Yalnız Mesajı Göster

Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi

Eski 08-24-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Cuma Namazindaki Namazlarin Kilinmasi




"Hidayete" tabi olanlara selam olsun

Sual: Cuma günü zuhri ahir namazı kılmak bid’at midir?
CEVAP
Hayır değildir Cuma namazının eda şartlarından birisi bulanmayan yerlerde bu namazı kılmak farz olur Çünkü Cuma kılmak farz olmayınca, öğle namazını kılmak farz olur

Şafii (Tenvir-ül kulub) kitabında diyor ki:
(Muhakkikler güneşi Remli hazretlerinden, “Şafiiler, Allah ve Resulüne muhalefet edip, beş vakit namaza altıncı bir farz ilave ettiler” diye iftira edene, ne ceza gerekir, diye soruldu O da, bunu söyleyenin, en az benzerleri gibi, tazir cezasıyla cezalandırılması gerektiğine fetva verdi Farz olan beş vakti, altıya çıkarmak, dinden çıkmayı gerektirir Dine ilave yapılamaz Şafiiler dine ilave yapmıyor

Cuma namazının birden fazla camide kılındığı yerlerde, o günkü öğleyi de kılıyorlar

Müdiriyye kadısı, Şafiilerin, Cuma namazından sonra öğle namazı kılmalarını yasaklamıştı Fakat adı geçen fetva, kadıya okununca, kadı, insaf ehli olduğu için, “Ey Şafiiler, ben hatalıyım Yine Cumadan sonra öğle namazını mescitte kılmaya devam edin” demiştir Bu konu hakkında Şafii âlimlerinden Yusuf Nebhani hazretleri de bir eser yazmıştır Bu eserde, birden fazla yerde Cuma kılınan şehirlerde, Cuma namazından sonra, öğle namazını kılmanın sadece Şafiilere mahsus olmadığını, dört mezhep âlimlerinin de aynı hükmü bildirdiklerini söylemiştir

Muhammed Şirvani de bu hususta bir eser yazmıştır Cuma namazından sonra öğle namazının kılınması gerektiğini bildirmiştir Aynı zat, Hanefi âlimlerinin Cumanın birden fazla yerde kılınması veya namaz kılınan yerin şehir sayılıp sayılmayacağı hususunda şüphe edilmesi halinde öğle namazının kılınması gerektiğini bildiren cevaplarını (Davuş-Şema fi salât-iz zuhri badel cumua) eserine almıştır Bu değerli âlim, bu hususta ele alınan bütün itirazları teker teker çürütmüştür

Resulullah efendimizin zamanında Cuma tek mescitte kılınıyordu Cumaya geç kalanların ikinci, üçüncü cemaat yapmalarına izin verilmiyordu Hulefa-i raşidin de bu yolu tuttu Hazret-i Ömer döneminde fetihler yapılıp şehirler çoğalmasına rağmen, birden fazla camide Cuma kılınmasına müsaade edilmedi Valilere yazılan mektuplarda, Cumanın tek mescitte kılınması emredildi

Emeviler döneminde ve Abbasilerin ilk yıllarında bu durum aynen devam etti Cumanın birden fazla camide kılınmasının, imam-ı Şafii hazretlerinin vefatından 76 yıl sonra olduğunu Hatib Bağdadi ve İbni Hacer hazretleri bildirmektedir

Fakihlerin cumhuruna göre, Cumanın tek camide kılınması vaciptir Birden fazla camide namaz kılmak sünnetten ayrılmaktır İmam-ı Şafii hazretleri, ihtiyaç olsun olmasın bir şehirde birden fazla camide Cuma kılınmasının caiz olmadığını bildirmiştir Zamanının İkinci Şafiisi olarak kabul edilen İbni Sübki hazretleri de aynen imam-ı Şafii hazretleri gibi fetva vermiştir Sözü hüccet mezhep âlimleri, birkaç camide Cuma kılındığı takdirde, öğle namazının da kılınması gerektiğini bildirmişlerdi Çünkü ihtiyatlı davranmak gerekir Hadis-i şerifte, “Şüphelerden sakınan dinini korumuştur” buyuruldu)

Birden fazla yerde Cuma namazı kılınan mescitlerde Şafiiler öğle namazını kılmaları gerekir Hanefilerin ise, Cuma namazından sonra, Vaktine yetişip kılmadığım son öğle namazına diye niyet ederek Zuhr-i ahir adıyla bir namaz kılmalarının gerektiğini İbni Hümam ve İbni Âbidin hazretleri gibi Hanefi âlimleri bildirmektedir Bu şekilde kılınınca, Cuma kabul olmuş ise, bu namaz, kaza namazı yerine geçer Cuma namazı kabul olmamışsa öğlenin farzı yerine geçer (Redd-ül Muhtar)

Alıntı Yaparak Cevapla