Konu
:
Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Hitit İnanç Sistemi
Kültürlerin bir parçası olan din
tarihin her döneminde
insanoğlu için önemli bir yere sahip olmuştur
Hitit dini incelendiğinde
farklı etnik kökenlere ait birçok öğenin bir araya gelmesi ile oluşmuş bir kültür mozaiğiyle karşılaşılır
Hitit kültürünün bir parçası olan inanç sistemi de pek çok değişik öğenin birleşmesinden oluşmuştur
Hint-Avrupalı bir toplum olan Hititler kendilerine ait kültür öğelerinin yanı sıra tanıştıkları yeni kültürlerden
bünyelerine uygun gördükleri pek çok unsuru kabul etmişlerdir
Böylece dinsel görüşleri de ilkelden başlayarak gittikçe karmaşıklaşmış
Eski Hitit Dönemi ne ait metinlerde geçen birkaç tanrıdan oluşan tanrılar topluluğu
İmparatorluk Dönemi nde sayı olarak artmış ve bunun sonucu olarak tanrılar topluluğu oldukça kalabalık olan bir dine sahip olmuşlardır
Çok tanrılı dinlerde sular
gökyüzü
toprak
ay
güneş gibi daha birçok unsur ilahlaştırılmıştır
Hitit inanç sisteminde de bunun gibi doğa unsurları ayrı ayrı tanrılar ile temsil edilmiştir; Güneş Tanrıçası
Gökyüzü/Fırtına Tanrısı
Kırların Koruyucu Tanrısı gibi
Bu noktada Hitit dininin
başlangıçta bir doğa dini mi olduğu sorusu akla gelmektedir
Hitit tanrılarının isimleri Hattice
Hurrice
Sümerce olmasına karşın söz konusu tanrının işlevi ve niteliği değişmemektedir
Örnek vermek gerekirse
Hitit pantheonunun baş tanrısı olan Fırtına Tanrısı´nın Hattice adı Taru
Hurrice adı ise Te up´tur
Hititler tanrıları ile nasıl bağlantı kuruyorlardı Onların neler istediklerini nasıl bilebiliyorlardı ve kendilerini tanrılara nasıl ifade ediyorlardı Semavi dinlere ve hatta Hinduizm´e baktığımızda
insanlara gönderilen bir kutsal kitap ve tanrı ile insan arasında bir köprü oluşturan peygamberlik kavramlarını görürüz
Hitit dininde ve hatta pek çok Anadolu ve Mezopotamya dinlerinde
böyle bir aracının olmadığı
ancak rahip ve rahibeler gibi din görevlileri dışında tanrılara yakınlığı ile bilinen kişiler olduğu
okunan çivi yazılı metinlerden anlaşılmaktadır
Bu noktadan hareketle
tanrıları ile yakınlaşacakları
onlara hizmet edecekleri
onlardan kendileri ve ülkeleri için isteklerde bulunacakları bir uygulamaya ihtiyaçları olduğunu düşünebiliriz
Herhalde
büyük bir itina ile düzenledikleri bayram törenleri
tanrılar ile iletişim konusunda önemli rol oynamaktaydı
Hitit inancına göre
tanrılar tıpkı insanlar gibi yaşamakta
yiyip içmekte
aralarında kavga etmekte
birbirleri ile evlenmekte ve çocuk sahibi olmaktadırlar
Hititlerin tanrılarını kendileri gibi düşündüklerini en iyi biçimde Boğazköy (Hattuşa) de yer alan Yazılıkaya açık hava tapınağında görmek mümkündür
Boğazkale nin yaklaşık 2 km
kuzeydoğusunda kalker kaya sivrileri arasında yer alan iki doğal kaya odasını Hititler
kült törenlerini yerine getirmek için kullanmışlardı
Bu kutsal alanın kaya yüzeylerine usta bir işçilikle yapılmış sahnelerde yer alan tanrılardan; erkek tanrıların çoğu ucu sivri
konik biçimde ve boynuzlarla donatılmış bir külah giydikleri görülür
Külahlarında yer alan boynuz sayısının çokluğu tanrının rütbesinin yüksekliğini gösterir
Üzerlerinde beli kemerli kısa etek ve ayaklarında uçları yukarı doğru kıvrık ayakkabılar vardır
Tanrıçalar ise
başlarında şehir surunu andıran silindirik başlık ve üzerlerinde yerlere kadar uzanan beli kemerli ve pilili etek
bluz ve pelerin ile betimlenmişlerdir
Tanrıları
beraberlerinde yer alan kutsal hayvanları
atribüleri ve hiyeroglif yazıtlar aracılığıyla tanıyabilmekteyiz
Anadolu da Boğazköy dışında
imparatorluğun egemenlik alanını işaret eden bazı yerlere dönemin Hitit kralı tarafından yaptırılan kaya kabartmaları bulunmaktadır
Örneğin; Adana da Sirkeli anıtı
Kayseri de Fraktin kabartması ve Konya da Hatip anıtı gibi
Bunların üzerinde yer alan kral
kraliçe ya da tanrı betimleri ile beraber görülen hiyeroglif yazıtlar
kaya anıtının kesin tarihini ve dolayısıyla kabartmada betimlenen kral ya da kraliçenin kimliklerinin belirlenebilmesi açısından son derece önemlidir
Hitit inancına göre insan gibi düşünülen tanrıların bir de yaşadıkları evleri olmalıydı
Hitit metinlerinde Ékarimmi-/ Ékarimna- ve Sümerce den alınan É
DINGIR
tapınak kelimesi için kullanılmaktaydı
Halka açık bir tapınma yeri olmayan tapınak yapılarının özel bir odasında
tanrıyı simgeleyen bir de heykel bulunmaktaydı
Bu heykel her gün belirli bir törenle temizlenmekte ve tanrıya sunulmak üzere
onu temsil eden heykelinin önüne
kurbanlar konulmaktaydı
Hitit Tanrıları
Hattili Tanrılar
Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası/Arinna nın Güneş Tanrıçası: Taru & Wuruşema (Hitit pantheonun baş tanrı çifti) Oğulları: Telipinu (tarımla uğraşan
tahılların büyümesini sağlayan ve bereketliliği temsil eden tanrı) ve karısı Hatepinu
Nerik kentinin Fırtına Tanrısı ve Zippalanda kentinin Fırtına Tanrısı Kızları: Mezulla Torunları: Zintuhi
Yeraltı Tanrıları: Lelwani
İşduştaya
Papaya
Savaş ve Salgın Hastalıklar ile Veba Tanrısı: Şulinkatte
Savaş Tanrısı: Wurunkatte
Büyü ile ilgili tanrıça: Katahzipuri
Hurrili Tanrılar
Fırtına Tanrısı & Güneş Tanrıçası: Te up & Hepat Oğlu: arruma
Çift cinsiyetli tanrıça: au ga (Koruyucu tanrıça işlevinde gördüğümüz au ga
bazı kaynaklarda sağ elinde bir kap tutan kanatlı kadın bazı kaynaklarda ise sağ elinde balta tutan bir erkek olarak görülür)
Hitit Tanrıları
İlk Hitit belgelerinden biri olan Anitta metninde bizim tanrımız olarak bahsedilen tanrı iu
daha sonra Hititçe metinlerde genel olarak tanrı anlamına gelen bir kelime olarak kullanılmıştır
Işık Tanrısı: iu
Tahıl ve Hububat Tanrısı: Halki
At üzerindeki Tanrı: Pirwa
Tanrılaştırılmış Gün: iwat
Tanrılaştırılmış Gece: İ pant
Hint Tanrıları
İndra
Mitra
Varuna
Nasatya
Luwi Tanrıları
Çoğunlukla başkent Hattuşa dışındaki Hitit merkezlerinde tapınım görürlerdi
Adları çoğunlukla sihirle ilgili törensel eylemlerde geçerdi
Personel ve Yönetmelik
Hititlerin yaşamlarında oldukça önemli bir yere sahip olduğu anlaşılan bu bin tanrılı dinin icrasında
ne denli büyük bir organizasyonun gerektiğini düşünebiliriz
Çünkü dinsel faaliyetler içinde daha önce belirttiğimiz bayram törenleri dışında; kehanet
fal
dua
ölü gömme merasimleri gibi daha birçok işlevin eksiksiz ve doğru bir şekilde yerine getirilmesi gerekmektedir
Tapınakların ekonomik gücünü sağlayan tarım işçilerinin
sanatkârların; rahip ve rahibelerin; tanrılara törenler sırasında sunulan tüm yiyecek ve içeceklerden sorumlu olan mutfak çalışanlarının görevlerini aksatmaları
ülkeyi tehlikeli bir duruma sokabilirdi
Çünkü
Hitit inancına göre tanrılara hizmet ederken yapılabilecek bir hata tanrıların öfkelenmesine neden olabilir ve bunun sonucunda da ülke zarar görebilirdi
Bu nedenle
tüm tapınak görevlilerinin hizmet
temizlik
güvenlik gibi konularda çalışma talimatlarını içeren enstrüksiyon metinleri hazırlanmıştır
Bayramlar
Hitit dininin uygulama alanlarından bir olan Bayramlar da değişik etnik kökenlere ait unsurları birleştirmiş ve Hititler tarafından tabletlere ayrıntılı bir şekildekaydedilmiştir
Bu yönü ile bayram metinlerini
törenlerin nasıl yapılması gerektiğini gösteren birer enstrüksiyon metni olarak da tanımlayabiliriz
Belli bir takvime bağlı olarak
yılın değişik dönemlerinde düzenli bir şekilde icra edilen ve büyük hazırlıklar sonucu gerçekleştirilen bayramlar
bolluk ve bereket
verimli yağmurlar
bol mahsul
hayvanların çoğalması
kralın gücünün artması
dinsel temizliğin sağlanması için
tanrıları memnun edecek dinsel törenlerdir
Tanrılara yiyecek ve içecek vermek
onlara kurbanlar sunmak
dinin gerektirdiği gündelik işlerdendi
Bayramlar ise
bunun daha yüksek düzeyde
daha kalabalık bir toplulukla ve daha zengin malzemeyle yapılması demektir
Ancak Hititler deki bayram anlayışı ile günümüz bayram kavramı birbirine karıştırılmamalıdır
Hepsi belli bir amaç doğrultusunda ve törensel bir hava içerisinde yapılan bayramlarda uygulanan danslar
müzik icrası
bazı oyunlar ile ziyafetler oldukça neşeli görünmektedir
Bununla beraber
bazı bayramlar daha sade kurban ritüellerini içeren seremoniler halindedir
Bayram kelimesi tek bir kutlamayı çağrıştırıyor olsa da
Hitit bayramlarının bazılarının kutlanması bir günde tamamlanmaz; içerisinde bir kaç gün süren
çeşitli kentlerde icra edilen ve hatta bir ayı aşan kutlamaların yapıldığı bayramlar vardır
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul