Prof. Dr. Sinsi
|
Beraat Gecesinin Faziletleri 2
KUR'AN'DA GEÇEN LEYLE-İ MÜBAREKE
Allah'u Teala bu gecenin fazileti hakkında şöyle buyurmuştur
“Hâ Mim Her şeyi beyan eden o kitaba yemin ederim Gerçekten de biz onu mübarek bir gecede indirdik Şüphesiz ki biz uyarıcılarız
(Kulların rızıkları ve ecelleri gibi ) her hikmetli (ve önemli ) iş,tarafımızdan pek büyük bir iş,,o gece ayrılır Muhakkak ki biz (elçiler)göndericileriz
Rabbinden büyük bir acıma (eseri olarak o gece her iş karara bağlanır)!Şüphesiz ki hakkıyla iştiten de,pek ziyade bilen de ancak O’dur ”(DUHAN SURESİ,1-6)
Beydavi ,Nesefi,Hazin ve Alusi (Rahimehullah) gibi bir çok muteber müfessirin beyanı vechile;bu ayet-i kerimelerde geçen mübarek geceden maksat; bazı müfessirlere göre,Kadir gecesi ise de ,Irkime (Radıy u Anh) ile müfessirlerden bir cemaate göre;Berat gecesidir
Bu görüş ,Kur’an’ın Kadir gecesinde indirilmiş olmasıyla çelişmez Zira bu görüşün sahipleri,indirilen şeylere ait zamiri,Kur’an’ı Kerim’e değil de,ilerisinde anlaşılan :”Kaderle ilgili büyük bir emr”e raci kabul etmişlerdir Buna göre mana:
“Biz ecelleri ,rızıkları,zengin etme,fakir kılma,diriltme ve öldürme gibi önemli emirlerimizi Berat Gecesinde takdir edip,Cibril,Mikail,İsrafil ve Azrail’e bildirdik ki,bir daha ki seneye kadar kullarımız hakkında bu hükümleri icra etsinler ”demektir
Ebu’d Duda ( Radıy u Anh)’ın beyanına göre;Allah’u Teala Şa’banın yarı gecesinde kaza ve kaderleri takdir eder,Kadir gecesinde ise bu hükümlerin yazılı bulunduğu nüshaları,erbabı meleklere teslim eder
Zemahşeri (Rahimehullah)’ın beyanına göre; bir senelik hadiselerin Levh-i Mahfuz’dan istinsahı (kopyalanması)na Beraar Gecesi başlanır,Kadir gecesi bitirilir ve bu dosyalar dört meleğe tevdi edilir
1- Rızıklarla ilgili nüsha,Mikail (Aleyhisselam)’a,
2- Harplerle ilgili dosya,Cebrail (Aleyhisselam)’a,
3- Zelzeleler,yıldırımlar ve yer çöküntüleriyle ilgili ,bir de kulların amellerini zapteden evrak,birinci kat semanın görevlisi olan İsmail isimli büyük bir meleğe,
4- Hastalıklar ve ömürlerle ilgili kayıtlar da ölüm meleğine teslim edilir
Beyhaki (Rahimehullah)’ın beyanına göre;Kadir gecesinde,bir daha ki seneye kadar Kur’an’dan indirilecek olan sure ve ayetler takdir edilir Beraat Gecesi ise ,yeryüzünün yönetimiyle ilgili meleklerin takip ettiği diğer işler vuzuha kavuşturulur
Dolayısıyla :”Her hikmetli ve önemli iş,tarafımızdan pek önemli bir iş,o gece ayrılır” kavl-i şerifinde geçen:
“Her muhkem iş “tabiri ,Kadir gecesiyle ilgili olarak: “Kur’an’ın cüzleri ,sure ve ayetleriyle alakalı her önemli konu” diye tefsir edilir
Beraar gecesi hakkında ise:”Kulların rızıkları ve ecelleri gibi önemli meseleleri”şeklinde izah edilir
Bu yüzden ulema ;”Receb’in fazileti , ilk gecesinden dolayı ilk onunda,şabanın fazileti,yarı gecesinden dolayı ortasında,ramazanın fazileti ise Kadir gecesinden dolayı son onundadır”demişlerdir 
Leyle-i mübarekeden, Beraat Gecesinin kastedilği görüşünü destekleyen bir çok hadis-i şerif ve rivayet mevcuttur Nitekim:
Ebu Hureyre (Radıy u Anh ) ‘dan rivayet elilen bir hadis-i şerifte Rasulullah (Sall u Aleyhi ve Sellem ) şöyle buyurmuştur:
“Eceller Şabandan şabana (belirlenip) kesilir Hatta (Beraat gecesi)adamın ismi ölüler arasında (yazılıp) çıkmışken,o,(başına geleceklerden habersiz bir şekilde) nikah yapar ve çocuğu doğar ”
Raşid ibni Sa’id (Radıy u Anh)’dan rivayet edilen bir hadis-i şerifte Rasulullah (Sall u Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
“Şabanın yarısının gecesi ,Allah’u Teala ölüm meleğine , o sene öldürmek istediği her canlının ruhunu kabzetmesini vahiyde bulunur ( bir daha ki seneye kadar öldüreceği canlıların isimlerini bildirir) ”
Irkime ( Radıy u Anh ) ; “Her hikmetli ve önemli iş, o gece ayrıntılı bir şekilde yazılır”ayeti kerimesinin tefsiri hakkında şöyle buyurmuştur:
“Şabanın yarısının gecesinde senenin tüm işleri kesin karara bağlanır Yaşayacak olanlar , ölecek olanlardan ayrılıp yazılır
Hacca gideceklerde yazılır,artık ne onlara bir kişi ilave olunur,ne de onlardan bir kişi eksiltilir ”
Ata ibni Yesar ( Radıy u Anh ) şöyle demiştir
“Rasululllah ( Sall u Aleyhi ve Sellem) Şaban ayında tuttuğu kadar , hiçbir ayda oruç tutmazdı Bunun sebebi de;O sene ölecek olanların ecellerinin o ayda (Levh-i Mahfuz’dan alınıp)nüsha (kopyalanarak görevlilerine ısmar) lanmasıdır ”
Aişe (Radıy u Anha ) şöyle demiştir
“ Rasulullah (Sall u Aleyhi ve Sellem ) Şaban ayında tuttuğu oruçtan daha çok hiçbir ayda oruç tutmazdı
Çünkü bu ayda,o sene ölecek olanların ruhları nüsha (dosyala)nır
Hatta adamın adı ölenlerin arasında yükseltilmişken o ,düğün yapar İsmi ölenler arasında kaldırılmış olan bir adam da hacca gider ”
İbni Receb (Rahimehullah) bu rivayetlerin bir kızmını naklettikten sonra , şu nasihatlerde bulunmuştur :
“Ey uzun kuruntularıyla meşgul ve kötü amelleriyle mesrur kişi ! Daima ölümden korkar halde ol,zira sen ecelin ne zaman hücum edeceğini bilemezsin ”
Ölüm takunyasının kayışından daha yakınken,
Herkes ,ailesi arasında sevinçlidir sabah erken
Her taraftan ölümler yağarken üzerime,
Ben de umuyorum ki ebediyyen yaşatılacağım
Birgün akşama kavuşsam da , bilemiyorum ki,
Belki de sabaha kadar yaşatılmayacağımı
Sanki sen öldün de,gitmeksizin sonsuz yoluna,
Cenaze hazırlayıcısı gelmiş,işiyse,seni uğurlama
Yıkayıcı getirilmiş de,acele davranması istenmiş,
Kendisine “Hele yıkama işini çabuk bitir”denmiş
Sen se götürmemişsin,azından ve çoğundan,
Başka bir şey onlara ,bir kefen ve pamuktan
Adamlar bir naaş uzatmışlar gerçekten sana,
Sen de uzanmışsın onun üzerine uzunlamasına
Onlar namazından sonra çağrışmışlar birbirine,Seni taşımak için sabah yada akşamların birinde
Seni teslim ettiklerin de , inmişsin kabrine,
Kurtarıcın kim senin bu misafirliğinde?
Oraya girdiğin gün yardım etsin sana o Rahim
O zorlu girişinden dolayı ,kullara çok Rauf
Artık ölülerle komşuluk edeceksin uzun uzun,
Bırak bana anlatma !Neymiş kısan ya da uzunun,
Kardeşciğim ! Dinle beni,elbvette sana nasihat ettim,
Kabul etmen için ancak Allah’tan yardım istedim
Görmüyor musun her an ölümler gelmekte ?
Yakın dostunu ve kardeşini alıp gitmekte !      
|