Konu
:
Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?
Hikaye Nedir? Hikaye Özellikleri Nelerdir?
HİKAYE NEDİR?
Yaşanmış veya tasarlanmış bir olayı
bir durumu; yer
kişi ve zaman belirterek anlatan kısa yazılara denir
Hikayede
olayın geçtiği yer sınırlı
anlatım özlü ve yoğundur
Karakterler belli bir olay içinde gösterilir
Bu karakterlerin de çoğu zaman sadece belli özellikleri yansıtılır
Konu tümüyle düş ürünü olabilir
ya da son derece gerçekçidir
Genellikle romandan kısa olurlar
dar bir zamanı kapsarlar
kişileri romana göre daha azdır
anlatılanları tek ve sınırlıdır ve olayla ilgili yer ve zaman belirtirler
Serim düğüm ve çözüm denilen üç bölümden oluşurlar
Olayı sürükleyen bir kişi (öykünün kahramanı) vardır
Hikaye kısalığı ve kurgusuyla masala
kişilerin nitelendirilmesi
eylemin işlenişi ve canlandırılmasıyla da romana yaklaşır
Hikayenin kısalığı yapısal olarak
kişinin niteliğiyle geliştiği eylem arasındaki sıkı bağdan kaynaklanır
Hikayenin çerçevesi
çoğu kez anlatıcının durumunu belirterek çizilir
HİKAYEYİ ROMANDAN AYIRAN ÖZELLİKLER
-Kısa oluşu
-Yalın bir olay örgüsüne sahip olması
-Genellikle önemli bir olayı tek ve yoğun bir etki uyandırarak vermesi
-Az sayıda karaktere yer vermesi
HACİMLERİ BAKIMINDAN HİKAYELER:
1-Kısa hikayeler
2-Uzun hikayeler
*Kısa Hikayeler: Kısa öykülerin olay kahramanları sınırlıdır
Birkaç kişiyi geçmez
Olay örgüsü çok kısadır ve etkileyici olmak zorundadır
Tek bir konu üzerinde durulur
*(Uzun) Hikayeler: Öykülerden biraz farlıdırlar
Birkaç bölüm halinde yazılabilirler
Olay kahramanları daha fazla olabilir
Birkaç olayın iç içe geçmesinden oluşabilir
Roman kadar karmaşık değildir
öykü gibi de basit ve kısa değildir
YAZILIŞLARI BAKIMINDAN HİKAYELER:
1
Olay hikâyesi
Tamamen olay örgüsüne dayalı bir türdür
olay belli bir sonuca ulaşır
Olay hikayelerinde merak öğeleri
ana düğüm
genellikle beklenmedik biçimde çözülür
Hikayedeki ana olay okuyucuyu etkileyecek bir sonuca ulaşır
Klasik olay hikayelerinde ulaşılan bu sonuç sürpriz olmaz
-Dünya edebiyatındaki temsilcisi Guy De Maupassant olduğu için Maupassant tarzı hikaye de denir
-Bizde Maupassant tarzı hikâyenin en büyük temsilcileri; Ömer Seyfettin
Refik Halit Karay
Hüseyin Rahmi Gürpınar ve Reşat Nuri Güntekin’ dir
Örnek metin; 087956′nın Sıfırı
Tarık Buğra
2
Durum hikâyesi
Yazarın bir plan yapma zorunluluğu yoktur
Durum hikayelerinde serim
düğüm
çözüm düzeni
olay hikayelerinden farklıdır
Olay hikayelerinde önemli ve öncelikli olan merak öğesi
durum hikayelerinde kişisel ve sosyal yorumlardan
duygu ve hayallerden sonra gelir
Durum hikayelerinde belli bir düşünce güdülmez
Yazar kendi kişiliğini saklar
Durum hikayelerinde hikaye kahramanları tam olarak tanıtılmaz
Kişilerin yaşam koşulları
zaman ve mekana bağlı olarak
doğal anlatım içinde okuyucuya sezdirilir
-Dünya edebiyatındaki en büyük temsilcisi Anton Çehov olduğu için Çehov tarzı hikaye de denir
-Sait Faik Abasıyanık
Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra yerli temsilcileridir
Örnek metin; Otlakçı
Memduh Şevket Esendal
HALK HİKAYELERİ
Halk hikâyeleri
konularını gerçek hayattaki -genellikle kavuşulamayan- aşklardan alan
hikayeci-âşıklar tarafından nazım-nesir karışık bir ifade tarzı ile dinleyicilere anlatılarak nesilden nesile aktarılan
yer yer masal ve destan özellikleri gösteren
sevgiliye kavuşma yolundaki maceraları anlatan hikayelerdir
Olayların geliştiği bölümler nesir
duyguların yoğun olarak anlatıldığı bölümler nazım şeklindedir
Hikâyelerden bazılarının yaratıcısının serüvende yer alan âşıklar olduğu ileri sürülür
Aşk konusunun işlendiği halk hikayeleri ve kahramanlık konusunun işlendiği halk hikayeleri olarak ikiye ayrılsa da
bir çoğunda aşk ve kahramanlık iç içedir
1-) Aşk Hikayeleri; Derdiyok ile Zülfüsiyah
Leyla ile Mecnun
Emrah ile Selvihan
Kerem ile Aslı
Gül ile Ali Şir
Gül ile Sitemkâr
Tahir ile Zühre
Yusuf ile Züleyha vbg
2-) Kahramanlık Hikayeleri; Köroğlu Kahramanlık Hikayeleri ( Köroğlu Kolları )
Kirmanşah
Beyböyrek
Eşref Bey
Salman Bey
Şah İsmail
Arslan Bey vbg
Fonksiyonu: Hikaye türünün en eski örnekleridiler ve destandan modern hikayeye geçişi sağlamışlardır
DÜNYA EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ
• Öykünün ortaya çıkma sürecinde karşımıza önce fabl türündeki eserler
sonra kısa romanlar sonra da “Bin Bir Gece Masalları” çıkar
• Rönesanstan (16
yüzyıl) sonra Giovanni Boccacio (***asyo)
“Decameron (Dekameron) Öyküleri” adlı eseriyle öykü türünün ilk örneğini vermiş ve çağdaş öykücülüğün başlatıcısı olmuştur
• 18
yüzyılda Voltaire (Volter) öykü türünde ürünler vermiştir
İnsan dışındaki yaratıkları ve olmayacak öyküye katmıştır
• Ne var ki öykü
bir tür olarak karakteristik özelliklerini ancak 19
yüzyılda Romantizm ve Realizm akımlarının yaygınlaşmasıyla kazanmıştır
• Alphonse Daudet (Alfons Dode)
Guy de Maupassant (Guy dö Mopasan) gibi Fransız yazarlar öykü örnekleri vermişlerdir
TÜRK EDEBİYATINDA HİKAYENİN GELİŞİMİ
Türk edebiyatında
bir olay anlatan sözlü ya da yazılı anlatılara hep hikaye adı verilmiş
manzum olanlara destan da denmiştir
Divan edebiyatında mesnevi türü (Leyla ile Mecnun
Yusuf ve Züleyha vbg
) bunun en ünlü örneğidir
Halk edebiyatında hikayeci-âşıklar tarafından kahvelerde
köy odalarında
düğün vb
toplantılarında söylenen hikâyeler
halk hikâyesi diye anılır
15
yüzyılda yazıya geçirildiği sanılan ve destansı bir nitelik gösteren Kitab-ı Dede Korkut ‘taki hikâyeler bunun ilk örnekleri sayılabilir
Anadolu’da 16
yüzyıldan bu yana
sözlü halk geleneğinde sürüp gelen halk hikayelerinde olaylar nesir ile anlatılır
duygusal
coşkulu
haller nazımla ve saz eşliğinde söylenir
Halk hikayeleri
konuları bakımından
aşk hikâyeleri ve kahramanlık hikâyeleri olmak üzere ikiye ayrılır
Türk edebiyatında çağdaş hikaye Batı’dakinin tersi olarak
halk hikâye ve masallarının gelişmesiyle oluşmamış; 19
yüzyılın ikinci yarısında doğrudan doğruya batı edebiyatının hikaye yolundaki ürünleri örnek tutularak yazılmaya başlanmıştır
Batı uygarlığı çevresindeki Türk edebiyatında
hikâye karşılığı olarak “küçük hikâye” terimi kullanılmıştır
***Edebiyatımızda Batı’daki anlamıyla ilk hikâye Ahmet Mithat Efendi tarafından yazılmıştır
Hikâyelerinin kimi çeviri kimi yerlidir
Bu yolda ikinci yazar Emin Nihat’tır; Müsameretname adlı kitabında 7 hikâye toplanmıştır
Aynı dönemde kurgu ve anlatım bakımından başarılı sayılabilecek ilk örnek Samipaşazade Sezai’nin Küçük Şeyler adlı hikayesidir
Bu dönemin başka bir yazarı ise Nabizâde Nâzım’dır
Türk öykücülüğünü yetkinliğe kavuşturan yazar ise Halit Ziya Uşaklıgil oldu
Edebiyat-ı Cedide döneminde yalın diliyle dikkat çeken Uşaklıgil
titiz gözlemciliğiyle gerçekçi öykü geleneğini başlatan yazardır
Bu dönemin diğer yazarları Hüseyin Rahmi Gürpınar
Mehmet Rauf
Hüseyin Cahit Yalçın
Ahmet Hikmet Müftüoğlu ve Saffeti Ziya idi
Meşrutiyet’in ilanından sonra gelişen yeni edebiyat akımıyla birlikte öyküde toplumsal ve siyasi sorunlar işlenmeye başladı
Türkçe’de yabancı sözcüklerin temizlenmesi
yazımda konuşma dilinin hakim olması
taşra yaşamının gerçekçi bir üslupla edebiyata taşınması gibi özelliklerle bilinen bu dönemde Ömer Seyfettin
Türk öykücülüğünde yeni bir çığır açtı
Onu Halide Edip Adıvar
Reşat Nuri Güntekin
Refik Halit Karay izledi
F
Celaleddin
Selahattin Enis
Sadri Ertem
Cemal Kaygılı
Sabahattin Ali
Kenan Hulusi Koray
Nahit Sırrı Örik
Bekir Sıtkı Kûnt
M
Şevket Esendal Cumhuriyet dönemi öykücülüğünü hazırlan isimlerdir
Cumhuriyet dönemi 1930’lar sonrasını kapsar
Bu dönemde alışılmışın dışında bir öykü dünyası kuran Sait Faik Abasıyanık
Halikarnas Balıkçısı (Cevat Şakir Kabaağaç)
diyalogların usta yazarı Orhan Kemal
Mehmet Seyda
Samet Ağaoğlu
Sabahattin Kudret Aksal
Kemal Bilbaşar
Kemal Tahir ve Ahmet Hamdi Tanpınar Tarık Buğra öykü yazarları olarak ön plana çıktı
Günümüzde Türk öykücülüğü geniş bir konu ve üslup zenginliğiyle sürmektedir
Bunlar arasında Muzaffer Buyrukçu ve Osman Çeviksoy üslupçuluklarıyla ön plana çıkarken
İslam Gemici
Necati Tosuner (Çıkmazda
Neden Kitap) gibi isimler de çalışmalarına devam etmektedirler
HİKAYENİN UNSURLARI
a- Olay:
Öykü kahramanının başından geçen olay ya da durumdur
Hikâyede temel öğe veya durumdur
Hikâyeler olay eksenli yazılardır
Hikâyelerde bir asıl olay bulunur
Ancak bazen bu asıl olayı tamamlayan yardımcı olaylara da rastlanabilir
b- Mekan (Çevre):
Hikâyede sınırlı bir çevre vardır
Olayın geçtiği çevre çok ayrıntılı anlatılmaz
kısaca tasvir edilir
Olayın anlatımı sırasında verilen ayrıntılar çevre ve yer hakkında okuyucuya ipuçları verir
c- Zaman:
Hikâye kısa bir zaman diliminde geçer
Hikâyeler geçmiş zamana göre (-di) anlatılır
Konu
yazarın kendi ağzından veya kahramanın ağzından anlatılır
Özellikle durum öykülerinde zaman açık olarak belirtilmez
sezdirilir
Hatta bu tür öykülerde zaman belli bir düzen içinde de olmayabilir
Olayın ve durumun son bulmasından başlayarak olay ya da durumun başına doğru bir anlatım ortaya konabilir
d- Kişiler:
Hikâyede az kişi vardır
Bu kişiler “tip” olarak karşımıza çıkar ve ayrıntılı bir şekilde tanıtılmaz
Hikâyede kişiler sadece olayla ilgili “çalışkanlık
titizlik
korkaklık
tembellik” gibi tek yönleriyle anlatılır
Kişiler veya tipler
belli bir olay içinde gösterilir
Bu tiplerin de çoğu zaman sadece belli özellikleri yansıtılır
Romanda olduğu gibi
kişilerin bütün yönleri verilmez
Bu bakımdan hikâyede kişilerin psikolojik özelliklerine de ayrıntılı olarak girilmez
HİKAYE TAHLİLİ YAPILIRKEN;
1
Hikaye tahlil ederken önce şekle ait özellikler tespit etmeliyiz
(Yazarın soyadı
adı
kitabın adı
yayın yeri
tarihi)
2
Sonra hikayeyi konusu
ana fikri
yazarın bakış açısı ve anlatım tutumu açısından değerlendirmeliyiz
Bakış açısı; yazın konuyu sunuş biçimidir
Olayların kimin gözünden bakıldığı ve kimin ağzından anlatıldığını (3 şahıs vb
) ifade eder
3
Olay unsurlarının tespit edilmesi (özet) sonra teknik bakımdan değerlendirilmesi
teknik bakımdan olayın anlatım sırası
nasıl başladığı
nasıl geliştiği ve nasıl bir çözüme ulaştığı gibi sorular bu bölümde cevaplandırılır
Tavır ve tahliller kişi
olay ve mekan arasındaki uyum
zaman verilişi bu bölümde değerlendirilir
4
Son aşama olarak hikayenin dil ve üslup açısından değerlendirilmesi ve okuyucu tarafından olumlu ya da olumsuz yönlerinin tenkit edilmesi gerekir
Mukayese de yapılabilir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul