Konu
:
Nazım Şekillerinin Özellikleri
Yalnız Mesajı Göster
Nazım Şekillerinin Özellikleri
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Nazım Şekillerinin Özellikleri
Nazım Şekillerinin özellikleri
Nazım Birimi Beyit Olan Nazım Şekilleri
Gazel : Beyit sayısı 5 ile 15 arasında değişir
Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır
Gazelin ilk beytine MATLA son beytine MAKTA en güzel beytine BEYTÜ-L GAZEL denir
Konu bütünlüğü yoktur
Her beyitte ayrı bir konu vardır
Konu olarak aşk
şarap ve güzellik işlenir
FUZULİ – BAKİ – NEDİM – TAŞLICALI YAHYA
Kaside : 33 ile 99 beyit arasında değişir
Kafiye düzeni aa – xa – xa – xa … dır
Kasideler genelde övgü şiirleridir
Dini konular ve övgü işlenir
TEVHİD : Allah’ ın birliği ile ilgili şiirler
MÜNACAAT : Allah’ a yalvarı yakarış şiirleridir
NAAT : Hz
Muhammed’ in büyüklüğü ile ilgili şiirlerdir
MEDHİYE : Devrin ileri gelenleri övülür
NEF-İ …
Mesnevi : Konu olarak klasik halk hikayeleri ve destani konuların işlendiği her beyiti kendi arasında uyaklı nazım birimidir
aa – bb – cc – dd … dir
Beyit sayıları 25
000 e bile ulaşabilir
Konusu genelde aşktır
FUZULİ – ŞEYHİ – NABİ – ŞEYH GALİP ( Leyla ile Mecnun – Hüsrev ile Şirin … )
Müstezat : Müstezat artık mısra anlamına gelir
Gazel gibidir
Aynı bile denilebilir
Kafiye düzeni ax – bx – cx – dx … dir
Kıt’a : Genellikle iki beyitten oluşan şiirlerdir
Beyit sayısı bazen daha fazla olabilir
Kafiye düzeni genelde olduğu gibi aa – xa – xa – xa … dır
Kıt’a larda nükte
yergi ve fikir konuları işlenir
Nazım Birimi Dörtlük Olan Nazım Şekilleri
Rübia : Dört mısradan oluşan ve kendine özgü kuralları olan Rübia’ nın kafiye düzeni aaxa düzenindedir
Bu türde az sözle çok söz söylemek sanattır
Ömer Hayam
Tuyuğ : Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı 4 mısradan oluşan bir nazım biçimidir
Kafiye düzeni aaxa dır
Halk Edebiyatı mani’ nin Divan Edebiyatı karşılığıdır
KADI BUHRANEDDİN – NESİMİ – ALİ ŞİR
Murabba : Felsefe ve aşk konularını inceleyen bir nazım biçimidir
Kafiye düzeni aaaa – bbba – ccca dır
Şarkı : Şarkılar bestelenmek için yapıldığından fazla uzun değildir
Divan Edebiyatı’ na Türklerin kazandırdığı nazım şekillerindendir
Değişmez konusu aşktır
NEDİM – YAHYA KEMAL
Musammat :
Terkib-i Bent : ZİYA PAŞA – BAĞDATLI RUHİ – BAKİ
Terci-i Bent : ZİYA PAŞA
Halk Edebiyatı Nazım Şekilleri
Anonim Halk Edebiyatı[*] Mani : 7’ li hece ölçüsü ile söylenen
tek dörtlükten oluşan şiirlerdir
aaxa[*] Ninni : 7’ li 8 veya 9’ lu hece ölçüsü
aaaa[*]Ağıt : Bir kişinin ölümünden duyulan acı
abab – cccb – dddb – eeeb …[*] Türkü : Türküler 8 veya 11’ li hece ölçüsü
Aşk
tabiat
sevgi ve güzellik konuları işlenir
Aşık Edebiyatı Nazım Şekilleri
Koşma : Dörtlük sayısı 3 veya 5 tir
11 li hece ölçüsü kullanılır
abab – cccb – dddb … Konu olarak aşk
tabiat
sevgi ve güzellik işlenir
GÜZELLEME – KOÇAKLAMA – TAŞLAMA – AĞIT
Semai : 8 li hece ölçüsü kullanılır
3 veya 5-6 dörtlükten oluşur
Güzellik
aşk
tabiat konuları işlenir
Varsağı : 8 li hece ölçüsü ile söylenir
Semai ile benzerlik gösterir
Varsağı nın Semai den farkı Varsağı da erkekçe yiğitçe bir söyleyiş vardır
Bre – hey gibi ünlemler kullanılır
Destan : Dörtlük sayısı sınırlı değildir
Hece ölçüsü 11 li kalıbıdır
Son dörtlükte şairin mahrası bulunur
Konu olarak savaş
kahramanlık
kavga
isyan
yangın gibi konular
ayrıca dalkavukluk
parasızlık ve gülünç olaylar işlenir
Tekke ve Tasavvuf Edebiyatı Nazım Şekilleri
İlahi : Konusu din ve çeşitli insanlardır
Allah’ a yalvarma ve onu övme vardır
7 li 8 li 11 li hece ölçüleri ile yazılır
İlahiler 3 ile 7 dörtlükten meydana gelir
YUNUS EMRE
Nefes : Bektaşi tarikatına ait tekke şairlerinin kendi tarikatlarının düşüncelerini yaymak için söyledikleri şiirlerdir
Deme : Alevi ve Kızılbaş şairlerin kendi düşüncelerini dile getirdikleri bestelenen bir nazım biçimidir
8 li hece ölçüsü kullanılır
3 veya 5 dörtlükten oluşur
Devriye : Vesin
şekil ve kafiye bakımından ilahiye benzer
Devriye de insanın Allah’ tan gelip yine Allah’ a gideceği konusu işlenir
Nutuk : Şekil yönüyle koçma ya benzer
Tarikata yeni girenlere mürşitlerin bilgi vermek için söyledikleri şiirlerdir
Sathiye : Nefesin bir türüdür
Tanrı ile konuşur ve şakalaşırcasına yazılan şiirlerdir
Batı Edebiyatı’ dan Alınan Nazım Şekilleri
Sone : Edebiyatımıza Servet-i Finun devrinde Fransızlar dan girdi
Toplam olarak 14 mısradır
Kafiye düzeni abab – abba – ccd – ede dir
Terza – Rima : Bir başka batı edebiyatı nazım biçimidir
Kafiye düzeni aba – bcb – cdc – d şeklindedir
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul