Konu
:
Tanzimat Edebiyatı Olay Çevresinde Gelişen Metinler Nelerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Tanzimat Edebiyatı Olay Çevresinde Gelişen Metinler Nelerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tanzimat Edebiyatı Olay Çevresinde Gelişen Metinler Nelerdir?
Tanzimat Edebiyatı Olay Çevresinde Gelişen Metinler Nelerdir?
A)ANLATMAYA BAĞLI METİNLER (ROMAN- HİKAYE)
Tanzimat dönemi öncesi Türk Edebiyatı’nda hikaye ve roman türleri yoktu
Olay kaynaklı tür olarak mesneviler kullanılmıştır
Bunların da teknik olarak hikaye ve romana benzediği söylenemezdi
Bu metinlerde tekrarlanan konular söz ustalığını göstermek için işlenirdi
Tanzimat
nesir alanında bir çığır açmış
onu şiirden daha etkili bir hale getirmiştir
Süsten
özentiden uzak
halkın okuması
bilgilenmesi amacıyla eserler ortaya koyulmuştur
Türk Edebiyatı’nda roman çevirilerle başlamıştır
Bu alanda ilk eser Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon adlı Fransız yazardan çevirdiği Telemak adlı romandır
Bir çok teknik kusurlarla dolu olan bu eserin kahramanlarının yabancı olmasına rağmen büyük ilgi gördü
Konusuyla
kahramanlarıyla ilk Türk romanı ise Şemseddin Sami’nin yazdığı Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat (Talat ve Fitnat’ın Aşkları) adlı bir aşk romanıdır
Bu da roman tekniği bakımından bir çok kusurlarla dolu basit bir romandır
Edebi sayılabilecek ilk roman Namık Kemal‘in İntibah adlı romanıdır
Sonuç olarak
* İlk çeviri roman Yusuf Kamil Paşa’nın Fenelon’dan çevirdiği Telemak’tır
* İlk yerli romanımız Şemseddin Sami’nin yazdığı “Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat”tır
* İlk edebi romanımız Namık Kemal’in yazdığı “İntibah”tır
* İlk tarihi romanımız Namık Kemal’in yazdığı “Cezmi”dir
* İlk köy romanımız Nabizade Nazım’ın yazdığı “Karabibik”tir
* Konular genellikle günlük yaşamdan ya da tarihten alınmıştır
Kölelik ve cariyelik
yanlış Batılılaşma gibi konulara yer verilmiştir
* Yazarlar
kişiliklerini eserlerine yansıtmışlardır
* Romanlar teknik bakımdan oldukça zayıftır
Yer yer olayların akışı kesilerek okuyucuya bilgiler verilmiştir
uzun uzun tasvirler yapılmış
tesadüflere sıkça yer verilmiştir
* Kahramanlar tek yönlüdür; hep iyi ya da hep kötü
* 1
dönemde romanın amacı halkı eğitmek iken 2
dönemde amaç sanattır
* 1
dönem “Romantizm”in
2
dönem “Realizm”in etkisinde kalmıştır
Hikaye alanında ise yine ilk eserler Tanzimat döneminde verilmiştir
Daha önce halk hikayeleri olsa da bunlar belli konuların dışına çıkmaz ve masal karakteri gösterirdi
Özellikle Ahmet Mithat
halk hikayeleri ile batı tekniğini birleştirdi
Letaf-i Rivayat adlı hikaye serisi ile halk hikayelerini modernleştirmeye çalıştı
Bu hikayeler bu alandaki ilk Batılı eserlerdir
Ancak modern anlamda ilk hikayecilik Samipaşazade Sezai’nin Küçük Şeyler adlı eseriyle başlar
İlk hikaye kitabımız
Ahmet Mithat Efendi’nin “ Letaif-i Rivayat” adlı eseridir
B) GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER (TİYATRO)
Tanzimat dönemine gelinceye kadar edebiyatımızda Batılı anlamda sahne tiyatrosu görülmez; ancak halk arasında Karagöz ile Hacivat
ortaoyunu
meddah gibi geleneksel halk tiyatrosu vardır:
Karagöz gölge oyunudur
Değişik söz oyunlarıyla yanlış anlaşılan sözlerle güldürü unsuru sağlanır
Eğlendirme amacı taşır
Karagöz adlı cahil biriyle Hacivat adlı bilgili geçinen biri arasındaki atışmalarla sürer gider
Ortaoyunu ise şehir meydanlarında ya da kendileri için hazırlanan yerlerde Pişekâr
Kavuklu
Zenne gibi sabit tiplerle oynanan güldürü amaçlı seyirlik oyundur
Meddah tek kişilik bir oyundur
Yüksekçe bir yere çıkan meddah
değişik şivelerle konuşarak anlattığı bir olayla güldürü oluşturur
Bu oyunlar belli bir metne dayanmayan
oyuncuların oyun esnasında konuşmalarıyla oluşan doğaçlama oyunlardır
Eğitici bir amaç taşımaz
Tanzimat tiyatrosu ile tiyatro bir okul sayılmış
halkın eğitilmesinde bir araç sayılmıştır
Bunlarda sosyal eğitim ön plandadır
Toplumda görülen aksaklıklara doğrudan doğruya dokunmak veya tarihin ibret verici olaylarını ele alıp onlardan ahlaki sonuçlar çıkarmak amaçlanmıştır
Tanzimat tiyatrosunda dil ve üslup konuşma diline ve üslubuna çok yaklaşmıştır
Fakat ikinci dönem Tanzimatçılarda bilhassa Abdülhak Hamit’in eserlerinde doğallığını gittikçe kaybetmiş
süslü
yapmacıklı bir hale gelmiştir
Tanzimat döneminin yayınlanan ilk tiyatro eseri Şinasi‘nin Şair Evlenmesi adlı tek perdelik komedisidir
Tiyatro alanında eğitici eserler ise Namık Kemal tarafından verilmiştir
Ahmet Vefik Paşa bu dönemde tiyatro çalışmalarıyla tanınmış başka bir isimdir
Bursa’da bir tiyatro yaptırmış
burada tercüme ettiği eserleri sahnelettirmiş
halkı tiyatroya gitme konusunda yönlendirmiştir
Moliere’in hemen hemen bütün eserlerini çevirmiştir
Sonuç olarak:
* İlk ciddi tiyatro 1867’de Güllü Agop’un idare ettiği Osmanlı Tiyatrosu’dur
* İlk Türk piyesi küçük bir dram olan”Hikaye-i İbrahim Paşa ve İbrahim Gülşeni”dir
* Batılı anlamdaki ilk tiyatro Şinasi’nin yazdığı “Şair Evlenmesi’ adlı töre komedisidir
* Sahnelenen ilk tiyatromuz ise Namık Kemal’in yazdığı “Vatan Yahut Silistre’dir
* Tiyatro
halkı eğitmek amacından dolayı daha çok okunmak için yazılmıştır
* 1
dönem tiyatrolarının dili 2
döneme göre daha anlaşılır bir niteliktedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul