Konu
:
Dinler Tarihi: Masonluk
Yalnız Mesajı Göster
Dinler Tarihi: Masonluk
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dinler Tarihi: Masonluk
Masonluğun köklerini
Çin´den Ortadoğu´ya
Eski Yunan´dan Şaman rahiplerine
eski Mısır´dan Avrupa´nın şövalye tarikat larına kadar dünyanın çeşitli yer ve topluluklarına dayandırmak mümkündür
zira Masonik ritüel lere bakıldığında ise bu kadim öğretilerin tamamının etkileri görülebilmektedir
Fakat Masonluğun çok uzun yıllar boyunca çalışmalarını büyük bir gizlilik içinde sürdürmesi ve 1390´da Regius el yazmasına kadar hiçbir kayıt tutmamaları sebebiyle
asal kökeni hakkında net ve kesin bir yargıya henüz varılabilmiş değildir
Tüm dünyadaki Masonlar köklerini MÖ 10
yüzyılda yapılmış olan Hazreti Süleyman Mabedi işçilerine dayandırsalar da
bu işçilerin de önceden bu işi yaptıkları ve oraya hep birlikte gittiklerinin bilinmesi
kökenleri daha eskiye taşımaktadır
Operatif Masonluk
Hz
Süleyman Mabedi (MÖ 965-957)Ortaçağ´da nice ülkede Mason denilen duvarcı
taşçı gibi çeşitli yapı zanaatkarlarının kurdukları meslek loncaları vardı
Bugün Operatif Mason adı verilenler işte bu loncalarda çalışan yapı işçileridir
Bu loncalar da günümüzde Operatif Mason Locaları olarak anılır
Bu localar
üyelerinin mesleki menfaaetlerini koruyan
aralarında büyük bir dayanışma ile mesleki sırları kendi içlerinden dışarıya asla sızdırmayan kuruluşlardı
Operatif Masonluğun piri ve en büyük ismi olarak
Hazreti Süleyman Mabedi´nin Baş Mimarı Hiram Abif´in ismi üzerinde bir anlaşmaya varılmıştır
Bu efsanevi kişilik
günümüz Masonluğunun en önemli ritüellerinde yer alır ve insanın kendisini yüceltmesi yolculuğundaki son noktanın
yani Kâmil İnsan olabilme serüveninin zirvesinin sembolü olarak
Hiram şahsiyeti ve isminde vücut bulur
Masonlukta çok önemli bir yeri Büyük Üstat Baş Mimar Hiram Abif
Tanrı´ya atfedilen ilk yapı olan Süleyman Tapınağı´nın yapımında yanında çalışan ve Üstatlık sırrı ile gizli kelimesini öğrenmek için güç kullanmak isteyen üç Kalfa tarafından öldürülmüştür
Hiram Abif´in gömüldüğü yer belli olmasın diye üzerine bir akasya ağacı dikilmiş ve böylece akasya
Masonlar için kutsal ve özel bir anlama bürünmüş
Üstat derecesinin önemli sembollerinden birisi olarak kabul görmüştür
Spekülatif Masonluk
Masonluğun öğretisini sembollerle yaptığı felsefi çalışmalara vermesi Spekülatif
veya Fikri Masonluk ise
duvar işçiliği ile uğraşan birer mesleki lonca olan Operatif Mason Localarında fikri ve felsefi çalışmaların da yapılmaya başlanması ile ortaya çıkan ve günümüz Hür Masonluğunun artık tamamına hakim olan anlayıştır
Binlerce yıldan bu yana inisiyatik-ezoterik geleneğin temsilcisi olarak Masonların iyiyi
doğruyu
güzeli
hakikati aradıkları
tüm dünyada hakim olacak bir sevgi anlayışını yerleştirmeye çalıştıkları
bu yoldaki bilgi ve deneyimlerini kuşaktan kuşağa aktararak geçmişi ve geleceği ile insanlığı bir bütün haline getirmeye çalışan
dolayısıyla toplumsal bir yaşayış ülküsünü gerçekleştirmeye çalışan bir düsturdur Spekülatif Masonluk
Spekülatif çalışmaların Operatif Localar da başlamış olduğunu söylemiştik
Fakat Spekülatif Masonluk asıl ağırlığını 16
yüzyılın ortalarında
yapı işçisi olmayan haricilerin Mason Localarına kabul edilmeye başlanılması ile birlikte kazanmaya başlamıştır
Bu sayı zamanla hızla artmış
özellikle İngiltere ve Fransa´da soyluların
saray erkanının ve hatta kralların birbiri ardına Kabul Edilmiş Mason olmaya başlaması ile Mason Locaları kısa zaman içinde meslek loncaları olmaktan çıkıp
tamamiyle felsefi ve fikri çalışmaların yapıldığı Spekülatif Mason Locaları haline dönüşmüştür
Bugün tüm dünyada takip edilen gelenek de budur
İlk Büyük Loca´nın Kuruluşu
İngiltere Birleşik Büyük Locası´nın amblemi24 Haziran 1717´de İngiltere´de 4 Loca bir araya gelerek
ilk Büyük Loca´yı
İngiltere Büyük Locası´nı kurdular
Kısa zaman içinde İngiltere´deki diğer Locaların da katılması ile genişlemiş ve 1723 yılında Büyük Loca
geleneksel ve kadim yasalarını derleme görevini Protestan bir Rahip olan James Anderson´a vererek ilk yazılı anayasasını oluşturdu ve Masonluğun
ara vermeden sürdürülecek olan
yazılı tarihi ve ilk yazılı yasaları böylece resmen başlamış oldu
Anderson Anayasası (veya Anderson Yasaları veya Nizamnamesi) adı verilen bu kuralların ana hatlarına
bugün halen dünya düzenli Masonluğunca riayet edilmektedir
Her ne kadar Anderson Anayasası kısa süreli bir anlaşmazlığa yol açmış ve York Locası´nın önderliğinde bir grup İngiltere Büyük Locası´ndan ayrılarak ayrı bir Büyük Loca kurmuş olsa da
ancak 1813 yılında bu iki Büyük Loca tekrar bir araya gelerek
bugün varlığını halen sürdüren ve düzenli Masonluğun ilk Büyük Locası olarak kabul edilen İngiltere Birleşik Büyük Locası´nı oluşturmuşlardır
Geleneksel olarak
günümüzde de sürdürüldüğü şekliyle
İngiltere Birleşik Büyük Locası Büyük Üstatları kraliyet ailesi ile soylu dük veya lordlar arasından seçilir
Türk Masonluğu
Tüm dünyada masonluk
1875 Lozan Konvanı ile
Gelenekçi Kesim ve Özgür Kesim olarak ikiye bölünmüş ve her ülkede bu yolda ayrışmalar yaşanmıştır
Bugün
İngiltere
Amerika ve Türkiye de dahil olmak üzere Avrupa nın genelinde Gelenekçi Masonluk
Fransa´da ise Özgür Masonluk ağırlıklı olarak varlığını sürdürmektedir
Gelenekçi Masonluk denilen ve Masonluğu başlatan kurumlar olarak kabul edilen oluşumlar
bu ayrışma sonrasında Liberal Masonluk yolunu seçenleri Masonluğun Masonluk olarak adlandırılabilmesi için olmazsa olmaz umdelerine riayet etmedikleri için düzensiz ilan etmişler ve bu topluluklarla tüm ilişkilerini keserek onları Masonluktan dışlamışlardır
Türk Masonluğu ise
çeşitli sebeplerle
1965 yılında ayrılmış ve o güne kadar sadece Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası var iken
1966 yılında Özgür Masonlar Büyük Locası da ortaya çıkmıştır
Bugün
14
000 üyesi ile Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası
Türkiye´nin en eski ve düzenli olarak kabul edilen Büyük Locası iken
2
000 üyeye sahip Özgür Masonlar Büyük Locası ve onların bünyesinde çalışmalarını sürdüren Kadın Mason Büyük Locası bu oluşumun içinden ayrılmış bir fraksiyon olarak kendi çalışmalarını sürdürmektedir
Türkiye'de Masonluk Tarihi
Her ne kadar Türkiye´de Masonluğun ve ilk Masonların 1720´li yıllardan bu yana var olduğu bilinse de
daha ziyade dış obediyanslara bağlı ve Osmanlı topraklarındaki yabancıların etkinliğinde sürdürülen bu çalışmalar
18
yüzyılın ortalarından itibaren Türkleri de içine almaya başlamıştır
Bilinen ve kayıtları günümüze ulaşan ilk Türk Masonlar
bu yüzyılın ortalarında topluluğa kabul edilmiş olan İbrahim Müteferrika ve Yirmisekiz Çelebizade Sait Çelebi´dir
1861 yılına kadar
daha ziyade İngiltere
Fransa ve İtalya milli obediyanslarına bağlı localarda çalışmalarını sürdüren Türk Masonluğu
bu yıl içerisinde Mısır asıllı Osmanlı Prensi Abdülhalim Paşa´nın önderliğinde Osmanlı Yüksek Şurası´nı
o zamanki ismi ile Makbul İskoç Riti Şura-ı Ali-i Osmani´yi kurar
Bu resmi cemiyeti ilk tanıyan dış obediyans ise 1869 yılında ABD Güney Jüridiksiyonu olur ve böylece Milli bir hüviyet kazanmış olan Türk Masonluğu
dış obediyanslarca da tanınmaya başlamış ve ABD´yi diğer bazı obediyanslar takip etmiştir
Dönemin Osmanlı Yüksek Şurası´nın yanısıra yabancı obediyanslara bağlı olarak Osmanlı topraklarında varlıklarını sürdüren localar da çok sayıdaydı
Örneğin
İttihat ve Terakki üyelerinin çok büyük kısmını içinde barındıran ve bu harekete bir yerde ev sahipliği yapan iki locadan Macedonia Risorta İtalyan
Veritas ise Fransa Grand Orient´i bünyesindeki localardı
1956 yılında dönemin Başbakanlık Müsteşarı Ahmet Salih Korur´un Büyük Üstatlığında
Yüksek Şura´dan bağımsız ve Masonluğun 3 âli derecesinde (Çırak
Kalfa
Üstat) çalışmak üzere ilk Türkiye Büyük Locası kurulur
fakat muntazam Masonluk tarafından
bir obediyansın düzenli sayılabilmesi için kabul edilen
Büyük Loca´nın Yüksek Şura´dan bağımsız olarak kurulabilmesi ilkesine riayet edilmemesi ve ilk Türk obediyansının bir Büyük Loca değil bir Yüksek Şura olması itibariyle Türk masonluğu uzun yıllar boyunca Düzensiz Masonluk (Grand Orient) tarafında kalır
Dünya düzenli Masonluğunu temsil eden
ve bir yerde Hür Masonluğu (Fikri Masonluk
Spekülatif Masonluk) babası sayılan İngiltere Birleşik Büyük Locası´nın Türkiye Büyük Locası´nı kabul etmesi ise ancak 1970 yılında
1909 yılında Mısır´da kurulmuş bulunan ve Resne Locası´nın düzenli köklerine bağlanarak gerçekleşir
Ondan önce İskoçya Büyük Locası tarafından 1965 yılında
aynı gerekçe ile kabul edilerek konsekre edilen Türkiye Büyük Locası bu yıldan itibaren dünya düzenli Masonluğunca kabul edilerek ritüelleri
kıyafetleri
mabetleri geleneksel Masonluğa göre yeniden tanzim edilerek muntazam bir hal alır ve bu düzenli Büyük Locaya Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası adı verilerek kuruluş tarihi 1909 olarak tasdik edilir
1965 yılında İskoçya Büyük Locası tarafından tanınması ve tasdik töreninin icra edilmesinden kısa bir süre sonra
küçük bir grup Türk Masonluğu´ndan ayrılarak düzensiz bir oluşuma gider ve hemen akabinde
bu grubun Türk ve Dünya Düzenli Masonluk dünyası ile alakaları
1966´nın Ağustos ve Eylül aylarında birbiri ardına gelen kararlar ile süresiz olarak kesilir
Türkiye´de Masonlar
Bugün
İstanbul
Ankara
İzmir
Bursa
Adana
Eskişehir
Denizli
Bodrum
Marmaris
Kuşadası
Antalya
Çeşme
Fethiye´de 200´ün üzerinde Locasında çalışan 14
000 üyesi ile Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası
Türk Masonluğunun dünyadaki temsilcisidir
Yıllık %3 oranındaki üye artışı ile de dünyanın en hızlı büyüme oranına sahip obediyanslarından birisidir
Çalışmalarında din ve siyaset tartışmaları haricinde tüm konuşmaların özgürce yapıldığı ve analitik felsefi çalışmalar üzerine yoğunlaşan Localarında
ülke meseleleri söz konusu iken laiklik
Atatürkçülük ve ilericilik düşüncelerinden asla taviz verilmez ve bu ilkelere riayet etmeyen bir kimse herhangi bir Locanın üyesi olamaz
Bunun yanısıra
21 yaşını doldurmamış
Tanrı inancına sahip olmayan ve hür bir erkek olmayan kimseler de aralarına kabul edilmezler
Bu niteliklerden herhangi birisini kaybeden üye
üyelikten çıkartılır
Türkiye Büyük Locası
Masonluğun üç derecesinde (Çırak
Kalfa
Üstat) çalışır
4 ile 33 arasındaki yüksek derecelere devam edip etmemek üyelerin kendi insiyatiflerindedir
Bu dereceleri yöneten Türkiye Yüksek Şurası´nın ise Büyük Loca ile herhangi bir organik bağı yoktur
aralarında sadece iyi niyet antlaşması vardır
Yüksek Şura´nın çalışmalarına katılabilmek için bir Masonun
kendi Locasında Üstat derecesine haiz olması ve Locasında düzenli ve iyi durumda olması gerekir
Kendi Locasındaki düzenini kaybeden bir üye
otomatik olarak yüksek derecelerde çalışma ve devam hakkını da kaybeder
Her yıl bir kere yapılan beyaz gecelerde Mason eşleri
kızları
anneleri ve kızkardeşleri Mabetlere alınır ve onlara Masonik hikayeler anlatılır
Bu özel gecelerde Masonik çalışma yapılmaz ve herhangi bir ritüel gerçekleştirilmez
Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locasına Nasıl Üye Olunur
Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası
T
C
İçişleri Bakanlığı Dernekler Masası´na bağlı olarak çalışmalarını sürdüren resmi bir dernektir
Derneğe katılma prosedürü
2 senelik Üstat derecesine sahip bir üyenin önerisi ile başlar
Bu üye
önereceği kişiyi uzun zamandan beri tanıyor olmalı ve kendisiyle her şeyiyle kefil olabilecek kadar iyi tanımalıdır
Üstat Mason
aday yapmayı düşündüğü kişiye bu düşüncesini bir defa dile getirir ve haricinin olumlu karşılaması sonrasında işlemlere başlar
Doğru olan
bir defa önerilen kişinin olumsuz yanıt vermesi veya süre istemesi sonrasında teklifin bir daha yinelenmemesidir
Aday gösterilmesine karar verilen haricinin teklif bilgileri teklif kesesine atılır
Kabulü ile ilgili herhangi bir engelin olmadığına dair Büyük Loca´nın verdiği onaydan sonra işlemler başlar ve adayın kimlik ve kişisel bilgileri önerildiği Locanın bir Üstat oturumunda okunur ve oylanır
3 veya daha fazla olumsuz oy çıkması halinde aday reddedilir
Bu ve diğer tüm oylamalara yalnız o Locanın değil
herhangi bir Locaya bağlı tüm Masonlar katılma hakkına sahiptir
Oylama olumlu sonuç verdiği takdirde
adayı daha önce tanımayanlar arasından seçilen 3 Üstat Mason görevlendirilir ve aday hakkında önce uzunca bir araştırma yaparlar
daha sonra da kendisiyle görüşerek
derneğe kendi isteğiyle girmek istediği ile alakalı bir talepname ile Masonluğa neden girmek istediği ile alakalı bir form doldurmasını isterler ve buna adli sicil kaydının temiz olduğu ile alaklı bir belgeyi de eklemesini isterler
Bu esnada adayın fotoğrafı ve bilgilerini içeren belge
Türkiye Büyük Locası´nın tüm binalarında askıya çıkartılır ve herhangi bir Mason´un
askıya çıkan adayı tanıdığını ve Masonluğa girmesine sıcak bakmadığının gerekçelerini yazılı olarak Büyük Loca ve adayın önerildiği Loca´ya bildirmesi ile tüm işlemler durdurulur
Askıda da herhangi bir problem çıkmaması sonrasında
o ana kadar yapılan araştırmaların tüm sonuçları
Locanın yine bir Üstat oturumunda okunup
tartışılıp
oylandıktan ve bu oylama da temiz çıktıktan sonra adayın tekris adı verilen ritüelik ve geleneksel bir kabul töreni ile topluluğa kabulü sağlanır
Adaylıktan tekrise kadar giden bu safha
Locanın çalışma programı ve aday sayısına bağlı olarak
6 ay ile 3 sene arasında bir zaman sürebilmektedir
Tüm bu tahkikat safhasının herhangi bir yerinde reddedilen aday
üzerinden en az 1 sene geçmeden tekrar aday gösterilemez
İkinci defa reddedilen aday ise
üyelik hakkını tamamiyle yitirmiş olur
Türkiye Büyük Locası´nın yıllardan beri üyeliğe giriş yaş ortalaması 40 civarında seyretmektedir
Her ne kadar Mason babanın çocuklarının 19 yaşında
olmayanların 21 yaşında derneğe üye olabilecekleri tüzükte yazılıysa da
bu pek görülen bir uygulama değildir
Yaklaşık 25 yaşından önce bir haricinin
babası Mason olsun veya olmasın
önerildiği nadiren görülür
Türkiye'de Dereceler ve Çalışma Sistemi
Türkiye Büyük Locası da
dünyanın diğer tüm düzenli Büyük Locaları gibi Masonluğun üç derecesinde
yani Çırak
Kalfa ve Üstat derecelerinde çalışırlar
Üstat derecesinin üzerinde bir derece
Büyük Loca bünyesinde yoktur
Masonluğa kabul edilen ve düzenli bir Locada usülüne uygun olarak yapılan düzenli bir tören ile üyeliğe kabul edilen üye Çırak ünvanını kazanır
Kabul töreninin ardından en az 12 ay geçmeden Kalfalığa yükselinmez
Bu 12 ay içerisinde Çırak Mason
kendisine verilen en az üç ayrı Masonik ödevi başarıyla tamamlamalı ve Kalfalığa layık olduğunu
farklı zamanlarda verdiği bu tezler ile ispatlamalıdır
Kalfa olduktan sonra da en az 12 ay geçmeden Üstatlığa yükselinmez
Üstat olabilmek için de Çıraklık dönemindekine benzer Masonik çalışmalar
bu sefer Kalfa gözüyle yapılır ve verilen tezler sonrasında Üstat olunabilir
Türkiye'de ki Büyük Üstadlar
2005-
: Asım Akin
2003-2005 : Kaya Paşakay
2000-2003 : Demir Savaşçın
1998-2000 : Sahit Talat Akev
1996-1998 : Tunç Timurkan
1992-1996 : Can Arpaç
1991 : Suha Tuğrul Aksoy
1988-1991 : Orhan Alsaç
1986-1988 : Cavit Yenicioğlu
1981-1986 : Şekür Ökten
1980-1981 : Halit İ
Arpaç
1973-1979 : Nafiz Z
Ekemen
1965-1973 : Hayrullah Örs
1965 : Enver Necdet Egeran
1962-1965 : Ekrem Tok
1960-1962 : Kemalettin Apak
1955-1960 : Ahmet Salih Korur
1953-1955 : Fethi Erden
1933-1936 : Muhiddin Osman Omay
1932-1933 : Mustafa Hakkı Nalçacı
1930-1933 : Mim Kemal Öke
1927-1930 : Mustafa Edip Servet
1924-1927 : Fikret Takiyeddin Onuralp
1924-1927 : Servet Yesari
1921-1924 : Besim Ömer Paşa
1918-1921 : Fuat Hulusi Demirelli
1918 : Rıza Tevfik Bölükbaşı
1912-1915 : Mehmet Ali Erel
1910-1912 : Faik Süleyman Paşa
1909-1910 : Talat Paşa
Dünyada Derece Sistemi
En üstünde mason simgesi bulunan İnsan Hakları BeyannamesiGeleneksel dünya düzenli Masonluğu Büyük Locaları
Çırak
Kalfa ve Üstat olmak üzere Masonluğun üç remzi derecesinde çalışırlar
Bunun üzerindeki dereceler için rit adı verilen Masonik yollar ve öğretiler izlenebilir
Bu ritlere katılmak veya katılmamak Üstat derecesine sahip Masonların kendi isteklerine kalmış bir seçimdir
zorunlu veya yapılması gereken bir yükümlülük değildir
Ülkemizde de takip edilen 33 dereceli İskoç Riti (veya Skoç Riti) dünya üzerinde en fazla üyeye sahip olan ve bu yönüyle en fazla tercih edilen felsefi dereceler ritidir
Onu
özellikle ABD´de geniş bir kesimce benimsenen York Riti takip etmektedir
Herhangi bir ritte
dördüncü derece ve yukarısına devam edebilmek için Büyük Loca´ya bağlı olarak çalışan düzenli bir Locada Üstat derecesine sahip olmuş olmanın yanısıra
bu ana Loca ile ilişkilerinin herhangi bir dönemde düzensiz olmaması ve yükümlülüklerinin aksatılmadan yerine getirilmesi gerekir
Kendi Locasında düzensiz ilan edilen bir üyenin
yüksek derecelerdeki üyeliği de otomatik olarak düşer
İskoç Riti İskoç Riti
İskoç Riti geleneksel amblemiDünya Masonluğunun büyük bir bölümünde olduğu gibi
Türk Masonlarınca da takip edilen
popüler bir Masonik rit
Çalışmaları 4
derece ile başlar ve 33
derecede sona erer
İskoç Riti Tarihçesi
Sembolik bir amblemOperatif dönemlerde Localarda sadece Çıraklar
Kalfalar ve bir Üstat yer alırdı
Üstat
Locanın başkanıydı ve çalışmalar 2 derecede yapılırdı
Spekülatif Masonluğa ilk geçiş de bu sistem ile gerçekleştiyse de zaman içinde Üstatlık da 3
derece olarak çalışmalara eklendi ve eskiden sadece Üstat olarak anılan Loca başkanı
Üstadı Muhterem (Worshipful Master) olarak anılmaya başlandı
Üç dereceli sistemi yeterli bulmayan ve aynı zamanda başarılı bir Mason da olan Fransız şovalye Ramsay (1686-1743)
kendi şövalye geleneklerinden derlediği üç derece daha ekledi ve bu derecelere yükselecek üyeleri Üstat derecesine sahip Masonlar arasından seçerek ilk Masonik Riti yarattı ve bu Rite de İskoç Riti (veya Skoç Riti) adını verdi
Daha sonra
Paris´te çalışan St
Jean Locası 1758 yılında bu 6 dereceyi 25´e
kısa süre sonra ABD Locaları ise ortak bir çalışma ile derece sayısını bugün de kullanılan 33´e çıkartarak Ritin gelişimini tamamladılar (1786)
Ritin isminin
zannedildiği gibi İskoçya ve İskoç Masonluğu ile alakası yoktur
İskoç ekose deseninin sembolizması esas alınmış ve her bir karenin bir diğerini tamamlaması gibi
derecelerin birbirini ardına gelerek bir bütünlük oluşturdukları anlatılmak istenmiştir
İskoç Riti Organizasyon Yapısı
İskoç Riti atölyelerinden birisinin amblemiİskoç Riti´nde çalışan obediyanslar -Büyük Localara bağlı olarak çalışan ilk üç dereceyi saymazsak- 4 farklı atölyede çalışmalarını sürdürürler
4 ile 14
dereceler arasında yer alan derecelerin atölyelerine Olgunlaşma Atölyeleri
15
ile 18
dereceler arasında çalışan atölyere Şapitr
19
ile 30
dereceler arasında çalışan atölyelere ise Areopaj adı verilir
Felsefi çalışmalar 30
derecede sona erer
31 ile 33
dereceler
idari derecelerdir ve bunlara da Konsistuar ismi verilir
31
derece üyeleri Haysiyet Kurulu´nu
32
derece üyeleri ise Yüksek Danışma Kurulu´nu oluştururlar
En büyük idari yetke ise
33
dereceli Masonların oluşturduğu Yüksek Şura´dır
Yüksek Şura´nın başkanı Hakim Büyük Amir sanıyla anılır ve felsefi derecelerin en büyük yöneticisidir
Hakim Büyük Amir
sadece Yüksek Şura ve felsefi derecelerin idaresinden sorumludur
düzenli Masonluk´ta Mavi Localar adı verilen ilk 3 derece üzerinde herhangi bir otoritesi yoktur
Düzenli Masonlukta
bir ülkedeki en büyük ve tek yetkili otorite
Büyük Loca´nın Büyük Üstadıdır
İskoç Riti Dereceleri
Yüksek derece amblemlerinden
4
Sır Üstadı
5
Mükemmel Üstat
6
Gizli Sekreter
7
Nazır ve Hakim
8
Bina Emini
9
Dokuzların Seçilmiş Üstadı
10
Onbeşlerin Seçilmiş Hakimi
11
Yüce Şövalye
12
Büyük Mimar Üstat
13
Royal Arch Şövalyesi
14
Yüce Üstat
15
Doğu Şövalyesi
16
Kudüs Prensi
17
Doğu ve Batı Şövalyesi
18
Rose-Croix Şövalyesi
19
Yüce İskoç
20
Sayın Büyük Üstat
21
Prusya Şövalyesi
22
Lübnan Prensi
23
Tabernakl Şefi
24
Tabernakl Prensi
25
Tunç Yılan Şövalyesi
26
Triniter İskoç
27
Kudüs Mabedi´nin Hakim Amiri
28
Güneş Şövalyesi
29
St
Andre´nin Büyük İskoçu
30
Büyük Seçilmiş Kadoş Şövalyesi
31
Büyük Müfettiş
32
Gizli Sırrın Yüce Prensi
33
Hakim Büyük Genel Müfettiş
Türkiye´de İskoç Riti
18
derecenin alametiOsmanlı´da
özellikle İstanbul´da
18
yüzyılın sonlarında İskoç Riti´nde çalışan pek çok yabancı Locanın olduğu biliniyor
Fakat ilk Türk İskoç Riti obediyansı resmi olarak Osmanlı döneminde
1861 yılında Prens Abdülhalim Paşa´nın (veya Prens Sait Halim Paşa) önderliği ve başkanlığında kurulmuş ve Makbul İskoç Riti Şura-ı Ali-i Osmani adını almıştır
Uzun yıllar boyunca Türk Masonluğunu yöneten ve düzenli Masonlukça kabul edilmeyen bir biçimde ilk 3 derece üzerinde de hakimiyet kuran Yüksek Şura
bu yıllar içinde bir Büyük Loca hüviyetinde de varlık göstermiş
daha sonra Türkiye Büyük Locası
veya Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası´nın kurulması ve kurulduktan bir süre sonra intizamını kazanması ile idari bağlarını ayırmışlar
bu sürede Türk Masonluğu bir bölünme dönemi de yaşamış
sonucunda düzenli Masonluk içerisinde kalan düzenli Masonlar
Büyük Loca ve Yüksek Şura ilişkilerini karşılıklı iyi niyet anlayışı
ahenk ve güzellik ile yeşerterek
düzenli Büyük Loca ile beraber düzenli Yüksek Şura´yı da kurmuşlardır
Günümüzde etkinliğini halen Türkiye Fikir ve Kültür Derneği adı ile yürüten Türk İskoç Riti Masonları
çalışmalarını İstanbul
Ankara ve İzmir´de 4000´ün üzerinde üye ile devam ettirmektedirler
Türkiye´de İskoç Riti´ne devam edebilmek için Hür ve Kabul Edilmiş Masonlar Büyük Locası´nın devamlı ve düzenli bir üyesi olmak ve Üstat derecesine sahip olmak gerekmektedir
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul