Konu
:
Dinler Tarihi: Eski Mısır Dini
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Eski Mısır Dini
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Eski Mısır Dini
Özet Mısır Tarihi
Yontmataş devrinde Mısır
tropikal bir iklimin etkisindeydi ve bu iklime uygun bitki örtüsüyle kaplıydı
Konutlar henüz vadinin üstündeydi
başlıca insan etkinlikleriniyse
avcılık ve balıkçılık oluşturuyordu
Yontmataş devri sonunda
bütün Afrika´da bir kaya sanatı gelişti
Yukarı Mısır´daki kayalar ve mağara duvarları
hayvan resimleri
av sahneleri ve gemicilikle ilgili çeşitli görüntülerle süslendi
Cilalıtaş devri başlarında
Nil vadisinin coğrafi oluşumu tamamlandı ve Sahra´da yaşayan
av köpeği bakıcıları
Paleoafrikalı sığıtmaçlar ve Nilot kökenli balıkçılar yeni tekniklerden yararlanmaya başladılar; yavaş yavaş tahıl tarımı
keten ekimi ve dokumacılığı
hasır işçiliği ve çömlekçilik gelişmeye başladı
Köylerin eski görünümleri değişti
sazdan kulübelerin yerini kerpiçten evler aldı
4000 yılına doğru benimsenen teknikler giderek yetkinleştirildi (çakmaktaşı ve bakır aynı zamanda kullanıldı)
bunun yanı sıra fildişi işçiliği ortaya çıktı
küçük heykellerin yapımına girişildi
This öncesi dönemde kuzey kültürüyle güney kültürü arasındaki fark giderek iyice belirginleşti
İki uygarlık merkezi birbirine koşut olarakdüzenlendi: Kuzeyde başına kırmızı bir taç giyen ve Osiris tarafından korunun kral
batı ve doğu eyaletlerini (ya da nomos) yönetiyordu; güneyde bulunan bir başka kral da başına beyaz bir taç takıyor ve tanrı Sethi tarafından korunuyordu; güney eyaletlerinin egemenliğiyse onun elinde bulunuyordu
Eski Mısır yaklaşık üç binyıl varlığını sürdürdükten sonra
İ
S
395´te Bizans egemenliği altına girerek Hıristiyanlığı yada Kıptiliği benimsedi ama Hıristiyanlar ve Araplar
bu son derece gelişmiş uygarlığın izlerini silemediler
İ
S
VI
yy´da imparator İustinianos
Philai´deki İsis Tapınağı´nı (Hıristiyan mısır´daki son pagan merkezi) kapattırınca
dünyanın en eski uyarlığı sayılan bu uygarlığın üstüne bütün kapılar kapanmış oldu
Daha sonra Fransız Jean-François Champollion´un hiyeroglif yazılarını incelemesi ve dolayısıyla o tarihe kadar karanlıkta kalmış birçok soruya ışık tutması sonucunda Eski Mısır uygarlığıyla ilgili pek çok şey öğrenildi
XIX
yy´a kadar
Mısır tarihi Eski Yunan yazarlarının
özellikle de Herodotos
Sicilyalı Diodoros ve Stranbon´un yazdıklarından öğreniliyordu; ayrıca Mısırlı rahip Manethon´un Aigyptiake adlı yapıtından da yararlanılıyordu; Manethon bir Mısır tarihi yazmaya girişmiş ve Mısır firavunlarını 31 sülalede toplayarak bir firavunlar listesi yapmaya çalışmıştır
Bu bölümleme modern bilinler tarafından her zaman kullanılmıştır
Günümüzde Eski Mısır bilimi (ejiptoloji) henüz çok yeni bir bilim dalıdır
ama incelediği yazıtlar ve arkeoloji gereçleri o kadar zengin ve o kadar çeşitlidir ki
daha şimdiden Tarihöncesi dönemden Hıristiyanlık dönemine kadar Eski Mısır uygarlığının ve tarihinin ana hatları çizilebilir
en özgün yanları belirtilebilir
İ
Ö
3000´e doğru
Mısır´ın yazılı tarihinin başladığı sıralarda
uyarlığın bütün öğeleri bir araya toplanmıştı: Ülke Nil´in suladığı bir toprak şeridi üstüne kurulmuştu ve ırmağın taşkın sularıyla besleniyordu; güneş her gün ışıklarıyla çevreye iyilik saçıyor
Afrika kökenli beyaz halk sulama kanallarının bakımıyla uğraşıyor ve huzurunu sağlayan doğal öğelere tapıyordu
Mısır halkı daha tarihsel döneminin başlangıç yıllarında kendine özgü bir dinginlik edinmişti; bu durum biraz da siyasal sistem
dinsel özellikler
dil ve yazıyı koruma kaygısından kaynaklanıyordu
Eski Mısır yalnızca
şaşmaz ve düzenli bir firavunlar dizisi değil
ama eksiksiz bir uygarlığın serüveni görünümünü taşıyordu
Eski Mısır´da Din
Eski çaglarda oluşan bütün dinlerin çogunda şu dört madde
prensip olarak bulunmuştur:
1-Tanrı Kavramı
2-Mitoloji ve Efsaneler
3-Dini Inanislar dogmes
4-Dini Ayinler
Bu temel prensiplere göre
eski çagda Mısır ın dini hayatini incelemek için iki çesit belgeye sahibiz
1-Hiyerogliflerle olan her türlü dini metinler
mabet ve mezar duvarlarındaki dini inanislar ve ayinlerin tasviri
Klasik bazı tarihçilerin; Herodot
Sicilyali Diodor ve Strabon gibi
Mısır ın eski dini hakkindaki gözlem ve rahiplerden duyduklarıni yazmalarıdir
2-Mabetlerde
mezarlarda her çesit ilahların heykelleri
heykelcikleri veya çizilmis
boyanmis resimleri
Eski Mısır medeniyetine ait mabet harabelerinde
mezarlarda bu çesit ilah heykel ve resimlerine rastlanmaktadir
Bunlar bazalt ve granitten olan heykellerden başka
bronz ve altindan heykelcikler
çesitli hayvan baslarıyla temsil edilen ilah ve ilaheleri göstermektedir
Mısır ın din hayatinin eksik yönü
iman ve inanma kismidir
Bir de çogu dinlerde esas olan mukaddes kitabin
burada bulunmayisidir
Mısır ın tarih önceki devirlerindeki din düsünceleri
totem esasina dayanir
Birer siyasi ve idari bölme olan eski Mısır ın Nom ları
totem olan hayvan isimlerini tasirdi
Mesela çakal
köpek
yilan
sahin normları gibi
Klan halinde yaşayan insan grupları bir yere yerlesip siteler
(Nom) olusturduktan sonra sembolleri olan totemler
o yerin ilahi ve mabudu olmustur
Eski din inanisları bunlara dayanmaktadir
Eski devirlerdeki bir halkin dini
oturdugu memlekete ve sürdügü hayat tarzina göre degisir
Iste buna göre Mısır dini de ilhamini muhitinden almiştir
Mısırlılar bir çok ilahlara sahiptiler
Eski Mısırlılarda bu Tanrılar önemli bir yer isgal etmislerdir
Eski Mısır dini
bir çok ve çesitli ilahları mukaddes saymiştir
Onların heykellerini
resimlerini yaparak sekillendirmislerdir
Mısırlılar genellikle çok ilahli Tanrı kavramina inanirlar
Ancak 4
Amenofis devrinde tek ilahli bir düsünce reformu
devamsiz bir hareket olarak kaydedilmiştir
Mısır ilahları konularıni gökten
topraktan
sudan
bitkilerden
hayvanlardan ve insanlardan alirlar
Mısırlılara göre her seyin basi gök Tanrısındadir ve bütün eski tarih boyunca
Gök ve Nil ilahları daima en önemli Tanrılar olarak kalmislardir
Gök Ilahinin ismi ve şekli degismekle berber
gökyüzündeki yildizlar
Güneş ve ay en eski ve devamli ilahlar arasindadir
Sonra yeryüzü ilahları gelir ki
toprak
su ve agaçlar bunların sembolüdür
Hayvanlar alemi ise Mısır ilahları arasinda en kalabalik yeri isgal ederler
Bu mukaddes sayilan hayvanlar
bazen bizzat kendileri veya bir özel isaret ile
bazen de sadece basları ile insan vücudu üzerinde temsil edilmislerdir
Mesela Osiris ölüler ilahidir
Mısırlıların ilah kavrami hakkindaki bilgileri sadece metinlerden ögrenebiliyoruz
Mesela
piramit metinlerinde
bir firavun öldügü zaman nasil ve ne suretle ilah mertebesine yükseliyor Bu metin de az da olsa bilgi verilmektedir
Rahipler Ayinler Mabetler:
Mısır dininin tatbikatini rahipler yapar ve onlar bu teolojiyi düzenlerlerdi
Rahipler krallar tarafindan çok zengin bir hale getirilmislerdir
Rahipler
halk tarafindan ilahlara kesilen kurbanlar ve verilen hediyelerle bol bol geçiniyorlar ve mabetlerde genis yerlerde oturabiliyorlardi
Ayni zamanda da devlete vergi vermekten muaftilar
Angarya islerde çalistirilmadikları gibi
askeri görevde görmüyorlardi
Böylece halk içinde bir otoriteye sahiptiler
Mabetler
Mısır sehrinde en önemli yeri isgal ettigi gibi
abide bakimindan da en büyük binalardir
Mabet Tanrıların evi
heykel ve sembollerin saklandigi mukaddes ter
ayni zamanda da totem sayilan hayvanların serbestçe girebildikleri bir bina idi
Ayinler
büyük dini törenlerden başka
her gün mabetlerde gerçek formüllü dualarla ilah heykellerin önünde yapilir ve bunları ya bizzat kral veya rahipler idare ederlerdi
Mabedin içine güzel kokular yakilir ve rahibeler tarafindan müzik çalinarak dans edilirdi
Ayinler her gün ve her mabette ayni sekilde icra edilirdi
Buna göre ilahların da krallar gibi
iki esasi vardır:
1- Vücut Zet ki yeryüzünde ilahi temsil eder
2- Ruh Ka ise ilahi ve semavi olan elmandir
Ilk temsil edilen ilahlar MÖ 4000 ortalarında baslamiştir
Mısır ın dini fikirleri belirten ilk belgelerden biri MÖ 2625 yilinda Saqqara piramitlerindeki
Kral Unas in mezarinda olan yazidir
Heliyopolis te yer tutan ve Güneş temeline dayanarak Ra adini tasiyan mabut bulunur
Mısır da bir de ayni kavrami ifade eden ilahlar
başka başka isimlerde de anilmislardir
Mesela Hor
Ra
Aton isimleri hep Güneş i temsil eden ilahlardir
Bunun sebebi siyasi merkezlerin degismesidir
Mısır ilahlarıni iki büyük grupta toplayabiliriz: Yerel Totemler gök ve Yer Ilahları
Yerel totemler
göçebe kabilelerin yerlestikleri sitelerde
mukaddes saydikları hayvan ve putları insan vücudu ile de birlestirerek temsil ettikleri ilahlardir
Bu suretle kabile ilahları
yerel Tanrılar olmuslar ve sitenin hakimi sayilmislardir
Ilahlar ilk zamanlarda erkek olsun kadın olsun yalniz yasar ve hakimiyetini korumada çok kiskanç davranirdi
Fakat Mısırli buna bir aile olusturmakta gecikmemis
evli düsünülen ilah çocugu ile beraber bir üçlü sisteme geçmiştir
Bunda bas hakim olan baba degildir
Bazen de kadın ilahe tamamiyla hakim durumdadir
Mesela Dendara daki Hathor gibi
Ilah ailesiyle beraber kendi sarayi sayilan mabette oturur
bazen de yanina başka ilahların girmesine izin verebilirdi
Yeryüzünde yaşayan ve Tanrınin sembolü temsil edilen Firavun da her vakit ilahin karsisina çikabilirdi
Fakat kral her mabette ayni zamanda bulunamayacagi gibi
kendisine vekil olarak rahipleri birakir ve onlar ilaha
mabede ve onun arazisine bakarlardi
Bazı yerel ilahların hakimiyet sahaları
zamanla da genislemiştir
Bunun en tipik örneği Deltada Busiris eyaletinde bir agaçla temsil edilen bitki ve ölüler ilahi Osiris in ta Güney Mısır a kadar gidisidir
Buradan önce Memfis e giderek
yerel ölü ilahi olan Anubis in yerine geçmis
sonra da Yukari Mısır da Abidos ta köpek şekline girerek ölüleri korumustur
Sonraki devirlerde ise bütün Mısır da Osiris ölüler ilahi olarak yer almiştir
Bu yerel ilahların esas ilk merkezleri kesin olarak pek tespit edilmemekle birlikte
bir çokları daima malum olmustur
Mesela Asagi Mısır da Horus
Busiris te Osiris
Memfis te Ptah
Dendara da Hathor gibi
Eski fikirden kalmis olarak tarihi devirlerde de tapilan canli hayvanlar olmustur
Bunların en baslicasi ve söhret sahibi olan
Memfis te takdis edilen Apis Öküzü dür
Beyaz lekeleri olan siyah renkli bu öküzün
basinda üçgen şeklinde beyaz bir alametin olmasi lazimdi
Memfis te beslenerek korunmustur
Bu hayvan Ptah in bir canli numunesi sayilir ve onun bu hayvanda yasadiğini rahipler anlayabilir sanilirdi
Alnindaki siyah üçgenden başka sirtinda akbabaya benzeyen bir sekil
sag yaninda bir hilal
dili üzerinde ise hamam böcegine benzeyen bir isareti bulunmasi gerekti
Ayni zamanda da kuyruk tüylerinin çift olmasi gerekiyordu
Bu sartlara uyan Apis Öküzü Ptah mabedinin karsisina yapilmis bir mabette
itina ile rahipler tarafindan bakilir ve beslenirdi
Gündüzleri belirli zamanlarda avluya çikarilan mukaddes öküzün her hareketinde rahipler bir anlam çikarirdi
Bu hayvan ölünce Mısırlılar tarafindan büyük bir matem oldu
Ama yenisinin meydana çikişi büyük sevinç olurdu
Ölen öküzler mumyalanarak büyük cenaze törenleri yapilir ve Saqqara da bulunan yer alti galerilerindeki lahitlere konulurdu
Isis-Apis olan bu hayvan için
Serapeum denilen mabette ayinler yapilirdi
Ölünce yerine yeni bulunan Apis geçer ve totem hayvan yasamis olurdu
Ilahlara bir takim kuvvetler de atfedilmiştir:
1- Osiris : Ölüler Tanrısı
2- Ptah: Artistlerin ve Madencilerin Tanrısı
3- Hathor : Ask ve Nese Tanrıçası
4- Maat: Adalet ve Hukuk Tanrısı
5- Sobek: Sular Tanrısı
6- Seshet: Yazi Tanrıçası
7- Sekhmet: Savas Tanrıçası
8- Min: Çöllerdeki Seyyahların koruyucusu ve Hasat Tanrısı
9- Tot: Ay ve Ilim Tanrısı
10- Geb: Toprak Tanrısı
11- Set: Kuraklik ve Kötülük Tanrısı
12- Isis: Analik ve Bereket Tanrıçası
Gök ilahini çok büyük bir inek şeklinde düsünen Mısırlılar
ona Hathor adini vermislerdir
Arz Onun ayakları altinda durdugu farz edilir ve karninda ise yildizlar parlardi
Diger taraftan bu Gök Ilahi na bazı eyaletlerde Sibu adi verilmiştir
Ay ilahina Tot adi verilmiştir
Fakat bunların içinde en büyük olarak Güneş Ilahi Amon-Ra
Horus basta sayilir
Mısırlıların Yaradilis Destani bu Güneş fikrinden dogar
Onlar Güneşin dünyada ilk dogdugu günü Yaratan kabul ediyorlardi
Bu ilah
bitkileri
hayvanları ve insanları yaratmiştir
Ilk yaratilan insanlar Ra nin dogrudan dogruya çocuklarıdir
Bundan başka toprak ilahi da yer almaktadir
Toprak Ilahi Geb dir
Bazen de bu Tanrı Isis kabul edilirdi
Mısır dini Natürizm dinidir
Mısır itikadında en önemli olay Güneş kavramidir
Mısır in Güneş ilahlarından en meshuru Horus dur
Digerleri
Atun
Set
Ra dir
Bazı Mısır ilahları sunlardir:
Horus- Nur ilahidir ve Güneşi temsil eder
Gökyüzünün burçları üzerinde görünür ve bir atmaca şeklinde göklerde uçar
Atmaca da Hor adini tasimaktadir
Güneşle ay ilahin iki gözü sayilir
Hor iki kuvvetli kanatla gösterilir
Bu kanatlar semada uçtugunu gösterir
Bu kanatlarda iki müthis yilan vardır ki agizlarından ates püskürür
Bu da Güneşin yakici
çarpici ve öldürücü kudretinin alametidir
Kainati aydinlatan ve canlandiran Horus kardesi zulüm ve tahrip ilahi olan Set ile devamli mücadelededir
Hep Horus kazanir ama Set yok olmaz
Bazen de Set geçici yenilgiler kazanir ve Horus un bir gözünü çikarir ki Güneşle ay tutulmasi bundandir
Bu durum yer ilahi Geb in araciligi ile halledilir
Güney Mısır Set e ve Kuzey Mısır Horus a verilir
Set- Garip bir tarihe sahiptir
Mısır; milli birligini oturtmadan evvel Horus kuzey Kralıyetinin ilahiydi
Bu krallar kendilerine Hor unvanini almislardi
Zaten her yerde krallar
gökten ve Güneşten unvan aldilar
Set kuzeylilerce sahranin kavurucu
kişir ve buna benzer felaketlerin ilahi saymislardir
Kuzeyliler basarili olunca Horus Mısır in kendi ilahi ve Hor unvanini tasiyan krallar Mısır in kendi hükümdari olunca yavas yavas Set sahra ilahi fikrinden
yabanci ilah (sahra yabanci sayilirdi) fikrine geçerek Suriye nin Sotek ve Bal ilahina benzetilmiştir
Daha sonra Horus nuru hayatin ve Set zulmet ve tahribin ilahi olmustur
Ra- Güneşi ifade den Tanrılardan biridir
Ra insanlar arasinda oturmaz
râkip olduğu kayigi ile ebedi bir tarzda semada yüzer durur
Zulmetle devamli mücadele ederdi
Maat- Mısırlılar indinde ay ile önemli ilahlardan biriydi
Maat Uygurca ay anlamina gelmektedir
Tot- Aya ait bir ilahtir
Aydan hariç bölünmüs zamana da hakimdi
Diger taraftan ilahların müsavir ve katibi idi
Hor la Set arasindaki anlasmazlikta
Geb ile hakemlik yapmiştir
Ptah- Mısır daki büyük ilahlardan biridir
Ptah i tavsiye ederken dokuz ilah manzumesinin kalbi ve dili gibi tarif edilmiştir
Ptah yaratma kelimesini Atun diliyle telaffuz etmis ve bundan sonra bütün olusum
ilahlar
sehirler ve kainatta iyi
kötü ne varsa her sey olusmustur
Ptah Türkçe put demektir
Mavi yani gök demektir
Mısır dilinde Pt =Gök demektir
Osiris- Mısırda önemli bir kült halinde olan bu ilahin gerçekleri Mısır rahiplerince son derece özenle saklanan bir sir halindedir
Horus tan daha kidemli olan Osiris Mısır in bir kahramani
Mısır ın birligini kuran
medeniyeti ögreten
yaziyi icat eden akil ve hayirli bir hükümdardi
Resimlerinde bir elinde çoban degnegi diger elinde öküz kamçisi vardır
Bu daHor gibi Asagi Mısır hükümdaridir
Zulmet ve tahrip ilahi olan Setle devamli rekabettedir
Set unvanini güney hükümdari ile mücadeleye girismiştir
Set bir ara itaat eder gibi görünerek
Osiris in güvenini kazandiktan sonra beraberindeki 72 kişiyle Osiris i pusuya düsürmüs ve bir tabut içine kapatarak denize atmiştir
Dalgalar Osiris içinde bulundugu tabutu sürükleyerek Finike de Biblos sahillerine atar
Bu sirada Osirisin karısı ve kiz kardesi olan Isis aramaya çikar
Biblos sahillerinde tabutu bulur ve Set ten gizler
Fakat Set bir zaman sonra isi kesfeder ve Osiris in naasini tanir
Ve bu naasi parça parça ederek her parçasini bir tarafa dagitir
Isis bu parçaları toplamak için hazirlanir
Anubi ve Hor un iyilikleriyle parçaları bulur ve birlestirir
Osiris böylece yeniden hayata gelir
Oglu Hor pederinin intikamini alir
Fakat Set hiçbir sekilde maglup olmaz
Nihayet yer ilahi Geb hakem olur
Bu da Mısıri Hor ile Set arasinda bölüstürmek suretiyle ihtilafi halleder
Osiris in bir diger safhasi daha sonuca varmiştir
o da bitkilere ilah olmasidir
Ölen
dirile
tekrar hayata gelen ilah hasatçiların oraklar ile biçilen ve baharda tekrar canlanan ruhu bitkidir
Anadolu ve Suriye de bitki ilahi olan Atis ile Adonis de ölen ve dirilen bir ilahtir
Bunu temsil için yapılan putlarda bir agaç gövdesi üzerine ellerinde çoban degnegi ile öküz kamçisi tasiyan bir insan basi görülür
Bu agaç gövdesi bitki aleminin alametidir
Eski Mısır Tanrıları
Aker: IGICI
Güneşi ayarlamak ve yükseltmekten sorumludur
Amon: Gizli biri
Tanrıların Theban Kralıdir
Ammut: Ölü Yutucu
Ölümsüz yasama layik olmayanin kalbini yiyen canavar
Anqet: Kucaklama
Elephantine nin su Tanrıçası
Anubis: Kral çocuk
Mumyalamanin çakal basli Tanrıçası
Apep: Güneşi yok etmek için günlük deneme yapan yilan
Aten: Güneş Diski
Atum: Re nin bir formu
Güneşi ayarlayan bir Tanrı
Bastet : Ev ve Güneş isiginin kedi Tanrıçası
Bes: Müzik
dans ve savasin cüce Tanrıçası
Buto: Asagi Mısır ın kobra Tanrıçası
Duamutef: Horus un ogullarından biri
Ölünün midesinde korunmustur
Geb: Gökyüzünün esi ve dünyanin Tanrısıdir
Hapi: Nil in Tanrısıdir
Hapy: Horus un ogullarından biri
Ölünün akcigerlerinde korunmaktadir
Hathor: Ask
müzik ve kadınin inek Tanrıçası
Horus: Firavunların ve Güneşin sahin Tanrısı
Imhotep: Djoser in veziri
sonra Ptah in oglu gibi ibadet edilmiştir
Imsety: Horus un ogullarından biri
Ölünün karacigerinde korunmustur
Isis: Osiris in dullugunun ve siirin Tanrıçası
Khonsu: Ay in Theban Tanrısı
Khepare: Yükselen Güneşin böcek Tanrısı
Khnemu: Su baskini ve Nil in iri Tanrısı
Ma at: Gerçek ve hukukun tantiçasi
Mefetseğer: Krallar Vadisi nin Tanrıçası
Min: Erkek bereket Tanrısı
Montu: Mısırli savas Tanrısı
Mut: Amon un esi ve Theban in ana Tanrıçası
Nefertem: Nilüfer çiçeginin Memphis Tanrıçası
Neith: Savas ve dokuma Tanrıçası
Nekhebet: Yukari Mısır daki Akbaba Tanrıçası
Nephthys: Seth in esi ve Isis in kiz kardesi
Nut: Osiris ve Isis in annesi ve gökyüzü Tanrıçası
Nun: Ilk suların Tanrısı
Onuris: Savasçi ve Abidos un gökyüzü Tanrısı
Osiris: Seth tarafindan öldürüldü
yasamdan sonrasi ve tarim Tanrısı
Ptah: Memphis in mumya yaratma Tanrısı
Qebehsenuef: Horus un ogullarından biri
Ölünün bagirsaklarında korunur
Qetesh: Semetik doga Tanrıçası
Ra: Güneş Tanrısı
Satet: Nil suyu ve bereket Tanrıçası
Sekhmet: Yikim ve savasin disi aslan Tanrıçası
Selket: Büyünün akrep Tanrıçası
Serapis: Ahiret ve Güneşin Helenistik Tanrısı
Seshat: Ölçüm ve yazma Tanrıçası
Seth: Osiris in erkek kardesi tarafindan öldürüldü
Firtina
gök ve gürültü Tanrısı
Shu: Mut ve Geb in babasi
Hava Tanrısı
Sobek: Timsahlar Tanrısı
Tauret: Kadın dogumunun hipopotam Tanrıçası
Tefnut: Nut ve Geb in annesi
Yagmur ve nem Tanrıçası
Thoth: Yazma akil ve ay Tanrısı
Eski Mısır Mabetleri
Eski Kralligin hükümdarları Mısır ın hemen her yerine mabetler insa ettirmislerdir
En orijinal örneklerden biri Güneş Tanrısı Ra ya özel olarak yapılan mabettir
Büyüklügü ve şekli hakkinda bir fikir edinmek için
bunlardan Abusir de meydana çikarilan 5
sülale zamaninda insa edilmis olani hakkindaki bilgiler daha nettir
100 metreden fazla uzunlukta
80 metre genislikte
sur ile çevrilmis bir saha içinde
38 metre yanları ve 20 metre yükşekliginde bir kare mezar üzerinde kalin dikli bir tas bulunmaktadir
bu anit bütün mabede hakimdir
Asil Güneş Tanrısıni temsil eden sembol budur
Kaidenin önünde kurban kesmeye mahsus mezbaha bulunuyor
Sur disinda
çölün ortasinda 28 metre uzunlugunda pismis topraktan kayik
Güneşin gece yolculugu için hazirlanmis durumdadir
5
sülalenin hemen hemen bütün hükümdarları
bu türlü Güneş mabetlerini ehramların yani basina yaptirmislardir
Bunlardan bes tanesinin adi bilinmektedir
Harabe kalintilarından en iyi belli olani
Abusir mabedidir
Heliopolis te 3
sülale zamanina ait bir mabet yapisi örneği
başka yerde görülmeyen bir tarzdadir
Bu 300 metre genisliginde yuvarlak ve 40 metre kalin duvarlarla çevrilmis
iç tarafinda direklerle tutturulmus
uzunluguna
bes hücreden ibaret binadir
Orta Krallik dönemindeki mabetler tam olarak korunamamiştir
Bazıları Hiksoslar devrinde (MÖ
1788-1580) harap edilmis
diger bir çogu da 18
sülale kralları tarafindan ele alinarak büyütülmüs ve sekilleri degistirilmiştir
Orta Krallik devrinde 11
sülaleden Mentuhotep lerden birinin yaptirdigi mabet sonradan tadilata ugramayan mabetlerden biridir
Deir-el-Bahri mevkiinde bir dag yamacinda insa edilmis olan bu bina
ölen insanlar için yapılan ayinlerde kullanilan mabettir
Prensesler için yapilmis yeri de mevcuttur
Mabedin dip tarafinda uzun bir dehlizden kayaliklar içine girilerek küçük bir odada son bulmaktadir
Burada ihtimal ki Kralın heykeli konulmustu
12
sülale kralları da bir takim abideler meydana getirmisler
Mabet olarak yapılanlar ve sonradan tadilata ugrayanlardan bazıları sunlardir:
Memfiste Ptah mabedi genisletilmiş
Karnak ta Amon
Dendera da Hathor
Heliyepolis te Atum
Abidos ta Osiris
Yeni Krallık devri mabetleri üç kişimdan ibarettir
Dörtgen şeklinde olan mabetlerin uzunlugu genisliginin iki katidir
Ön kişim
iki yüksek pilon arasindan açilan büyük merkezi bir kapidir
Iç avlu sütunlarla çevrilidir
Bunun gerisinde ayin yapılan salonlar ve daha ileri de ise bir koridorla ayrilmis ilah heykellerinin kondugu mukaddes yer ve hazinelerin saklandigi odalar
magazalar bulunmaktadir
Ilah heykeli ya bir hücreye kapatilmis veyahut da bir kayik üzerine oturtulmustur
Mabedin çogu yerine büyüklü küçüklü heykeller konmustur
Duvarlarına kabartma yazilar ve süsler yapilmiştir
Kralın icraatina ait olanları halkin girebilecegi yerlerde
rahiplerin girmesine mahsus yerlerde ise tapinma ve dini ayinleri gösteren sahneler yapilmiştir
Mabetler genelde iki temel fikre göre yapılmıştır
Biri büyük ve baş ilahlar için
digerleri ise ölüler kültünün yapilacagi mezar mabetleridir
Bu mezar mabetlerini her kral kendine özel yaptirmiştir
Mezarlardan ayri yapılan bu çesit mabetlerin gerek planları
gerekse yer ve büyüklükleri itibariyle önemli degışıklıkler olmustur
Bunlardan Kralıçe Haçepsut un Der-el-Bahri deki mabedi anlatilir
Çünkü bu bina Mısır abidelerinin en orijinallerinden biri sayilmaktadir
Bu kadın hükümdarin yaptirdigi mabet
bir dag eteginde kayaligin yamaçlarına uygun bir sekilde yerlestirilmis sütunlarla tutturulmus teraslar halinde yukariya dogru yükselmektedir
En üst terasta asil mabet ve onun arkasinda kaylar içine oyulmus bir çok ibadet yerleri yapilmiştir
Bu mabedin duvarlarında
Kralıçenin soyuna ve yaptigi hükümet islerine dair sahneler kabartma olarak resmedilmiştir
Bu açiklik ve inceliginden dolayi bu mabet Mısır ın en güzel abidelerinden biri sayilmaktadir
2
Ramses in Ramseseum u da bu çesit mabetlerdendir
Amon Tanrısı için yapılan büyük Karnak ve Luxor mabetleri Mısır ın en büyük ve en muhtesem abideleri sayilirlar
Mabet tipi planlarda birbirinden farklı üç kısım görülür
Yeni Krallik devri mabetlerine uzunlukları hepsinde ayni olmayan bir yoldan girilir
Bu yol boyunca Tanrınin mukaddes hayvaninin sembolü olan
sfenksler konmustur
Mesela Karnak ta
Tanrınin koç sembolü birer sfenks heykeli olarak siralanmiştir
Buna Ilah Yolu denmektedir
Yolun sonunda mabet kapisinin iki tarafinda yükselen
kaideleri genis yukariya gittikçe daralan ve tamamiyla Mısır üslubuna has pilon denilen duvarlar vardır
Genelde bunların önüne hangi kral yaptirdiysa
onun büyük mikyasta bir kaç heykeli konur
Mesela Luxor da bu heykeller 6 adettir
Mabet kapisinin iki yaninda yükselen pilonlar üzerinde ise
hangi kral yaptirmis ise onun zaferlerine ait kabartmalar konmaktadir
Luxor mabedinin bu duvarlarına 2
Ramses in Kades savaslarıni anlatan sahneleri yapilmiştir
Pilon duvarların ortasindaki kapidan girince üç tarafi bir veya iki sirali sütunların bulundugu bir avlu vardır
Burasi halkin girmesine mahsus olan yerdir
Sütunları çevreleyen duvarlarda da yine kabartmalar bulunmaktadir
bunlar ya dini sahneler ya da yine ender olarak savas tasvirleridir
Luxor mabedinde bu sütunlar arasina Kralın büyük mikyasta heykelleri yerlestirilmiştir
Bu açik avluda
birkaç basamak merdivenle asil mabedin en önemli kismi olan bir hipostil salona girilmektedir
Burasi da sütunlarla tutturulmus ve tavanindan yari aydinlik alan
duvarlarında çesitli ilah ve ilahelere ait kabartma ve oymalar yapıldıgi gibi tavanlarında da yine
burada icra edilecek törenlerin önemine göre resimler yapilmiştir
Bu salon yari ışıklı ve dekorlu hali ile çesitli törenlerde yüksek sahsiyetlerin rahiplerin ve nihayet Kralın bulunacagi bir yerdir
Ayni zamanda eğer Kralın bir varisi olmazsa
bu hipostil salonda
Amon un mucizesi ile yeni kral ilah tarafindan isaret edilerek seçilmek için törenler yapilmiştir
Bu hipostil salonlardan birisi hakkinda bir fikir vermek için
I
Setos tarafindan baslatilip da
II
Ramses in bitirebildigi Karnak mabedinin ölçüleri söyledir: Genisligi:103 sütunla
derinligi 50 sütunla
tavani ise 130 sütunla tutturulmustur
Böylece sfenksle siralanmis ilah yolundan sonra ortasi tamamen açik bir avlu
yari aydinlik olan sütunlu hipostil bir salon ve daha sonra da ilahin mukaddes sayilan mevcudiyetine ve hazinesine yaklastikça mistik bir karanlik içine gömülen bir mabet plani ortaya çikmiştir
Ayrıca Eski Mısır mimarisinde mabetleri su esaslara göre de ayırmak mümkündür:
1- Klasik Mabetler
2- Kayaliklar Içine Oyulan Mabetler
3- Güneş Ilahina Özel Mabetler
4- Kralların Küçük Mabetleri
5- Ölülerin Ayinleri için Yapılan Mabetler
Eski Mısır Tapınakları
Bir Mısır tapinagi genel ibadetin bir yeri degildir
Onlar Tanrılar için türbedir ve bir Tanrınin bazı özel hallerini temsil eder
Sadece papazlar mabetlerin içerisin girebilirler
kutsal ayin ve törenler gerçeklestirirler
Bazı durumlarda sadece Kral kendi kendine veya yetkilendirdigi vekilinin içeriye girmesine izin verilirdi
Eski Mısır Tapinagi dogaüstü
metafiziksel ve insan gücü gibi özel bir güç arasinda insa edildi
Bu da evren
toprak ve insanin yarari içindi
Akademisyenler ve turistler için bir sanat galerisi olarak planlanmadi
Yillik festivalde Eski Mısır halkina sadece bir kismi açildi
Bu yüzden her Eski Mısır tapinagi özel bir yerdir
Digerlerinden daha ilginç ve daha önemli tapınak yoktur
hepsi esit önemdedir
Tapınakların duvarlarındaki yazitlarda amaç ve anlamları bilmiyoruz
Bu gibi tapınaklar yillar sonra halka açildi
Mısır hakkindaki bilgimizin çogunu
Mısır ın Ptolemic in hükümdarligi esnasinda insa edilen tapınaklardan aliriz
Ptolemic tapınaklar
genellikle orijinal Mısır stilinden farkli bir stile sahiptirler
Ptolemic tapınakların bazı özellikleri sunlardir:
· Bu tip tapınaklarda güzel yontulmus heykeller vardır fakat fazla ilham vermez
· Kadın çok güzel görünür ama kaba bir yolda zarif Mısır kadın stilinden farklidir
Tapınakların Plani:
Bir tapinagin alisilmamis dizayni ve yerinin seçimi
ekonomik düsüncelerin üzerine dayanmamiştir
Büyük tapınaklar hizli insa edilemez veya bir kral tek basina insa edemez
Böyle tapınaklar ardarda gelen krallar tarafindan uzun yillarca insa edilirler
Genelde
Mısır Tapinagi çamur tasli agir bir duvarla çevrilmiştir
Tapınaktaki bu duvarin etrafi
sembolik olarak kaosun sahinlerinin kurdugu sekilde izole edildi
Mecaz olarak çamur
cennet ve yeryüzünün birlesiminden olustu
Tugla duvar kendisini akan dalgalara set yapti
sembolik olarak ilkel sular yaratmanin ilk asamasi temsil edilir
Tapinagin dis duvarları bir kalkana benzer
Böylece bütün cisimlere
formlara karsi tapinagi savunur
Tapinaga 2 kapidan girilir
Ileride bir açik mahkeme yatiri varir
Bu mahkeme bazı zamanlar kenarda sira sütunlar vardır
Ortasinda da kurban kesme yeri vardır
Sonra tapınak ekseni boyunca
hipostil sütunlasmis bir salon gelir ve sik aralikli küçük odalarla çevrilidir
Bunlar tapinagin ekipmanlarıni ve diger 2
fonksiyonlarıni depolamak için kullanilirdi
Sonuç olarak
türbenin kapsadigi bir karanlik odada mabet vardır ve nefer figürü yerlestirilmiştir
Mabedin kapiları kapalidir ve uzun yillar boyunca kilitli ve mühürlüdür
Sadece büyük festivallerde açilir
Mabet Büyük Koltuk olarak da bilinir
Tapinagin duvarları disinda papazların konutları
atölyeler
sandik odaları ve diger yardimci yapilar vardır
Duvarlardaki Sembollerdeki Ifadeler:
Biz hayatimizda her seyi sembollerle ifade ederiz
Duvarlardaki yazilar ve illüstrasyonlar 3000 yil önce yaşayan insanların anlayacagi halde sembolize edilmiştir
Bazı duvarlardaki sembolizmler sunlardir:
Tapinagin dis duvarlarındaki ve dis avlusundaki duvarlarındaki sahne; isigin sahinlerle savasini gösterir
Kral tarafindan temsil edilir
karanlik sahin yabanci düsmanları temsil eder
Bir başka figürde
bazı seyleri önermek için 2 sag el bir aktif rol anlamina gelir
2 sol el de pasif rol anlamina gelir
Günümüze Yetişen Önemli Bazı Tapınaklar
KARNAK Tapınağı
KOMOMBO Tapınağı
LUXOR Tapınağı
PHILAE Tapınağı
DENDERA Tapınağı
RAMSES III Tapınağı
Sfenks
O
yeryüzünün en ünlü heykeli
Kimilerine göre Marslıların Dünyamiza armagan ettigi bir dev
kimilerine göre ise Firavun Cheops un aslan biçimini almis görüntüsü
En çok ziyaret edilen arkeolojik mekanların basinda gelen sfenks
kirik burnunun ve altindaki geçitlerin sirrini günümüzde de koruyor
Ünlü bilmeceyi bir başka sfenks sordu: Kanatli ve Yunanli bir sfenks
Bu bilmeceni cevabi ayni zamanda insanlığın en ünlü gizemi
Soruyu soran Oidipus mitinde geçen Yunanli bir sfenks
Efsaneye esin kaynagi olan ve gizemini kismen koruyan devasa heykel
büyük Giza Sfenks i ise sudan zarar görmüs ve kirliligin etkilerini yavaslatan kum tarafindan korunmus
Heykelin bacakları arasina konulmus bir tasa kazili efsane metnine göre
bu Sfenks
M
Ö 1419 yilinda IV
Tutmosis in rüyasina girmis
Beni kumdan kurtar ki firavun olasin! demis
O da itaat etmis ve Mısır a hükmetmis
Gerçekte ise o agiz hiç açilmadi
Heykel 14
yy da Memlûklar tarafindan (Mısır i 1250 den 1517 ye kadar yöneten Türkler) top bataryalarınin talim hedefi olarak kullanildiginda ve üstünde kalici yaralar açildiginda bile
Giza Ovasi ndaki piramitlerin bu çok sevilen bekçisi
her zaman çok güçlü duygular uyandirmis; efsanelere ve gizemlere kaynaklik etmis
Romalılardan Napolyon a
tarihi boyunca anlami ve korunmasi polemik konusu olmus
Günümüzde de nasil restore edilecegi ya da yeni kesfedilen gizemli geçidin açilma nedeni tartisiliyor
Peki bu denli büyük
aslan bedenli insan basli bu heykeli yontma fikri kimden çikti Bu nasil ve neden yapıldı Uzmanlara göre insan-aslan karısımi figürler Giza Sfenksi nden on yil önce ortaya çikmis
M
Ö
2528 tarihinde
Cheops un ogullarından Ragedef in basini betimleyen iki heykel var
Büyük Giza Sfenksi ise
MÖ
2520 de yine Cheops un oglu Kefren in mimarları tarafindan
onun adina yapılan bir mezar kompleksi vesilesiyle yontulmus
Fikir ise
sıradan bir estetik sorunu çözmek için rastlantiyla ortaya atilmis
Cheops ve Kefren piramitlerinin yapiminda kullanilan kireç tasinin çikarildigi ocagin ortasinda düzeltilemeyecek kadar büyük
piramitlerde kullanilamayacak kadar da düsük kaliteli bir tepecik kalmis
Bu tepecik kabaca aslan şeklindeymis
Milano Devlet Üniversitesi nde Mısır bilim doçenti olan Patrizia Piacentini ye göre firavun
tepecigi oydurtarak kendi basini ve basligini tasiyan
bir aslan heykeli yaptirtmis
Dünyanin Tanrısı olan firavunun
yeryüzünün en güçlü hayvani olan aslanin gövdesiyle birlestirilmesi firavunun gücünü simgeliyormus
Heykelin
kuskusuz yaygin Güneş kültüyle de ilgisi var
Nitekim Giza Sfenksi dogan Güneşin simgesi Tanrı Horus la da özdeslesmiştir
54 metre uzunlugunda
20 metre yükşekligindeki
bati-dogu yönünde uzanan büyük sfenks
Nil Nehri ne bakiyor ve nehir yoluyla gelenlerin Giza kompleksinde gördükleri ilk yapi da o: dev bir tas bekçi
Bu heykel antik zamanlarda da gözen kaçmamis
Mısır
Yunanistan ve Suriye de başka sfenksler ortaya çikmis
Bugün uzmanlar sfenksleri üç tip halinde siniflandiriyorlar:1
Giza daki gibi yere çökmüs olanlar
2
Oturanlar
3
Hareket halinde gösterilenler
Örneğin Luxor Tapinagi nda
Büyük Iskender oturmus halde betimlenmis
Farkli insan-aslan karısımları da yapilmis
Nitekim sadece yüzü insan olan
aslan kulakları ve yelesine sahip bulunan kafalarda var
Ayrıca ön bacakların yerine bir vazoyu kavrayan insan kolları ve elleri yontulmus olanlar bulunuyor
En alisilmadiklar ise Mısır Tanrısı Tutu yu betimleyen heykeller
Insan basi ve yilan biçiminde
ucundan 3 ayri hayvan kafasi çikan bir kuyruk
Yunan sfenksleri ise çok güzel
Bunlar genellikle disi kafali ve kanatli heykeller
özellikle zalim ve tehditkarlar
Örneğin Thebai nin ünlü sfenksi yolcuları durdurup onlara ünlü bilmecesini soruyordu
MÖ 450 yilina kadar uzanan bir mite göre Oidipus
Thebai Kralı olan babasini bilmeden öldürdükten sonra kente gelir ve Pazar meydaninda Tanrılar tarafindan kendisini cezalandirmak için yolanmis bir canavarla karsilasir
Bu Sfenks tir
Bütün yolculara yaptigi gibi ona da bir bilmece sorar
Bilirse kral olacak
bilemezse ölecektir
Bilmece sudur: Hangi yaratik sabah dört ayak
öglen iki ayak
aksam üç ayak üzerinde yürür ve bacakları ne kadar çok olursa o kadar zayiftir Oidipus yaniti bulur INSAN
Thebai Kralı olur
öldürdügü Kralın karısıyla evlenir; yani annesiyle
Eski Yunanlılar
Suriyeliler ve kismen Araplar yüzünden
Mısırlılar kendi sfenkslerini hem düsmanlik hem de sevgi kaynagi olarak gördüler
MÖ 1400 civarinda Sfenks
tarihin en büyük kitle haclarından birinin konusu oldu
Mısır i MS 400 yilinda fetheden Araplar için Sfenks korkunun babasi ydi
Burnunu kimin yok ettigi hal bilinmiyor
Belki 700 yilinda ortaya çikan ve her türlü tasviri yok eden ikonoklast tarikati
Belki bir Arap emiri ya da 15
yy da Memlûklar
Geçmiste suçlanan Napolyon un olmadigi neredeyse kesin
Heykel tarih boyunca pek çok kez kuma gömülmüs ve tekrar ortaya çikmis
Tutmosis ten sonra II
Ramses
Romali Septimus Severius ve 1926 da
Fransiz Emile Barazie
onu kumdan çikarmis
Batilılar tarafindan 1700 lerde tekrar bulunmus ve onları çok etkilemis
200 yil önce Bonapart
Mısır a büyük bir bilimsel sefer düzenlemis
Yaninda 168 uzman götürmüs
Bunlar Rosetta (Resit) Tasi ni bulmaktan başka (hiyerogliflerin çözülmesini sagladi
) Sfenks i incelemis ve onu kismen açiga çikarmislar
Daha o zamanlar piramitlerin sira disi boyutları ve Sfenks
batida onların yapimina iliskin öne sürülen pek çok fantastik varsayimi körüklemis
Örneğin uzaydan gelen bir kültüre mal edilmisler
Piacentini Marslıların bunla ilgisi yok! diyor
MÖ 2500 yili Mısırlıları hakkinda çok sey biliyoruz ve onları yapanların Mısırlılar olduğundan kuskumuz yok
Ben de Yildiz Geçidi ni gördüm ( piramidin bir uzay gemisi olduğu film); ama tarih başka bir seydir
Sfenksin yildizlara yönelimi de eski Mısırlıların gökbilim bilgilerinin bir parçasi
Dünya disi varlıklar tezi
Viking sondasi Mars da Sfenksin yüzüne benzer bir tepenin fotografini çektiginde
1976 yilinda ortaya atildi
Oysa 1999 yili Nisan ayinda bir başka sonda bu gizemi çözdü
Bunun
birkaç tepenin gölgelerinden olusan bir göz aldanmasi olduğu ortaya çikti
Peki Sfenks sirlarıni tüketti mi Belki degil
1994 yilinda gizemli bir geçit kesfedildi
Kuyruk tarafindan giren
heykelin 4 metre içine uzanan; dik bir açi yaparak 5 metre derine inen ve kör kuyuda sona eren bir geçit
Baraize tarafindan 1926 restorasyonunda bulunmus ve unutulmustu; ama o zamanki çalismalara katilan bir isçi
Muhammed Abd ül-Mahgut Fayet
80 lerin basinda eskileri hatirladi
Giza kompleksinin yöneticileri onun gösterdigi yeri kazdilar ve deligi yeniden buldular
Neye yariyor Resmi açiklama
eski Mısır isçilerinin insaat sirasinda kullandikları bir servis tüneli olduğu
Bu açiklamani yeterli olmadiğini söyleyenler de var
Öyleyse ne Yanit vermek zor
Sonuç: Sfenks hala bazı sirlara sahip
Yoksa Sfenks olur muydu
Heykel 14
yy da Memluklar tarafindan top bataryalarınin talim hedefi olarak kullanildigi için üstünde kalici zararlar olusmustur
Günümüzde hala nasil restore edilecegi oldukça büyük bir tartisma konusu
Sfenks yagmurlar
kum ve daha bir çok dogasal nedenlerden dolayi oldukça yipranmis durumda
Büyük Gize sfenksinin M
Ö 2520`de Cheops`un oglu Chephren`in mimarları tarafindan onun adina yapılan bir mezar kompleksi amaciyla yontulmus
Dünyanin Tanrısı olan firavun`un en güçlü hayvanlardan biri olan aslan ile birlestirilmesi firavun`un gücünü simgeliyordu
Heykelin Güneş Kültü ile olan ilgisi de kusku götürmez bir gerçek
Çünkü sfenks Güneşin simgesi olan HORUS ile özdeslestirilmis
54m uzunlugunda 20m yükşekliginde
bati-dogu yönünde uzanan büyük sfenks
Nil Nehri`ne bakiyor ve nehir yoluyla gelenleri karsiliyordu
Zamanla Mısır
Yunanistan ve Suriye`de de başka sfenksler ortaya çikmiştir
Bugün uzmanlar sfenksleri üç tip halinde siniflandiriyor; Gize`deki gibi yere çökmüs olanlar
oturanlar ve hareket halinde gösterilenler
Oturanlara Büyük Iskender´in Luxor Tapinagi´nda bulunan sfenksi örnek gösterilebilir
Sfenks terimi Yunanca´daki ´SPHINGHEIN´den geliyor ve bogmak anlamini tasiyor
Bu da Thebai Mitindeki sfenksin bilmecelerine dogru yanit veremeyenleri öldürmesinden kaynaklaniyor
Bilmece ise : Hangi yaratik sabah 4
öglen 2
aksam 3 ayak üstünde yürür ve bacakları ne kadar çoksa o kadar zayiftir Cevap ise insan dir
Cevabi bilen olursa Sfenks de kendini öldürecektir ve Oidipus bilmeceyi biliyor
Başka bir efsaneye göre ise Oidipus tarafindan öldürülüyor
Mısır a gelince Sfenks Mısırca ´SEZP-ANHE´ (Yaşayan görüntü) demek
Ama Mısır ve Yunan sfenksleri arasinda bir baglanti kurulmuyor nedeni ise Mısır sfenks inin erkek( firavun erkek olduğu için sfenks de onun bir görüntüsü temsili)Yunan sfenks inin ise mitolojik bir hayvan ve disi olusu
Ancak her ikişi de ölü kültüne baglidir
Restorasyonlar
MS 2000 :Sag arka bacak onarildi ve kumlardan temizlendi
Yunan-Roma döneminde kumun gelisini önlemek amaciyla barikatlar kuruldu
1798 `de Napolyon tarafindan temizlik çalismaları yapıldı
1978`de Bir isçi tarafindan dev heykelin altinda bir galeri kesfedildi
Bu su erozyonun ilk kaniti oldu
1979`da kuzey kanadi restore edildi
1981 `de bacaklardan taslar düstü ve onarim 1987`ye kadar dek surdu
1989`da yeniden saglamlastirildi
1990`da Getty Vakfi´nin çalismaları baslatildi
Bu da Unesco ve Eski Mısır örgütü tarafindan yönetildi
Eski Mısır´da Büyücülük
Eski Mısır´da son derece doğal olarak bilinen bir olguydu büyüler
Ancak yine de herkes buyu yapamazdi
Bu konuda özel yetenekleri olan Tanrılarla iletisim kurabilen kişiler büyü yapabiliyordu
Büyülerin kimi kötü yani kara büyü niteligindeydi kimisi koruma büyüsü kimisi ise buyu bozmaya yarayan büyülerdi
Kara büyülerde genellikle büyü yapilmak istenen kişinin kendisine ait bir sey ele geçirilir ve bunun yardimiyla balmumundan yapilmis insan figürüne bakir sisler saplanirdi
Insan figürü büyü yapılan kişiyi simgelerdi
Balmumu eriyince kişi ölürdü
Bu oldukça sevimsiz olaya karşın bundan korunmaya yarayan büyüler de vardı
Büyü yapılan kişi hastalandigi zaman tip konusunda oldukça ilerlemis olan Mısırlılar bunun büyü olduğuna karar verirlerdi ve bu çogunlukla dogru çikardi
En iyi rahipler ve büyücüler araciligiyla bir nevi ayinle kişi kurtarilmaya çalisilirdi
Bu her zaman istenildigi gibi sonuçlanmazdi
Hatta tarihte birçok firavunun çocuklarınin ve eslerinin büyü nedeniyle öldügünden bahsedilir
Büyünün ilk örneği Tanrılar arasinda yaşanan savasta görülmüstür
Kizil saçli Seth kardesi Osiris´i 14 parçaya bölünce Osiris´in esi Isis onu tekrar hayata getirmek için Amon´un gizli adini kullanarak bir büyü yapmiştir
Osiris´in 13 parçasi Mısır ın birçok yerinde bulunmus ancak sadece cinsel organi bulunamamisti
(bunu ise Timsah Tanrı Sobek´in yedigi düsünülmektedir
) 13 Parça olmasina ragmen Isis
Osiris´i hayata döndürmüstür
Büyücü kimi zaman Tanrıyla bir olurdu
Tanrı´ya kendi kabul ettirir ve eğer Tanrı kabul ederse ona istediğini yaptırırdı
Bunun olmasi çok zor olmasina ragmen kimi büyücüler başarabilmiştir
Mısır tarihinin her yönünde olduğu gibi bu da su anda bize oldukça ilginç ve garip ancak Mısırlılar için nefes almak kadar doğal bir seydi
Eski Mısırlılarda Mumyalama
Krallar vadisi ile Deir El-Bahri arasında gizli bir dehlizde bulunan ve mezar soyguncularının elinden kurtarılarak 14 Temmuz 1881´de Luksor´dan gemiye bindirilen 40 firavun mumyasını taşıyan gemi
Kahire´ye doğru ilerlemekteydi
Nil kıyısındaki köylüler
3500 yıl önceleri ülkelerini Tanrısal güçlerle yöneten bu insanların hala varolan bedenlerine saygı duymuşlar
ilahiler okuyan kadınlar göğüslerini kumlarla ovalayıp
başlarına toprak atmışlar
erkeklerde havaya silah sıkmışlardı
Mumyalama işlemi ölüyü öbür dünyadaki yaşamına hazırlamak için yapılan bir dizi törenden sadece başlangıç olanıdır
Bu işlem insanların yanı sıra boğa
timsah
kedi gibi hayvanlar içinde yapılmaktaydı
Arapça ve Farsça´da "Mumiya" doğada bulunan katran ve bunun karışımlarına denilir
ilaç oalrak da kullanılırdı
Gerçekte ölünün bedenini konserve edercesine korumak için yapılan "Tahnit" işleminde katranın kullanılması
onu mumya ile eş anlamlı yapmıştır
Mumyalama işlevi şöyle gerçekleştirilirdi:
Önce ölü yıkanir
Burnundan sokulan aletlerle beyin boşaltılır
Göz ve ağız boşukları
yağlı keten tamponlarla doldurulup göz kapakları kapatılırdı
Rahip habeş denilen keskin bir opsidyenle vücüdun sol tarafını açarak
içindekileri tamamen boşaltır ve bunları "Kanopik" denilen çömlek ve vazoların içine koyardı
Boşalan karın kısmı ve kadınların göğüs içleri
hurma şarabı ve kokulu bitkilerle temizlendikten sonra
reçine
tarçın
soğan ve kokulu mir ile karıştırılmış ağaç talaşı
yerleştirilirdi
Acılan yerler dikildikten sonra Mısırlılar´ın "Net-jeryt" denilen ve kahire yakınlarındaki bir vadide bulunan "Natron" tozu sodyum karbonat ve ya Sodyum Klorit (tuz) ile karıştırılan madde içinde 40 ve ya 70 gün(soylular için 272gün) bekletilirdi
Böylece vücuttaki nem absorbe edilir
organik yapı antiseptik korumaya alınırdı
Bir çeşit insan salamurası olan bu işlemin sonunda eller göğüste veya karın üzerinde birleştirilerek vücüt yatar durumuna getirilir ve kurutulurdu
Tören soylular için sabahın erken saatlerinde başlar
Gri mavi yas elbiseleri giyinmiş
yüzlerini boya ve tozlarla kirletmiş "kites" denilen kiralık yas tutucu kadınlar ilahiler söylerlerdi
Kurban edilecek hayvanları taşıyan "Saptis" denilen hizmetkarlar bulunurdu
Ardından geleneksel keten robu üzerine panter ve leopar postu sarmış "Sem" denilen rahip
diğer "Ka" rahipleri ve ölü ailesinin yakınları olmak üzere hep birlikte Nil´in karşı kıyısındaki kaya mezarlarına gitmek üzere gemiye binerlerdi
Tüm ölü eşyaları ve adaklar mezara bırakılır
bölmeler ve giriş örülür
mühürlenir ve mezar girişi belli olmıycak bir şekilde kapatılırdı
Kral ve soylu mezarlarına bırakılan sunaklar için 114 bölümden oluşan törenler yapılmaktaydı
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul