Konu
:
İstiklal Marşının Onuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
Yalnız Mesajı Göster
İstiklal Marşının Onuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İstiklal Marşının Onuncu Kıtasının Anlamı Nedir?
İstiklal Marşının 10
Kıtasının Anlamı Nedir?
Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilal!
Şair bu mısrada kuva-i milliye şehitleri
vatanımızın
milletimizin bağımsızlığı
özgürlüğü için kan dökmüş
canını feda etmiş bütün şehitler adına konuşuyor
Şehitler burada bağımsızlığımızın sembolü bayrağa sesleniyorlar
Dikkat edilirse şiirin ikinci kıtası birinci mısrasında ‘nazlı hilal’ ifadesi kullanılırken
bu mısrada ‘şanlı hilal’ ifadesi kullanılıyor
Bu da bize gösteriyor ki ‘hilal’ kelimeleri şiirin ikinci kıtası birinci mısrasında ve son kıta birinci mısrasında farklı anlamlarda kullanılmışlardır
Benim görüşüm tahminim bu doğrultudadır
Şiir boyunca
baştan sona yaptığım tahlil de bu görüşümü doğrular
destekler niteliktedir
Ayrıca bayrağımızda hilal ay sembolü mevcuttur
bu da gösteriyor ki mısrada ki ‘hilal’ kelimesinden kasıt bayrağımızdır
bayrağın bir parçasından hilalden söz edilerek bayrak vurgulanıyor
kastediliyor
Bu mısrada bağımsızlığımızın sembolü bayrağımızın gökte
rüzgârlı bir havada dalgalanışı şafakların dalgalanışına benzetilmektedir
Şafakların dalgalanışından kasıt ise belki de esen rüzgâr kastedilmekte belki her gün sürekli gerçekleşen şafak vakti kastedilmekte
bayrağın gökte özgürce dalgalanışının sürekliliği ve güzelliği bu durumlarla ilişkilendirilmektedir
Şafak vakti günün en güzel vakitlerindendir ve her gün tekrarlanır
süreklilik arz eder
Bayrağımızın dalgalanışının sürekliliği yani bağımsızlığımızın sürekliliği şafak vaktinin sürekliliğine
güzelliğine benzetilmektedir
Mısraya göre bağımsızlığımızın korunması şehitlerimizi memnun
mutlu etmiştir
Tıpkı dokuzuncu kıtada belirtilen gerçek anlamıyla diriliş bu mısra ve kıtada şehitler için de söz konusudur
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helal
Şair bu mısrada yine kuva-i milliye şehitleri adına konuşuyor
Şiir boyunca vatanın bağımsızlığına vurgu yapılıyordu
Şiirin İkinci kıtası üçüncü mısrasında ise:
‘Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helal…’
denilerek
şiirde sözü edilen kişiye kuva-i milliye şehitleri adına sesleniliyor eğer bağımsızlık kaybedilirse dökülen kanların o kişiye helal edilmeyeceği vurgulanıyordu
Bağımsızlık korunduğu için ve şiirde sözü edilen kişi bağımsızlığın korunması yönünde çaba sarf ettiği için dökülen şehit kanları şehitler tarafından şiirde sözü edilen şahsa bu son kıta ikinci mısrada helal ediliyor
Son kıta ikinci mısrada ifade edilen şehitlerin memnuniyeti
şairin yazdığı bu şiir aracılığıyla dile getiriliyor
Şiirde sözü edilen şahsa dökülen kanlar helal edilirken aynı zamanda bağımsızlığın korunması yönünde çaba sarf etmiş Türk halkı ve Türk askerine de dökülen kanlar helal ediliyor
aslında bu mısra Türk milletine de şiirde sözü edilen şahsa da iki özneye birden sesleniyor
Şiirin ikinci kıta üçüncü mısrasında dökülen kanların o kişiye helal edilmesi bağımsızlığın korunması şartına bağlanırken diğer taraftan dökülen kanlar bağımsızlık hakkıyla korunduğu için şiirin son kıtası ikinci mısrasında Türk milletine ve o kişiye helal ediliyor ve şehitler diriliş anında bağımsız bir ülkeyi
düşman işgaline uğramamış bir ülkeyi karşılarında buluyorlar bu durumdan mutluluk duyuyorlar
Dökülen şehit kanları verilen canlar boşa gitmemiş amacına ulaşmıştır
Amaç bağımsız
özgür ve kıyamete kadar yaşayacak Türkiye cumhuriyetiydi ve bu amaç son kıta birinci ve ikinci mısraya bakarsak gerçekleşmiş oldu
Ebediyen sana yok
ırkıma yok izmihlal:
Şair kuva-i milliye şehitleri adına konuşmaya
seslenmeye devam ediyor
Şehitler Türkiye cumhuriyeti bağımsızlığının işareti
sembolü olan bayrağa sesleniyor hitap ediyorlar
Bayrağa hitap ederlerken aslında Türk milletine hitap ediyorlar
‘Ebediyen’ ifadesiyle sonsuza kadar
ilelebet
kıyamete kadar demek isteniliyor
Mısranın birinci kısmında ebediyen Türk bayrağının sönmeyeceği
gönderlerden inmeyeceği
‘Ebediyen sana yok izmihlal’ ifadesiyle vurgulanıyor
Kıtanın ilk mısrasında bayrağımızdan söz edildiğini ve mısraların bir anlam bütünlüğü ve akışı sergilemesi gerektiğini düşünürsek son kıta üçüncü mısrada yani bu mısrada da bayraktan söz edildiğini anlarız
Şiirin tüm tahlilinden ve şiirin bütününden hareket edersek bu sonuca varabiliriz
Türkiye cumhuriyetinin ilelebet
kıyamete kadar bağımsız olarak yaşayacağını
kalacağını şair son kıta ve bu mısrada bize müjdeliyor
Aslında şiirin ilk mısrasında ve sonraki kimi kıta ve mısralarda da bu gerçek belirtiliyor
Mısranın ikinci bölümünde de ‘Ebediyen ırkıma yok izmihlal’ ifadesiyle Türk milleti ve devletinin ilelebet
kıyamete kadar
yıkılış yok oluş görmeyeceği
bağımsız olarak kalacağı
yaşayacağı
işgal görmeyeceği vurgulanıyor
Bu mısradaki ‘ırk’ kelimesinden kasıt şiirin ikinci kıta ikinci mısrasının tahlilinde belirttiğimiz gibi millet
halk
ulus kelimelerinin anlamlarıdır
Mısrayı düzyazıya çevirir açılımını yaparsak ‘Sonsuza kadar bayrağımız sönmeyecek
ülkemiz işgal görmeyecek’ ‘Ebediyen bayrağıma yok
miletime yok yok oluş’ şeklinde açılımı yapabilir
mısrayı özetleyebiliriz
Hakkıdır
hür yaşamış
bayrağımın hürriyet;
Şair bu mısrada yine kuva-i milliye şehitleri adına konuşuyor
şehitlere sözcülük yapıyor
Bu mısrada Türkiye cumhuriyeti bağımsızlığının sembolü olan bayrak dile getirilmektedir
Mısranın bütününe baktığımızda
bayrağın cumhuriyet tarihi boyunca hür yaşadığı yani Türk milletinin hür yaşadığı vurgulanmaktadır
Gerçekten de mısrada belirtildiği gibi ülkemiz cumhuriyet tarihi boyunca işgal edilmemiş
edilememiştir
Cumhuriyet tarihi boyunca
kimi zaman
kimi komşu devletler ve kimi batılı devletlerin doğrudan ya da dolaylı tehditlerine maruz kalındıysa da 80 küsur yıldır bağımsızlık ve barış korunmuş
ikinci cihan harbinde bile bu korkunç savaştan uzak durularak ülkemiz bağımsızlığını ve barış halini muhafaza etmeyi başarmıştır
Mısrada aslında derin manalar bulmak mümkündür
Kurtuluş harbi öncesinde bağımsızlık yitirilmiş
ağır esaret anlaşmaları Osmanlı hükümeti tarafından kabul edilmiş
anayurdumuz düşman kuvvetleri tarafından tamamen olmasa da büyük oranda işgal edilmiş bu işgal bağımsızlık harbi sayesinde durdurulabilmiş
bayrağımız bağımsızlık harbi sayesinde hürriyetini kazanabilmiş
özgürlük harbinden 21
yüzyıl başlarına kadar bayrağımız hür yaşamıştır
yani milletimiz
ülkemiz hür yaşamıştır
Bu özgürlük kan dökülerek
can verilerek kazanılabilmiş
bu özgürlük hak edilmiştir
Mısrayı düz yazıya çevirir
açılımını yaparsak ‘Bayrağım özgür yaşamıştır
özgürlük bayrağımın hakkıdır’ şeklinde düzyazıyla ifade edebilir açılımını yapabiliriz
Hakkıdır
Hak’ka tapan milletimin istiklal!
Bu son mısra şiirin ikinci kıtası son mısrasıyla tıpatıp aynıdır
benzer bir anlam içermektedir fakat bu mısra şiirde iki kez tekrarlandığı için verdiği
vermeye çalıştığı mesaj daha çok vurgulanarak dikkatler mısranın içerdiği anlama daha çok çekilmeye çalışılmış ayrıca bu mısra
son kıta son mısrada kullanılarak şiirle
şiirin ikinci kıtasıyla ve bu son kıtayla bir anlam bütünlüğü sağlanmıştır
Bu mısra farklı kıtalarda benzer anlamla benzer mesajı vermiştir
Bu son kıta son mısranın tahlilinde şiirin ikinci kıtası son mısrasında yapılan tahlilden faydalanacağım
o tahlili bu son kıtanın son mısrasında benzer şekliyle tekrarlayacağım çünkü mısra aynı mısra anlam benzerdir:
Bu mısrada bağımsızlığın Türk milletinin hakkı olduğu bunun milletçe kazanıldığı ve korunduğu tekrar hatırlatılmaktadır
Yine şehitler adına konuşulmakta bağımsızlık önemle vurgulanmaktadır
Bilindiği gibi cumhuriyet tarihi boyunca bağımsızlık önemle korunmuş güneydoğu bölgemizde
Kıbrıs’ta ve dünyanın değişik bölgelerinde Türk askeri görev yapmış
binlerce on binlerce şehit verilmiştir
Kurtuluş harbi ve onun öncesindeki ön harplerde de binlerce on binlerce can
şehit verilerek bağımsızlık kazanılabilmiştir
Bu yüzden bağımsızlık Türk milleti tarafından hak edilmiştir
bağımsızlık Türk milletinin hakkıdır
‘istiklal’ kelimesi burada bağımsızlık anlamında kullanılmıştır
‘Hakk’a tapan’ ifadesiyle Türk milletinin mensup olduğu din İslam dini kastedilmiştir
Gerçektende yaklaşık bin yıldır Anadolu topraklarında İslam dini yaşanmaktadır
Günümüzde Türk halkının %’de 98’e yakını islama mensuptur
Fakat ibadet ve dini yükümlülükler
namaz kılma gibi genellikle tam manasıyla yerine getirilememekte fakat Türk milletinin geneli İslam inancını
Allah inancını taşımaktadır
Değişik mezhepler ülke genelinde söz konusudur fakat buna rağmen mısrada ortak inanç vurgulanmıştır
Şiirin finali bu son kıta ve son mısrayla bana göre en güzel şekilde yapılmıştır
Şiir boyunca dile getirilen bağımsızlığın kaybedilmesi tehlikesi gerçekleşmemiş ve mutlu sona ulaşılmıştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul