Konu
:
İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı Ve Sanatçıları Kimlerdir?
Yalnız Mesajı Göster
İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı Ve Sanatçıları Kimlerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı Ve Sanatçıları Kimlerdir?
İkinci Dönem Tanzimat Edebiyatı ve Sanatçıları Kimlerdir?
İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ ÖZELLİKLERİ (1876-1895)
* Bireysel konulara dönülmüştür
* Sanat
sanat içindir
görüşü benimsenmiştir
* Dil oldukça ağırlaştırılmıştır
* Tiyatro eserleri oynanmak için değil okunmak için yazılmıştır
* Realizm ve natüralizm baskın akımlar olarak göze çarpar
* Gazetecilik
ilk dönemdeki toplumsal etki ve işlevini yitirir
Gazetelerdeki siyasal ve toplumsal içerikli yazılar yerini günlük sıradan olaylara bırakır
Toplumsal makalenin yerini de edebi makale alır
* Birinci dönemdeki gibi hece denenmekle birlikte aruz yine egemenliğini sürdürmüştür
Birinci dönemde de kullanılan Divan edebiyatı nazım biçimleri bırakılmaya başlanmıştır
* Şiirin konusu genişletilmiş; ölüm
karamsarlık
aşk
felsefi düşünceler tema olarak seçilmiştir
Sanatçılar
“Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir
” anlayışını savunmuşlardır
Bu dönem şiiri Servet-i Fünun şiirine de esin kaynağı olmuştur
* Roman ve öykü tekniği daha da gelişir
Birinci dönem göre daha nitelikli ürünler vermeye başlamıştır
Betimlemeler ilk döneme göre daha da ölçülüdür
Realizm akımının etkisiyle gözleme önem verilmiş
olay ve kişiler daha gerçekçi anlayışla anlatılmıştır
* Nabizade Nazım naturalizmden
Recaizade Mahmut Ekrem ve Samipaşazade Sezai realizmden
Abdülhak Hamit Tarhan ise romantizmden etkilenmiştir
* Tanzimatın ikinci döneminde ürünler veren Muallim Naci Divan edebiyatının tek savunucusudur
*
Tanzimat’ın ikinci kuşak sanatçıları: Recaizade Mahmut Ekrem
Abdülhak Hamit Tarhan
Samipaşazade Sezai
Nabizade Nazım
Muallim Naci
Direktör Ali Bey ve Ahmet Cevdet Paşa’dır
İKİNCİ DÖNEM TANZİMAT EDEBİYATININ SANATÇILARI
RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847- 1914)
* İlk realist romanımız olan: Araba Sevdası’nı yazmıştır
* Tevfik Fikret‘in akıl hocasıdır
* Muallim Naci ile uzun yıllar süren “eski-yeni”kavgasında yeniyi savunmuştur
* “Sanat sanat içindir ve kafiye kulak içindir
” görüşünü benimsemiştir
* Oğlu Nijat Ekrem’in ve diğer iki çocuğununun ölümü onu bireysel ve hüzünlü eserler vermeye zorlamıştır
* “Her güzel şey şiirin konusudur
” diyerek şiirin konu zenginliğine katkı yapmıştır
* Muallim Naci’nin Demdeme’sine karşılık Zemzeme adlı kitabı yazmıştır
* Tiyatroları: Afife Anjelik
Çok Bilen Çok Yanılır
Vuslat (Süreksiz Sevinç)
* Şiirleri: Zemzeme
Nağme-i Seher
Tefekkür
Yadigâr-ı Şebap
* Romanları: Araba Sevdası
Muhsin Bey
* İnceleme: Talim-i Edebiyat adlı eseri onun edebiyata dair görüşleri içeren en önemli eseridir
Takdir-i Elhan
ABDÜLHAK HAMİT TARHAN ( 1852-1937)
* Edebiyatımızın en bireysel şairlerindendir
* Batılılaşma hareketinin asıl öncüsü olarak kabul gördüğü için kendisine “şairi azam”(büyük şair) lakabı verilmiştir
* Gözlem ve izlenimleriyle şiir yazmıştır
* Düşünen adamdan çok yapan adam özelliği taşımaktadır
* Tiyatroları oynanmaya uygun değildir
(Macera-yı Aşk
Sabru Sebat
içli Kızlar
Finten
Nesteren
Liberte )
* Romantizmin etkisinde
metafizik konuları
ölüm
aşk gibi temalar içeren eserler vermiştir
* Makber
Ölü
Bunlar O’dur
Hacle
Garam
İlham-ı Vatan şiir kitaplarıdır
MUALLİM NACİ (1850-1893)
* Recaizade Mahmut Ekrem’le eski- yeni kavgasında eski’yi savunmuştur
* Batılı tarzda şiirler de yazmıştır
* Dili ağırdır ;ancak başarılıdır
* Eserleri: Ateşpare
Füruzan
Şerare (şiir) Demdeme
Muallim (eleştiri)
Islahat-ı Edebiye (sözlük)
NABİZADE NAZIM (1862-1893)
* İlk köy romanımız kabul edilen: Karabibik’i yazmıştır
* Realizm
natüralizm’in öncülerinden sayılır
* İlk psikolojik roman denemesi sayılan: Zehra’yı yazmıştır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul