Konu
:
Dinler Tarihi: Musevilik
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Musevilik
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Musevilik
Musevîlik
kurucusu Musa´ya izafetle bu adı almıştır
Yahudi
İbrani
ve İsrail terimleriyle de Musevîlik kastedilir
Musevîliğin tek tanrıcılığın saf bir şekli olduğu söylenmekle beraber O
yalnız başına ne bir mezhep ne bir ırk
ne de modern bir millettir
Yahudiler dünyanın en eski tarihî
dinî cemaatini meydana getirmişlerdir
Dinler Tarihi´nde özel bir yeri bulunan Yahudilik
kutsal kitaplarında Ahd´e geniş yer ayırmasından dolayı bir Ahid dini olarak da telâkki edilmektedir
Babil Sürgünü´nden sonra millî din haline getirilen Yahudilik
bir ırka tahsis edilmek suretiyle ilâhî dinlerden ayrı bir konumda ele alınmıştır
O´nu millî dinlerden ayıran bir başka özellik de
tek tanrı
vahiy
kutsal kitap ve peygamberlere inanç sistemi içinde değişik konumlarda da olsa yer almış bulunmasıdır
Gerçekte Dinler Tarihçileri Yahudiliğin bir millet
bir ırk veya bir din olup olmadığı konusunda görüş birliğine varmış değillerdir
Tevrat´a dayanarak kendilerini dünya milletleri arasından seçilmiş kavim olarak gören Yahudiler
Allah´ın Sina´da bu kavmi muhatap aldığını
Tevrat´ı Musa´nın şahsında onlara gönderdiğini iddia ederler
Tahrip edilmeden önce Ahid Sandığı´nın da içinde bulunduğu Kudüs´teki Mabed
Yahudiliğin odak noktasını teşkil etmektedir
Yahudiliğin sembolleri arasında en önemli yeri Yedi Kollu Şamdan ile Altı Köşeli Yıldız işgal eder
Sami olmayan dinlerden farklı olarak Musevîlik
vahiyle gelmiş bir dindir
Musevîlik
yalnız kendi ailesinin dinleri olan Hristiyanlık ve Müslümanlık´tan değil
vahye dayanmayan doğu dinlerinden
yani Ari ve Moğol dinlerinden daha eskidir
Takriben İsa´dan sekiz asır önce kurulmuştur
(1) Yahudiler daha çok
bugünkü İsrail´den ayrı olarak Avrupa ve Amerika´ya dağılmışlardır
(2) Çok eskiden beri Filistin´de yaşamış olan Yahudiler
Babil
Asur
Fenike ve Araplar gibi Sami ırktan gelirler
Yahudiler göçebe iken "Habiri" diye anılırlardı
İsrâiloğulları en parlak devirlerini Kralları Süleyman zamanında yaşamışlardır
İnanç ve İbadet Sistemi
Yahudilik´te en önemli iman esasını
Allah´ın varlığına ve birliğine olan inanç teşkil eder
(3) O´nun birliği
yaratılmamışlığı
evvelinin ve sonunun bulunmayışı
her şeyi bilişi
bütün varlıkların Yaratan´ı oluşu vb
gibi Allah inancı vardır
Daha çok günlük hayat ve ibadetlerde belirginleşen Yahudi inancını detaylı olarak Tanah´da bulmak mümkün değildir
Onlar için önemli olan Tevrat´ta bildirilen şeriatın yaşamasıdır
İnançlarına göre Tanrı´nın en sevgili milleti Yahudilerdir
Bunun en büyük delili
Tanrı´nın İsrâiloğulları ile Musa´nın şahsında Sina´daki ahitleşmesidir
İnançlarına göre Tanrı
insanlığı aydınlatmak ve mutlu kılmak için İsrailoğulları´nı seçmiş
"nebi"lerini görevlendirmiştir
Bu konuda Musa´nın önemli bir yeri vardır
Çünkü Tevrat O´na verilmiştir
Tanrı
evreni devamlı olarak idare etmektedir
O´nun gücünün yetmeyeceği hiçbir iş yoktur
Mesih´le kurulacak Tanrı´nın evrensel devletinde bütün haksızlıklar ve zulümler ortadan kalkacaktır
Bu inanç Yahudilerin ümit kaynağı olmuştur
Yahudilik´te ahiret inancı tarihi bir gelişme izlemiştir
Tevrat´ın bazı hükümlerinde ahiret inancına dair işaretler bulunmaktadır
(4) Bazı Dinler Tarihçilerine göre
yeniden dirilme ile ilgili metinler günümüze kadar ulaşmadığı için Yahudiler bu tür inançları İran´dan almışlardır
Eski Yahudilik´te iyi
kötü
ölen bütün insanlar "Şoel" adı verilen bir yere gidecekler
orada kederli bir şekilde varlıklarını sürdürecekler
ruhları da mezarda kalacaktır
Yahudilik´te ahiret inancı konusunda
daha sonraki dönemlerde birtakım gelişmeler olmuş
yeniden dirilme
ebedî hayat
yargılanma
cennet
cehennem vb
inançlar ortaya çıkmıştır
(5) Yahudilik´teki cennet
cehennem
hüküm günü vb
ilgili emirleri Talmud açıklamıştır
Yahudilerin
Müslümanlık ve Hristiyanlık´ta olduğu gibi belli başlı iman esaslarına kavuşmaları filozof Rabbi Moşe ben Maymon (Maymonides (1135-1204)´le mümkün olabilmiştir
O´nun meydana getirdiği günümüze ulaşan inanç sistemi şudur;
1-Allah var olan her şeyi yaratmıştır
2-Allah birdir
3- Allah´ın bedeni yoktur
tasvir edilemez
4- Allah´ın başlangıcı ve sonu yoktur
5- Yalnız Allah´a dua etmeliyiz
6- Peygamberlerin bütün sözleri doğrudur
7- Musa
bütün peygamberlerin en büyüğüdür
8- Elimizdeki Tora
Allah tarafından Musa´ya verilen ve günümüze kadar
değiştirilmeden gelen kitabın aynıdır
9- Dinimiz ilâhî bir dindir
10- Allah
insanların bütün hareket ve düşüncelerini bilir
11- Allah
emirlerine uyanları mükâfatlandırır
uymayanları cezalandırır
12- Allah Mesih´i gönderecektir
13- Ruhum ölümsüzdür
Allah dilediğinde ölüleri diriltecektir
Yahudiler ibadetlerini "sinagog"larda (Bet ha Kneset) yaparlar (6) Sinagoglarda rulo halinde el yazması Tevrat tomarlarının saklandığı
Aron ha-Kodes denilen
Kudüs´e yönelik kutsal bir bölme vardır
Sinagoglarda Yedi Kollu Şamdan (Menora) da bulunur
Bundan ayrı olarak Kral Davud´un mührü kabul edilen iki üçgenden meydana gelmiş Magen David denilen altı köşeli bir yıldız da vardır
Yahudiler sinagoglarda Tevrat´tan bazı parçaları sesli bir şeklide okurlar
Tevrat rulolarının bohçalardan çıkarılarak haham tarafından okunması
ibadetin en önemli anıdır
Yahudiler sinagog dışında evlerde de ibadet ederler
Nitekim evlerde giriş kapısının arkasında "Mezuza" denilen
rulo haline getirilmiş Tevrat cümlelerinin yazılı olduğu mahfazalar asılıdır
Eve giriş çıkışta Yahudiler bu mahfazaya dokunarak parmaklarını öperler
İbadet
Kudüs´e yönelerek yapılır
Başa takke
sırta cüppe alınır
Kadınlar ibadete katılamaz
ancak başları örtülü olarak ibadeti seyredebilirler
Yahudi dininin esasını ilâhiler teşkil eder
İbadet esnasında okudukları bazı klişeleşmiş dua ve ilâhiler vardır
(7) Dua
dindar Yahudinin hayatında önemli bir yer işgal eder
Yahudilikte ibadet günlük ve haftalık olmak üzere ikiye ayrılır
Günlük ibadet sabah
öğle ve akşam yapılır
Haftalık ibadet ise Cumartesi (Sabbat
yevmu´s-sebt) günü havra (sinagog)´da icra edilir
Yahudiler sabah ayininde bir dua atkısı (Tallit) alırlar
Sabah ayininde
sol pazu ile alna birer dua kayışı bağlanır
Dualar ayakta
oturarak vücudu sallayarak ve secdeye kapanmak suretiyle okunur
Geleneklerine bağlı Yahudiler bu esnada özel bir elbisede giyerler
Toplu dualar 13 yaşına girmiş en az 10 kişinin iştirakiyle yapılır
Cumartesi ibadeti
cuma akşamı güneşin batmasıyla başlar
cumartesi akşamı sona erer
Bu ibadet sinagogta yapılır
Bu maksatla cumartesi günü ateş yakmak
çalışmak
taşıt kullanmak vb
yasaktır
(8)
Musevîlik´te Yahve ve Elohim adında iki Tanrı´nın varlığından söz edilmekle beraber ağırlık Yahve´dedir (9) Bu bakımdan menşeinde İsrail Dini
tek Allah´a inanmaya değil
tek Allah´a ibadet etmeye dayanıyordu
Yehova Musevîlerinin millî ve hâkim bir Tanrısı´dır
İnsan da O´nun kulu durumundadır
İnançlarına göre Yehova sadece İsrâiloğulların´a şefaat eden
kıskanç bir Tanrı´dır
İsrâiloğulları yabancı bir ülkede de O´nun tarafından korunacaktır
O
İbrahim
İshak ve Yakub´un Tanrısı´dır
Yahudi Mezhepleri
Öncelikle Yahudi mezheplerini üç ana-grupta incelemek mümkündür:
1- Makkabiler devrinde (M
Ö
II
yüzyıl) mevcut olan Hıristiyanlık öncesi mezhepler
2- İslâm´dan sonraki Yahudi Mezhepleri
3- Günümüz Yahudi mezhepleri
Hıristiyanlık öncesi dönemde başlıca üç mezhep vardır :
1-Ferisiler
2-Sadukiler
3- Esseniler
İslâm´dan sonraki Yahudi mezhepleri de üçtür: 1- İshakiyye
2- Yudganiyye
3- Karaim
Bu bölümde diğer mezheplerden çok
günümüz Yahudi mezhepleri hakkında kısa bilgiler verilecektir
Halen yaşamakta olan Yahudi mezhepleri şunlardır:
1- Muhafazakâr Yahudiler
2- Ortadoks Yahudiler
3- Reformist Yahudiler
4-Yeniden Yapılanmacılar
Günümüz Mezhepleri
Muhafazakar Yahudilik
XIX
yüzyılın ortalarında
Alman Yahudileri arasında ortaya çıkan muhafazakâr Yahudiliğin temsilcileri Isaac Bermays (1791-1849) ile Zacharia Franklen (1801-1871)´dir
Sonraki dönemlerde Amerika´da da sempatizan bulmuş olan bu mezhep geleneklerine bağlı lâikleşmeye karşıdır
Ortodoks Musevilik
Kudüs´teki Mabed´in yıkılışından günümüze kadar gelen resmî Yahudi inanç ve geleneklerini temsil eden Ortodoks Yahudilik
halen mensubu en fazla olan mezheptir
Bugün İsrail Cumhuriyeti´nde de bu mezhep taraftarları hâkimdir
Musa Kanunları´na sıkı birşekilde bağlı olan Ortodoks Yahudiler sebt (cumartesi) günü hiçbir iş yapmamakla da diğer mezheplerden ayrılırlar
Reformist Yahudilik
Daha çok Avrupa´daki Yahudilerce tanınmış bir filozof olan Moses Mendelshon (1727-1786)´un başlattığı Reformist Yahudilik hareketi
Musevîlik´le çağdaş modern anlayışı birleştirmeyi gaye edinmiştir
Böylece bu mezhebe mensup Yahudiler
hem geleneklerine bağlı yaşayabilecek
hem de modern çağa ayak uydurabileceklerdir
Bu hareketin başlamasının bir başka sebebi de Almanya´daki Yahudilerin dinî uygulamayı
genel kültür için bir engel olarak görmeleridir
Böylece onlardan bir kısmı Hıristiyanlaşmış
bir kısmı da geleneklerini değiştirmiştir
Din ile dünya işlerini birbirinden ayırma düşünce ve gayreti de ilk defa bu mezhep mensuplarından gelmiştir
Reformist Yahudiler dinde modernleşmeden yanadırlar
Bunu sağlamak için
ibadetin bazı şekillerini değiştirerek
kadın-erkek ayırımına son vermişler
cumartesi çalışma yasağını kaldırarak sinagog ayinlerini azaltmışlar
müziğe çok az yer vererek kadınlarla erkekleri bir arada oturmaya zorlamışlardır
Bir adım daha atarak katı perhiz kaidelerini kaldırmışlar
şifahi Talmud geleneğini inkâr etmişlerdir
Yeniden Yapılanmacılar (Recostructionist)
Bu sayılan üç mezhep dışında
Mordecai Keptan´ın kurduğu Reconstructionist (Yeniden Yapılanmacı) adında bir başka mezhep daha vardır
Bunlar daha önceleri muhafazakâr Yahudilik içinde yer almışlardır
Zamanla Keptan´ın fikirleri diğer Yahudi mezheplerini etkilemiştir
Hareketin kurucusuna göre Yahudiler de diğer milletler gibi bir millettir
"Seçilmişlik" özelliği yoktur
Tanrı Yahudileri değil
Yahudiler Tanrı´yı seçmişlerdir
Bunlar yeniden dirilmeyi ve ahireti reddederler
Tevrat Tanrı vahyi değildir
İsrâiloğulları´nın tarih boyunca meydana getirdikleri bir eserdir
Mesihcilik diye bir kavram yoktur
Sinagoglarda kadın-erkek yanyana ibadet edebilir
Yeniden Yapılanmacı´lara göre kadınlar da haham olabilir
Mukaddes Kitapları
Yahudilerin mukaddes kitapları iki ana başlık altında incelenebilir:
1- Tanah
2-Talmud
Hristiyanların Eski Ahit adını verdikleri Tanah da üç bölümden oluşur:
1-Tora
(Tevrat) 2- Neviim
3- Ketuvim
Çoğu zaman Yahudilerin mukaddes kitabının tamamı "Tora" kelimesiyle ifade edilir
İbranice bir kelime olan Tora
Arapça Tevrat´ın karşılığıdır
Bu Konu İle İlgili Ne Yapmak İstiyorsunuz
Tevrat "Kanun
şeriat
emir
ders
önder" vb
manalara gelir
Beş bölümden oluşan Tevrat
Allah´ın 7704 kelimeyle Musa´ya verdiği dinî esasları ihtiva eden kitap olarak kabul edilir
Tevrat metninin orjinal dili İbrancadır
Bir bakıma "Şeriat" diye de nitelendirilen Tevrat´ı meydana getiren kitapların sayısı
Yahudilerce 24
Hıristiyanlarca 39´dur
Kitapların tertibi konusunda da her iki toplum farklı görüşlere sahiptir
Tevrat takriben bin yıl içerisinde meydana gelmiştir
Ancak kitabın sınırlandırması M
S
90 yılında toplanan Yemnia Konsili´nde yapılmış ve bugünkü yazılar seçilerek tesbit edilmiştir
Eski Ahit yanında hahamların nesilden nesile naklettikleri rivayetler mecmuasına Talmud denir
M
S
150 yıllarında Yudas adında bir haham
kendilerine kadar rivayetle gelen haberlerin
kaybolmasından korkarak onları Mişna´da toplamıştır
"Tekrar edilen şeriat" anlamına gelen Mişna
Tevrat´ın tekrarı
şeriatın izahı ve tefsiri sayılır
Mişna´nın anlaşılmasını kolaylaştırmak üzere O´na Yahudi alimlerince haşeyeler ve şerhler yazılmıştır Bunlara Gemara denir
İşte Talmud (10) da Mişna ve Gemara adı verilen eserlerin toplamından teşekkül etmiştir
(11)
Yahudi Kutsal Kitabı konusuna son vermeden Kabala dan da söz etmeliyiz
Kabala
İbranca "gelenek görenek" anlamına gelir
Yahudilerin harfçilik ve sayıcılıkla karışık tasavvufî kâinat öğretisidir
Daha açık bir ifade ile Kabala
Kutsal Kitap metinleri ile sözlü gelenekler üzerine yapılan her tür yorumların genel bir adıdır
Zannedildiği gibi bir kitap veya kitaplar toplamı olmayan Kabala´yı "Kâinatın görünür kargaşasını açıklamaya ve zıtlıklarını kolay anlaşılır bir kalıp haline getirmeğe uğraşan bir doktrin" diye tanımlamak mümkündür
İkinci Tapınak Dönemi´nin sonuna (I
yüzyıl) kadar uzanan Kabala
tam anlamıyla Yahudi gizeminin ortaya çıktığı tarih olan XIII
yüzyıldan başlayarak özel bir öğreti biçiminde gelişmiştir
(12) Bazı Dinler Tarihçilerine göre Kabala´nın kökenleri eski gelenekte (Talmud dönemi) aranmalıdır
Kabala´nın öğreti ve uygulamaları ancak bir kılavuzun denetim ve önderliğinde mümkündür
Kabala temelde her zaman sözlü geleneğe dayanmıştır
Allah´ın Musa ve Adem´e indirdiği yazılı olmayan vahyin gizli bilgisini taşıdığı iddiası bakımından da Kabala
geleneklerle özdeşleşmiştir
(13)
Kabala XV
yüzyıl Avrupa sında son derece yaygınlaşmıştır
Kabala´nın genel doktrinini
kâinatın bir bütün olduğu
belli bir nizama göre hareket ettiği
kâinatta görülen her şeyin Tanrı´nın bir parçası olduğu
insanın da
kâinatın ve dolayısıyla Tanrının bir parçası olmak açısından küçük kâinat sayılması gerektiği vb
özetlemek mümkündür
Günümüzde Musevilik
Tüm dünyada sayıları 22
000
000 olmasına rağmen Yahudiler; bir çok ülkede oluşturdukları güçlü lobileri ile dünya ülkelerinin yönetimlerinde ve dünya ekonomisinde büyük söz sahibidirler
1948 e kadar dünyada dağınık olarak yaşayan Yahudiler Filistin de İsrail Devleti nin kurulmasıyla kendilerine ait bir devlete aynı zamanda bir toplanma merkezine sahip olmuşlardır
1933 1945 yıllarında Alman Nazileri tarafından soykırıma uğrayan Museviler
bugün Filistinlilere karşı soykırım uygulamakla suçlanmaktadırlar
İsrail Devleti nin Arap ülkeleriyle girdiği savaşlardan doğan sıkıntılar ve günümüzde Filistinlilerin bağımsızlık hareketleri Yahudilerin çözülemeyen sorunlarının başında gelmektedir
Musevilerin en yoğun yaşadığı ülke İsrail dir ( Ülke nüfusunun %84 ü )
İsrail i ikinci sırada A
B
D izlemektedir ( %3
4)
Yahudiler bu iki ülkenin dışında Etiyopya
Almanya
Avustralya
Kanada
Brezilya
Meksika başta olmak üzere içlerinde Türkiye nin de bulunduğu dünya nın bir çok ülkesine dağılmış vaziyette yaşamaktadırlar
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul