Konu
:
Eyfel Kulesinin Tarihi...
Yalnız Mesajı Göster
Eyfel Kulesinin Tarihi...
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Eyfel Kulesinin Tarihi...
Eyfel Kulesi
dünyanın en çok ziyaret edilen turistik yerlerinden birisidir
Paris’in sembolü olan Eyfel Kulesi
1887 ve 1889 yılları arasında Fransız Devrimi’nin yüzüncü yıl kutlamaları anısına Dünya Fuarı için yapılmıştır
Aslen 1988 Fuarı için Barcelona’ya yapılması planlanan kule
bu fikir reddedilince Paris’te Seine Nehri’nin kıyısında Champ de Mars’da yapılmasına karar verilmiştir
Kule ismini
tasarımını yapan Gustave Eiffel’den almıştır
Emile Naugier
Maurice Koechlin ve Stephen Sauvestre kulenin yapımında katkısı olan mimarlardır
31 Mart 1889'da törenle açılışı yapılan Eyfel Kulesi
6 Mayısta faaliyete geçmiştir
300 işçinin bir araya getirdiği 18
038 parça demirden oluşturulan kule
Koechlin’in yaptığı dizaynla iki buçuk milyon perçinle birleştirilmiştir
Çalışmalar sırasında alınan güvenlik önlemlerine rağmen yapımı sırasında bir kişi hayatını kaybetmiştir
Eyfel Kulesi
yapımından bu yana kendisini ziyaret eden 200
000
000'den fazla insanla
dünyanın yılda en çok ziyaret edilen paralı anıtıdır
Yılda yaklaşık altı milyon kişi tarafından ziyaret edilmektedir
24 metre yüksekliğindeki televizyon anteni ile birlikte kulenin yüksekliği 324 metredir
Bu yükseklik yaklaşık olarak 81 katlı bir binaya eş değerdir
1887'de yapımına başlandığında “dünyanın en uzun anıtı” ünvanını Washington Anıtı’ndan alan kule
bu ünvanı 1930'da New York şehrindeki Chrysler Binası’nın yapımına kadar taşımıştır
Eyfel Kulesi günümüzde ise Fransa’nın en yüksek 5
yapısıdır
7300 ton ağırlığındaki kule güneşle birlikte tepeden yaklaşık 18 santimetreye kadar genleşmektedir ve rüzgarlı havalarda 6-7 cm kadar yana yatmaktadır
Eyfel Kulesi’nin birinci katı 57 metre
ikinci katı 115 metre ve en tepedeki katı ise 276 metre yüksekliğindedir
Kulenin doğu
batı ve kuzey kanatlarındaki asansörlerle birinci ve ikinci katlara çıkılabilir
Tepedeki kata ulaşmak için ikinci kattan bir diğer asansöre binmek gerekmektedir
Birinci ve ikinci katlara merdivenle de ulaşılabilirken
üçüncü kata sadece asansörle çıkılmaktadır
Bir kere birinci ya da ikinci kata çıktıktan sonra
asansör bileti ya da merdiven bileti hangisini almış olursanız olun merdivenler iniş çıkış için serbesttir
Bilet gişesine kadarki 9 basamağın ardından
kulenin birinci katına 328 basamak
ikinci katına 340 basamak ve asansör alanına ulaşmak için 18 basamak bulunmaktadır
Asansörle üçüncü kata gelindiğinde ise gözlem yapılan alana ulaşabilmek için 15 basamaklık bir merdiveni çıkmak gerekmektedir
Merdiven boşluklarının açık olması sayesinde ziyaretçiler
Paris manzarasıyla her an iç içedir
Paslanmasını önlemek amacıyla kule her yedi yılda bir boyanır
50-60 ton boyanın kullanıldığı işlem sırasında kulenin tek renk görülebilmesi için aşağıdan tepeye doğru koyulaşan üç ayrı tonda boya kullanılır
Yapımına başlandığında Paris halkı tarafından göz zevkini bozduğu gerekçesiyle direnişle karşılaşan yapı
günümüzde değerli mimari eserlerden birisi olarak kabul edilmektedir
Her seferinde Eyfel Kulesinden nefret ettiğini söyleyen yazar Guy de Maupassant
neden öğle yemeklerini kuledeki restoranda yediği sorulduğunda “çünkü burası Paris’te kulenin görünmediği tek yer” cevabını vermiştir
Yapımının ardından yirmi yıl ömür biçilen kulenin
kullanım süresi dolduktan sonra sökülmesi planlandıysa da 1909'da kulenin çektiği ilgi nedeniyle bundan vazgeçilmiştir
Eyfel Kulesi şekli nedeniyle de çeşitli eleştirilere maruz kalmıştır
Gustave Eiffel’in yapının artistik yönünü ön plana alarak mühendislik kısmına gerekli önemi vermediği eleştirileri ortaya atılmıştır
Bunlara rağmen Eiffel ve mühendisleri
kulenin dayanıklılığı için rüzgarın direnci göz önüne alınarak yapılan matematiksel hesaplamalarla gerekli önlemleri almışlardır
20
yüzyılın başından itibaren Eyfel Kulesi radyo vericisi olarak kullanılmaya başlanmıştır
Bu yüksek kuleden atlayarak intihar edenlerin sayısı yaklaşık 400'dür
Bu tür olayların ardından kulenin çeşitli kısımlarına güvenlik nedeniyle tel örgü ağları çekilmiştir
2003 yılında kulenin en tepesinde çıkan bir yangın ise kısa süre içerisinde söndürülmüş
olayda yaralanan olmamıştır
Eyfel Kulesini kim yaptı
Çok kimse için Paris’in sembolü
arması anlamını taşıyan Eyfel Kulesi
Paris’te Champs de Mars’da yükselir
Yapısı demir-çelik olup
yüksekliği yaklaşık olarak 310 metredir
Tabanının kapladığı zeminden yükselen
taşıyıcı
destekleyici dört kolon
yükseldikçe içe doğru kıvrılır
Yaklaşık olarak 190 metre yükseklikte
tek bir kolon halini alır
Bu düzeyde bulunan platformda bir lokanta ve bir sinema vardır
Halk
camla çevrelenmiş bir gözlem salonunun bulunduğu üçüncü platforma kadar kabul edilir
Buradan bakıldığında çevre 50 mil ötelere kadar görebilirler
Merkez asansörlerin her platforma açılışı bulunmaktadır
Ayrıca 1927 basamaklı bir merdiven de vardır
En tepedeki dördüncü platform halka açık değildir
Burada bir radyo istasyonu çalışmaktadır
Kule
1889 uluslararası Paris Sergisi dolayısıyla Alexandre Gustave Eiffel (1832-1923) tarafından yapılmıştır
Sergiyle ilgili öteki yapılar kalktıktan sonra da yerinde bırakılmıştır
O zamanki parayla bir milyon dolardan fazla paraya çıktığı bilinmektedir
Washington Anıtı
Büyük Ehram
Hürriyet Anıtı da dahil
yeryüzündeki en yüksek yapılardan biridir
Sadece New Yorktaki Empire State Building ve Chrysler Building gökdelenleri Eiffel Kulesi’ni geçen yükseklikte yapılardır
Tarihçe
Eyfel Kulesi 1887 ile 1889 yılları arasında Gustave Eiffel'in firması tarafından
Fransız Devrimi'nin 100
yıl kutlamaları çerçevesinde inşa edilmiştir
Aslında kulenin mimarı Gustave Eiffel değil
İsviçreli Maurice Koechlin 'in siparişi üzerine tasarlayan Stephen Sauvestre'dir
Meslektaşı Emile Nouguier ile beraber ilk tasarımları yapmıştır
Kulenin
7
739
401 Frank 31 Sent tutan inşaat masrafları
Gustave Eiffel'in tahminlerinin 1 milyon frank üstündedir
1889 yılındaki açılış tarihden önceki 5 ayda 1
9 milyon kişi ziyaret edince
yıl sonuna kadar toplam masrafın 3/4'ü çıkartılmıştır
Böylelikle Eyfel Kulesi
daha başından
kazanç sağlayan bir şirket görünümüne bürünmüştü
3
000 işçi 26 ay boyunca 18
038 adet demir parçayı 2
5 milyon perçinle bir araya getirdi
Hiç ölüm vakası yaşanmamış olması
o günün şartlarında şaşırtıcı bir durumdur
Ancak bu arada kule
onu bir utanç lekesi olarak gören Paris halkının tepkisini de çekmiştir
Bazı sanatçılar devasa bir sokak lambasına benzetirken
bir fabrika bacası gibi Paris'in görsel itibarını zedeleyeceğini ileri sürmüşlerdir
Böylelikle devrin sanatçı ve edebiyatçı çevresinde bir kampanya başlatılmış
bu kampanya süresince ünlü sanatçıların imzaladığı bildiriler dağıtılmıştır
Bugün ise Eyfel Kulesi
Dünya'nın en güzel mimari yapılarından biri olarak kabul edilir
Parisliler onu Demir Bayan olarak adlandırırlar
İlk başlarda Eiffel
Kule'ye sadece 20 yıl için müsaade almıştı
Dolayısıyla
1909 yılında kulenin sökülmesi gerekiyordu
Ancak kule
iletişim için çok uygun yüksekliğe ulaştığından ve yeni yüzyılda Atlantik ötesi haberleşmeye imkân tanıdığından
kalmasına izin verildi
Teknik Özellikler
Eyfel Kulesi 300 m yüksekliktedir
Zirvesindeki televizyon vericileri 27 m daha yükseklik kazandırır
Günümüzde yaygın olarak kullanılan çelik yerine demirden inşa edilmiş
özel teknikler sayesinde günümüze kadar sağlam olarak gelmiştir
200
000 metrekare alanda bulunan Eyfel Kulesi her 7 yılda bir
60 ton boya ile boyanır
Bu çalışmada 25 boyacı görev yaparken
çalışma 15 ay sürer
Bu işlem sırasında 1
500 fırça
5
000 zımpara kağıdı ve 1
500 iş tulumu tüketilir
Ayrıca güvenlik maksadıyla toplam 50 km güvenlik halatı
20
000 metrekare koruyucu ağ kullanılır
Boyama maliyeti yaklaşık 3 milyon avro tutar
Zaman içinde kulenin rengi kırmızımsı kahveden
sarımsı kahveye
daha sonra kestane kahvesinden bugünkü bronz tonuna dönüşmüştür
Kule 3 renk tonunda boyanır
En açık renk zirvede kullanılırken
en koyusu zeminde kullanılır
Kulede intihar olayları da yaşanmaktadır
Şu ana kadar 400 kişi bunu gerçekleştirmiştir
Zamanla
intiharların önüne geçmek maksadıyla platformların çıkış noktalarına demir parmaklıklar yerleştirilmiştir
22 Temmuz 2003 tarihinde
kısa devre sonucu
kulenin zirvesinde
hemen en üst ziyaretçi platformunun üstünde yangın çıkmıştır
Yangın bir saat gibi bir sürede kimse yaralanmadan söndürülmüştür
Ziyaretçiler
üç asansörle kuzey
batı ve doğu kanatlarından ilk iki platforma ulaşır
İlk ve ikinci katlarda lokantalar mevcuttur
Ayrıca ilk katta
Eyfel Kulesinin tarihinin anlatıldığı bir sergi bulunur
En üst platforma ulaşmak isteyen bir ziyaretçi
ikinci katta aktarma yapar ve başka bir asansöre geçer
En üst platform hem çatılı hem de üstü açık bir alana sahiptir
Kulenin açılışından sonra
ilk platforma kadar 50 yolcu taşıyan iki hidrolik asansör kullanıma girmişti
Bunlar için gerekli hidrolik presler 16 sütuna monte edilmişti
Kuzey kanadından başka bir asansörle ikinci kata ulaşılıyordu
2
Dünya savaşı sırasında
işletim sistemindeki hasarlar sebebiyle bunlar devre dışı kalınca
Adolf Hitler kuleye yaya olarak çıkmak zorunda kalmıştı
1983 tarihinde ikinci ve üçüncü katlar arasına
1000 tonluk yürüyen merdivenin yerini alan
4 yeni turuncu asansör monte edildi
Yürüyen merdiven 654 basamaklı ve 3 m genişliğindeydi
Eyfel Kulesi Nasıl Yapıldı?
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul