Konu
:
Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
Yalnız Mesajı Göster
Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
Tanziman Edebiyatının Temsilcileri Kimlerdir?
ŞİNASİ (1826-1871)
1860′TA Tercüman-ı Ahval gazetesini çıkararak yeni bir edebiyatın önderi olan Şinasi
orta yetenekte bir şair olarak kabul edilir
Toplum için sanat anlayışını benimseyen sanatçı
dilin süs ve özentiden kurtulup sadeleşmesi için çalışmıştır
Basılan ilk tiyatro eserini yazan sanatçı
aynı zamanda edebiyatımızda hak
adalet
eşitlik
özgürlük gibi kavramları kullanan ilk kişidir
Edebiyatımızda akılcılığın ilk önderi sayılan Şinasi
noktalama işaretlerini edebiyatımıza kazandıran bir sanatçıdır
ŞİNASİ Eserleri:
Şair Evlenmesi (tiyatro)
Tercüme-i Manzume (çeviri şiirler)
Müntehabat-ı Eşar (şiir)
Durub-ı Emsal-i Osmaniye (atasözleri)
NAMIK KEMAL (1840-1888)
İlk şiirlerini Divan şiirinin etkisiyle yazan sanatçı Şinasi?yle tanıştıktan sonra edebiyatın Batılılaşması gerektiğine inanır ve sonuna kadar da bu düşünceyi savunur
Daha çok hak
adalet
vatan
ahlak gibi temaları işler
İçerik olarak tamamen yeni olan şiirlerinde biçimsel olarak Divan edebiyatına bağlılık görülür
Hece ölçüsüyle denemeler yapmasına rağmen aruzu kullanmıştır
Tiyatroyu faydalı bir eğlence olarak kabul eden sanatçı
bu türde romantik dramların etkisindedir
Tiyatro eserlerinde teknik yönden yetersiz olan sanatçı kimi kez günlük konuşma dilini kullanır
kimi kez de süslü bir anlatıma başvurur
Romanlarında Batılı tekniğe uyma çabasındadır
Ancak tekniği sağlam değildir
Kahramanları romantizmin etkisiyle iyiler ve kötüler olmak üzere ayrılmıştır
Konuşma yerlerinde dil nispeten yalınken
betimlemelerde ?sanatkârane?dir
Aynı zamanda gazeteci olan Namık Kemal mücadeleci bir kişiliğe sahiptir
NAMIK KEMAL Eserleri:
NAMIK KEMAL Romanları
: İntibah
Cezmi
NAMIK KEMAL Oyunları
: Vatan yahut Silistre
Zavallı Çocuk
Akif Bey
Gülnihal
Celalettin Harzemşah
Karabela
NAMIK KEMAL Eleştirileri
: Tahrib-i Harâbât
Takip
ZİYA PAŞA (1825-1880)
Şiirleri içerik ve biçim açısından Divan edebiyatının özelliklerine uygunluk gösterir
Ancak hak
adalet
kanun gibi kavramları Ziya Paşa da kullanmıştır
Batılılaşmada şiirlerinden çok düşünceleriyle önem taşır
Hece ölçüsüyle de denemeler yapmıştır
En ünlü eseri ?Terkib-i Bent?idir
?Harâbât? adlı Divan şiiri antolojisinin önsözündeki düşünceleri nedeniyle Namık Kemal?in eleştirilerine hedef olmuştur
AHMET MİTHAT (1844-1912)
Batılı roman ve hikaye tekniğiyle Türk halk hikayelerini uzlaştırmaya çalışan Ahmet Mithat Efendi halka seslenmeyi ve eserlerinde halkı eğitmeyi amaçlamıştır
Bu nedenle sık sık olayların akışını keserek okuyucuya seslenmiştir
Teknik bir kaygı gütmeyen sanatçı
dönemin en çok okunan yazarıdır
Halka okuma alışkanlığı kazandırma konusundaki başarısı herkesçe kabul edilir
Genel olarak romantizmin etkisindeki sanatçı hemen her türde eser vermiştir
Halka seslenmeyi amaçladığı için de nispeten daha sade ve yalın bir dil kullanmıştır
Kırktan fazla romanı
pek çok öyküsü ve tiyatro eseri olan sanatçının önemli eserleri şunlardır:
AHMET MİTHAT Romanları:
Hasan Mellah
Hüseyin Fellah
Felatun Bey?le Rakım Efendi
Yeryüzünde Bir Melek
Henüz On Yedi Yaşında?
AHMET MİTHAT Öyküleri:
Yeniçeriler
Letaif-i Rivayât (seri hikayeler)
AHMET MİTHAT Oyunları:
Çerkez Özdenler
Çengi?
AHMET VEFİK PAŞA
Ahmet Vefik Paşa Milliyetçilik ve Türkçülük akımlarının ilk büyük temsilicisidir
Moliere komedilerinden yaptığı 16 çeviri ve uyarlamayla
Türk tiyatrosuna önemli hizmetler etti
AHMET VEFİK PAŞA Eserleri
: Lehçe-i Osmani
Şecere-i Türk
Moliere?den Zor Nikah
Meraki
Azarya
Zoraki Takip
RECAİZADE MAHMUT EKREM (1847-1914)
?Güzel olan her şey şiirin konusu olabilir? ve ?şiir ahlakla hizmet etmek zorunda değildir? düşüncesinde olan sanatçı daha çok aşk ve doğa konularını işler
Şiirlerinde romantizmin etkisinde olan Recaizade Mahmut Ekrem
yanlış batılılaşmayı ele aldığı ?Araba Sevdası? adlı romanında realist bir tutum izlemeye çalışır
Sanatçının eski edebiyat taraftarlarıyla olan tartışmaları ünlüdür
Servet-i Fünuncuları bir araya toplayarak Servet-i Fünun hareketine önderlik etmiştir
Sanat için sanat anlayışına bağlı olan sanatçının dili yabancı sözcük ve tamlamalarla doludur
RECAİZADE MAHMUT EKREM Eserleri
:
RECAİZADE MAHMUT EKREM Şiirleri
: Nijat Ekrem
Nağme-i Seher
Yadigâr-ı Şebab
Zemzeme (I
II
III)
RECAİZADE MAHMUT EKREM Oyunları
: Çok Bilen Çok Yanılır
Vuslat
Afife Anjelik
RECAİZADE MAHMUT EKREM Hikayeleri
:Muhsin Bey
Şemsâ
RECAİZADE MAHMUT EKREM Roman
: Araba Sevdası
ABDÜLHAK HAMİT TARHAN (1892-1937)
Edebiyatımızda ?şair-i azam? olarak adlandırılan sanatçı eskiyi yıkan ihtilalci kişiliğiyle tanınmıştır
Sanat için sanat görüşünde olan Hamit
romantizmin etksindedir ve en çok ölüm konusunu işler
Oyunlarında tekniğe önem vermeyen sanatçı
bunları okumak için yazdığını söyler
Bunların bir kısmı manzum
bir kısmı düzyazıdır
Tiyatroda konunun yabancı toplumlardan alınması gerektiğini savunur
Edebiyatımızda ?tezatlar şairi? olarak da anılan sanatçının önemli eserleri şunlardır:
ABDÜLHAK HAMİT TARHAN Şiirleri:
Sahrai Belde veya Divaneliklerim
Makber
Ölü
Hacle
Garam
Validem
İlhamı Vatan?
ABDÜLHAK HAMİT TARHAN Oyunları:
Macera-yı Aşk
Sabr ü Sebat
İçli Kız
Duhter-i Hindu
Tarık
Zeynep
Finten
İlhan
Turhan
Hakan (Ayrıca hece ölçüsüyle ve manzum olarak yazdığı iki oyunu da vardır: Nesteren ve Liberte)
SAMİPAŞAZADE SEZAİ (1860-1936)
Gerçekçi bir yaklaşımla yazdığı ?Sergüzeşt? adlı romanıyla tanınır
Öykülerini ?Küçük Şeyler? adlı kitapta toplamıştır
NABİZADE NAZIM (1862-1893)
Realist-natüralist bir anlayışı benimseyen sanatçının iki önemli romanı ?Kara Bibik? ve ?Zehra?dır
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul