Konu
:
Atatürk’Ün Edebiyat Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Atatürk’Ün Edebiyat Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Atatürk’Ün Edebiyat Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?
Atatürk’ün Edebiyat Hakkındaki Görüşleri Nelerdir?
Atatürk’ün her türüyle üzerinde durduğu bir sanat dalı da edebiyattır
Edebiyatın tanımını yapan Atatürk der ki:
Edebiyat denildiği zaman şu anlaşılır: Söz ve manayı
yani insan dimağında yer eden her türlü bilgileri ve insan karakterinin en büyük duygularını
bunları dinleyenleri veya okuyanları çok alakalı kılacak surette söylemek ve yazmak sanatı
Bugün içindir ki edebiyat
ister nesir halinde olsun
ister nazım şeklinde olsun
tıpkı resim gibi
heykeltıraşlık gibi
bilhassa musiki gibi
güzel sanatlardan sayıla gelmektedir
Bu tanımdan sonra edebiyatın amaç ve hedefini çizmiş
beşeriyette en müspet ilim ve en ince teknik esaslarına dayanan hayatla ve kanla karşılaşmak kendileri için alında yazılı olan askerlik gibi yüksek bir idealist meslek dahi
kendini içinde bulunduğu topluma anlatabilmek ve bu büyük insanlık ve kahramanlık yolculuğuna hazırlayabilmek için
uyandırıcı
hedefleyici
yürütücü ve nihayet fedakar ve kahraman yapıcı vasıtayı edebiyatta bulur
Bu cümlede
üzerinde kısaca da olsa durulması gereken bazı önemli konulara yer verilmiştir
Bir kere Atatürk için
edebiyat
geçirilmesi güç zamanlarda uyandırıcı
hedeflendirici ve yürütücü bir vasıtadır
Ancak dikkat olunacak husus
bu vasıtanın yıkıcı değil
fedakar
kahraman ve yapıcı bir vasıf taşımasıdır
Sonra Atatürk’ün milli
daha dorusu hamasi bir edebiyat zevk ve anlayışı olduğu ortaya çıkmaktadır
Yine bu cümlenin devamında Atatürk’ün
edebiyatı
cemiyetin hal ve istikbalini koruyan ve daima koruyacak olan bir terbiye ve eğitim aracı saydığı da ortaya çıkmaktadır
Şair Halit Fahri Ozansoy’a 29 Ağustos 1928 akşamı Dolma bahçe Sarayı’nda Türk inkılabı şairinin nasıl olması gerektiğini şu şekilde açıklamıştır
Mutlak dahil olduğun parlak Türk devrinde şair olduğunu ispat edeceksin
Şiirlerin şen
şatır fakat Türk milletinin sürur
şetaret
faaliyet
his ve hareketlerini terennüm edecektir
Buna mevcudiyetini hasredeceksin
ATATÜRK’E GÖRE EDEBİYAT
Atatürk; hayatı boyunca edebiyatla yakında ilgilenmiş
edebiyatı toplum faydasına yöneltmek için direktifler vermiş
okullarda öğretim programlarını bu yönde düzenletmiştir
Edebi sanatların bir fikrin
özellikle inkılapların yayılması ve kökleşmesinde en etkili araç olduğuna daima inanmıştır
Bir akşam toplantısında (1937)
söz edebiyattan açılınca
bu konuda çeşitli konuşmalar yapılır
“Edebiyat nedir? Osmanlı devrinde ve cumhuriyet rejiminde edebiyat denilince ne anlaşılıyor?” gibi sorular sorulur
Osmanlı devrinde ve bugüne kadar geçen cumhuriyet çağında ve bundan evvelki Türk kültürel çağlarında ve hatta bütün medeni toplumlarda edebiyat denildiği zaman şu anlaşılır:
Söz ve anlamı
yani insan aklında yer eden her türlü bilgileri ve insan kudretinin en büyük duygularını
bunları dinleyenleri veya okuyanları çok alakalı kılacak surette söylemek ve yazmak sanatı
Bu itibarla
edebiyatın
her insan ve cemiyeti
bu cemiyetin hal ve geleceğini koruyan ve koruyacak olan her kuruluş için esaslı eğitim araçlarından biri olduğu kolayca anlaşılır
Bunun içindir ki Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı
edebiyat öğretiminde şu noktalar bilhassa önem ve kıymet vermelidir:
A) Türk çocuğunun kafasını
yaratılıştaki dikkat ve itinaya göre geliştirmek
Bu
cumhuriyetin sağlık düzeniyle ilgilenen bakanlığa da düşen bir görevdir
B) Güzel muhafaza edilen
Yürek kafa ve zekalarını açmak
yaymak
genişletmek
Bu bilhassa
Milli Eğitim Bakanlığının görevidir
Bununla birlikte
Türk çocuklarının kafalarına müspet ilim ve maddi teknik mefhumlarını
yalnız nazari olarak değil aynı zamanda pratik vasıtalarla da yetiştirmek
C) Bir taraftan da Türk kafalarındaki kabiliyetleri
Türk karakterindeki sağlamlıkları
Türk duygularındaki yükseklik ve genişlikleri
kendileri hiç zorlanmadan
doğal bir halde ve olduğu gibi ifadeye onları alıştırmak
Bunlar yapılınca netice şu olacaktır: Türk çocuğu konuşurken
onun beyan ve anlatış tarzı; Türk çocuğu yazarken
onun ifade üslubu kendisini dinleyenleri
onun yürüdüğü yola gösterebilecek kabiliyeti sayesinde; Türk çocuğu kendisini dinleyen veya yazısını okuyanları peşine takarak yüksek Türk ülküsüne iletebilecek
ulaştırabilecektir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul