Konu
:
Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi
Yalnız Mesajı Göster
Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi
Yedi Meşaleciler Kimlerdir?-Yedi Meşaleciler Dönemi
28 Kas
Yedi Meşaleciler
Sabri Esat Siyavuşgil
Muammer Lütfi Bahşi
Kenan Hulusi Koray
Ziya Osman Saba
Vasfi Mahir Kocatürk
Cevdet Kudret Solok gibi biri hikayeci diğeri şair olan yedi gencin bir kitap çıkararak başlatmak istedikleri edebî harekettir
Yedi Meşaleciler hareketini başlatan gençlerin kimi lisede kimi üniversitede öğrencidir
Topluluğa ad olarak Yedi Kollu Şamdan
Yedi Dağın Çiçeği
Yedi Veren Yedi Ses
Yedi Yıldız gibi isimler düşündükten sonra Yedi Meşaleciler ismine karar verirler
Servet-i Fünun Dergisi’nin 22 Mart 1928 tarihli sayısında Yedi Meşale isminde bir kitap çıkaracaklarını ilan ederler
Kitap Nisan ayında piyasaya çıkar ve büyük ilgi görür
Kitaba yazılan önsözde edebi alanda neler yapacaklarını anlatılır
Kitapta her ismin bir bölümü bulunmaktadır
Sabri Esat Siyavuşgil: Kukla Oyunu
Yaşar Nabi Nayır: Şairin Bahçesi
Vasfi Mahir Kocatürk: Dağların Derdi
Ziya Osman Saba: Sebil ve Güvercinler
Cevdet Kudret Solok: Cenaze İlahisi
Kenan Hulusi Koray : Denizin Zaferi
Muammer Lütfü: Dante’nin Ruhuna
Ahmet Haşim
iki ay sonra çıkan Meşale Dergisi’nde onları destekler
1935′lere kadar hemen hemen aynı düşünceleri sürdüren Yedi Meşaleciler daha sonra kendi sanatsal kimlikleri doğrultusunda ilerlemişlerdir
Yedi Meşalecilerin ortak bir kitap yayımlamalarının nedeni “Memleketimizde son edebî cereyanları gösterecek toplu bir eser vücuda getirmek” arzusudur
Yedi Meşaleciler
eski kuşağın kendilerini küçümsemesine başkaldırmak istemişlerdir
Türk Edebiyatının asırlarca doğu edebiyatını
Tanzimat‘tan sonra da Batı edebiyatını taklit ettiğini öne sürerek artık kendine dönme vaktinin geldiğini öne sürerler
Yedi Meşalecilere göre Türk Edebiyatı’ndaki asıl eksiklik
canlılık
samimiyet ve yeniliktir
Ferdi duygulardan uzaklaşılması gerektiğini savunan Yedi Meşaleciler bunları eserlerine yansıtamadılar
Yedi Meşaleciler
Milli Edebiyat şairlerine ve Beş Hececilere tepki olarak bu akımı oluşturmuşlardır
Yalın
kolay anlaşılır
düz anlatımlı
milli temalarla dolu bu şiir anlayışına karşı çıkmışlardır
Yedi Meşalecilerin şiir beğenilerine Faruk Nafiz Çamlıbel ve Necip Fazıl Kısakürek hâkimdir
YEDİ MEŞALECİLER
Ziya Osman SABA
Sanatçı
şiirlerinde çocukluk özlemi
anılara düşkünlük
ev – aile sevgisi
yoksul yaşamlara karşı utanç duyma ve acıma
Allah’a kulluk
kadere boyun eğiş
küçük mutluluklarla yetinme
ölümün yakınlığı
öte dünya özlemi gibi bireysel konuları işler
Dili gayet sade ve açıktır
1940′a kadar hece ölçüsünü kullanmış
bu dönemden sonra serbest şiirler de yazmıştır
Şiirlerini Sebil ve Güvercinler
Geçen Zaman
Nefes Almak adlarıyla kitaplaştırmıştır
Bunun yanında hikaye kitapları yazmış ve Goncourt Kardeşlerden roman çevirileri de yapmıştır
Cevdet KUDRET
Başlangıçta gençlik dönemindeki şiir anlayışının dışına çıkmadan hece ölçüsüyle
bireysel duygularını ve karamsar iç dünyasını dile getirmiş
sonra ölçüsüz fakat uyaklı şiirler yazmıştır
Kendi yaşamını da yansıttığı roman
öyküleri ve oyunları yanında onu daha çok tanıtan yapıtları
inceleme-araştırma eserleridir
Eleştirel bir yöntemle açıkladığı konuları
gelecek kuşaklar için hem aydınlatan hem tartışılabilecek olan bilgi kaynaklarıdır
Cevdet Kudret Türkçenin sadeleşmesini istemesine rağmen “Dilleri Var Bizim Dile Benzemez” adlı eserinde özleştirmenin sınırlanmamasının doğru olmayacağını
yüzyıllardır kullanılan yabancı sözcüklere karşılıklar bulmanın
ölü sözcükleri diriltmenin yararsız olacağını savunmuştur
Birinci Perde adlı şiir kitabı; Tersine Akan Nehir
Rüya İçinde
Kurtlar adlı oyunları; Süleyman’ın Dünyası adı altında topladığı romanı; Sokak adlı öykü kitabı; Örneklerle Edebiyat Bilgileri
Türk Edebiyatında Hikaye ve Roman
Orta Oyunu adlı inceleme eserleri
Türk Edebiyatı adlı ders kitapları vardır
Kenan Hulusi
Edebiyat dünyasına adım atması öğrencilik yıllarına denk düşer
“Serveti Fünun” dergisinde yayınlanan ilk hikayelerinin ardından
aynı dergiye yazan diğer altı arkadaşı ile birlikte
edebiyatımızda “Yedi Meşaleciler” diye anılan topluluğu oluşturdular
İçlerindeki tek hikaye yazarıydı
Yaşadığı sürede beş hikaye kitabı yayınlamış
“Osmanoflar” romanı ve kısa hikayelerinin bir çoğu gazete sayfalarında kaybolup gitmiştir
Gazeteciliğinin de etkisiyle küçük hikaye tarzını benimseyen Kenan Hulusi
Cumhuriyet döneminde korku türünde örnekler veren ilk hikayecidir
Yaşar Nabi NAYIR
Edebiyatımıza Yedi Meşalecilerle birlikte şair olarak girdi
Zamanla bütün edebi türleri denedi
Roman yazdı
manzum destan yazdı
inceleme ve gezi kitapları çıkardı
makaleler
fıkralar yazdı
Ancak edebiyatımızda bunlarla değil yayıncılığıma unutulmayacak olan sanatçı
asıl ömrünü verdiği Varlık dergisiyle anılacaktır
Onun adıyla özdeşleşen en önemli yapıtı hiç kuşkusuz kırk sekiz yılını verdiği bu dergidir
Şiirleri yazıldıkları dönemin biçim özelliklerini yansıtır
Ancak çevreyle ilişkileri olmayan
insan ve toplum üzerinde gözlemlere dayanmayan şiirlerdir bunlar
Yazarın iç dünyasını yansıtmaktan da uzaktırlar
Kahramanlar
Onar Mısra adlı şiir kitapları; Bir Kadın Söylüyor
Adem ile Havva adlı romanları; inkılap Çocukları
Köyün Namusu adlı oyunları; Atatürkçülük Nedir
Dost Mektupları gibi inceleme eserleri vardır
Vasfi Mahir KOCATÜRK
Halk şiirlerinin biçimsel özelliklerinden yararlanarak hece ölçüsüyle ulusal
epik
lirik şiirler yazmıştır
Manzum oyunlar da denemiş olan Kocatürk
bir sanatçı olmaktan çok
edebiyatla ilgili kitap ve araştırmalarıyla tanınmıştır
Tunç Sesleri
Geçmiş Geceler
Bizim Türküler
Ergenekon adlı şiir kitapları; Yaman
Sanatkar adlı oyunları; Yeni Türk Edebiyatı
Divan Şiiri Artolojisi
Türk Edebiyatı Tarihi adlı araştırma inceleme eserleri vardır
Sabri Esat SİYAVUŞGİL
Fotoğraf gözlemciliğiyle çevresini gözler ve izlenimlerini şiirine aktarır
Ancak Yedi Meşaleciler içinde başladığı şairliğe daha sonra veda eder ve daha çok çevirilerle ve inceleme yazılarıyla edebiyat hayatına devam eder
En güçlü yanı çevirilerinde görülür
Ancak kendisi mesleğinin psikoloji olduğunu ve mesleğine sadık kalabilmek için sevmesine rağmen şiir yazmadığını söylemiştir
Odalar ve Sofalar adlı şiir kitabının yanında inceleme eserleri ve roman çevirileri vardır
Muammer Lütfi
Asıl mesleği Avukatlıktır
Arapça ve Farsça bilen şair Yedi Meşale grubu içinde edebi faaliyetlerini sürdürdü
Edebiyat alanında çok fazla yapıt vermedi
Türk Akdeniz ve İlk Kurşun adlı yapıtları vardır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul