldığı bu dönemde Hıristiyanlık Avrupa´nın kuzey bölgesinde yayılmıştır
3- XVI ve XVII
yüzyılları içine alan dönem
Hıristiyanlık için çok önemli olan bu devrede Protestanlık ortaya çıkmış
Katolik Mezhebi ile çatışma sonucunda Batı Kilisesi bölünmüştür
Çünkü Roma Katolik Kilisesi´nin gösterdiği halas yani kurtuluş fikri o dönem Hıristiyanlarını tatminden uzaktı
4- XVIII
yüzyıldan itibaren başlayan ve Hıristiyanlığın karışıklıklar içinde geçtiği bir dönem olarak bilinen bu devrede Hıristiyanlık üzerindeki münakaşalar kilise dışına taşmıştır
Dinler Tarihçilerinden bazıları da Hıristiyanlığı üç devrede incelemişlerdir:
1- Hıristiyanlığın klasik dönemi (I-VIII
yüzyıl)
2- Hıristiyanlığın Ortaçağ dönemi (IX-XV
yüzyıl)
3- Hıristiyanlığın Yeni dönemi (XV
yüzyıl vd
)
Hıristiyanlara
isa´ya yardım ettikleri
Nasıra köyünde O´nunla birlikte bulundukları için Nasranî denilmiştir
Hıristiyanlığı Kudüs ve civarı dışında yepyeni bir hüviyetle yayan Pavlus (5) olmuştur
Yaygın şifahî Hıristiyan nakline göre Pavlus Hıristiyanlığı ve incil´i bir mucize ile isa´dan almış
ileride kilisenin talimlerine kendi zihniyetini hâkim kılmak için gayret sarfetmiştir
ingiliz tarihçilerinden Wels´e göre Pavlus
zeki ve zamanının bütün dinî cereyanlarını bilen bir insandır
Diğer dinlerden birçok hususları Hıristiyanlığa aktarmıştır
Pavlus´un
Hıristiyanlık için değişmez prensipler olarak ilân ettiği hususlar şunlardır:
1- Hıristiyanlık bütün insanlığa hitap eden bir dindir
2- Allah´ın oğlu olan Mesih isa
insanların günahlarına keffaret olmak üzere Haç´ta can vermiştir
3- isa ve Ruhu´l-Kuds
aynı derecede Tanrıdır
4- Ölüler arasından dirilerek kalkmış olan isa
semaya çıkarak Baba´sının sağ yanına oturmuştur
Pavlus
isa´nın ve Ruhu´l-Kuds´ün Tanrı oldukları inancını yerleştirmeğe çalışmıştır
Ayrıca yine O
isa´nın vazettiği sünnet olmayı ve domuz eti yememeği de kaldırmıştır
Bir bakıma bugünkü Hıristiyanlığa Pavlus´un yorumları demek mübalağalı bir ifade sayılmamalıdır
Nitekim
gerek mukaddes metinler gerek ilk kilise
gerek ilk Hıristiyan inançlarının Pavlus´un eseri olduğunda Hıristiyan ilâhiyatçıları görüş birliği içindedirler
(6)
inanç ve ibadet Sistemi
Hıristiyanlık monoteist bir dindir
incillerde ve diğer mukaddes metinlerde bu anlayışı destekleyen ifadeler mevcuttur
(7) Ancak yine aynı metinlerde ve kilisenin sahih kabul ettiği incil metinlerinde isa için "Tanrı´nın Oğlu" Allah için de "Baba" terimlerinin kullanıldığı görülmektedir
Hıristiyanlığın mukaddes kitabı´nda geçen "Ben ve Baba biriz"
"Babanızın Ruhu"
"Allah´ın Ruhu" vb
deyimler
bunlar İslami çevrelerce teslis olarak yorumlanmaktadır
Hıristiyanlıktaki iman ikrarına giren esasların nelerden oluştuğu incil metinlerinde açık bir şekilde yer almamakla beraber
bu prensiplerin ilk Havariler Konsili´nden itibaren tesbite başlandığı
son şeklini ise IV
ve V
yüzyıldaki konsillerde aldığı yaygın bir kanaat halindedir
Bununla beraber inançlar konusunda gerek kiliseler
gerek mezhepler arasında bazı ortak ana unsurlar bulunduğu gibi farklı anlayışlar da vardır
Günümüz Hıristiyanlarının da hemen büyük bir kesiminin kabul ettiği Havariler inanç sistemi (8) şu maddelerden oluşmaktadır:
1- Ben
Tanrı´ya Kudretli Baba´ya
2- Biricik oğlu Rab isa´ya
3- isa´nın Bakire Meryem ve Ruhul´-Kuds´ten doğduğuna
4- Pilatus zamanında çarmıha gerilerek gömüldüğüne
5- Ölüler arasından üçüncü gün dirildiğine
6- Göklere yükseldiğine
7- Baba´nın sağında oturduğuna
8- Ölüleri ve dirileri yargılamak üzere oradan ineceğine
9- Ruhu´l-Kuds´e
10- Mukaddes Kilise´ye
11- Günahların bağışlanacağına
12- Bedenin dirileceğine
inanırım
(9)
Hıristiyan Mukaddes Kitabı´nda "teslis" kelimesi veya O´na iman etmeye çağıran açık bir ifade mevcut değilse de isa´nın
"Baba
Oğul ve Ruhu´l-Kuds ismiyle vaftiz eyleyin" (10) şeklinde Havarilere emir verdiği bilinmektedir
Ancak ilk konsillerde bu konu tartışılmış
iznik Konsili (325) ´nde Ruhu´l-Kuds´ün tanrılığı karara bağlanmıştır
(11)
Bazı Dinler Tarihçilerine göre
monoteizm inancının hâkim olduğu Yahudi çevresinde çıkmış olan "teslis" inancı
büyük bir ihtimâlle isa´nın tanrılaştırılmasının tabiî bir sonucu telâkki edilmelidir
Bunun yanında Ruhu´l-Kuds´ün de ayrı bir ilâhî varlık sayılması üç ayrı tanrı anlayışına zemin hazırlamıştır
Daha sonraki dönemlerde birtakım kelâmî ifadelerle açıklanmaya çalışılan teslisin üç unsuru (Baba
Oğul
Ruhu´l-Kuds) bir ulûhiyetin üç ayrı görüntüsü olan bugünkü formülün benimsenmesiyle noktalanmıştır
(12)
Hıristiyanlara göre teslis öyle büyük ve gizemli bir kavramdır ki sırf insan aklı onu derinliği ve şümulü ile kavrayamaz
(13) Bu bakımdan
mahiyet ve köklerini araştırmaya girişmeksizin insanın O´na inanması gerekir
Bununla beraber Hıristiyanlık´taki inanç esaslarının bütün mezheplerce aynı şekilde benimsendiğini söylemek mümkün değildir
Protestanlığın inanç esasları ise şunlardır:
1-Mukaddes kitaplara iman
2- Uluhiyete iman
3- insanın günahsızlığına iman
4- Günahların keffaretine iman
5- Ahirete iman
(14)
Bu konuya son vermeden önce Hıristiyanlık´ta melek inancına birkaç cümle ile değinelim
Hıristiyanlık´taki melek inancının temeli onların masum ve ruhanî varlık oluşlarıdır
Ancak kilise bu ruhanî varlığı cisimlendirerek açıklamaktadır
Onlara göre melekler Allah´a yardımcı olmakla görevlidirler
Ancak bazı Hıristiyan mezheplerinde melekler
insanlar gibi günah işleyebilir olarak algılanmıştır
Onlardan bazılarına "Tanrı´nın Kızları" adı verilmiştir
Kutsal Kitapları
Hıristiyanlığın mukaddes kitapları incillerdir
Yunanca "evangelion" kelimesinden gelen incil
"müjde
iyi haber" anlamlarını ifade eder
(15) incil kelimesinin bu açıklamasına dayanarak ilk dönem Hıristiyanları
isa´nın gelişini
insanları kötülük ve günahtan kurtararak selamete ulaştırmak manasında yorumlamışlardır
Bugün Hıristiyanların ellerinde bulunan Yeni Ahit
4 incil (16) ile 23 küçük kitabın birleşmesinden meydana gelmiştir; hepsi 27 kitaptır
Bu kitapların hemen tamamı II
yüzyıldan sonra yayılmıştır
Yunanca´dır
Hıristiyanlar bu kitapların Havarilerden geldiğini ve doğru olduğunu kabul ederler
Bununla beraber incillerin isa´nın eseri olmadığını
ihtiyaç duyuldukça sonradan yayıldığını
isa´nın düşüncelerini yansıtmadığını iddia edenler de vardır
Hıristiyan dinî literatüründe kilisenin sahih kabul ettiği incil metinlerine "kanonik"
sahih kabul edilmeyen incil metinlerine de "apokrif" denir
(17) Apokrif metinler üzerinde gerek ilâhiyatçıların
gerek mezhepler tarihi uzmanlarının tartışmaları hâlâ bitmiş değildir
inciller arasında bir takım ayrılıklar bulunmakla beraber ilk üç incil (Matta
Markos
Luka)´de bazı benzerlikler tesbit etmek mümkündür
Aralarındaki şekil ve konu berzerliğinden dolayı bunlara "Sinoptik" inciller denir
(18) Nitekim
mucizeler ve isa´nın hayatına dair olayların anlatımına Sinoptik inciller oldukça açık benzerlikler sergilemekte
her üçü de ortak şifahî kaynağa dayanmaktadır
Bu inciller edebî yönden birbirlerine bağlıdır
Yuhanna incili ise anlattığı olayların tefsirine daha fazla önem verdiği için "sembolik" bir anlam taşır
Hıristiyan ilâhiyatçılardan bazılarına göre isa´ya ilk inanan Havarilerden dördü
sonradan O´nun sözlerini toplayarak birer incil meydana getirmişlerdir
ilk dört incil (19)´den en eskisinin Markos olduğuna kesin gözüyle bakılmaktadır
ilk inciller genellikle ibranca ve Yunanca yazılmış
Orta çağ boyunca da Latince´sinden okunmuştur
Bir diğer açıdan Hıristiyanlar
isa´nın kanun ve öğretilerini içine alan kitapların tamamına incil adını vermektedirler
(20) Hıristiyanların kabul ettikleri bir sınıflandırmaya göre 27 kitaptan meydana gelen Ahd-i Cedid iki bölümdür:
1- Tarihi inciller (1-4 kitap)
2- Talimi inciller (5-27 kitap)
Bugünkü incil´in muhteviyatını tarihî bir muamelenin sonucu olarak kabul etmek mümkündür
isa Arami dilini kullanmıştır
Sonraki dönemlerde incil halk Yunancası ile yazılmıştır
içinde Arami dilinde birkaç cümle de vardır
1546´da toplanan Merano Ruhani Meclisi
incil´in Tanrı ilhamı olduğundan şüphe edilmesini yasaklamıştır
Elimizdeki incil Gerçekmidir
Hıristiyanlığın kutsal kitabı olan incil ´lerin hiçbir şekilde değişmediğini söyleyen ve Tanrı ´nın bunu kendi kutsal kitabında belirterek değişmediğini güvenceye aldığını savunan Hıristiyanlara karşılık
incil ´in Tanrı sözü olduğuna inanan fakat değiştiğini iddia eden islam Dini mensupları arasında sürekli devam eden bir tartışma mevcuttur
islam taraftarları incil ´in değiştirildiğine dair iddialarını aşağıdaki dayanaklara bağlarlar;
1-isa´nın soyu Luka incili´nde başka
Matta incilinde başka şekilde anlatılmıştır
(20) 2-Tanrıyı görme konusu incillerde farklı farklı geçmektedir
(22)
3-isa´nın doğum yeri bile incillerde değişiktir
(23)
4-Kendi kutsal kitapları incil´in "Allah´ın incili" veya "Oğlumun incili" şeklinde zikredilişi yine ellerindeki incillerin ifadeleridir
(24)
5-Kurtarıcılık vasfı bir incilde "Kurtarıcım Allah" diye geçerken yine aynı incilde "Kurtarıcı isa" şeklinde geçmektedir
(25)
6-isa´nın gösterdiği mucizelerden biri olan "körlerin gözlerini açma" mucizesi incillerde değişik sayıda ifade edilmiştir
(26)
7-Hz
Yahya incillerden birine göre çekirge ve yaban balığı yemiş
yine aynı incil´e göre hiçbir şey yememiş ve içmemiştir
(27)
Hıristiyanların incilin değişmediğine dair kanıtları Kitabı Mukaddes ve Kuranı Kerim deki ayetlerle (I) eski incil ve Tevrat nüshalarıdır
incil ´in değiştirilmediğine dair Kitabı Mukaddes ´teki ayetlerden bazıları şöyledir;
Çünkü doğrusu size derim:gök ve yer geçip gitmeden
herşey vaki oluncaya kadar
şeriattan en küçük bir harf veya bir nokta bile yok olmayacaktır (Matta5:18)
Gök ve yer geçecek
fakat benim sözlerim geçmeyecektir (Matta 24:35) ayrıca bkz
2
Petrus 1:21
Malaki 3:6
Mezmur 119:160
Mezmur117:7-8
Luka
16-17
Hıristiyanlar ayrıca islam peygamberinin Kitabı Mukaddesi kabul ettiğini (II) ve islam peygamberinin zamanında da Kutsal Kitap ´ın sapasağlam mevcut olduğunu (III) Kuran ´ın incelenmesiyle kuranda incilin değiştirildiğine dair bir hüküm bulunmadığı ve bunu iddia edenlerin kafir olacağını savunmaktadırlar
(IV)
Hıristiyanların bu iddialarına bazı islam aydınlarınca Kuran ´da belirtilen incil günümüz incili değil Barnaba incili diye açıklama getirilmektedir
Hıristiyanlar; Barnaba incilinin incelenmesi sonucunda Bu incilin Kuranı Kerimin yazıldığı zamandan çok sonraları kaleme alındığının anlaşılacağını bu nedenle bu incilin gerçek incil olmadığını islam dinine mensup kişiler tarafından propaganda amaçlı yazıldığını iddia etmektedirler
(V)
Günümüz Hıristiyan Mezhepleri
Hıristiyanlık´ta mezheplerin teşekkülünü
isa´nın dünyadan ayrılmasından hemen sonra O´nun dinine giren Pavlus´la isa´nın cemaati arasındaki ihtilâflara bağlayan görüş daha ağır basmaktadır
Gerçektende Pavlus´un Hıristiyanlığı kabul etmesinden sonra O´nunla isa´nın cemaati arasında çıkan ihtilâflar onların kısa zamanda ikiye bölünmelerine sebep olmuştur
Bir başka açıdan mezheplerin doğmasını
inanç
ayin vb
konulardaki ihtilâflarla
XI
yüzyılda Doğu-Batı Kiliseleri´nin birbirinden kopmasına
hatta reform hareketlerine bağlayan görüşü benimseyenler de bulunmaktadır
Burada kiliseler arasındaki ihtilâflardan çok
halen günümüzde varlığını sürdüren belli başlı üç Hıristiyan mezhebinden (Katolik
Ortodoks
Protestan) ana hatlarıyla söz edilecektir
1-Katolik Mezhebi
Bir diğer adı Roma Katolik Kilisesi olan Katolik Mezhebi
Hıristiyan dünyasının en büyük ve en köklü mezhebidir
inançlarına göre bu mezhebi
havarilerin ilki olan Petrus kurmuştur
(28) O aynı zamanda isa´nın vekilidir
Petrus´tan sonra gelen papalar da Petrus´un vekili sayılırlar
Böylece Papa ruhanî reis sıfatıyla isa´nın yeryüzündeki temsilcisidir
1870 yılında toplanan Vatikan Ruhani Meclisi Papa´nın yanılmazlığını ilân etmiştir
(29) Katolik Mezhebi´nde ruhban sınıfı aşağıdan yukarıya rahip
piskopos
kardinal ve papa şeklinde hiyerarşik bir yapıya sahiptir
Katolik Mezhebi´nin başlıca özellikleri şunlardır:
1-Papa dinî başkandır
isa´nın vekili
Petrus´un halefidir
2-Papa yanılmaz bir otoritedir
Roma diğer kiliselerin hepsinden üstündür
3-Ruhu´l-Kuds tarafından idare edilen Roma Kilisesi evrenseldir
4-Ruhu´l-Kuds
Baba ve Oğul´dan çıkmıştır
5-isa hem ilâhî
hem insanî tabiata sahiptir
6-isa da
Meryem de günahsızdır
aslî suçtan uzaktır
Meryem
Tanrı yanında şefaatte bulunabilir
O
göğe yükselmiştir
(30)
7-Azizler de Tanrı katında sözcü olur
şefaatte bulunabilir
8-insan aslî günah içindedir
Buna karşılık kötülüğe meyletmek günah değildir
günaha sevkeder
Günah çıkarma çok önemlidir
Bunun
günah çıkarma hücresinde papaza itiraf şeklinde olması gerekir
(31)
9- Sakramentler yedi tanedir
Ruhban zümresi evlenemez
Onların dışındaki evlenenler de boşanamaz
Boşandıktan sonra evlenmek zina sayılır
10-Yirmi Konsil´in aldığı kararlar kabul edilir
11-Cuma günü et ve yağlı yiyecek yemek yasaktır
12- Son hüküm gününü
cenneti
cehennemi ve Araf´ı kabul ederler
13- Geleneklere bağlı kalmak lâzımdır
14-Ayin dili Latince´dir
1965´deki II
Vatikan Konsili´nde değişik dillerde de ayin yapılmasına izin verilmiştir
(32)
Katolik Mezhebi´nde papazların başlıca görevleri
vaftiz
tövbe
çile
günah çıkartma
ahilere yağ sürme
evlenme vb
takdis törenlerini yönetmektir
(33) Temelde aynı inançları paylaşmakla beraber
ayrıntılara ait konularda Katolik Mezhebi´nden ayrılarak ortaya çıkan bazı küçük mezhepler vardır:
1- Keldani Mezhebi
2- Ermeni Mezhebi
3- Süryani Mezhebi
4- Maruni Mezhebi
5- Kıpti Mezhebi
2-Ortodoks Mezhebi
Yunanca´da Ortodoks " Doğru görüş
inanç ve doğru itiraf" anlamına gelir
Bu mezhebin Dinler Tarihindeki diğer isimleri şunlardır: Doğunun Ortodoks
Katolik ve Apostolik Kilisesi
Ortodoks Doğu Kilisesi
Doğu Kilisesi
Ortodoks Kilisesi ve Rum Ortodoks Kilisesi
(34) Ortodoks Kilisesi´nin Katolik Kilisesi´nden 1054 yılında (35) kesin olarak ayrılmasında (36) dinî ve siyasî birtakım sebeblerin büyük rolü olmuştur:
1- Katolik Kilisesi´nin müşrikler arasında dini yaymak için bazı tavizler vermesi
2- Roma´nın itirazına rağmen imparatorluk merkezinin istanbul olması
3- Batı Roma Devleti´nin yıkılmasından sonra ortaya çıkan otorite boşluğunu Papalığın doldurmak istemesi
inanç ve ayinler bakımından Ortodoks Kiliseleri bazı siyasî ve idarî sebeblerden dolayı birbirinden ayrılmıştır:
a-1054´deki Doğu-Batı ayrılığından sonra Ortodoksluğun merkezi Bizans olmuştur
b-istanbul´un Türkler tarafından fethedildiği 1453´ten sonra Rus Ortodoks Kilisesi istanbul Patrikliği ile mücadeleye girişmiştir
c-Rus ihtilâli (1917)´nden sonra istanbul Ortodoks Patrikliğiyle mücadeleden vazgeçen Rus Ortodoks Kilisesi Patriklik halini almıştır
Ortodoks dünyasının dört büyük patrikliği (istanbul-iskenderiye
Antakya
Kudüs) vardır
Diğer
bölgelerdeki millî kiliseler idari yapı itibariyle bu dört patrikliğe bağlıdır
Ortodoks Mezhebi´ni diğer Hıristiyan mezheplerinden ayıran başlıca özellik şunlardır:
1- Patrik ruhanî başkandır
2- Papa yanılabilir
O isa´nın vekili değildir
3- Ruhu´l-Kuds
Oğul yoluyla Baba´dan çıkmıştır
4- ilk yedi konsilde alının kararları kabul etmek lâzımdır
5- Ancak
Meryem
isa ve Aziz ikonlarına (37) saygı gösterilir
6- Her ülke ibadetini kendi diliyle yapmakta serbesttir
7- Günahkârlar
işledikleri günah ölçüsünde A´râf ta bekletilirler
8- Keşişler
piskoposlar ve patrikler evlenemez; papazlar evlenebilir
Boşanma ancak bazı şartlarla mümkündür
9- Vaftizden hemen sonra Konfirmasyon yapılmalıdır
10- Evharistiya ayininde ekmeğe maya
şaraba su katarlar
11- Haç sağdan sola çıkarılır ve Haç´ın kolları birbirine eşittir
Kuruluş dönemlerinde bütün Doğu Ortodoks Kiliseleri
istanbul Ortodoks Kilisesi´nin idare ve kontrolü altında iken
daha sonraları parçalanmalar olmuş şu kiliseler doğmuştur:
1-Süryani Ortodoks Kilisesi
2-Rum Ortodoks Kilisesi
3-Ermeni Ortodoks Kilisesi
4-Rus Ortodoks Kilisesi
Dinler Tarihçilerinin genellikle savunduklarına göre Ortodoks Mezhebi´nin doğması
iznik (325) ve O´nu takibeden altı Konsil´de alınan bazı kararlar sonucunda olmuştur
(38) Ancak Ortodoksluğu kabul edenler iznik Konsili´nde değişik fikirler ortaya atan Arius
Nestorius vb
din büyüklerinin görüşlerine her zaman cephe almışlardır
Katolik mezhebi ile Ortodoks mezhebi arasında tesbit edilebilen başlıca ayrılıklar şunlardır:
1- Katoliklere göre Ruhu´l-Kuds Baba ile Oğul´dan
Ortodokslara göre ise Allah´ın göndermesinden meydana gelmiştir
(39)
2- Katoliklere göre papa yanılmaz; ilâhî kudrete sahiptir
Ortodokslara göre ise O
ruhani bir liderdir; ilâhî bir gücü yoktur
3- Katoliklere göre papanın iman
ibadet
ahlâk vb
konulardaki her sözü münakaşasız kabul edilmelidir
Ortodokslara göre ise papa da bir insandır
yanılabilir
3-Prostestan Mezhebi
Almanca´da "protestieren" kelimesinden alınmış olan Protestan "itiraz
protesto
başkaldıran" anlamlarına gelir
Protestan mezhebinin doğuşu
XVI
yüzyılda Martin Luther (1489-1546)´in Roma Katolik Kilisesi´ne karşı;
1- Günahları bağışlamak
2- Günahların bağışlanmasını malî bir kaynak haline getirmek
3- incil yorumunu kendi tekeline almak
4- Ayin dilinin mutlaka Latince olması vb
hususlara itirazları ile başlamıştır
Martin Luther itirazlarına kısa zamanda taraftar bulunca hareket hızla büyüyerek yayılmıştır
(40) itirazcılar kendi görüşlerini çeşitli mahfillerde açıklamak imkânı buldukça
onların fikirlerini benimseyenler de o nisbette artarak geniş bir coğrafyaya sahip olmuştur
Protestan mezhebine incil Kilisesi de denir
Protesto hareketinin yaygınlık kazanması
reformasyonun başlaması ve çeşitli kiliselerin doğmasıyla sonuçlanmıştır
Protestanlığa göre Allah´a ulaşabilmek için hiçbir kilise görevlisinin aracılığına ihtiyaç yoktur
Hıristiyan geleneğinin yakın geçmişten aldığı şeklin bir diğer adı olan Protestanlık
kilisenin bizzat kendi değerlendirmesine göre:
1- itirafla ilgili durum
2- Ruhanî tavır
3- Hıristiyanlığa daha uygun bir görünüm verme vb
noktalarda geçmişine nisbetle yeni bir hüviyet kazanmıştır
Protestanlık
tarihinin belirli bir döneminde ve bazı özel şartlar sonucunda ortaya çıkmasına rağmen
fikir ve ruhî yapı itibariyle sadece XVI
yüzyılın mahsulü sayılmamalıdır
Bazı Dinler Tarihçilerine göre
Protestan reformcular ile onları takib edenler
o yüzyılda yapılan dinî yorumlarla yeni bir gerçeği bulmak yerine
eski dinî gelenekleri yeniden ortaya koymuşlardır
Bu bakımdan Protestanları
kâşif değil
yenileyici olarak görmek lâzımdır
inançlarına göre günahkâr bir kişi ancak Tanrı´nın karşılıksız inâyetiyle kurtuluşa erebilir
Protestan mezhebi son dört yüz yıl içinde başlıca iki dinî tür olarak kendini göstermiştir:
1- Klasik Protestanlık
2- Radikal Protestanlık
1- Klasik Protestanlıkla Hıristiyanlığın aldığı yeni şekle karşı isyan ederek kilisenin Katolik anlamını koruyan büyük kilise sistemleri kastedilmektedir
2- Radikal Protestanlık terimi daha çok bu mezhebin ortaya çıkışını açıklayan olayı anlatmak için kullanılmaktadır
Bu terim aynı zamanda dinî gruplarla dinî düşünce ekollerini de içine almaktadır
Bu ekolün mensupları Kitab-ı Mukaddes ile Hıristiyan kilisesinin dinî merasim varisleri (41) olduklarını iddia etmişlerdir
Protestanlığın ilk ifadesi Lutheryanizm´dir
Bu terimle Martin Luther´in faaliyetleri
O´nun ruh ve görüşüne borçlu olan Hıristiyan fikirleri ile özel kiliseler anlaşılır
Bu ekol
kulun hayatı ve kilise ibadeti üzerinde özellikle durmuştur
Protestan Mezhebi´nin özellikleri şunlardır:
1-Papa da bir insandır
yanılabilir
2-Diğer iki büyük Hıristiyan mezhebinin kabul ettiği teslise inanırlar
3-Kutsal kitabı yorumlamaya herkes yetkilidir
4-Sakramentlerden yalnız Vaftiz ve Evharistiya´ya inanırlar
5-Azizleri kabul etmezler
6-Kiliselerde resim ve heykel lüzumsuzdur
7-Haç çıkarma geleneklerine inanmazlar
8-ibadet ve ayinleri herkes kendi diliyle yapabilir
9-A´râf ve ebedî ceza yoktur
10- Meryem sıradan bir insandır; ilâhî bir niteliği yoktur
11-Günah çıkartma işlemi mantıksız bir uygulamadır
Protestan Mezhebi öncelikle kendi bünyesinde üç ana kola ayrılmıştır:
1- Lutheryanizm
2- Kalvinizm
3- Anglikanizm
1- Lutheryanizm
Protestanlığın ilk şeklidir ve Martin Luther´in fikir ve ideallerini benimseyen özel Hıristiyan görüşünü temsil eder
Lutheryan Kiliseleri Almanya
Skandinav ülkeleri ve Amerika Birleşik Devletlerinde daha çok yaygındır
inançlarına göre kilise
lâik hayattan sorumlu tutulamaz
2- Kalvinizm
günümüz Protestan dünyasının ikinci ekolünü teşkil eder
Bir diğer adı Reforme Hıristiyanlık´tır
Akımın kurucusu ve öncüsü olan John Çivin
sıkı bir dinî tecrübeden geçmiş Fransız asıllı
ilâhîyat sahasındaki yazılarıyla tanınmış bir kişidir
O´nun gayesi mevcut Hıristiyanlık´ta reform yaparak dinî başlangıçtaki
asıl haline kavuşturmaktır
O´na göre Hıristiyanlığın topluma karşı
birtakım görevleri olmalıdır
3- Anglikanizm
VIII
Henry devrinden beri ingiltere´nin Resmi Kilisesi´dir
VIII
Henry (1491-1547) ile Papa arasındaki bir kavgadan sonra doğmuş olan Anglikanizm´in en başta gelen hedefi Hıristiyanlığı kendi öz niteliğine yeniden kavuşturmaktır
Onlara göre papalık ile Presbiterianlık arasında en azından orta bir yol olmalıdır
Bu yalnız kilise teşkilâtı düzeyinde değil
doktriner anlamda da gerçekleştirilmelidir
Protestanlık bu üç ana kolun dışında ikinci derecede diyebileceğimiz on küçük gruba daha ayrılmıştır
Radikalizm ve Protestanlık
Fransızca´da Radikalizm "ilim
din ve siyasette temelden
kökten değişiklikler yapma temayülü" anlamına gelir
Bizim burada üzerinde duracağımız Radikalizm
Hıristiyanlık üzerinde yapılmak istenen köklü değişikliklerle ilgilidir
Dinler Tarihi terminolojisinde Radikal Protestanlık terimi ile daha çok genel Protestanlık´tan yavaş yavaş kopan ve O´ndan bağımsız olarak teşekkül eden Hıristiyan grupları ve dinî ekolleri kastedilmektedir
Bir bakıma bu gruplara
Reformasyon´un birtakım tartışmalardan sonra dünyaya gelen çocukları demek mümkündür
Bunlar özel yapı ve davranışlarından dolayı ingiltere´nin resmî kilisesiyle uyum sağlayamamışlardır
Radikal Protestanlığı iki grupta incelemek mümkündür:
1- Evangelik
2- Hümanist
Radikal Protestanlığın en önde gelen temcilcileri Babtistler
Kongregasyonistler
Metodistler ve Kuveykırlar´dır
Bu sayılan temsilcilerin
kendilerine özgü farklı görünümler sergiledikleri bilinmektedir
Hatta bu akımlardan bazıları bağımsız
Hıristiyanlıktan ayrı bir din görünümündedir
Bununla beraber Radikal Protestanlığın Hümanist kanadı
Hıristiyan Kilisesi´nin din tanımayan kesimi ile özel bir şekilde ilgilenmiştir
Hümanistlerin en büyük arzuları Hıristiyanlığın "zevk sahibi insanlara" karşı bir değeri bulunduğunu ispat etmektedir
Hümanistler düşüncenin en büyük rehberi olarak vahiy yerine aklı temel almışlar onu gerçeğin başlıca kaynağı kabul etmişlerdir
Onların baz aldığı ölçü Hıristiyanlık vahyi değil
ilmî bir buluş
bir felsefî ilke veya herhangi bir düşüncedir
Ancak bu akımın
gün geçtikçe nüfuz ve değerini kaybettiği ifade edilmektedir
Radikal Protestanlık özellikle şu ana noktalar üzerinde durarak kimliğini kanıtlamak istemiştir:
1- Kurtuluşa ermek için isa´ya tam anlamıyla inanmak lâzımdır
2- Kilise´nin ve dünyanın mutlak efendisi isa´dır
3- Gerçek kilise isa tarafından kurulmuştur
Kurtuluş ancak bu kilisededir
4- isa´nın gözle görünen kişiliği incil´de açıklanmıştır
insan yaşamı boyunca daima O´nu örnek almalıdır
5- Çarmıh´tan sonra dirilen isa sonsuz bir güç ve çalışma kaynağı olmuştur
Çağdaş Protestanlıkla meydana gelen gelişmeler hakkında John A
Mackay şöyle diyor
Protestanlığın henüz dinî erginliğine erişemediğini
tarihî görevini tamamlamadığını belirtmek gerekir
Dörtyüzyıl önce Reform hareketinde olup bitenler bugün de hayatta
doktirinde ve kilise teşkilâtında ifade edilmek durumundadır
Çağdaş Protestanlıkla ortaya çıkan önemli gelişmeleri şöyle sıralayabiliriz:
1-Tarihî Hıristiyan inancı yeniden kavranmalıdır
2-Kutsal Katolik Kilisesi gerçeği protestanları da kuşatmalıdır
3-Dine dayanmayan düzen ile ilgili sorumluluk duygusunun yeniden canlanması sağlanmalıdır
4-Evangelik Hıristiyanlığın dünya çapında yayılması
Protestan düşünürlerin bu yolda çaba sarf etmelerini gündeme getirmelidir
4-Angikan Mezhebi
Reform Hareketi´nden sonra (XVI
yüzyıl) ingiltere´de doğmuş bir Hıristiyan ekolüdür
Protestanlığın ingiltere´ye has şekli olan Anglikanizm
Katolik-Protestan çatışmasında uzlaşmacı bir yol izlemiştir
Anglikan Kilisesi
VIII
Henry´den itibaren Roma ile olan bağlarını koparmıştır
Anglikanizm´i Kitab-ı Mukaddes´e bağlı
kısmen reforme edilmiş bir Katolik Mezhebi olarak görmek daha yaygındır
Papanın otoritesini reddeden Anglikan Kilisesi
XVI
yüzyıldan beri ibadette Latince yerine ingilizce´yi kullanır
Kilise kral ve kraliçe tarafından temsil edilir
VAnglikan Kilise´sine göre iki sakrament (Vaftiz
Evharistiya) esastır
Anglikanizm XVIII
yüzyıldan itibaren Amerika
Kanada
Avustralya
Afrika
Yeni Zelanda ve Hindistan´da yayılmıştır
Yaklaşık 30 milyon mensubu bulunan Anglikan Kilisesi ve Roma Katolik Kilisesi arasında II
Vatikan Konsili (1962-1965)´nden sonra uzlaşma zemini arama gayretlerine girişilmiştir
Günümüzde Hıristiyanlık
Günümüzde Hıristiyanlık dünyada hemen hemen her bölgede taraftara sahip bir dindir
Taraftar sayısı bakımından dünyada ilk sıradadır
Özellikle Avrupa
Amerika ve Avustralya kıtası ülkelerinde Hıristiyanlık yaygın bir din konumundadır
Hıristiyan ülkelerdeki Mezheplerin yoğunluğu farklılıklar göstermektedir
Rusya
Bulgaristan
Yunanistan gibi ülkelerde Ortodokslar ; italya
ispanya
Paraguay
Portekiz
Vatikan gibi ülkelerde Katolikler; isveç
Norveç
Danimarka
ABD gibi ülkelerde Protestanlar; ingiltere ´de Anglikanlar diğer Hıristiyan mezheplerine göre çoğunluğu oluşturmaktadırlar
Hıristiyanlıktan kopan bazı akımların (Yehova Şahitleri
Mormonlar
Unitaryenler
Kuveykırlar gibi) bağımsız ayrı bir din hüviyetine bürünmesi veya ayrı bir din gibi hareket etmeleri ve farklı Kültlerin ortaya çıkıp yayılması Hıristiyanlığın önündeki sorunların başında gözükmektedir
Tüm bunlara rağmen Hıristiyanlık gittikçe taraftar sayısını arttıran ilahi bir dindir
Günümüzde çoğunluğu Katolik olmak üzere ( % 51 53 ) yaklaşık 1
560
000
000 Hıristiyan yaşamaktadır
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul