Konu
:
Dîvân Edebiyâtının Ana Mazmunları Nelerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Dîvân Edebiyâtının Ana Mazmunları Nelerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Dîvân Edebiyâtının Ana Mazmunları Nelerdir?
DÎVÂN EDEBİYÂTININ ANA MAZMUNLARI NELERDİR?
Bakımlıyız
Com -
Dîvân edebiyâtının ana mazmunları nelerdir?
Divan edebiyatımız kimilerine göre klasik edebiyat
kimilerine göre eski edebiyat diye nitelendirilir
biz nitelendirmelerin üzerinde durmayacağız
Asıl amacımız Divan Edebiyatının muhtevasını öğrenmektir
Divan Edebiyatımızın konusu geleneğin tespit ettiği değişmez yönleriyle ortaya çıkan aşktır
Aşk işlenmesi zorunlu olan bir konudur
Yani şair ister aşık olsun ister olmasın tanınmak istiyorsa mutlaka bunu işlemesi gerekir
Nasıl ki hayatta içkinin damlasını ağzına koymamış bir kimse
şiirlerinde bahsediyorsa meyhanenin güzelliğini anlatıyorsa
İşte bu
divan geleneğinin getirdiği zorunlu bir durumdur
Şair aşktan yabancı kalmaması ve aşkı kendine mihver yapması
kendini muhakkak aşık pozisyonunda göstermesi divan edebiyatında uyulması gereken bir şarttır
Divan Edebiyatında eline kalem alan genç
yaşlı
aşkı hiç tatmayanı
kadın-erkek
hükümdar
sadrazam kim olursa olsun aşk konusunu işlemek zorundadır
Aşkta işlenen sevgili ise tek tiptir
Bu sevgili tipi değişmez
Aşk konusunda söylemek istediğimiz; Divan Edebiyatı aşk merkezli kurulmuştur
Öyle ki aşk temi kaldırılacak olsa divanlar boşalır
geriye küçük bölümler kalır diyebiliriz
Divan Edebiyatında Sevgilinin Şekli Özellikleri
Tipi;
Divan Edebiyatı aşk
sevgili( Maşuk)
seven ( Aşık) ve rakip arasında gelişen bir hadisedir
sevgili genelde güzelliğiyle kaprisiyle aşığa hüküm eder durumdadır
Hüküm ve iradeyi elinde tutan sevgili ( maşuk) aşık için daima bir sultan
hükümdar veya sahip sıfatındadır
Aşk ise onun karşısında bir kul
köle veya Geda durumundadır
Konum farkı aynı kalmak şartıyla aşık
aşk derdiyle yatan bir hasta
sevgili ise dermanı kendinde bulunduran bir tabiptir
Veya aşık kendini maşukun zülüm ve kahrına bir kurban
onun öldürücü elinde bir şehit olarak tasavvur eder
Aşığına eziyet
cefa
naz
kahredici ilgisizlik ve vefasızlık divan şiirindeki sevgilinin değişmez özellikleridir
Aşık ise bunlara isyan etmeden kabullenen her cefayı bir lütuf gibi karşılan
aşkın yüksek bir ruh ve tevekkül terbiyesine ermiş bir aşık imajını verir
Bütün eziyet ve cefalara rağmen sevgiliden vazgeçmez
Gehi visalini anıp gehi firakını nabi
Ne yardan geçe bildik ne ihtiyar edebildik
Aşkta en korkulan ise sevgilinin eziyet ve cefadan vazgeçmesidir
Bu onun aşıktan yüz çevirmesi ve artık her şeyin her ümidin bitmesi demektir
Sevgilinin etrafındaki diğer aşıklar ise rakiptir
Rakipler yüzünden aşık
sevgilini karşısında gözden düşeceğinden korkar
Aşkın diğer halleri gibi kıskançlıkta tek taraflıdır
Kıskanan sadece aşıktır
Sevgilinin aşık’ı kıskanması asla söz konusu değildir
Aşığını mesut etmemek isteyen ondan ayrı kaldığında göz yaşı döken veyahut onunla birlikte sevincini paylaşan bir sevgili tipi Divan Edebiyatında yoktur
Aşık bütün ıstırap ve şikayetlerine rağmen aşkın terbiye edici tesirinden zevk duyar
Bela budur ki alıştı belalarınla gönül
Gamında gelsin dikbais-i meserret olur
Sevgilinin Fiziki Özellikleri:
Sevgilinin güzelliği Büt ve Cennet Hurisi gibi sıfatlar yanında Afet
Belay-ı Hüsn gibi isimlerle anılır
Sevgilinin özellikleri de gelenek tarafından belirlenmiştir
Şairler bu geleneği elverdiği çerçevede onların güzelliğini anlatırlar
Sevgili de bütün hususiyetleri kendinde toplayarak tek bir güzel afet özelliğine girer
Gelenek sevgilinin güzel tipini boyundan
saçlarından
gözünden
kaşından dudaklarına kadar bütün özelliklerini tespit etmiştir
İşlenişini ise şairler yapmıştır
Gelenekte sevgilinin boyu selvi ağacı gibi uzun
bir oyana bir bu yana sallanarak yürüyen ince belli ( Muy) uzun ve siyah saçlı ( asla sarışın ve kumral yok) yanakları gül gibi kırmızı
ayva tüylü ( Hal) bakışları
kılıç gibi keskin ( gamze) ok gibi yaralayıcı
bazen bakışları sevgiliyi öldürür
Kaşları oku atan birer yay
kirpikleri oktur
Daima sıhhatli yaşı civanlıktan öteye gitmez
ızdırap ve hüzün bilmez bir yapıdadır
Divan Edebiyatında maşuk
birkaç örnek dışında sevgilinin ölmesi söz konusu değildir
Bunun yanında aşık henüz olmamış bir tasavvur şeklinde kendi ölümünü söyler
Hatta kendi mezarından bahseder
Bu arada koku duygusu ile ilgili olarak da onun saçlarının misk kokusundan bahsedilir
Uzun boylu ve ince belli oluşunun yanında büst kısmı ön plana çıkar
Yanakları
alnı
saçı
kaşı
göz
kirpik
ağız
dudak
çene
dış hat
ben ve gerdan gibi unsurlar olarak sevgilini oluşturur
Divan Edebiyatı gül sevilen ile bülbül seven ve diken ( Rakip) mazmunları etrafında gelişmiş bir edebiyattır
( alıntı)
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul