Konu
:
Mısır: Ebers Papirüsü
Yalnız Mesajı Göster
Mısır: Ebers Papirüsü
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Mısır: Ebers Papirüsü
Ebers Papirüsü
Papyrus of Ebers
Ebers Tıp Papirüsü
M
Ö
1550 yıllarında yazıldığı sanılan ve Mısır'da bulunan bir yazmadır
George Maurice Ebers tarafından Teb kentinde bulunmuştur
Papirüs
adını; kendini 1873 [Kimi kaynaklarda 1862] yılında dünyaya duyuran Eski Mısır uzmanı George Maurice Ebers'ten almıştır
Eski Mısır'a ait
tıp bilgileri içeren en eski ve en önemli yazmadan biridir
Diğeri ise MÖ 1300'lü yıllara ait Brugsch Papirüsü'dür
İçerdiği yaklaşık 700 reçete ile eski çağ hekimliğine ışık tutan Ebers Papirüsü
Teb kentinde bir mumyanın kucağında bulunmuştur ve bugün Leipzig Müzesi'nde korunmaktadır
Timsah ısırmasından
ayak tırnağı ağrısına kadar çeşitli tedavileri anlatan
sinek
fare
akrep gibi zararlılardan arındıran reçeteler ile pek çok büyü formülünü içerir
Dolaşım sistemi
kan damarlarının tüm vücudu sardığı
kalbin kanı dağıtan bir merkez olduğu gibi bilgileri içermesi
o dönemde tıbbın ulaştığı seviye hakkında şaşırtıcı ipuçları vermektedir
[1]
Papirüs
hastalıklarda cinleri uzaklaştırmak için yapılan büyülerle doludur
Cin tutmasının
Eski Mısırda Patolojinin temelini teşkil ettiği bilinmektedir
O zaman
ilacın kullanılmasındaki talimat
“Hoş geldin ilaç
mideme dokunan şu kötülüğü çıkar”
diye başlar ve
“şu çok iyi gelir”
diye biter
Ağız ve diş hastalıklarıyla ilgili birkaç reçete aşağıda verilmiştir:
Ebers papirüsündeki reçetelerde bahsedilen diş hastalıklarının tanınması güçtür
Bazı reçeteler çürük dişi doldurmaya yarayan
pek az dayanıklı geçici dolgu maddelerine benzer
Bunlardan nasıl bir fayda umulduğu da merak konusudur
“Çürük dişleri kapamak için gerekli reçetede Mimi (7) unu
Nübya toprağı-1; bal-1; diş doldurulur
Çürük dişi kapamak için başka reçete: Terebentin reçinesi-1
Nübya toprağı-1
yeşil zamk
havanda dövülerek dişe konur
Diğer reçete: Su-1
saam (bitki)-1
aynı şekilde hazırlanır
Lefebre
“dişlerde ülser”
diye tercüme edilebilen
“Benout”
hastalığının diş çürüğünden ayrı bir hastalık olduğunu öne sürer
Bunlar aynı şeyler olabilir
Çünkü 745 no'lu reçete bir diş dolgusunu vermektedir
Bundan öncede bu hastalık anlatılmıştır
Ağrılı bir diş ülseri ve diş etlerini kapamak için reçete: inek sütü-1
taze hurma-1
kuru keçiboynuzu-1
avluya bırakmalı ve sonra dokuz gün çiğnemeli (Eb
no
746)
Dişlerde ülserden dolayı görülen tahribatı kapamak için bir reçete daha: Cinnamome-1
zamk-1
yağ-1
Bununla sarmalı (Eb
no
563)
Dişlerdeki ülseri iyileştirmek ve dişlerini doldurmak için: Rezene-1: Yalancı çınarın meyvesi (çizilmiş olacak)-1
anus-1
bal-1
terenbentin reçinesi-1
1: su-1: Bu ilaç
gece soğuğa bırakılacak ve sonra çiğnenecek (Eb
no: 554)
“Dişlerin sağlamlaştırılması”
dişlerin olduğu kadar periodontal lezyonların ilerlemesini durdurmağa yarıyordu
Çiğnenen preparat da muhtemelen bu rahatsızlık için kullanılıyordu
749 no'lu reçetenin muhtevası araştırıcıları yanıltmaktadır
Dişeti kemirilmesinin tedavisi için reçete: Gebout bitkisi-1/32; Kolokent-1/64; zamk-1/16; yalancı çınarın meyvesi-1/8; anason-1/32
Bu posyon gece doluncaya bırakılacak ve sonra ağız dört gün çalkalanacak (1)
Ayrıca:
- Çürükleri doldurmak için
güherçile
sarı aşı boyası ve bal karıştırılır ve çürük diş doldurulur
- Dişetinin iltihabı hastalığı için yalancı çınar ağacının meyvesi
fasulyesi
bal ve mabasit
öğütülür ve dişetine sürülür
- Ağız kokusu için
günlük
çam fıstığı tanesi
kokulu meşe
tarçın kabuğu
tanin
Fenike kamışı
İnce döğülür
balda ezilir pişilerek pastil haline getirilir
Kadınlar tütsü yaparlar ve ağıza tutulan duman kokuyu giderir
- Diş sürme
güçlükleri
çocuğa veya annesine pişmiş fare yedirilir
Farenin kemikleri de çocuğun ensesine yedi düğümlü kumaş parçasına sarılarak yerleştirilir
Görüldüğü gibi bu papirüs Eski Mısır tababetinin sihirsel ve amprik yanını açıklamaktadır
[2]
Ebers Papirüsü ve Eski Mısır'da Tıp İlmi
Mısır'da tip ilmini ortaya çıkaranlar gene rahiplerdir
Çünkü ilahlardan çare uman hastalar
mabetlerde rahiplerin tedavisine muhtaç olmuşlardır
Bunu meslek edinenler de olmuş ve bunlar sarayda önemli yer işgal etmişlerdir
Mısırlılar çok mükemmel doktorlar yetiştirmişlerdir
Doktorlar devlet memuru olduklarından hastaları ücretsiz muayene ederlerdi
Doktor yetişmesi için okullar olduğu bilinmektedir
Sais ve Heliyopolis'te bulunan bu türden okullar bulunmuştur
Sais okulunun direktörüne ait belgeye 4
sülale zamanından itibaren rastlanır ve bu kişi
“Doktorlarin En Büyüğü”
unvanını taşımaktadır
Heliyopolis'teki Osiris okuluna bağlı olan bir sanatoryum direktörüne ise
“Büyük Peygamber”
denilmektedir
Bu meşhur doktorların mezarları arasında
“Hwy”
adlı doktorun unvanı
“En Büyük Peygamberlerden”
olarak kaydedilmiştir
Ebers Papirüsü'nde ise
ayni doktorun göz hastalıkları için bir ilacın mucidi olduğu yazılmıştır
Tip ilmini 3 temel üzerinde incelemek mümkündür:[*]İnsan vücudu ve fonksiyonları üzerinde bilinenler
[*]Hastalıkların çeşitleri ve tedavileri
[*]Hastalıklardan korunma çareleri
Bu temelleri inceleyebilmek için elde 5 tip belgesi vardır ve hepsi de MÖ 2000
yıla aittir
Ayrıca MÖ 28
yy 'da bir ölüm olayı dolayısıyla bulunan bir metinde doktorluğa ait yazılar bulunduğu gibi
bir başhekimin varlığı da haber verilmektedir
Olay şöyledir:
“Kral Neferkere
Thebes yapılmakta olan inşaatı gezmeye gitmiş
bu esnada baş mimar Veshptah birdenbire cansız olarak yere düşmüştür
Hükümdar derhal kütüphaneden tıbbi yazıları ve aynı zamanda başhekimleri getirtmiştir
Onlar
baş mimarin ölmüş olduğunu bildirmişlerdir
”
Bundan anlaşıldığına göre
M
Ö
3000 başlarında tıbbi metinler
kütüphanelerde saklanmaktadır
Bunlardan hiçbiri günümüze kadar gelmemiştir
İnsan Vücudu ve fonksiyonları Üzerine Bilinenler
Mumyacılığın ilerlemiş olduğu bu devirde
insan vücudu hakkındaki bilgiler konusunda pek ileri gidilmediği anlaşılıyor
Çünkü mumyacılıkla uğraşanlar
doktorluktan ayrı olan bir sınıf oluşturuyorlardı
Kadavra ile doğrudan doğruya temas halinde olan bu insanların oluşturduğu sınıf aşağı sayılıyordu
Onun için insan vücudu içinde olan organlarla doktorlar pek az ilgilenmişlerdir
Diğer taraftan insan cesedi üzerinde incelemeler yapmak
din bakımından men edilmişti
Bu yüzden doktorlar anatomiden ziyade
yasayan insanları baz almışlardır
Kalp ve bağırsakları zekanın merkezleri farz ederlerdi
Buna mukabil iskeletteki kemiklerin başlıcalarını
hemen hemen aslına uygun tarzda tasvir etmişlerdir
Ebers papirüsüne göre doktor
hangi organını tutarsa orada kalbin hareketini ve varlığını hissederdi
Kan damarları temiz hava ile şişerek düzenli çalıştığı kabul edilirdi
Bununla birlikte kirli hava
bu damarları katılaştırır
tıkar ve işitirdi
İşte böyle anlarda doktor ilaçlarla bu durumu yatıştırır
onlara canlılık ve elastikiyet verirdi
Ölüm anında ise
bu hayat verici ruh
canla beraber çekilir
kan hava almaktan mahrum olunca pıhtılaşır ve damarlar böylece boşalarak nefesten kesilen canlı mahluk yok olurdu
Hastalıkların çeşitleri; Yaralar ve Tedavileri
Eski Mısır halkının hastalıklarıyla
simdi Mısır'da yasayan insanların hastalıklarıyla hemen hemen benzemektedir
Papirüslerdeki yazılara ve mumyaların incelenmesinden çıkan neticelere göre; göz hastalıkları
kemik veremi
çocuk felci
anemi
çiçek
romatizma
apandisit
mide
karin ve mesane hastalıkları
bacaklarda varis
ülser ve çıbanlar
Nil çıbanı ve sara nöbetleri
diş çürümeleri ve daha bir çok hastalıklara Eski Mısırlılar maruz kalıyorlardı
diş hastalıkları
en eski mumyalar üzerinde tespit edilmektedir
Ancak daha sonraki devirlere ait olanlarında tedavinin daha çok tatbik edildiği görülmektedir
Bu da tıbbın ilerlediğini gösterir
Bütün bu saydığımız hastalıklar ve yaralar
tıbbi metinler olan papirüslerde yazılmıştır
Mesela Smith Papirüsü'nde bir hastalık için söyle bir metot kullanılmaktadır:
İlk önce
teşhise göre hastalığın genel adi ve bu hastalık için yapılacak isler
İkinci olarak
tıbbi inceleme
Burada daima aynı formülle başlanmaktadır:
"Eğer söyle bir hastalığı olan adamı tetkik edersen
”
Bu kısımda
hastalığın gösterdiği bütün arızalar sıralanmaktadır
Üçüncüde
teşhis hastalığın adı
“Bir hasta ki şu çeşit hastalıktan rahatsızdır”
Dördüncü olarak
Pronostik
Burada doktor tarafından üç formül kullanılmaktadır:
“Tedavi edebileceğim hastalık
Mücadele edebileceğim hastalık
İyi edilemeyecek hastalık”
Beşinci olarak
tedavi meselesine gelmekte ve bir takım açıklamalar ve tavsiyeler sıralanmaktadır
Bu gibi durumlardan dolayı Mısır doktorları
pek çok ilaçlar veriyorlardı
Ebers Papirüsü
bir çok hastalık durumu için 700 ilaç tavsiye etmektedir
11
sülaleden bir kraliçenin mezarında bir ilaç kutusu içinde küçük ilaç kasıkları
kurumuş ilaçlar ve çeşitli bitki kökleri bulunmuştur
Ramses'in Hattusil'e yazdığı mektupta
bir doktorla beraber şifalı otlar gönderdiğini bildirmektedir
İlaç yapılan maddeler şunlardır:[*]Her türlü bitkiler ve ağaçlar
Bunlar en basit otlardan en büyük ağaçlara kadar sayılabilmektedir
[*]Mâdenî cinsten olanlar
deniz tuzundan her türlü maden ve taslar
Mesela metinlerde Memfis taşının bazı özellikleri olduğu yazılmış ve vücutta hasta bir kısma konulduğu zaman ağrı hissettirmeden cerrahi bir ameliyatın kolaylıkla yapıldığı kaydedilmiştir
[*]Hayvanların bazı organları
çiğ et halinde veya taze kurutulmuş kanları da ilaç olarak kullanılmıştır
Mesela kertenkele kani
domuzun dişleri ve kulakları
kaplumbağa beyni
loğusa kadının sütü en ilginç olanlarıdır
Hastalıklardan Korunma Çareleri
Mısırlılar çeşitli tedbirler almışlardır
Mesela kanalizasyon yapmışlardır
böylece halkı bir çok hastalıktan korumuşlardır
Halkın sik sik yıkanmalarını temin edecek surette tedbirler alınmıştır
Dini inanışlara göre Mısırlıların oturdukları yerin
yedikleri şeyin temiz olması şarttı
Temizliğe çok önem verenlerden biri de rahiplerdi
Saçlarını her üç günde bir kesen rahipler
iki defa gündüz ve iki defa da gece yıkanmaya mecbur tutulmuşlardır
Beyaz elbise giyen bu insanlar
temiz olmadığı sayılan domuz eti ve fasulyeyi yememeleri gerekiyordu
Suyu ise ya kaynatılmış ya da filtre edilmiş olarak içerlerdi
Bazı yazarların (W
Durant 1937 s
236-237) verdiği bilgilere göre
sağlıklarını korumak için devamlı vücutlarını yıkarlar
oruç tutarlar veya her gün bazen de her 3-4 günde bir midelerini ve bağırsaklarını boşaltırlardı
Çünkü vücuda yaramayan fazla gıdaların hastalığa yol açacaklarına inanıyorlardı
Herodot'a göre Mısırlılar Lidyalılardan sonra en iyi sağlık kurallarına uyan insanlardır
Tıbbi papirüslerde kadın hastalıkları ve doğumu ilgilendiren metinler de bulunmuştur
Fakat çoğu sihir formülleriyle doludur
Mısır mitolojisinde sağlığı koruyan ilahlar da vardır
“Toth”
bunların başında gelir
İlahe
“Seshet”
: kadın Hastalıklarını
“Seth”:
Beyin Hastaliklarınının koruyucusudur
bunların başında
“Imhotep”
tıp ilminin başlıca temsilcisi sayılmaktadır
Alıntı
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul