Konu
:
İstiklal Marşının İkinci Kıtası Ve Anlamı Nedir?
Yalnız Mesajı Göster
İstiklal Marşının İkinci Kıtası Ve Anlamı Nedir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İstiklal Marşının İkinci Kıtası Ve Anlamı Nedir?
İstiklal Marşının İkinci Kıtası ve Anlamı Nedir?
Çatma
kurban olayım
çehreni ey nazlı hilal!
Bu mısrada şair yine o kişiye sesleniyor
Günlük konuşmalarımızda
’kaş çatmak
surat asmak’ gibi anlatım biçimleri kullanırız
Bu ifadeler kızgınlık
öfke
kırgınlık
alınganlık vb
anlamlara da gelebilir
Anlaşılıyor ki o kişi çok öfkelenecek
çok kızacak
bir şeylere çok sinirlenecek ve çehresini çatacak
Şair böyle bir anda bile sevgi ve yakarışla o kişiye ‘kurban olayım’ ifadesiyle sesleniyor yani o kişiden öfkelenmemesini arzu ediyor
Burada ‘çehre’ surat
yüz anlamında kullanılmıştır
’nazlı’ dan kasıt ise
o kişinin kırılgan
narin yapılı bir kişiliğe sahip olduğu anlamı çıkartılabilir
‘hilal’ eski Türkçede değişik anlamlara gelebiliyor
Buradaki anlamı ise ikincil anlamıyla sevgili anlamında kullanılmış olabilir
Böylece o kişi bir kez daha yücelik vasfı ile nitelendiriliyor
Bu yorumlar sadece bir tahmindir
Şiiri okuyanlar
duyanlar buradaki ‘hilal’ kelimesini bayraktaki hilal olarak anlayabilirler
Bu yüzden mısranın gerçek anlamını anlayamazlar
Eğer biraz şüpheci bir yorumla şiire yaklaşırsak mısranın böyle bir anlamdan başka anlamlara da gelebileceğini anlarız
Bayraktaki hilal cansızdır
sadece bir semboldür
Eğer şair şiiri tek bir kişi etrafında şekillendiriyorsa benim yorumum daha mantıklı hale gelir
Aksi halde şiirin şifresini çözemeyiz bana göre
Şiirin
mısraların bir mesajı
anlamı olmalıdır
Oysaki incelediğim diğer tahlillerde
böyle şiire oturan bir çözümlemeye rastlayamadım
Kahraman ırkıma bir gül! Ne bu şiddet
bu celal?
Bu mısrada ilk önce cümlenin ilk yarısını çözümlemeye çalışalım
‘kahraman’ ifadesiyle Türk milletinin tarih boyunca yaptığı savaşlar
verdiği mücadeleler akla gelir
Gerçektende Türk milletinin tarihi başarılarla
zaferlerle doludur
Bu nitelemeyle Türk milleti yüceltiliyor
yücelik sıfatıyla sıfatlandırılıyor
‘Irk’ ifadesi soy
sonra gelen torunlar anlamına gelebilir
ya da millet
halk ulus anlamıyla
ikincil anlamıyla kullanılmış olmalıdır
Değilse şair ırkçılık yapıyor olamaz
çünkü böyle bir şey şairin İslamcı kişiliğine
inancına ters düşer
‘ırk’ kelimesi seçilerek şiirde bir ses uyumu
ahenk sağlanmıştır
‘gül’ ifadesiyle o kişi güle benzetiliyor o kişi yine yüceltiliyor yücelik sıfatıyla sıfatlandırılıyor
Gül çiçeği masumiyeti
temizliği çağrıştırır
bu anlamlarda kullanılabilir
Bu mısradan anlıyoruz ki
demek ki o kişi halkının karşısına çıkacak
halkına karşı bazı sözler sarf edecek
bazı fiillerde bulunacak
Fakat bu söz ve fiiller olumlu değil olumsuz olacak
Fakat şair buna rağmen olayları iyimser bir bakışla anlatıyor o kişinin olumsuz bir eylemine rağmen o kişiyi eleştirmiyor aksine olumlu yaklaşıyor
O kişi belki de televizyon aracılığıyla ve mucizevî bir şekilde insanlara
Türk milletine karşı bazı sözler sarf edecek
Kıtanın ilk mısrasından yola çıkar ilk mısrayı anlarsak ikici mısrayı daha iyi anlarız
İşte böyle şiirin şimdiye kadar olan kısımlarını anlarsak şimdi yorumladığımız mısranın ikinci kısmını da anlayabiliriz
Mısranın ikinci kısmında bir şiddet
kızgınlık hali anlatılıyor
O kişinin olumsuz eylem ve sözleri demek ki ülke genelinde bir fesat ve karışıklığa
karmaşaya yol açacak
Şair bu mısrada iyimserlik hayret ve övgü içeren ifadeler kullanıyor
Bu mısrayı anlamak için şiirin beşinci kıtası ikinci mısrasını anlamamız gerekir
Böylece bu mısrayı daha iyi anlayabilir yorumlayabiliriz
Bir kez daha belirtmeliyim ki İstiklal Marşına yapılan bir eleştiri marşta Türk kelimesinin geçmediğidir oysaki bu mısradaki ‘Kahraman ırk’ ifadesi ‘Türk’ kelimesinin anlamını fazlasıyla karşılamaktadır
Öyleyse ‘Kahraman ırk=Türk’ diyebiliriz
Marşta Türk ve İslam kelimesinin anlamını karşılayacak bir çok ifade ve konu mevcuttur
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal…
Şair bu mısrada kurtuluş savaşı
kuva-i milliye şehitleri adına konuşuyor
Kurtuluş savaşı ve onun öncesindeki harplerde on binlerce Mehmetçik vatanın bağımsızlığı ve refahı
güvenliği için kan dökmüştür
Şiirde sözü edilen kişi
önceki mısralarda sözü edilen olaylar boyunca olumsuz bir tablo çizmiştir ve bu davranışlar kuva-i milliye şehitlerini ve diğer şehitlerimizi üzmektedir
Eğer kurtuluş harbi sonucunda kazanılan bağımsızlık kaybedilirse
dökülen şehit kanları o kişiye helal edilmeyecektir
Şehitler o kişiden davranışlarını değiştirmesini istemekte ruhları bunu arzulamakta o kişi uyarılmaktadır
Ama şehitler şair vasıtasıyla konuşmakta
konuşturulmaktadır
Kurtuluş savaşı ve onun öncesindeki savaşlarda
imkânsızlıklar içinde ve fedakârlıklarla muharebeler kazanılmıştır
Ve bu dökülen kanların değeri bilinmeli o kişi bunu idrak etmeli
anlamalıdır
Şehitler o kişiden bunları anlamasını istemekteler
Hakkıdır
Hakk’a tapan
milletimin istiklal!
Bu mısrada bağımsızlığın Türk milletinin hakkı olduğu bunun milletçe kazanıldığı ve korunduğu hatırlatılmaktadır
Yine şehitler adına konuşulmakta bağımsızlık önemle vurgulanmaktadır
Bilindiği gibi cumhuriyet tarihi boyunca bağımsızlık önemle korunmuş güneydoğu bölgemizde
Kıbrıs’ta ve dünyanın değişik bölgelerinde Türk askeri görev yapmış
binlerce on binlerce şehit verilmiştir
Kurtuluş harbi ve onun öncesindeki ön harplerde de binlerce on binlerce can
şehit verilerek bağımsızlık kazanılabilmiştir
Bu yüzden bağımsızlık Türk milleti tarafından hak edilmiştir
bağımsızlık Türk milletinin hakkıdır
‘istiklal’ kelimesi burada bağımsızlık anlamında kullanılmıştır
‘Hakk’a tapan’ ifadesiyle Türk milletinin mensup olduğu din İslam dini kastedilmiştir
Gerçektende bin yıldır Anadolu topraklarında İslam dini yaşanmaktadır
Günümüzde Türk halkının %’de 98’e yakını islama mensuptur
Fakat ibadet ve dini yükümlülükler
namaz kılma gibi genellikle tam manasıyla yerine getirilememekte fakat Türk milletinin geneli İslam inancını
Allah inancını taşımaktadır
Alevilik
Caferilik
Şiilik gibi değişik mezhepler ülke genelinde söz konusudur fakat buna rağmen mısrada ortak inanç vurgulanmıştır
Bu ilk iki kıtada
şiiri yazan şairdir fakat belki de o kişiye şehitler adına seslenilmekte bazı olaylar dile getirilmekte anlatılmaktadır
Bana göre bu olaylar kurtuluş savaşından sonraki bir zaman diliminde gerçekleşmiştir
Bu sadece bir tahmindir
Öyleyse bu şiir
şairin bir kerametidir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul