08-23-2012
|
#1
|
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Anlatım Bozuklukları
ANLATIM BOZUKLUKLARI
# Dilin en önemli görevi onu kullanan insanlar arasındaki anlaşmayı sağlamaktır
# Söylenmek istenen her şey, açık, yalın ve anlaşılır biçimde dile getirilmelidir
# İyi bir cümlede kelimeler yerli yerinde kullanılmalı, gereksiz kelimelere yer verilmemeli, anlatılmak istenenin dışında bir anlam çıkarılmasına mahal verilmemelidir
# Eğer konuşmada ve yazmada açıklık, yalınlık ve anlaşılırlık yoksa ortada bir anlatım bozukluğu var demektir
# Anlatım bozuklukları ile ilgili soruların doğru çözülebilmesi için kelimelerin anlamları, ekler, kelime türleri, cümlenin öğeleri, cümle çeşitleri konuları iyi bilinmelidir
# Dil yanlışlarının önemli sebeplerinden biri gramer (dil bilgisi) bilgisinin eksikliğidir
# Günlük konuşmalarımızda hâliyle anlatım bozuklukları yapılacaktır Bunlar toplumdaki yerimize ve aldığımız eğitime bakılarak hoş görülür ya da görülmez
# Her insan yeterli dil eğitimi almadığı için gerek konuşurken gerek yazarken birçok yanlışlık yapmaktadırlar
# Ama yazılı anlatımda bu bozukluklar asla affedilemez Çünkü yazı dili kültür dilidir Kültür, bu ifade sayesinde kalıcılaşır Eğer bu ifadede de bozukluklara yer verilirse insanlar arasında anlaşma eksikliği ortaya çıkar
# Anlatım bozuklukları ÖSS'de en çok soru çıkan konulardandır
# Bol örnek sorular çözülerek ÖSS'de çıkacak sorulardaki anlatım bozuklukları önceden hissedilecek seviyeye gelinmelidir
# Anlatım bozukluğu olan bazı cümleler sesli okunduğu zaman yanlışı bulmak daha kolay olmaktadır
# "Anlatım bozuklukları" konusuna ÖSS'de önem verilmesi yazı dilimizi olumlu yönde etkilemiştir
# Cümlelerde ne gibi yanlışlıklar yapıldığı konusunda bilgi sahibi olmak bozukluğu kısa sürede bulmamızı sağlar
# İnsan kendi yazdıklarında ne gibi yanlışlık yaptığını kolay kolay bulamaz Bu sebeple ÖSS'de dil yanlışlarını bulmamız zor değildir; çünkü cümleler başkalarına aittir
# Konunun zorluklarından diğeri de bozukluk sayısının hayli fazla olmasıdır Her cümlede bu hatalardan herhangi biri söz konusu olabilir
# Bu konu hakkında bilgi sahibi olmayan öğrencilerin tam başarı sağlaması mümkün değildir
# Başarısızlığın sebeplerinden biri de öğrencilerin kendi yazdıklarında aynı hataları yapmış olmalarıdır
# Aşağıdaki cümlelerdeki bazı yanlışlıklar altı çizilerek belirtilmiştir Üzerinde düşünmeniz halinde konuyu çok daha iyi öğreneceğinize inanıyorum
a) Eş anlamlı kelimelerin bir arada kullanılması
"Bu konuda herkesin fikir ve görüşünü almalısınız "
"Hava sıcaklığı sıfırın altında eksi sekiz derece imiş "
"Yirmi dakika geçmesine rağmen program henüz, hâlâ başlamadı "
"Güç ve müşkül zamanlarda üstüne düşeni yerine getirir "
"Ben çok varlıklı, zengin biri değilim "
"Neşeli, sağlıklı, şen bir görünüşü vardı "
b) Anlamı zaten diğer kelimelerde bulunan kelimelerin gereksiz yere kullanılması
"Yaşanmış deneyimlerinden hareketle bu sonuca varıyor "
"Millî maçın oynanacağı gün yaklaştıkça, ülkedeki heyecan gittikçe artıyor "
"Yanına gidiniz, konuşarak derdinizi anlatınız "
"Problemi çözmek için iki arkadaş üç saat süre ile uğraştılar "
"Az kalsın merdivenlerden düşeyazdı "
"Çocukların davranış biçimlerinde gariplikler görüldü "
"Takımın, boyu en kısa oyuncusu bendim "
c) Bir kelimenin yerine yanlış anlam verecek şekilde başka bir kelime kullanılması
"Bu iki sınıf arasındaki ayrıcalık tespit edilemedi "
"Yeni kaydolan öğrenciler bu kadar çekimser davranması normaldir "
"Petrol fiyatlarının ucuzlamasına halk olumlu tepki gösterdi "
"Olayların gerçek yüzü araştırmalar sonucunda ortaya çıkacak "
"Küçük kızın saçları hayli büyümüş "
"Ormanda yetişen bir çam fidanını salonunuzdaki saksıya ekemezsiniz "
"Başarısızlığını düzensiz çalışmasına borçludur "
"Böyle hareketler ülkede demokrasinin işlememesini sağlayacaktır "
"Yarın İzmir?e gidecek; buna zorunlu "
"Elindeki bıçağı vücuduna batırmış "
"Bu, Türkiye?ye özel bir durumdur "
"Buradan gidersek yakalanma şansımız nedir?"
d) Birbiriyle çelişen sözlerin bir arada kullanılması
"Kesinlikle yarın gelebilirler "
"Şüphesiz bu sözleri bütün öğrenciler duymuş olmalı "
"Aşağı yukarı bundan tam yirmi yıl önceydi "
"Sözünü ettiğiniz şairin herhâlde on altıncı asırda yaşadığını zannediyorum "
"Eminim bu saatlerde eve gelmiş olmalı"
"Mutlaka bir gün çocukluk arkadaşlarını belki yine arayacak "
"Yanılmıyorsam, bu ikisinin aynı şey olduğunu tahmin ediyorum "
e) Eklerin yanlış kullanımı
"Öğrencilerin başarısına ilgilenmek gerekir "
"Bizi en çok sevindiren onun bu sınavı kazandığıdır "
"Bazı yolcuların giriş işlemleri yapmaya başlandı "
"Dünkü toplantıda Ali bize sınıf arkadaşlarını tanıştırdı "
"Biricik arzumuz sınavı kazanmak ve iyi bir bölüme girmemizdir "
"Bu çocuklar, fakir bir ülkenin, savaş nedeniyle kendileriyle ilgilenilmeyen, gerekli eğitimi alamayan çocuklardır "
"Yazarlarımızın köy yaşantısına ilgilenmeleri toplumumuz açısından çok yararlıdır "
f) Özne-yüklem uyumsuzluğu: Farklı yüklemlerin aynı özneye bağlanması
"Herkes ondan nefret ediyor, yüzünü görmek istemiyordu "
"İkinci cümlenin öznesi eksik İlk özne yanlış anlam verecek şekilde ortak olarak kullanılmış "
"Ben ve sen balığa çıktınız "
"Hiçbiri anlatılanlara inanmıyor, kendi fikrinden ısrar ediyordu "
"İkinci cümlenin öznesi eksik İlk özne yanlış anlam verecek şekilde ortak olarak kullanılmış "
g) Nesne-yüklem uyumsuzluğu: Nesne eksikliği
"Bu konuda öğrenciler aralarında anlaşıp karar verecekler ve uygulayacaklar "
"Söylenenlere hemen inanıyor ve her yerde savunuyordu "
"Kendisine bütün sınıf adına teşekkür eder ve tebrik ederim "
"Onlara niçin bu kadar yardım ediyor ve destekliyorsun?"
"Büyüklere gereken saygıyı göstermeli, incitmemeliyiz "
"Bize yardım edeceklerine inanıyor ve bekliyoruz "
h) Tümleç yanlışları
"Kayaya yaklaşıyor muyuz, yoksa uzaklaşıyor muyuz?"
"Öğrencileri teşvik etmeli, yüreklendirmeli, destek olmalıyız "
"Olanları böyle değerlendirmek, bu gözle bakmak gerekir "
"Öğrencileri rahat edecekleri odalara yerleştirmiş, bütün imkânları sağlamıştı "
"Duvarları kirletmek,yazı yazmak kesinlikle yasaktır "
"Bu güçlüklere nasıl göğüs gerdi, nasıl başa çıktı?"
"Düşünme ve mantık hataları Problemleri karşılıklı anlayış ve birlik içinde çözeceğiz "
"Yiyecek bir lokma ekmeğimiz hatta yemeğimiz bile yok "
"Yarının mutlu günlerine özlem duyuyorum "
i) Fiilin veya yardımcı fiilin yanlış kullanılması
"Ben ona ağabey (          ), o da bana kardeşim derdi "
"Bazı yiyecekler sağlığı yerinde ve yaşlı olmayan kişilerce özellikle yenmelidir "
"Kitap için kendisine verilen paranın eksik (          ) ve yeterli olmadığını söyledi "
"Gerekli yerlere başvuruda bulunmuş, ama bir sonuç almış değiliz "
"Çorbaya biraz acı (          ), biraz da tuz ve limon sıkılabilirdi "
"Boyu kısa, bedeni de pek biçimli değildi "
"Hangisinin başarılı, hangisinin başarılı olmadığını öğreneceğiz "
"Çok az (          ) veya hiç çalışmadan çok para kazananlar var "
j) Tamlama yanlışları
"Bu ülkeye teknik ve bilgi yardımında bulunulacak "
"Son derste belgisiz ve sayı sıfatlarını öğrendik "
"Siyasî ve ekonomi ilişkileri çıkmaza girdi "
"Bu bölge coğrafî ve iklim açısından ilgi çekici özelliklere sahiptir "
"Kar yüzünden tüm özel ve devlet okulları tatil edildi "
"Ülkemiz Bosna?ya askerî ve gıda yardımı yaptı "
"Şehrimizde çeşitli kültürel ve sanat etkinlikleri gerçekleştirildi "
k) Kelimelerin yanlış yerde kullanılması
"Yeni durağa gelmiştik ki otobüs de hemen geldi "
"Bu toplantıda çekinmeden düşünceler dile getirilmeli "
"Her yolda kalan insana yardım etmeliyiz "
"İdare, henüz yarın ders yapılıp yapılmayacağını bildirmedi "
"İzinsiz inşaata girilmez "
l) Birleşik cümlelerde yüklemler arasındaki uyumsuzluk
"Her ne kadar iyi hazırlanılmışsa da istenilen sonucu alamadı "
"Bir yıl boyunca devamlı çalışarak kazanıldı "
"Her ne kadar şehir dışına taşınmışsa da beklenen huzur bulunamamıştı "
m) Deyim yanlışları
"Ona ayak bağı oluyor, işini çabuk bitirmesini sağlıyordu "
"Ona yardım et, elinden geleni ardına koyma "
|
|
|
|