Konu
:
Kaside Nedir?-Kasidenin Bölümleri
Yalnız Mesajı Göster
Kaside Nedir?-Kasidenin Bölümleri
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Kaside Nedir?-Kasidenin Bölümleri
Kaside Nedir?-Kasidenin Bölümleri
Kasideler
genellikle birini övmek ve yermek amacıyla yazılan şiirler
daha çok din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan divan edebiyatı şiirleridir
Kaside şairlerine
kaside-gû
(kaside söyleyen)
kaside-sera
ya da
kaside-perdaz
(kaside yazan) denir
Çok katı bir kalıpla yazılan kasideler
6 bölümden oluşur
Türk edebiyatında 13
yüzyılda kullanılmaya başlanır
Nazım birimi beyittir
Beyit sayısı 33–99 arasında değişir
Kasidenin ilk beyitine
matla
denir
Şair kasidesi içinde matlayı tekrar ederse
tecdid-i matla
denir
Kasidenin son beyitine
makta
şairin mahlasının bulunduğu beyite
taç beyit
denir
Kasidenin en güzel beyiti
beyt-ül kasid
olarak isimlendirilir
Kasidenin Bölümleri
1
Nesip (Teşbib):
*Kasidenin ilk bölümüdür
şiir yönünden en ağır bölümdür
*Genelde 15–20 beyit olur
*Şair bu bölümde betimleme yapar;
kadın
kış
at
bahar vs
Kasidede baharın tasviri yapılıyorsa:”
bahariye
”
kışın tasviri yapılıyorsa: “
şitaiye
”
temmuzun tasviri yapılıyorsa: “
temmuziyye
”
ramazanın tasviri yapılıyorsa: “
ramazaniyye
”
atın tasviri yapılıyorsa: “
rahşiyye
”
hamamın tasviri yapılıyorsa: “
hamamiyye
” adları kasideye verilir
Rediflerine göre de adlandırılırlar:
Su Kasidesi
(Fuzulî)
Güneş Kasidesi
(Ahmet Paşa)
2
Girizgâh
*Nesip bölümünden methiye bölümüne geçerken söylenen ve basamak görevinde olan beyitlerdir
*Şair bu bölümde övgüye başlayacağını haber verir
*1–2 beyitten oluşur
3
Methiye
*Kasidenin sunulduğu kişinin övüldüğü bölümdür
*Şiir yönü çok zayıf
dil yönü diğer bölümlere göre çok ağırdır
4
Tegazzül
*Gazel söyleme anlamına gelir
bütün kasidelerde olması zorunlu değildir
*Methiyeden sonra şair bir fırsatını düşürüp aynı ölçü ve uyakta bir gazel söyler
buna tegazzül denir
5
Fahriye
*Şairin kendini övdüğü bölümdür
*Fahriyeyi en seven şair Nefi'dir
6
Tac
*Şairin kendisi hakkındaki
yeni
düşüncelerini söylediği beyittir
*2–3 beyit bulunur
*’Nefi’ çok kullanır
(Tac bir bölüm değil sadece şairin isminin geçtiği beyittir)
7
Dua
*Kasidenin son bölümüdür
*Birkaç beyit olur
*Şair burada övdüğü kişinin
başarılı
uzun ömürlü
talihinin iyi olması yönünde dua eder
Kasidenin Tarihi Önemi
:
Kasideler
sosyal ve kültür tarihi araştırmacısı için önemli bir belge ve
bilgi
kaynağı olarak değerlendirilebilirler
Resmî tarihi vesikalar kadar
edebî metinlerin de tarih araştırmacısı için önemli bir belge olduğunu ispatlayacak mühim kaynaklar arasındadır
Kasideler
ideal devlet adamı profili çizme
sosyal ve ekonomik konularda devrin özelliklerini yansıtma
sosyal hayatın değişik sahnelerini anlatma
tarihî şahsiyetlerin biyografik bilgilerine katkıda bulunma
siyasal ve kültürel tarihin pek çok değişik safhası gibi konularda önemli bir kaynak teşkil ederler
Kasideler konularına göre de değişik adlar alırlar
Konularına Göre Kasideler:
Tevhid:
Allah'ın birliğini anlatan kısa gazel
Münacaat:
Allah'a yalvarmak yakarmak için yazılır
Na't:
Hz
Peygamberi övmek için yazılır
Methiye:
Devlet büyüklerini övmek için yazılır
Mersiye:
Ölüm temalı kasidelerdir
Hicviyye:
Alay etmek amacında yazılan kasidelerdir
Şehrengiz:
Bir şehrin güzelliklerini anlatan kasidelerdir
Cülusiye:
Padişahın tahta geçişine sevinen kişiler için yazılan kasidelerdir
KASİDE ÖRNEKLERİ
Kaside
Bu şehr-i Sitanbûl ki bî-misl ü behâdır
Bir sengine yekpâre Acem mülkü fedâdır
Bir gevher-i-yekpâre iki bahr arasında
Hurşîd-i cihân-tâb ile tartılsa sezâdır
Altında mı üstünde midir cennet-i a'lâ
Elhak bu ne hâlet bu ne hoş âb u hevâdır
İnsâf[ı] değildir anı dünyâya
değişmek
Gülzâr[ı]ların cennete teşbîh[i] hatâdır
İstanbul'un evsâfını mümkün mü beyân hiç
Maksûd[ı] hemân sadr-ı kerem-kâra senâdır
Ez-cümle Nedîmâ kulun ey Âsaf-ı devrân
Müstağrak-ı lütf u kerem ü cûd u atâdır
NEDİM
KASİDE-Yİ HÜLYA
' Sevgili eşime ithaftır '
Ey divane bülbül gel bahara er
Açılmış goncaya sen de gönül ver
Ruhuna hoş gelen bir türkü gibi
Seni saracak aşk rüzgarı eser
Kırmızı renkleri bir kadeh gibi
Açılmış goncalar beni okşa der
Dayanılmaz arzu varsa içinde
Kanatlarında güç
eksik olmaz fer
Nereye koyarım diye düşünme
Sinenin üstüdür güzel olan yer
Tatlı nağmelerle bezenmiş sözler
Kalbin derinine sevdayı eker
Sevda öyle bir şey ki anlamazsın
İnceden inceye bir derdi döşer
Unutmak istersin güzelliğini
Sen istedikçe o derine iner
Bir bedeli vardır güzel sevmenin
Aşık olan çile çekerek öder
Meyhanelerini mesken tutarsın
Sarhoşu olan ten kendinden geçer
Sarılır kadehin ince beline
Yudum yudum içer
arzuyla öper
Her damla düştükçe alevlenir kor
Baktığın yerlere hayali düşer
Divanedir artık taşıdığın can
Harı söndürmeye çöllere gider
Leyla'yı arayan gözlerin artık
Kumların üstünde Mecnun'a döner
Her adım attığın yerde o vardır
Serabına doğru seni sevkeder
Hülya'yı öveyim tatlı sözlerle
Ne güneş doğacak artık ne kamer
Güneş doğmayınca sabah olmaz
Günün ilk ışığı olmaz da seher
Çalkalanan deniz dalgalarında
Yol göstermeyecek artık bir fener
Azgın dalgalarda yol gösterecek
Tam gönlüme göre istenen rehber
Ne kadar derinde olsa da yine
Aranıp çıkartmak istenir cevher
İnciler dizilmiş olur sineye
Bulununca onun gibi mücevher
Ziyasından yoksun kalmış yıldızlar
Gece karanlıkta Hülya'yı bekler
Aşk yarama merhem olacak ilaç
Dünyada Hülya'dır
ahrette kevser
Ey divane bülbül onu övmeye
Sözler yetmez gayri
o tek şaheser
Ey Dermani sende maarifet var
Çile sardıranı sevmektir hüner
Kulunu seversin Yaradan için
Her sevgi içinde Allah'ı gizler
Çektiğin çilenin sevabı varsa
Hem ahirete
hem dünyaya yeter
Günahtan arınmış olanlardan ol
Kurulunca Hak'kın önünde mahşer
Günahı çok olan sana bakınır
Aşık olan canı gıbtayla izler
Ey Allah'ım gonca gülün dalında
Sonsuza dek eksik olmasın amber
Hidayet eyle sen güzel kuluna
Kalbime karşı hep olsun münevver
Şahadeti eksik etme dilinden
Hak'kın üzerine olsun mukadder
Yanlışa düşüp de bocalamasın
Tek kılavuz olsun ona Peygamber
Onun sevgisi var benim kalbimde
Benim sevgim onda olsun muteber
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul