Konu
:
Hazırlıksız Konuşma Nedir?-Hazırlıksız Konuşma Hakkında
Yalnız Mesajı Göster
Hazırlıksız Konuşma Nedir?-Hazırlıksız Konuşma Hakkında
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Hazırlıksız Konuşma Nedir?-Hazırlıksız Konuşma Hakkında
Hazırlıksız Konuşma Nedir?-Hazırlıksız Konuşma Hakkında
Güzel konuşma kuralları bölümünde anlatılanlar hazırlıksız konuşmalar için de geçerlidir
Yetersiz hazırlık
kendine güvenmeme
heyecanlanma gibi birtakım sebeplerle bazı kişiler toplum karşısında bir sunuş konuşması yapmak istemezler
Fakat bu arada günlük konuşmaları sırasında devirdikleri çamların
kırdıkları kalplerin farkına bile varmazlar
Kişilerin kılık kıyafetleriyle karşılanıp düşünceleriyle
konuşmalarıyla uğurlandıklarını çoğu
zaman
unuturlar
Kişi konuşmaya başladığı andan itibaren terbiyesi
görgüsü
bilgisi
dünya görüşü
ahlâkı
kelime hazinesi
sosyal çevresi
bölgesi
hakkında muha*tabına ipucu vermeye başlar
Bu sebeple
kuşlar ayaklarıyla insanlar dilleriyle yakalanırlar
“Dilim
seni dilim dilim edeyim
”
atasözünde de bu incelik vardır
Hatta bazen
susmak
konuşmaktan daha iyi bir etki bırakabilir
“Söz biliyorsan konuş ibret alsınlar
bilmiyorsan sus
adam sansınlar
” Sözü bunu veciz olarak ifade eder
Aşağıdaki nükte de bu duruma bir başka örnektir:
“Mehmet Âkif hastayken kendisini ziyarete gelenler arasında kılığıyla kıyafetiyle büyük bir adam izlenimini veren birisi içeriye girince üstat
edebin*den dolayı yatağında toplanma ihtiyacı hisseder
Geçmiş olsun dileklerinden sonra bu heybetli şahıs
Âkif’e şöyle bir soru yöneltir:
― Gök kuşağının altından erkek geçerse kız
kız geçerse erkek olurmuş
Peki hünsa geçerse ne olur?
Âkif’in karşılığı şu olur:
― Böyle bir sorudan sonra ayağımı dilediğim kadar uzatabilirim
Herhangi bir hazırlığa ihtiyaç duymadan yapılan karşılıklı konuşmalarda da içtenlik
inandırıcılık
tatlı dillilik
doğruluk
dürüstlük ve saygı ön plândadır
Hazırlıksız konuşmalardan bazılarını örnekleyelim:
ADRES SORMA
YER TARİFİ
Bir adres veya yer sorulduğunda sorulan yer kesin olarak bilinmiyorsa
soranı yanıltmamak ve zaman kaybını önlemek için adresin tam olarak bilinmediği açıkça söylenmelidir
Birtakım tahminlerde bulunarak yanlış yönlendirme*den sakınmak gerekir
Adres tarif edilirken mümkün olduğu kadar sade bir tarif yapılmalı
dolambaçlı yollar tercih edilmemelidir
Sorulan yerin yakınlarında
hemen
herkesçe bilinen (anıt
istasyon
park
stadyum gibi) bir yapı
bir mekân varsa kişiye önce burayı bilip bilmediği sorulmalı; biliniyorsa tarif buradan itibaren yapılmalıdır
Mesafe için isabetli tahmin yapılamıyorsa ölçü vermekten sakınmalıdır
FIKRA ANLATMA
Herhangi bir konuşma sırasında yeri gelir de bir fıkra anlatmak gerekirse fıkrayı anlatmaya başlamadan önce dinleyecekler süratle gözden geçirilmeli; anlatılacak fıkradan kendine pay çıkaracaklar veya alınacaklar varsa bu fıkrayı anlatmaktan vazgeçmelidir
Fıkra;
yerine
zamanına ve kişisine uygun ise anlatılmadır
Fıkrayı anlatan herkesten önce gülerse veya kesik kesik gülmelerle fıkrayı kesintiye uğratırsa ya da fıkranın asıl espriyi taşıyan unsurunu uygun yerde ve şekilde anlatamazsa fıkranın bütün güzelliği kaybolur
Dinleyicilerin kültür seviyesi anlatılacak fıkrayı kavrayamayacak seviyedeyse bu fıkrayı anlatmamak daha uygundur
Anlatılan fıkra önceden biliniyor olabilir
Bu durumda anlatana müdahale edilmez ve nezaketen dinlenir
KUTLAMA
İstenen bir sonucu almak
beklenen bir işi başarmak gibi sebeplerle yapılan kutlamalarda
duyulan sevinç ve memnuniyet; yapmacıklığa düşmeden
abartıya kaçmadan samimî bir üslûpla yapılmalıdır
Tebrik edilen kişi de tevazu göstermeli ve karşı tarafa teşekkür etmelidir:
― Piyeste rolünüzü çok güzel oynadınız
Tebrik eder
başarılarınızın devamını dilerim
― Teşekkür ederim
ÖZÜR DİLEME
İnsan
yaratılışı gereği bazen kusurlu davranışlarda bulunabilir
hatalar yapabilir
Bu normaldir
Fakat kişi hatasını fark ettikten sonra bu olumsuz durumu ortadan kaldırmak için en kısa zamanda özür dilemiyorsa
bu durumda birincisinden daha büyük bir yanlışı yapmış olur
Öncelikle özür dilemeyi gerektirecek sözler söylememeye ve özür dilemeyi gerektirecek davranışlarda bulunmamaya gayret edilmelidir
Dalgınlık
dikkatsizlik
gibi çeşitli sebeplerle özür dilemek gerekirse zaman geçirmeden
samimî bir üslûpla özür dilenmelidir
Özür dilemenin korkaklığın
pısırıklığın
sünepeliğin bir ifadesi değil
insan olmanın bir gereği olduğu unutulmamalıdır
Zira özür dileyen kişi yaptığı hatayı fark etmiş
bunun yanlışlığına inanmış ve bunu bir daha yapmayacağını karşı tarafa içtenlikle beyan ederek insanlığın gereğini yerine getirmiştir
Kendisinden samimiyetle özür dilenen kişi de affetmesini bilmelidir
Hiç gerek olmadığı hâlde söze özür dileyerek başlamak da uygun değildir
SOHBET ETMEK
Topluluk hâlinde yaşayan insanlar çevresindekilere duyduklarını
bil*diklerini
anlayışlarını anlatmak; onlarla ortak konuları paylaşmak isterler
Bizim kültürümüzde sohbet etmenin özellikle temel ihtiyaçlar gibi ayrıcalıklı bir yeri vardır
Arkadaşlıklar
dostluklar
hayat arkadaşlıkları çoğunlukla soh*betle kurulur
sohbetle pekişir
Karşılıklı saygının
anlayışın
nezaketin
samimiyetin
dürüstlüğün olduğu; dedikodunun
yalanın
kaba sözlerin ve argonun bulunmadığı bir sohbet ortamı
kalıcı dostluklar için zemin hazırlayacaktır
SORUYA KARŞILIK VERME
Herhangi bir şeyi öğrenmek amacıyla soru sorulacağı zaman önce izin istenmeli
sorunun karşılığı alındıktan sonra da teşekkür edilmelidir
Kendisine soru yöneltilen kişi cevabı bilmiyorsa yalan yanlış bir şeyler söyleyerek muhatabını yanıltmamalı
özür dileyerek bilmediğini ifade etmelidir
Bir arkadaş grubunda veya bir toplantıda kişiye yöneltilen soru
gruptan bir başkasının uzmanlık alanına giriyorsa tereciye tere satma durumuna düşme*mek için soru
uygun bir üslûpla uzmanına yönlendirilmelidir:
― Word programıyla yazdığım tezime bir fotoğraf eklemek istiyorum
Bunu nasıl yapabilirim acaba?
― Tuğrul
programın özelliklerini daha iyi biliyor
İsterseniz bu soru*nun cevabını ondan öğrenelim
TANIŞMA VE TANIŞTIRMALAR
Birbirini tanımayan
fakat çeşitli sebeplerle bir arada bulunan kişiler birbirleriyle tanışmak gereğini duyabilirler
Esasen selâmdan sonra kelâma geçmeden muhatap tanınmalı
konuşma ona göre sürdürülmelidir
Tanışmada kişiler önce adlarını birbirlerine söylerler
ardından tanıştıklarına memnun olduklarını ifade ederler
Tanışmalarının nedeni olan konuya daha sonra geçerler
Tanıştırmada tanıyan
birbirlerini tanımayanları belli kurallara göre adlarını söyleyerek tanıştırır
Bu kurallar şöyledir: Yaşı
ünü
makamı küçük olanlar büyüklere; erkekler kadınlara; misafirlikte sonra gelenler öncekilere adı ve kim olduğu kısaca söylenerek tanıştırılır
Toplu tanıştırmalarda ise isimler tek tek söylenir
El sıkışmada büyükler küçüklere
kadınlar da erkeklere ellerini önce uzatırlar
TELEFONLA KONUŞMA
Telefonla konuşmanın yüz yüze konuşmaktan bir farkı yoktur
Ancak araya
telefon
makinesinin girmesi birtakım görgü kurallarına uymayı gerektirir
Birine telefon etmek gerekince öncelikle vaktin telefon etmek için uygun olup olmadığına bakılmalıdır
Günün çok erken ve geç saatleriyle
yemek
saatleri telefon etmek için uygun zamanlar değildir
Telefon etmeyi gerektirecek
acil
bir durum olması hâlinde vakit gözetilmez
Telefon ederken numara dikkatli bir şekilde çevrilmeli veya tuşlanmalıdır
Sayısal santrallerde numaranın yanlış düşmesi ihtimali çok zayıftır
Bu sebeple kaba bir tarzda
“orası nere
sen kimsin”
gibi ifadeler kullanmak son derece yanlıştır
Telefon eden kişi selâm verdikten sonra hemen kendisini tanıtmalı
kısaca bir hâl hatır sorduktan sonra niçin telefon edilmişse o konuya geçilmelidir
Konuşma tamamlandıktan sonra iyi dileklerle telefon kapatılmalıdır
Telefonla (-şimdilik-
görüşmeyen
) konuşan kişiler birbirlerini seslerinden hemen tanıyorlarsa kendilerini tanıtmaya gerek yoktur
Telefon eden kendisini tanıt*mamışsa kiminle konuşulduğu kibarca sorulmalıdır
Yeri gelmişken cep telefonlarının kullanılmasıyla ilgili bazı uyarılarda bulunmayı gerekli görüyoruz: Cep telefonlarının kapatılması istenen yerlerde bu uyarıya mutlaka uymak gereklidir
(Cep telefonlarından yayılan dalgalardan zarar görebilecek elektronik cihazların bulunduğu yerlerde bu yasağa uymak daha da önemlidir
) Uyarılar olmasa bile aydın bir insan cep telefonunun nerede ve ne zaman kapatılması gerektiğini bilir
kullandığı cihazın yüklediği sorumlulukları taşır
Olur olmaz yerlerde ve zamanlarda
cep telefonuyla (belki de gerek olmadığı hâlde) bağıra çağıra konuşmak yakışık almaz
TEŞEKKÜR ETME
Teşekkür etmek için mutlaka çok önemli bir iyiliğin
yardımın yapılmasını beklemeye gerek yoktur
Burada bilinmesi gereken husus
teşekkür etmenin medenî insanlara yakışan davranış olduğudur
Yapılan iyilikler veya yardımlar elbette teşekkür beklentisiyle yapılmıyor
Çok önemsiz gibi görünen davranışlardan (veya yardımlardan) sonra teşekkür etmek nezaketin gereğidir
Basitçe örneklemek gerekirse otobüste
hasta veya yaşlı birine yer veren delikanlı “Şuna bir yer vereyim de bana teşekkür etsin
” anlayışıyla yer vermiyordur
Kendisine yer verilen kişi de karşı tarafın böyle bir mecburiyeti olmadığını bilerek teşekkür etmeyi ihmal etmemelidir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul