Konu
:
Mitin Cin Kulturundeki Konumu
Yalnız Mesajı Göster
Mitin Cin Kulturundeki Konumu
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Mitin Cin Kulturundeki Konumu
Mitin Çin Kültüründeki Konumu ve Çin Miti
Çin mitolojisine dair yapılan çağdaş sayılabilecek ilk araştırmalar sonucu oluşan genel kanı Çin kültürünün diğer kültürlerdekinden daha farklı bir şekilde çok az oranda ve etkin olmayan bir mitoloji barındırdığına yönelikti
Buna gösterilen en büyük kanıt Çin mitlerine dair atıfların antik Çin metinlerinde genellikle oldukça parçalanmış bir şekilde bulunmasıydı
Bu yazınlarda bir mit bütününden bahsetmek pek olası değilken
büyük mitik temalar da göze çarpmamaktadır
Ek olarak antik Çin yazını büyük oranda anlatılıcılıktan uzaktır ve destansı tondan kaçınır (yani epik anlatılar oldukça zayıftır)
Her ne kadar sonraki dönemlerde yapılan çeşitli araştırmalar kozmoloji
din ve felsefesinin metinlerde mitolojiden çok daha fazla bir yer tuttuğu ve önem taşıdığı sonucu çıkarılmış olsa ve dinî bir kültürün mitoloji olmaksızın ortaya çıkabileceği de mümkün olsa da bu Çin dinî düşüncesinin bir mitoloji barındırmadığı ve Çin mitolojisinin var olmadığı veya zayıf olduğu anlamını taşımaz
Özellikle yakın zamanda birçok uzman Çin mitolojisinin olmadığı veya Çin kültürünün mitik öğeler barındırmadığı yönündeki kanıları eleştirmiş ve bunların gerçek olmadığını
çeşitli araştırmalarla
izah etmişlerdir
Çin edebiyatı ve dili uzmanı Anne Birrell
bir Çin mitolojisi eksikliği veya yokluğu fikrinin yaygın olmasının temel sebebinin "geleneksel Çin'in 'Konfüçyüscü emperyal ideolojisinin' popüler dinî ifadeler ve mitlere pek değer vermemesi ve bu önyargının da Aydınlanma sırasında Avrupalılarca kabul edilmesi ve bunun bugüne kadar sürmesi" olduğunu iddia etmiştir
Ayrıca Birrell
Çin mitolojisinin özgün kaynaklarda parçalanmış bir şekilde bulunmasının bir sorun teşkil etmediği
tam tersine mitograflar ve diğer uzmanlar için olumlu bir şey olabileceğini öne sürmüş ve özellikle Çin mitolojisi uzmanlarından Norman J
Girardot'un yakındığı parçalanmış mit özelliğinin
Çin mitolojisinin Yunan ve Roma mitolojilerinden farklı ve
olumlu
yapıcı bir yanı olduğunu ileri sürmüştür
Çin mitolojisinde başlangıç ve sonlar çok büyük bir önem taşır
Bu çok çeşitli yaratılış mitlerinden (kozmogonilerden) ve olayların
icatların
canlıların başlangıcına dair anlatılmış birçok mitten aşikârdır
Çin mitolojisindeki önemli diğer öğeler de evrensel felâketler ve bunların sonucu oluşabilecek yeni
yaratılış
durumlarıdır
Ayrıca sonraki dönemlere doğru ağırlık kazanan bir başka husus da ideal yönetici fikridir ve Çin mitinde
ideal yönetici
imparator
fikri ve ilgili mitler çok büyük önem taşımaktadır
Antik zamanlarda hayvan-ata fikri
kabile vurgusu yaygınken daha sonraki dönemlerde tanrılar
insanlar ve hayvanlar belirli bir düzen içerisine oturtulmuş ve birbirlerine eski dönemlere oranla daha yabancı ve muhalif birer konuma getirilmiştirler
Sonra dönemlerdeki felsefî yükselişle birlikte bu mitlerin karakteri hakim felsefî fikre göre uyarlanmış olsa da eski dönemlerde çeşitli felâket mitleri ile kabilelere ilişkin yaratılış ve köken mitlerinin varlığı bilinmektedir
Sonraki dönemin bir farklılığı da kaostan düzene geçiş motifinin kaos ile ilişkilendirilmiş motiflerle düzen ve ahenk ile ilişkilendirilmiş motiflerin arasındaki kavgaya yapılan vurgular
Tanrı'ya inanç içermeyen çeşitli inançlar ve kozmogonik yaklaşımlar içermesidir
Yine bu dönemde daha da sonraları birer ideal yönetici örneği ve tasviri olacak çeşitli mitik ve tarihî öğeleri birarada barındıran imparatorlar ortaya çıkacaktır
Tüm bu geçişlerin sebebinin gerek siyasî
gerek toplumsal
gerekse felsefî değişimlerin sonucu olduğu kabul edilmektedir
Çin mitolojisi
Budizmin Çin'de yayılmasıyla birlikte farklılaşmıştır
Bu sebeple Budizm öncesi Çin mitolojisi ile Budizm sonrası Çin mitolojisi
birbirine çok benzemekle birlikte
farklılıklar içerirler ve Budizm sonrası Çin mitolojisinde senkterizm yoğun biçimde görülmektedir
Mitlerde Budist kökenli öğeler
kahramanlar ile Daoist kökenli öğeler ve kahramanlar karışık biçimde yer aldıkları gibi bazen aynı kahraman hem Budist hem de Daoist özellikler sergileyebilir
Budizm öncesindeki Çin mitolojisine dair kaynaklar azdır ve bugün bu alandaki çalışmaların çoğu
görece konu aldığı zamandan daha yeni sayılabilecek
Konfüçyüsçü metinlerdendir
Çin mitolojisinin çok yoğun bir siyasî karakteri vardır; sonradan gelen Konfüçyüsçü alimler ve yazarlar mitleri genelde siyasî ve tarihî gerçeklikler olarak yorumlamış; bunlara siyasî ve tarihi anlamlar yüklemişlerdir
Örneğin "iyi imparator" ile "kötü imparator" gibi siyasî ve toplumsal fikirlerini bu mitlerde tarihî birer ibret ve nasihat kıssası olarak kaydetmişlerdir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul