Konu
:
Dinler Tarihi: Pan-Enteizm
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Pan-Enteizm
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Pan-Enteizm
(Çift kutuplu Kamu-Tanrıcılık ya da Diyalektik Tanrıcılık)
Spinoza ağırlıklı Panteizm algılayışına göre
Tanrı her şeydir ve her şey Tanrı ´dır
Tanrı-Evren-İnsan ayırımı yoktur
böyle bir ayrım aklın yanılsamasıdır
tanrıbilimsel olarak Tanrı
Evren
İnsan bir ve aynıdır
Aşkın bir Tanrı var olmadığı gibi
her hangi bir yaratmadan da söz edilemez
Spinoza ´nın bu görüşü
ailesinin göç ederek ayrıldığı Endülüs İspanya ´sındaki ünlü mutasavvıf Muhiddin-i Arabî ´nin etkisiyle oluşmuştur
Bilindiği gibi Arabî ´nin görüşü "Vahdet-i Vücut" olarak ileri sürülmüştü
Ancak bir çoklarının sandığının aksine
Spinoza ´nın Panteizmi ile Arabî ´nin Vahdet-i Vücut anlayışı birbirinin aynı değildir
Spinoza ´da Tanrı evrendedir ve evren kadardır
Arabî ´de ise Evren Tanrı ´dadır ve bu durum Tanrı ´yı sınırlamamaktadır
İngiliz düşünürü White Head ´e göre
Tanrı ´nın her türlü değişmenin ötesinde değişmez bir niteliği ve bunun yanında bir de değişen ve oluşan bir niteliği vardır
Tanrı değişmeyen yanıyla devinimi başlatmıştır ve Evrenin bilincindedir
Ancak Tanrı bu konumda kalmış olsaydı
ilk devindirici
özgür
öncesiz ve yetkin olarak kalacak ama varoluşa katılmamış olacaktı
Diğer niteliği ile ise Tanrı
değişme ve oluşma sürecinin içinde ve bilincindedir
Bu nedenle Tanrı ´nın evrende içkin (evrenin maddesine karışmış-içinde bulunan) olduğunu söylemek de doğrudur
Evrenin Tanrı ´da içkin olduğunu söylemek
Tanrı-Evren ilişkisinin karşılıklı olduğunun farkına varışın göstergesidir
Süreç felsefesi olarak da ifade edilen ve White Head ´le başlayan bu akıma Pan-enteizm ya da Diyalektik teizm denir
Pan-enteizme göre Tanrı
hem değişmeyen (mutlak)
hem de değişen (göreli) dir
Hem zamanın içinde
hem dışında
hem sonlu
hem de sonsuzdur
Aynı zamanda hem tikel hem tümel
hem neden hem sonuçtur
Hartshorne Tanrı ´nın bir soyut bir de somut iki yüzü olduğunu söyler
Soyut niteliğiyle Tanrı
mutlak
etkilenmez
erişilmez ve değişmezdir
Somut yanıyla ise etkilenir ve değişir
Tanrı bu iki niteliğinde de yetkindir
Ancak bu yetkinlik klâsik Teizmdeki gibi değildir
Oradaki yetkinlik değişmeyen donmuş bir yetkinliktir
Buradaki yetkinlik değişir
ancak bu değişme tanrısal bir değişmedir
Yani yetkinliğe doğru değil
yetkinlik içinde bir değişmedir
Bu tanımla Pan-enteizm
hem Deizmden hem de Panteizmden ayrılır
Özet olarak; Panteizm ile Pan-enteizm arasında önemli bir fark vardır
Panteizmde her şey tanrıdır
Pan-entezimde ise
her şey Tanrı ´dan sudur etmiştir (oluşmuştur)
Ruhun tek amacı
oluştuğu Tanrı ´ya dönmektir
Bunun da yolu tek evrensel yasa olan evrim/tekamül den geçmektir
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul