Konu
:
Tartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları
Yalnız Mesajı Göster
Tartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları
Tartışma Nedir?-Tartışmanın Aşamaları
Tartışma iki veya daha fazla kişinin belli bir konuda düşüncelerini sergileme yoluyla fikir alışverişinde bulunmalarıdır
Tartışma Yönteminin Aşamaları
1
Tartışma Probleminin Seçimi:
Tartışma problemi seçilirken katılımcıların ilgi ve tutumları ile konuyla ilgili ön bilgileri göz önünde bulundurulmalıdır
Konu katılımcılar için ilgi çekici olmalı ve tartışmaya karşı güdülenmelidir
Bunun yanısıra problem cümlesinin açık olması
konuyu tam olarak belirtmesi
konuyu sınırlayabilmesi gerekir
Problem cümlesi soru yada düz cümle olarak ifade edilebilir
Ancak soru cümlesi katılımcıların ilgisini çekmede ve onları araştırma yapmaya teşvik etmede daha etkilidir
2
Tartışmayı Yönlendirecek Soruların Belirlenmesi:
Tartışma yönteminde eğiticiler katılımcıları sorularla yönlendirmezse tartışmadan elde edilen sonuçlar hedefler doğrultusunda olmayabilir
konu dağılabilir
Bu nedenle eğiticinin tartışmayı yönlendirecek açılış
gelişme ve kapanış bölümüyle ilgili anahtar soruları önceden hazırlaması gerekir
3
Araç ve Tekniklerin Belirlenmesi:
Tartışma sürecinde bir çok öğretim araç ve tekniklerinden yararlanılabilir
Bu amaçla tartışmadan önce probleme uygun dramatazisyonlar yapılabilir
sergiler ve yakın çevre gezilebilir
yazılı materyaller okunabilir
radyo dinlenebilir ve film izlenebilir
Bu tür etkinlikler katılımcılarda ortak yaşantı oluşmasını sağlar ve tartışmaya katılımı sağlar
4
Tartışmanın Yapılacağı Fiziksel Ortamın Düzenlenmesi:
Tartışmanın yapılacağı fiziksel ortam ve katılımcı sayısı tartışmanın niteliğini etkiler
Çok kalabalık gruplarda tartışmalar bazı katılımcıların tartışma dışında kalmasını sağlar
Tartışma ortamında
sağlıklı
iletişim kurulmasında
katılımcıların birbirlerini görmeleri önemli rol oynar
Bu nedenle katılımcıların
daire yada yarım ay biçiminde oturmasının sağlanması gerekir
5
Değerlendirme:
Tartışma sonunda
tartışma eğitici ya da katılımcılar tarafından değerlendirilmeli ve sonucu özetlenmelidir
Tartışma
Herhangi bir konuda ileri sürülen bir görüşün (tez
sav) yanlışlığını kanıtlamak amacıyla yazılan yazılarda kullanılır
Tartışma tekniğine de bilgi vermek amaçlı yazılarda başvurulur
Yazının
başında
ortaya atılan teze yer verilir
Bu tezin doğruluğunu savunanların görüşleri aktarılır
Yazar daha sonra bu tezin niçin yanlış olduğunu nesnel ve*rilere dayanarak ortaya koyar; savunulan tezin yan*lışlığını kanıtlar
Yalnız savunulan tezin yanlış olduğunu belirtmek yeterli değildir
Tartışmacı anlatım tekniğinde yazar
anlattıklarını kanıtlamak için örnekler verir
bilimsel sonuçlardan yararlanır
konunun uzmanı kişilerin görüşlerini aktarır
Onun bütün çabası savunulan tezin yanlışlığını ortaya koymak içindir
Aşağıdaki parçada tartışma tekniğinin özelliklerini görmeye çalışalım:
"Şiirden şair
resimden ressam anlarmış
eleştir*meci değil
Böyle diyenler ne dediklerini biliyor*larsa eserlerini ortaya çıkarmamalıdır
Şiirlerini şairlere
resimlerini ressamlara göstersinler
Buna gelmiyorlar
kitapları
resimleri beğenilecek
satın alınacak
bu parayla geçinecekler
bir gün zengin bile olacaklar
Kimden alacaklar o parayı? Sizden
benden; anlamayanlardan
sanat gücü olmayanlar*dan
Şiiri eleştirmeci anlayamaz demek
okuyucu anlayamaz demektir
Eleştirmen
herhangi bir okuyucudan başka nedir ki? Ne üstündür herhangi bir okuyucudan
ne de aşağı
Yalnız herhangi bir okur
okuduğu kitap üzerine düşündüklerini yazmaz
eleştirmen yazar
Yazması mı onun anla*madığını gösteriyor?"
(Nurullah ATAÇ)
Bu parçada yazar "Şiirden şair
resimden ressam anlar
" şeklindeki tezin yanlışlığını ortaya koymaya çalışıyor
ileri sürülen tezi tartışmaya açıyor
Bu tezin yanlış olduğunu kendine göre bazı dayanak noktaları ile kanıtlamaya çalışıyor
Şairlerin
şiirlerinin okun*masını istemekle okurların şiirden anladığını kabul etmiş olduklarını vurguluyor
Yazar
şiirden ve resim*den eleştirmenlerin de anlayabileceğini belirtiyor
Eleştirmenlerin okuduğu şiirleri değerlendirerek şiir*den anladıklarını ortaya koymuş olduklarını belirtiyor
Kısacası bu paragrafta yazar
"Şiirden yalnız şair
re*simden de ressam anlar
" tezini çürütmeye çalışıyor
ÖRNEK SORU:
Okullarda çocuklara aşk şiirleri okutmak doğru değilmiş
Akıllı uslu olmaları gerekirmiş öğrencilerin
Çalışacaklar
öyle aşk sevda düşünmeyecekler! Aksiliğe bakın ki bizim şiirlerimizin en güzelleri aşk üzerine olanlardır
Çocuklara aşk şiirini öğretmediniz mi
gerçekten güzel şiir gösteremezsiniz
Ne
olur
çocuk
aşk şiirlerini okursa? Çocukların bir yaşa gelince
aşk düşünmeleri doğanın bir buyruğudur
bunun önüne geçemezsiniz
Öyle ise aşklarını
o duyularını da eğitimden geçirsin
Güzel aşk sözlerini öğretin
imrensinler onlara; birbirlerini sevdiklerini söylerken onları kullansınlar
Bu parçanın anlatımıyla ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A)Açıklayıcı anlatım tekniğinden yararlanılmıştır
B)Yazar savunulan tezi örneklerle kanıtlamaya çalışmıştır
C)Karşılaştırmalı örneklerden yararlanılmıştır
D)Tartışma tekniğinden yararlanılarak
savunulan tez çürütülmeye çalışılmıştır
E)Savunulan tez
bilimsel verilerle desteklenmiştir
ÇÖZÜM:
Parçanın başında çocuklara okulda aşk şiirleri okut*manın yanlış olduğunu ileri süren bir tez ortaya konu*yor
Birkaç cümle ile bu tezin gerekçesi ortaya kon*maya çalışılıyor
Parçanın yazarı bu tezin doğru olmadığını gerekçeleri ile açıklıyor
Çocuklara aşk şiir*lerini yasaklamak
onlara aşkı yasaklamak gibidir
Aşk yaşamın karşı konulmaz bir gerçeğidir
Nasıl aşka karşı çıkılmazsa
aşk şiirleri okunmasına karşı çıkmak da son derece yanlıştır
Doğru olan çocuklara güzel aşk şiirlerini okutmaktır
Bu parçada yazar
parçanın başında ileri sürülen tezi çürütmek için tartışma tekniğinden yararlanmıştır
(Cevap D)
BAŞKA BİR KAYNAKTAN TARTIŞMA NEDİR
Bir grubu (veya çoğunluğu) ilgilendiren
daha önceden belirlenen bir konu hakkında farklı düşünceleri olan kişilerin konuyla ilgili görüşlerini açıklamak
konuyu (veya sorunu)
çözmek
muhatabın zayıf yönlerini aramak amacıyla bir araya gelerek yaptıkları karşılıklı konuşmaya tartışma denir
Tartışma konusu; üzerinde konuşmaya ve araştırma yapmaya değer nitelikte olmalı
kanıtlanmış konular üzerinde ısrar edilmemeli
normal bir ses tonuyla konuşulmalı
saygılı olunmalı
dedikodu etmekten
bağırıp çağırmaktan
konu dışına çıkmaktan ve konuşanın sözünü kesmekten kaçınılmalıdır
“Tartışmadan beklenen; gerçeği aramak
gerçeğin aydınlattığı hareket yolunu seçmektir
Söz cambazlıklarının
körü körüne direnmelerin
içten pazarlıklı propagandaların
duygusal
çıkmazların gerçekleri kararttığı bir yerde tartışmadan beklenen faydalar derlenemez
Sakin konuşan
soğukkanlılıkla cevap veren
söylenecek sözü olmadığı zaman susmasını bilen
konuşurken kendine güvenç duyan bir kimse her çeşit konuşmada başarı gösterir
”[1]
Tartışmaları bir başkan yönetir
Tartışmada başkanın görevlerini hatırlayarak başkana yardımcı olmakla bir anlamda tartışmanın kurallarına da uyulmuş olunur
Tartışmalarda başkanın görevleri
1
Konuyu özellikleri ve sınırlarıyla dinleyicilere belirtmek
2
Konuşmacıları dinleyicilere tanıtmak
3
Tartışmayı başlatmak
4
Konuşmacıların konu dışına çıkmalarını engellemek
5
Herkese eşit konuşma süresi vermek
6
KonuşmacıLara yerine göre sorular yöneltmek
7
Tarafsız olmak
8
Tartışma kurallarına uymayanları uyarmak
9
Kısa özetler yaparak konuyu toparlamak
10
Tartışmanın sonucunu açıklamak
Bir dinleyici grubu önünde yapılan münazara
açık oturum
panel
forum ve bilgi şöleni toplu tartışma çeşitlerindendir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul