Konu
:
Yazıt Hakkında Bilgi
Yalnız Mesajı Göster
Yazıt Hakkında Bilgi
08-25-2012
#
1
Prof. Dr. Sinsi
Yazıt Hakkında Bilgi
Yazıt Hakkında Bilgi
Yazıt ya da Kitabe
genelde anıtsal bir eserin üzerine tanıtım ve bilgilendirme amaçlı yazılara verilen addır
Yazıtlar çoğu kez kolay eriyip bozulmayan maddelere yazılır
daha doğrusu kazılır
Kitabeler tarih malzemesi yönünden birinci derecede önemlidir
Çünkü bu malzeme öbeği hemen her devirde resmi bir hüviyette oluşmuşlardır
Bu ise onun kaynak değerini arttırmaktadır
Yazıtlar evvela
kültür
tarihi
sonra kimin tarafından niçin yapıldığını göstermesi bakımından önemlidir
Yazının kazıldığı taşın üzerindeki motifler ise sanat tarihi
bakımından
önemlidir
Yazıtlar yeryüzünün hemen her yerinde mevcuttur ve bu halen devam etmektedir
Türk adının
Türk milletinin isminin geçtiği ilk Türkçe metin
İlk Türk tarihi
Taşlar üzerine yazılmış tarih
Türk devlet adamlarının millete hesap vermesi
milletle hesaplaşması
Devlet ve milletin karşılıklı vazifeleri
Türk nizamının
Türk töresinin
Türk medeniyetinin
yüksek Türk kültürünün büyük vesikası
Türk askeri dehasının
Türk askerlik san’a-tının esasları
Türk gururun ilâhi yüksekliği
Türk feragat ve faziletinin büyük örneği
Türk içtimai hayatının ulvi tablosu
Türk edebiyatının ilk şaheseri
Türk hitabet sanatının erişilmez şaheseri
Hükümdarâne eda ve ihtişamlı hitap tarzı
Yalın ve keskin üslûbun şaşırtıcı numunesi
Türk milliyetçiliğinin temel kitabı
Bir kavmi bir millet yapabilecek eser
Asırlar içinden millî istikameti aydınlatan ışık
Türk dilinin mübarek kaynağı
Türk yazı dilinin ilk
fakat harikulade işlek örneği
Türk yazı dilinin başlangıcını milâdın ilk asırlarına çıkartan delil
Türk ordusunun kuruluşunu en az 1250 sene öteye ***üren vesika
Türklüğün en büyük iftihar vesilesi olan eser
İnsanlık âleminin
sosyal
muhteva bakımından en manalı mezar taşları
Dünyanın bugün belki de en büyük meselesi olan
Çin hakkında 1250 sene evvelki Türk ikazı
vs
vs
Orhun âbidelerini vasıflandırmak isteyince
insanın zihninde işte bu gibi ifadeler sıralanmaktadır
Orhun âbideleri Göktürk devrinden kalma kitabelerdir
Göktürkler
milâttan önceki asırlarda Hunlar tarafından kurulup
değişen sülâleler ve boylar idaresinde devam edegelen Asya’daki büyük Türk imparatorluğunun 6
asırla 8
asır arasındaki devresinde hüküm sürmüşlerdir
6
asrın ilk yarısında Türk devletinin başında Avarlar bulunuyordu
552 tarihinde Bumın Kağan Avar idaresine son vererek Türk devletinin Göktürk hanedanı devrini açtı
O devirde büyük kağanlığın merkezi devletin doğu kısmında idi ve batı kısmı da doğuya bağlı tâbi bir kağanlıkla idare ediliyordu
Bumın Kağanın kardeşi İstemi Kağan da 576′ya kadar bu batı bölümünün kağanı idi
Bumın Kağan
Göktürk hâkimiyetini kurduğu sene içinde Öldü ve sırasıyla üç oğlu
büyük kağanlık yaptılar
Birincisi 553′te
ikincisi 553-572′de
üçüncüsü de 572-581 tarihlerinde hüküm sürdüler
Bunlardan ikincisi olan Mukan zamanında devlet Mançurya’dan İran’a kadar uzanan kuvvetli bir imparatorluk hâline geldi
Daha sonra devlet
bir yandan kuvvetli hakanların yokluğu ve devleti teşkil eden kavimlerin çekişmeleri
öte yandan bilhassa Çin entrikası yüzünden bir sürü karışıklıklar geçirdi ve nihayet 630′da devletin asıl doğu kısmı Çin hâkimiyetine geçti
Zamanla Çin hâkimiyeti batı kısmına da sira> ~; etmeğe başladı
Fakat bu Çin esareti daha fazla devam etmedi ve Kutluğ Kağan veya ikinci adıyla îltiriş Kağan
Çin hâkimiyetine son vererek 680-682 senesinde devleti yeniden toparladı
İltiriş Kağan ve 691′de ölünce yerine geçen kardeşi Kapgan Kağan idaresinde devlet yeniden eski haşmetini buldu
İltiriş Kağan’ın Bilge ve Kül Tigin adlı iki oğlu vardı
Öldüğünde bunlar 8 ve 7 yaşlarında idiler
Kapgan Kağan 716′da ölünce idareyi onun oğullan almak istedi
Fakat Bilge ve Kül Tigin kardeşler buna mâni olarak ve amcazadelerini tasfiye ederek babalarının devletine el koydular ve Bilge Kağan hükümdar oldu
İki kardeş babalarının ve amcalarının devrinden kalmış ihtiyar vezir
Bilge Kağan’ın kayınpederi Tonyukuk’un da yardımıyla devleti daha da kuvvetlendirdiler
Sonra 731′de Kül Tigin
734′te de Bilge Kağan öldü
Bilge Kağan’ın ölümünden 10 sene kadar sonra da Uygurlar
devleti ele geçirerek 745′te Göktürk hâkimiyetine son verdiler
İşte bu kitapta sunduğumuz Orhun âbideleri
bu Türk hanedanının Bilge Kağan devrinin mansulleri-dir
Birincisi olan Kül Tigin âbidesini ağabeyisi Bilge Kağan 732′de diktirmiş
ikincisi olan Bilge Kağan âbidesini de ölümünden bir yıl sonra 735′te kendi oğlu olan kağan diktirmiştir
Üçüncü olarak verilen Tonyukuk âbidesi ise 720-725 senelerinde kendisi tarafından dikilmiştir
Orhun civarında Orhun yazısı ile yazılı daha başka kitabeler de bulunmuştur
Belli başlıları altı tanedir
Fakat bunların en büyükleri ve mühimleri bu üç tanesidir
Orhun âbidelerine Orhun kitabeleri de denir
Şüphesiz bunlar kitabedir
Fakat hem maddî bakımdan
hem manevi bakımdan bu kitabeler söz ***ürmez birer abidedirler
Muhtevaları gibi heybetli yapıları da âbide hüviyetindedir
Onun için bunları ifade eden en iyi isim Orhun âbideleri tâbiridir
Kül Tigin âbidesi
kağan olmasında ve devletin kuvvetlenmesinde birinci derecede rol oynamış bulunan kahraman kardeşine karşı Bilge Kağan’ın duyduğu minnet duygularının ve kendisini sanatkârane bir vecd ve coşkunluğun içine atan müthiş teessürün ebedî bir ifadesidir
Bilge Kağan bu ruh hâli ile âbide inşaatının başında oturup
eserin hazırlanmasına bizzat nezaret etmiştir
Abidedeki ulvî ve mübarek hitabe onun ağzından yazılmıştır
âbidede o konuşmaktadır
müellif odur
Prof. Dr. Sinsi
Kullanıcının Profilini Göster
Prof. Dr. Sinsi Kullanıcısının Web Sitesi
Prof. Dr. Sinsi tarafından gönderilmiş daha fazla mesaj bul