Konu
:
Dil Nedir?-Dilin Özellikleri Hakkında
Yalnız Mesajı Göster
Dil Nedir?-Dilin Özellikleri Hakkında
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dil Nedir?-Dilin Özellikleri Hakkında
Dil Nedir?-Dilin Özellikleri Hakkında
Dil bir koddur:
Konrot'a (1991) göre bireyleraras
ı
ileti
ş
imde temel amaç
bir bireyin (kaynak) zihninde düzenledi
ğ
i mesaj
ı
aynen veya ona yakla
ş
ı
k olarak ba
ş
ka bir bireyin (al
ı
c
ı
) zihnine aktarmakt
ı
r
Bu süreç
ilk bak
ı
ş
ta basit gibi görünse de asl
ı
nda karma
ş
ı
k pek çok i
ş
lemi gerektiren bir süreçtir
Zihinler aras
ı
nda ise bu aktar
ı
m
ı
gerçekle
ş
tirecek do
ğ
rudan bir ba
ğ
yoktur
Di
ğ
er bir deyi
ş
le
bir arkada
ş
ı
m
ı
z
ı
n kafas
ı
na parma
ğ
ı
m
ı
zla bir dokundu
ğ
umuzda zihninden geçenleri anlayam
ı
yor
okuyam
ı
yoruz
İş
te bu yüzden mesaj
ı
m
ı
z
ı
aktaracak öyle bir araç gerekmektedir ki
mesaj
ı
m
ı
z arac
ı
kullananlar taraf
ı
ndan ayn
ı
ş
ekilde payla
ş
ı
lmal
ı
ve ayn
ı
anlamlar
ı
ça
ğ
r
ı
ş
t
ı
rabilecek türde alg
ı
lanmal
ı
ve çözümlenmeli
Mesajı
n yerine geçecek
onu temsil edecek somut bir biçim olmal
ı
d
ı
r
İş
te bunun için çe
ş
itli semboller ve i
ş
aretlerin kullan
ı
m
ı
ve bunlar aras
ı
ndaki ili
ş
kilerin uzla
ş
ı
msal bir biçimde belirli ve s
ı
n
ı
rl
ı
kurallarla örgütlenmesi
düzenlenmesi gere
ğ
i vard
ı
r
Bu gere
ğ
in yerine getirilmesinde araç olan kod
herhangi bir
ş
eyin (nesne
olay
ili
ş
ki v
b) bir ba
ş
ka
ş
eyle temsil edilmesidir
Herhangi bir
ş
ey bir ki
ş
i taraf
ı
ndan düzgülü bir biçimde temsil edilebilir
böylece "o
ş
ey" üzerinde
dü
ş
ünülebilir
saklan
ı
labilir ve payla
ş
ı
labilir
Bunlar
nesne
olay
ili
ş
ki olabilir ve resim
grafik
sözcük ya da tümce vs ile temsil edilebilir
böylece resim
grafik
sözcük ya da tümce temsil etti
ğ
i nesne
olay
ili
ş
kinin yerini al
ı
r
Dil de bir temsil arac
ı
d
ı
r
Bireyleraras
ı
ileti
ş
imde mesaj
ı
n yerine geçebilecek temel bir araç olma özelli
ğ
i ta
ş
ı
yan dil ayn
ı
zamanda bir kodlar sistemi olarak dü
ş
ünülebilir
Kodu oluşturan nedir?
Kodu olu
ş
turan temel ö
ğ
e göstergeler ve bu göstergelerin birbiriyle olan ili
ş
kisidir
Gösterge
bir ba
ş
ka
ş
eyin yerini alabilmesini sa
ğ
layan özellikler ta
ş
ı
d
ı
ğ
ı
ndan kendi d
ı
ş
ı
nda bir nesne
olgu varl
ı
k belirtebilen ö
ğ
edir
Dilsel göstergelerin temsil ettikleri
ş
eyle benzerlik ili
ş
kileri yoktur
Varl
ı
klar
ı
n
ı
toplumsal uzla
ş
ı
mdan al
ı
rlar
Uzla
ş
ı
m mant
ı
kl
ı
bir nedene dayanmaz
tamamen rastlant
ı
sald
ı
r
Hepimiz
zaman
zaman neden "masa" yerine "kapı
" denmemi
ş
diye dü
ş
ünmü
ş
üzdür
Di
ğ
er taraftan
"masa" ve "kap
ı
" nesneleri tüm toplumlarda vard
ı
r
herkesçe ayn
ı
alg
ı
lan
ı
r ama bunlar
ı
temsil eden kodlar dilden dile de
ğ
i
ş
ir
Bu da farkl
ı
toplumlarda farkl
ı
uzla
ş
ı
mlarla farkl
ı
sözel dillerin ortaya ç
ı
kmas
ı
na olanak sa
ğ
lam
ı
ş
t
ı
r
K
ı
saca
kod
s
ı
n
ı
rl
ı
say
ı
daki göstergelerin rastlant
ı
sal bir biçimde s
ı
ralanarak sözcükler
i
ş
aretler biçiminde i
ş
lev görerek nesneleri ve olaylar
ı
temsil ederek evrendeki bütün olas
ı
nesnelere ve olaylara kar
ş
ı
l
ı
k olu
ş
turabilecek araç ya da yollard
ı
r
Dolay
ı
s
ı
yla kod
herhangi bir dilin biçim unsurunu ya da yap
ı
s
ı
n
ı
olu
ş
turur ç
ı
kar
ı
m
ı
n
ı
yapabiliriz
Dil bir uzlaşmadır:
Ne
neyi
nas
ı
l temsil edecek? Ayn
ı
dili konu
ş
an insanlar aras
ı
nda belli biçimlerin belli içeriklere kar
ş
ı
l
ı
k olu
ş
turdu
ğ
u ve ayn
ı
yollarla kullan
ı
labilmesi hakk
ı
nda uzla
ş
ma vard
ı
r
Di
ğ
er bir deyi
ş
le
bilgileri ba
ş
kalar
ı
yla ayn
ı
ş
ekilde payla
ş
mazsak anla
ş
ma birli
ğ
i olmaz
dizgeyi kavrayamazd
ı
k
o zaman da dil diye bir olgu olmazd
ı
Dil dizgesi
öyle bir olgudur ki
o dizgede uzla
ş
an bireyleri birarada tutar
birlik k
ı
lar
Bu birliktelik ulus bilincini ve her ulusun bir dili olmas
ı
gerekti
ğ
inin kavranmas
ı
n
ı
sa
ğ
lar
Söz konusu uzla
ş
ma bir toplumda bölgesel farkl
ı
l
ı
klar
farkl
ı
toplumsal katmanlar
farkl
ı
kültürler nedeniyle çok say
ı
da de
ğ
i
ş
ik dil türü (lehçeler a
ğ
ı
zlar) kullanan bireyleraras
ı
nda ileti
ş
imi kolayla
ş
t
ı
rman
ı
n bir yolu olarak ölçünlü dil kullan
ı
m
ı
na olanak sa
ğ
lar
Söz gelimi
ölçünlü dil kullan
ı
m
ı
bir lehçeyi
bir a
ğ
ı
z
ı
di
ğ
er yörelere k
ı
yasla daha s
ı
k kulland
ı
ğ
ı
için; radyo
TV
bas
ı
n gibi etkinliklerde kültürel ve sosyal nedenlerle hep o lehçe kullan
ı
ld
ı
ğ
ı
için
o lehçeyi merkez alm
ı
ş
lar
ölçünlü a
ğ
ı
z olarak benimsemi
ş
lerdir
Türkçe'n
ı
n ölçünlü dil olarak benimsenmesinde
İ
stanbul a
ğ
z
ı
temel al
ı
nm
ı
ş
t
ı
r
Her ulusun dilbilimcileri kendi dillerinin yap
ı
s
ı
na
i
ş
leyi
ş
ine ili
ş
kin kurallar
ı
betimlerler
Dil evren hakkındaki düşünceleri simgeler:
Kod ya da bilginin simgelenmesini sa
ğ
layan arac
ı
n i
ş
leyebilmesi
konu
ş
an
ı
n ve dinleyenin evrendeki nesne ve olaylar hakk
ı
nda neler bildi
ğ
i ile ba
ğ
ı
ml
ı
d
ı
r
Zihnimizde nesnelerin
olaylar
ı
n kendilerini saklayabilmemiz elbette olas
ı
de
ğ
ildir
Bireyler dünyaya geldikleri andan itibaren bir ya
ş
ant
ı
sürecine girmekte ve belirli deneyimler edinmektedirler
Bu
bebeklikten eriş
kinli
ğ
e geli
ş
en bir süreçtir
Her a
ş
amada gün ve gün duyular arac
ı
l
ı
ğ
ı
yla evrendeki nesne
olgu
olay ve bunlar aras
ı
ndaki ili
ş
kiler hakk
ı
nda çe
ş
itli bilgi al
ı
n
ı
r
alg
ı
lan
ı
r
ö
ğ
renilir
Bu ili
ş
kilerin ö
ğ
renimi gelecekteki benzer nitelikteki nesne
olaylar
ı
n alg
ı
lan
ı
p tan
ı
nmas
ı
nda temel olu
ş
tururlar
Tekrarlanan bu ya
ş
ant
ı
lar çocuklar
ı
n zihninde bir kay
ı
t gibi biçimlenir
çocuk benzerlikler ve farkl
ı
l
ı
klardan anlam ç
ı
kar
ı
r
Giderek soyutlamalara ula
ş
ı
r ve bellek için önemli kavramlar
ı
bili
ş
sel yap
ı
lar
ı
olu
ş
turur
Çevrede kullan
ı
lan dilin bu ya
ş
ant
ı
sürecine kat
ı
lmas
ı
yla
sözcükler veya i
ş
aretlerin anlam kazanmalar
ı
birbiriyle ili
ş
kide bulunmalar
ı
zihinde bu alg
ı
lanan
soyutlanan ve kurgulanan biçimleriyle ba
ğ
ı
ml
ı
hale gelir
Böylece dü
ş
ünce-sözcük ili
ş
kisi do
ğ
ar
Bütün bunları
n evrene ili
ş
kin bilgiyi olu
ş
turdu
ğ
u ve bunlar hakk
ı
ndaki dü
ş
üncelerin kodland
ı
ğ
ı
ç
ı
kar
ı
m
ı
n
ı
yapabiliriz
Böylece geçmi
ş
ten
gelecekten
dü
ş
lerden
kurultulardan söz edebilir; hiç olmam
ı
ş
ya
ş
anmam
ı
ş
olaylar
ı
sözlerle canland
ı
rabiliriz
Bu bilgi dilin içerik unsurunu olu
ş
turur
Dil bir dizgedir:
Ne
neyi
nas
ı
l
temsil edecek? Do
ğ
ada her
ş
ey bir düzen içinde ortaya ç
ı
kar ve i
ş
ler
Evrendeki bilgiyi temsil etmeleri beklenen dil göstergelerinin herkes taraf
ı
ndan ayn
ı
ş
ekilde anla
ş
ı
labilmesi için
belirli kurallarla ör
gütlenmesi ve düzenlenmesi gere
ğ
i bulunmaktad
ı
r
Her dilin kendine özgü kurallar
ı
vard
ı
r
Bu kurallar s
ı
n
ı
rl
ı
ve belirli say
ı
dad
ı
r
Buna kar
ş
ı
l
ı
k
bu ö
ğ
elerin olas
ı
birle
ş
imleri s
ı
n
ı
rs
ı
zd
ı
r
S
ı
n
ı
rl
ı
say
ı
da ö
ğ
elerin kullan
ı
lmas
ı
ile sonsuz say
ı
da biçim üretmek dilin yarat
ı
c
ı
unsurunu olu
ş
turur
Örne
ğ
in
Türkçe'de 29 ses parças
ı
n
ı
n belirli kurallar çerçevesinde birle
ş
erek sonsuza yak
ı
n sözcük
bu sözcüklerin birle
ş
imlerinden sonsuza yak
ı
n tümce kurulu
ş
u elde edebiliyoruz
Seslerin biraraya gelerek sözcükleri
sözcüklerin biraraya gelerek türmceleri olu
ş
turmalar
ı
belirli kurallarla olanakl
ı
d
ı
r
Dil iletişim için kullanılır:
Bireyler günlük ya
ş
ant
ı
lar
ı
nda birbirleriyle olan al
ı
ş
veri
ş
lerinde pek çok de
ğ
i
ş
ik amaçla dili kullan
ı
rlar:
İ
li
ş
ki kurma
koruma
bilgi edinme
bilgi aktarma
istek belirtme
amaçlara ula
ş
ma
Tüm bunlar de
ğ
i
ş
ik durum ve ortamlarda de
ğ
i
ş
ik anlat
ı
m yollar
ı
n
ı
gerektirir
Daha aç
ı
k bir anlat
ı
mla
birey amac
ı
na
ortama ve duruma göre dinleyicinin ko
ş
ul ve beklentilerini de dikkate alarak farkl
ı
dil kullan
ı
mlar
ı
sergileyebilir
Ayn
ı
ş
eyi ayr
ı
biçimlerde anlatma olana
ğ
ı
vard
ı
r
Söz gelimi
su
gereksinimimizi gidermek için kullanaca
ğ
ı
m
ı
z dil evde
okulda
lokantada bulunu
ş
umuza
buradaki ki
ş
ilerin bize olan yak
ı
nl
ı
klar
ı
samimiyetleri ve konumlar
ı
na göre farkl
ı
la
ş
acakt
ı
r
Her birey toplumsal durumu
konumu
ya
ş
ı
cinsiyeti
evreni alg
ı
lay
ı
ş
biçimi
ö
ğ
renim düzeyi gibi etkenlere ba
ğ
l
ı
olarak belirli dil türü da
ğ
arc
ı
ğ
ı
na sahiptir
İş
levsel dil türü ya da deyi
ş
biçimleri
i
ş
yerindeki ko
ş
ullara
bilimsel bir toplant
ı
v
b
resmi ve resmi olmayan ortamlara
meslekta
ş
lar
ı
m
ı
zla kulland
ı
ğ
ı
m
ı
z dile göre farkl
ı
la
ş
abilir
Bu farkl
ı
l
ı
klar politika dili
hukuk dili
t
ı
p dili gibi farkl
ı
dil türleri kullan
ı
m
ı
n
ı
da olanakl
ı
k
ı
lar
Buraya kadar anlat
ı
lanlardan dili
ş
öyle tan
ı
mlayabiliriz:
Dil
iletiş
imi gerçekle
ş
tirmek amac
ı
yla evrene ili
ş
kin dü
ş
üncelerin uzla
ş
ı
msal göstergelerle dizgelenerek kullan
ı
ld
ı
ğ
ı
bir araçt
ı
r
Özetleyecek olursak
yukarı
daki özelliklere sahip her ileti
ş
im arac
ı
dil olabilir
Dünya üzerinde konu
ş
ulan 4000 dolay
ı
nda dil oldu
ğ
undan söz edilmektedir
Ancak bu
tüm dillerin sözel oldu
ğ
u anlam
ı
na gelmemelidir
İş
itme engelliler aras
ı
nda yayg
ı
n olarak kullan
ı
lan ve söze dayanmayan i
ş
aret dili bulunmaktad
ı
r
Bu
o dilde her göstergeye kar
ş
ı
l
ı
k bir devinim oldu
ğ
unu gösterir ve yine yaln
ı
zca o dili kullananlar
ı
n uzla
ş
ı
m
ı
sonucu ortaya ç
ı
km
ı
ş
t
ı
r
Bu ba
ğ
lamda sözel sözcü
ğ
ünün sese dayal
ı
biçimleri kullanan insan toplumlar
ı
için geçerli oldu
ğ
u ç
ı
kar
ı
m
ı
n
ı
yapabiliriz
Bu da bize kulland
ı
ğ
ı
m
ı
z sözel dilin konu
ş
ma yoluyla aktar
ı
labilece
ğ
ini gösterir
Yaz
ı
dili ise
konu
ş
ma dilinin yaz
ı
biçiminde kodlanmas
ı
i
ş
lemidir
Dünya üzerindeki ço
ğ
u insan toplumu mesajlar
ı
kulak kanal
ı
ile al
ı
p alg
ı
lanabilecek i
ş
itsel bir biçimle kodlamakta
bunun için de alt ve üst solunum yolundan yararlanmaktad
ı
rlar
Kı
saca
konu
ş
ma olarak tan
ı
mlayabilece
ğ
imiz bu eylem
sözel dilin
seslerle ifade biçimidir
İ
nsan anl
ı
ğ
ı
n
ı
n
usunun temel bir biyolojik özelli
ğ
i olarak yans
ı
t
ı
lmaktad
ı
r
İ
nsano
ğ
lu
ileti
ş
im gereksinimini gidermek için kendi duyular
ı
taraf
ı
ndan al
ı
n
ı
p alg
ı
lanabilecek ve al
ı
c
ı
birime olabildi
ğ
ince birebir aktar
ı
labilecek özellikler ta
ş
ı
yabilen bir araç yaratm
ı
ş
t
ı
r
Fiziksel
psikolojik ve nöro-fizyolojik bir süreç olarak tan
ı
mlanan konu
ş
ma eylemi
insanda i
ş
itme ve ses yolu kullan
ı
larak konu
ş
ma i
ş
levinde görev alan baz
ı
organlar yard
ı
m
ı
yla dü
ş
üncelerin sesli semboller ile kodlanmas
ı
olay
ı
d
ı
r
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul