Konu
:
İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir?
Yalnız Mesajı Göster
İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir?
İstiklal Marşının Dördüncü Kıtasının Anlamı Nedir?
Garbın afakını sarmışsa çelik zırhlı duvar
Bu mısrada şair yine o kişiye sesleniyor
‘garb’ kelimesi burada batı
Hıristiyan Avrupa ve Amerika ve diğer batı kültürünü
bloğunu temsil eden ülkeler anlamında kullanılmıştır
Mısranın bütününde batının askeri
siyasi
ekonomik ve diğer güçleri
bileşenleri anlatılıyor
kastediliyor
Gerçektende batılı ülkeler medeniyette tartışmasız bir üstünlüğe sahipler
İslam ülkeleri ve Türkiye batının çok gerisindedir
Bu son birkaç asırdır böyledir
Demek ki o kişi batıdan Türkiye’ye doğru yapılan bazı tehditleri görecek
duyacak
batılı ülkeler Türkiye’yi tehdit edecekler
Bu tehditlere o kişi dolaylı olarak sebep olacak ve bu yüzden o kişi ülkesi adına endişelenecek
suçluluk duygusuna girecek
O kişi ayrıca batının bu üstünlüğünün farkındadır ve dikkati bu üstünlük ve tehditlerde yoğunlaşmıştır
O kişi batının yani temelde AB ve ABD’ nin üstün medeniyet vasıtalarının Türkiye’yi tehdit etmesinden endişelenmektedir
Benim iman dolu göğsüm gibi serhaddim var
Bu mısrada şair yine o kişiye sesleniyor
O kişiden endişelenmemesini istiyor
Çünkü Türk askeri Türk vatanını
batının saldırganlığına karşı koruyabilecek güçte
imanda
cesarette
kudrettedir
Burada ‘ serhad’ asker anlamında kullanılmıştır
Şair Türk askerinin cesaret
kahramanlık
fedakârlık vs
özelliklerini iman dolu göğsüne benzetmekte Türk
askerini yüceltmekte övmektedir
Şair İslam inancına sahiptir ve imanı çok kuvvetli güçlüdür
Mısrada bu iman ve Türk askerinin niteliği arasında bir bağ kurulmaktadır
Türk askeri tarih boyunca kahramanca savaşlarda çarpışmış
islamın bayraktarlığını yapmış
şehitler
gaziler verilmiştir
Bu sayede İslam dini dünyanın birçok yerinde vücut bulabilmiştir
Cumhuriyet tarihi boyunca bu hizmetlerine devam etmiştir
Ulusun
korkma! Nasıl böyle bir imanı boğar
Bu mısra ve beşinci kıtanın ikinci mısrası arasında bir bağ olmalıdır
Çünkü anlaşılıyor ki o kişi Türk milletinin inançlarına yönelik bir tehdit görmekte
sezmekte
bu tehdit batı dünyasından gelmektedir
Bu mısrayı anlamak için beşinci kıtanın ikinci mısrasını anlamak gerekir
eğer bunu yaparsak bu mısrayı ve şiiri daha iyi anlayabilir ve yorumlayabiliriz
‘ulusun’ denilirken
köpek
it gibi havlasın demek isteniliyor olabilir
Ulumak köpeklere ve köpekgillere ait
bir davranış özelliğidir
bu özellik köpeklerde de görülür
Köpekler aynı zamanda yerine göre saldırgan davranışlar gösterebilecek hayvanlardır
Şair batının saldırganlığını
köpeklerin saldırganlığına benzetmektedir
‘korkma’ diyerek yine o kişiye sesleniliyor
‘Batı köpek gibi havlasın korkma…’ Mısranın ikinci bölümünde Türk milletinin sahip olduğu İslam inancının kuvveti
gücü yüceltilmekte
bu inancın boğulamaz yani sindirilemez
yok edilemez nitelikte olduğu vurgulanmaktadır
Mısrayı özetlersek ‘Batı Türk milletinin dinini değiştiremez’ deniliyor
Bu mısra ile beşinci kıta ikinci mısra ile bir anlam bağı vardır
o mısrada sözü edilen ‘hayâsızca akın
saldırı’ şiirde sözü edilen kişiyi endişelendiriyor
şimdi tahlilini yaptığımız mısrada bu endişe dile getiriliyor
Belki bu mısra son dönemlerde ülkemizde artan misyonerlik faaliyetleriyle ilgililidir
Sadece bir tahmin yürütüyoruz
Bu tahlilde yapılan yorumlar sadece bir tahmindir
Ama ben şiirle ilgili genel kanıları yıkmak yeni bir rasyonel yorum getirmek istiyorum
Ama bu rasyonellik vahyi
kerameti reddeder nitelikte değildir
"Medeniyet!" dediğin tek dişi kalmış canavar?
Bu mısrada ‘medeniyet’ kelimesi tırnak içinde gösterilmiştir
Bu tırnak imla ve dilbilgisi kurallarında başkasına ait bir söz o kişinin diliyle anlatılırken kullanılır
Demek ki o kişi batıya ‘medeniyet’ sıfatını vermekte batı medeniyetine bir hayranlık duymaktadır
Şair o kişinin bu düşüncesini yermektedir
Gerçektende batı dünyası son birkaç yüzyıldır dünyanın çoğunluğunda sömürgeler kurmuş fakat 20
yüzyıl içinde bu sömürgelerin hemen hepsini kaybetmiştir
Şiirin yazıldığı dönemde emperyalizm dünya çapında halen çok etkilidir ve dişini anadoluya geçirmiştir
Öyleyse şiirin yazıldığı ay ve yılda emperyalizmin tek dişi kaldığı söylenemez
Çünkü emperyalizm şiirin yazıldığı yıl ve ayda dişini Anadoluya geçirmiştir
20
yüzyıl sonlarına kadar emperyalizm varlığını şiddetle sürdürmüştür
Medeniyet denilen canavar yani batı emperyalizmi için 20
yüzyıl kara yüzyıldır
çünkü bu yüzyıl sonlarına kadar olan süreçte batılı ülkeler
sömürge ülkelerini
kolonilerini kaybetmiştir
Şiirin yazıldığı 17 Şubat 1921’den sonra 50 milyon insanın ölümüne sebep olan ve batı sözde medeniyetinden gelen Almanya Nazi faşist saldırılarından sonra Kore ve Vietnam emperyalist savaşları ve diğer emperyalist kaynaklı savaşlar devam etmiştir
Öyleyse şiirin yazıldığı 17 Şubat 1921 yılı içinde medeniyet denilen canavarın tek dişinin kaldığını söyleyemeyiz
çünkü canavarın henüz tek dişi kalmamıştır
20
yüzyıl sonlarında ve 21
yüzyıl başlarında canavarın tek dişi kalmıştır
20
yüzyılda emperyalizmin tek dişinin kalmasında SSCB'nin yani Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nin çok büyük ve başat katkısı olmuştur
Şair ayrıca şu mesajı veriyor
batı medeniyeti aslında bir medeniyet değil canavardır ve bu canavarın tek dişi kalmıştır
Böyle düşünürsek şiirin kurtuluş savaşından çok daha sonraki bir durumdan söz ettiğini anlarız
Böylece bu şiirin şairin bir kerameti olduğunu daha kolay kavrayabiliriz
Öyleyse şairimiz bir velidir
Mısrada dikkat edilirse ‘Canavar?’ kelimesinden sonra soru işareti konulmuştur
Mehmet Akif Ersoy Canavarın ne olduğunu
kim olduğunu soruyor
Canavar emperyalizm ve kapitalizmdir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul