Konu
:
Halk Hikayesinin Genel Özellikleri
Yalnız Mesajı Göster
Halk Hikayesinin Genel Özellikleri
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Halk Hikayesinin Genel Özellikleri
Halk Hikayesinin Genel Özellikleri
Halkın ortak duygularını yansıtan
anlatma yoluyla kuşaktan kuşağa aktarılan hikayelerdir
Öykü türünün eski biçimleri olan bu ürünler halkın içinde ve halk diliyle oluşmuştur
Halk hikayeleri
destan ile günümüz modern hikaye arasından bir köprü görevi üstlenmiştir
Bu köprünün ilk ayağı ise XV
yüzyılda yazıya geçirilen Dede Korkut Hikayeleridir
XV
yüzyılda itibaren destanların yerlerini tutmaya başlayan ve günümüzde de özellikle Doğu Anadolu'da yaşamaya devam eden halk hikayeleri aşık dediğimiz anlatıcılar tarafından günümüze kadar getirilmiştir
Halk hikayeciliği geleneği destanlarla başlayıp
Dede Korkut Hikayeleri
Battalname
Danışmentname
Gazavatname
Hamzaname
Saltuk-name ile devam eden anlatma geleneğinin XV ile XX
yüzyıl arasındaki sözlü edebiyatın aşamalarından biridir
Halk hikayeleri beli bir olay üzerine kurulan bir çeşit öykü gibidir
Dolayısıyla
kahramanlarıyla gerçek yaşamdaki insanlar arasında benzer özellikler vardır
Hikayelerdeki olay ve kişiler
oluştukları dönemin sosyal yapısını
kültürel özelliklerini
duyuş ve düşünüşünü kısacası zihniyetini yansıtan birer araçtır
Oluşma şekillerine bakıldığında halk hikayeleri ile destanlar arasından benzerlikler görülür
ilk olarak hikayeye konu olan bir olay gerçekleşir
Sonra bu olay sözlü gelenek içinde kuşaktan kuşağa aktarılır
Bu aktarmalarda
hikayeyi anlatanlar bazı bölümlerine türküleri de dahil eder
böylece anlatıma müzik de eşlik eder
Daha sonra aşıklar (saz şairleri
halk şairleri) bu hikayeleri belli bir sıraya göre yeniden düzenleyerek halka açık yerlerde
saz eşliğinde anlatırlar
Böylece son şeklini alan halk hikayeleri
sonradan yazıya geçirilerek unutulmaktan kurtarılmış olur
aşıklar bu hikayeleri anlatırken
kendi yorumlarını
hayal güçlerini ve üsluplarını katarak hikayeyi zenginleştirirler
Bu yüzden aynı hikayenin farklı yörelerde farklı varyantlarıyla karşılaşmak mümkündür
Hikayelerde "aldı sazı eline"
"aldı Kerem" "bakalam ne dedi"
"deyüp kesti" gibi kalıplaşmış sözler bulunur
Halk hikayelerinde mekan unsuru
destan ve masallardakine göre daha belirgin
ancak modern hikaye ve romandakine göre daha yüzeyseldir
Genellikle kent
ülke adları veya fizikî mekan adları (kale
saray
bahçe
dağ köşk gibi) verilir
fakat bunlarda da ayrıntılı ve gerçekçi bir betimleme görülmez
Hikayelerde geçen olayların gerçekleştiği genel zaman dilimi çoğunlukla belirsizdir
Bazı hikayelerde "çok eski zaman
bir zaman vaktin birinde
bir gün
gel zaman git zaman" gibi belirsiz anları ifade eden kalıplaşmış sözler yer alır
Bu
dinleyiciye hayal zenginliği kazandırır
Bunun yanında "yedi gün
yedi ay
yetmiş yıl
kırk yıl
dokuz gün" gibi sayılara bağlı olarak ifade edilen zamanlar da vardır
Üç
beş
yedi
dokuz
kırk gibi sayılarla oluşturulan motifler hikayelerin yanı sıra destan ve masallarımızda da sık sık kullanılmıştır
Hikayedeki kahramanlar gerçeğe yakındır
destanlarda olduğu gibi olağanüstülüklere fazla yer verilmez
Anlatımda nazım ve nesir iç içedir
Olaylar nesirle duygular nazımla ifade edilir
aşık hikaye anlatırken bazı yerlerde konuşmasına ara verir
kahramanların ağzından genellikle mani biçiminde türkü söyler
Hikayeci aşık
bazen ayakta dolaşarak gerektikçe jest ve mimiklerle hikayedeki kahramanların konuşma ve duygu özelliklerini ses taklitleriyle belirterek anlatır
çalar ve söyler
Bu yönüyle halk hikayelerinde şiir
müzik
hikaye ve oyun iç içedir
Halk hikayeleri
genellikle kasaba ve köylerde; uzun kış gecelerinde
ramazan gecelerinde
düğünlerde ve başka nedenlerle yapılan toplantılarda anlatılır
Kırsal bölgelerde köy odaları; kasaba ve şehirlerde ise genellikle kahveler bu anlatımlar için seçilen mekanlardır
Bir hikayenin anlatımı; konunun uzunluğuna
hikayeci-aşıkların gücüne
dinleyicilerin ilgisine göre
her bir toplantı dört - beş saat olmak üzere 3-7 gece
hatta kimi zaman daha da uzun sürer
Anlatıcı
bazen temaya bağlı kalarak kendisi de hikayeye eklemeler yapabilir
Hikayecinin yere ve zamana göre
asıl konuya eklediği başka olay ve menkıbelere "karavelli" adı verilir
Halk hikayelerinde halkın günlük yaşamda kullandığı sözcük ve deyimlerle zenginleştirilmiş
yöresel tabirlerin de yer aldığı yalın bir dil kullanılır
Gerek dinleyici gerek anlatıcı olsun
halktan kişiler olması kullanılan dilin sade ve anlaşılır olmasını gerektirir
Halk hikayeleri metinleri birer edebî metindir
kurmacadır
Sanatsal yönü bulunun bu metinlerde dil
şiirsel işleviyle kullanılmıştır
Bu hikayelerin anlatımında ilahi bakış açısı kullanılır
yani hikayenin anlatıcısı hikayedeki her şeyi bilen bir bakış açısına sahiptir
Halk hikayelerinde din ve kahramanlık konuları da bulunmakla beraber en önemli tema aşktır
Aşk temasıyla oluşan önemli halk hikayeleri şunlardır
Tahir ile Zühre
Kerem ile Aslı
Ferhat ile Şirin
Arzu ile Kamber
Emrah ile Selvihan
Halk hikayeleri genellikle üç bölümden oluşur: Dinleyiciyi hikayeye hazırlamak amacıyla söylenen ve asıl konuyla ilgisi bulunmayan birinci bölüme "döşeme" adı verilir
Döşemede genellikle eski aşıkların adı anılır
bir tekerleme söylenir
dinleyicilere dürüstlük
erdemli olmak
birlik ve beraberlik gibi evrensel mesajlar verilir: Bir dua ile başlayan hikayenin anlatıldığı bölüm ise ikinci bölüm yani "asıl olay"dır
Bu bölümde kahramanlar ve konu kısaca tanıtıldıktan sonra hikaye anlatılır
Üçüncü bölüme dua adı verilir
Bu bölümde sevip kavuşamayanlar için dua edilir
Hikaye anlatıcısı (aşık) alçakgönüllük göstererek "Ustamızın adı Hıdır
elimizden gelen budur
" diyerek hikayeyi bitirir
Halk hikayelerini konularına göre iki grupta toplamak mümkündür:
1
Aşk Hikayeleri:
Uzun süre toplumun hafızasında yaşayan aşkların hika-yeleştirildiği sevgi temasını işleyen hikayelerdir
Bunların bir bölümü saz şairlerinin hayatı üzerine kurulmuştur
Aşk hikayelerinde birbirine kavuş*maları önleyen din ayrılığı (Kerem ile Aslı)
sınıf ayrılığı (Emrah ile Selvi*han)
servet eşitsizliği (Arzu ile Kamber) gibi toplumsal engellerle mücade*leler anlatılır
2
Kahramanlık (Destansı) Halk Hikayeleri:
Daha çok destana ait bazı özellikleri de içeren yiğitlik teması üzerine kurulan hikayelerdir
Dede Kor*kut Hikayeleri ve Köroğlu hikayesi bu türün en güzel örnekleridir
Bu tür hikayelerde tarihî kişiliği ön planda olan
tarihe mal olmuş kahramanların veya dinî açıdan önemi sayılan kişilerin maceraları konu edilir
Battal Gazi
Danişment Gazi
Hz
Ali ile ilgili hikayeler bu türe örnek gösterilebilir
Halk hikayelerini kaynakları Bakımından üç grupta toplayabiliriz:
1
Türk Kaynaklı Olanlar:
Dede Korkut Hikayeleri
Kerem ile Aslı
aşık Garip ile Şahsanem
Emrah ile Selvihan
Köroğlu Hikayesi
Karacaoğlan ile İsmigan Sultan
2
Arap - İslam Kaynaklı Olanlar:
Leyla ile Mecnûn
Yusuf ile Züleyha
Gazavat-ı Ali (Hz
Ali Cenkleri)
Battal Gazi
Danişment Gazi vs
3
İran- Hint Kaynaklı Olanlar:
Ferhat ile Şirin
Kehle ve Dimme
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul