08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Edebiyat Sayfaları 10.Sınıf 152-153-155-156-157-158-159-160-161-162-163-164
Sayfa 152 13 Etkinlik
Vardar Ovası Türküsü dilden dile geçerek günümüze ulaşmıştır yani anonimdir
2 soru a
Derleyen sözcüğü;bu türkünün söyleyeninin bilinmediği,kuşaktan kuşağa atlanılarak günümüze geldini ve Suat Batur tarafından yazıya geçirildiğini gösteriyor
2 soru b
Türkülerin yazıya geçirilerek kuşaktan kuşağa aktarılarak günümüze ulaştığını anlıyoruz
Sayfa 153 1 soru a
1 mani
   derede -de:redif
   nerede -ere:zengin uyak
   dedim 7'li hece ölçüsü
   pencerede
2 mani
Erkek
   Mesdi yar yar:redif
   mesdi yar
   arasında
   esdi yar
Kız
   maniciyim -m:redif
   gemiciyim 7'li hece ölçüsü
   alma
   alıcıyım
3 mani
   dildim -dim:redif
   sildim -il:tam kafiye
   kıymetin 7'li hece ölçüsü
   bildim
4 mani
   çağlar gibi -lar gibi :redif
   dağlar gibi -ağ:tam uyak
   yaralıyım 7'li hece ölçüsü
   sağlar gibi
5 mani
   alma beni -ma beni:redif
   salma beni -al:tunç uyak
   göster 7'li hece ölçüsü
   alma beni
   gül ister
   bağlar gibi
   aldım seni -dım seni:redif
   salma beni -al:tunç uyak
   göster 7'li hece ölçüsü
   alma beni
6 mani
   ayna güzel ayna güzel:cinaslı uyak
   ayna güzel ay ne güzel:cinaslı uyak
   görenler 7'li hece ölçüsü
   ay ne güzel
   tarar
   ayna güzel
1 soru c
''Ayna güzel'' ve '' ay ne güzel'' ifadelerinin birlikte kullanılmasıyla cinas yapılmıştır Cinas,maninin ahengi bakımından önemlidir Cinaslı manilerde ses ve söyleniş aralarında cinas bulunan kelimelerle sağlanır
2 soru a
Duygu ve düşünceler 1 manide 2,3 ve 4 dizelerde;2 manide ilk dörtlükte 2,3 ve 4 dizelerde,ikinci dötrlikte ise 3ve4 dizelerde; 3 manide 3 ve 4 dizelerde ;4 ve 5 manide bütün dizelerde; 6 manide 3,4,5 ve 6 dizelerde dile getirilmiştir
2 soru b
Duygu ve düşüncelerin ifade edildiği bölümlerin dışındaki dizeler ''doldurma'' dizelerdir Bu dizeler asıl anlamının bulunduğu dizelere hazırlık yapılmasını sağlar Doldurma düzeler anlam bütünlüğünü sağlar
3 soru
1,2,5 ve 6 manilerin teması aşktır 3 maninin teması ayrılık 4 maninin teması derttir
4 soru a
Manilerde geçen deyimler şunlardır:
-Serin yeller esmek:darılmak ve incinmek ''Aramızda serin yeller esiyordu ''
-Kıymetini bilmek:değerini bilmek ''Kıymetinin bilinmemesinden şikayetçi ''
-Dağ gibi=çok büyük
-Dillere sarmak:Her yerde söz etmek ''Her yerde ondan bahsedip dillere saldı ''
4 soru b
-Yel:Gerçek anlamı rüzgar; manideki anlamı dargınlıktır
Sanki,aramızda serin yeller esiyordu
Bu yel sizi hasta eder dedi
-Ciğer:Gerçek anlamı organ;manide gönülden, içten anlamında kullanılmıştır
Haberi alınca,ciğerim yandı
Ciğerlerinden rahatsızlanmıştı
-Altın:Gerçek anlamı değerli bir maden;manide kıymetli anlamında kullanılmıştır
Onun altın gibi bir kalbi var
5 soru
1,2,3,5 ve 6 manilerde sevgili ve ona duyulan aşk teması işlenmiştir 4 manide ise çok dertli olan bir kişinin duyguları işlenmiştir
Sayfa 156 4 soru a şıkkı
Vurgu ve tonlama Temaları farklı olduğuunda söyleyişi farklıdır
Sayfa 157 Ölçme Değ Devapları
1)E
2)C
3)C
4)türkü denir
artık maniler asıl maniler   
5)Mâni----Deyiş
Türkü----Kavuştak
Ağıt----Sagu
SAYFA 159
Birimlerde Anlatılanlar
1) Şair, baharın geldiğini, bülbüllerin ötmeye başladığını anlatmaktadır
2) Şair, ağaçların yeşillendiğini, ırmakların coştuğunu, aşıkların da şevke geldiğini ifade etmektedir
3) Şair, baharın gelişiyle güllerin açtığını, güzellerin salınarak gezindiğini, aşıların buna sevindiğini ifade etmektedir
4) Şair, baharla birlikte her yerin yeşerdiğini belirterek acaba bu baharın coşkusuyla Allah ağlayanları da güldürür mü diye düşünmektedir
5) Şair, yeryüzünün güllerle kırmızıya boyandığı şu bahar günlerinde kendisinin ağladığını, dertli olduğunu ifade etmektedir
Şiirin teması: Baharın Gelişi
Birim Değeri: Dörtlük
Birim Sayısı: Beş
2)aKafiye ve Redif
1 Dörtlük: olduğu zamandır: redif
kul ve yol ' daki l'ler yarım kafiye
2 Dörtlük: -erler: redif
giy uy ve kay ' daki y'ler yarım kafiye
Ölçü: 11'li hece ölçüsüyle söylenmiştir
2 b
düz yazı gibi okumak bize hiç bir duygu katmaz tamamen anlamsız bir eser olur
160 sayfa
1 dörtlük:
bülbül güle kul olduğu zamandır-----> teşhis sanatı ve tenasüp var (bülbül - gül)
2 dörtlük:
hep ağaçlar uçmak donun giyerler-----> burda da teşhis  ve kapalı istiare  
3 dörtlük:
şevke gelüp figan eder bülbüller----> teşhis + intak sanatı   (bülbüllern figan etmesi)
4 dörtlük:
Yine gürler bu yerlerin çığları----> yine teşhis  (çığların gürlemesi )
Acep mevlam güldürür mü ağları ? ----> istifham sanatı ( soru sorması  )
5 dörtlük:
Yeryüzünün al olduğu zamandır---> mecaz-ı mürsel sanatı  
ayrıca;
4+4+3 durağı
Nazım türü : Güzelleme
Ölçü: 11'li hece ölçüsü
3b)Söz sanatları; anlama derinlik, yoğunluk katmak eseri daha etkili hale getirmek için kullanılmıştır
3b) Şiirin daha edebi ve coşkulu, aynı zamanda kuvvetli bir biçimde söylenmesini sağlar
4)Dil Özellikleri: Koşmada sade bir dil kullanılmıştır Halk söyleyişinin de yansıdığı koşmada ayrıca halkın baharın gelişi karşısındaki duygu ve düşüncelerin ifade ediş biçimi de görülmektedir
Bağlı Olduğu Gelenek: İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı'nın Sözlü Edebiyat geleneğine bağlıdır
5)Hissettiklerim: Heyecan - Sevgi - Güzellik - Sevinç - Coşku
6)Asker bir saz şairidir
Şiirlerinde duru bir Türkçe kullanmıştır
Katıldığı askeri seferlerle ilgili pek çok şiiri vardır
Akıcı bir üslubu vardır
Sayfa 161 ve 162
semai
ilk dörtlükte -mez ler redif
ikinci dörtlükte "-ımız" redif ,"-at" tam kafiye, -mez redif
üçüncü dörtlükte "-acı" tunç kafiye -maz redif
dördüncü dörtlükte "-ahri,-ehri,-ahrı" zengin kafiye -mez redif
son dörtlük "-le" tam kafiye -maz redif
birim değeri:dörtlük
birim sayısı:5
şiirin teması:gurbet
mısra örgüsü:abab cccb dddb eeeb fffb
birimde anlatılanlar
1)Gurbete çıkmanın tehlikeli olduğunu ve her güzeli de sevmemesi gerektiğini dile getiriyor
2)Gurbet elde kimsenin kıymetimizi bilmeyeceğini belirtiyor
3)Gurbete gönlündeki derdin ilacını bulmak için çıkmıştır ama bulamayacağını belirtiyor
4)Gurbetin çok zor olduğunu ve kahrının çekilemeyeceğini anlatıyor
5)Aşıkların sevdiklerine kavuşamadıklarını dile getiriyor
2 b Şiiri şiir yapan vurgu ve tonlamadır Bu yüzden düz yazı okurken noktalama işaretlerinde yaptığımız vurgu ile şiir vurgusu arasında çok fark vardır
3 a gönül gurbet ele çıkma(teşhis)
sunam gurbet elin kahrı(açık istiare)
bülbül figan eder güle(teşhis, telmih, tenasüp)
güzel sevmek sarp bir kale(teşbih, tenasüp)
b ahengi sağlamış ve şiiri çekici hale getirmiştir
4 dil sade, imgeler suna ve bülbül
bağlı olduğu gelenek: sözlü gelenek yani aşık etebiyatı
5 Gurbet ellerin kimsenin yuvası gibi olmadığı ve çok zor olduğu  
6 Divan tarzı şiirler söylemiştir
Hem hece nem aruzla yazmıştır
Asıl kişiliği hece ölçüsüyle yazdığı ölçüsüyle yazdığı koşma ve semailerde görülür
Gazel, murabba, muhammes tarzı şiirlerde yazmış Ancak çok başarılı sayılmaz
7 saz şairi; halkın arasında olan bir kişidir ilhamını halk zevkinden halkın hayal gücünden alır halk şiirinde, günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır
Sayfa 162
6)Erzurumlu Emrah’ın fikrî ve edebî kişiliği
*Erzurumlu Emrah döneminin önemli saz şairlerindendir
*kendinden sonra gelen şairler üzerinde etkili olmuştur
*şiirlerinde kullandığı dil sade ve anlaşılır bir dildir
*şiirlerinde kafiye ve redifler sağlamdır
2 *halk şiiri ile konuşma dili arasında bir benzerlik söz konusudur
*saz şairi halkın arasında olan bir kişidir ilhamını halk zevkinden,halkın hayal gücünden alır
*halk şiirinde,günlük dilde konuşulan kelime ve deyimler yer alır
Sayfa 164 ve 165
Bayburtlu celali = semai
Kağızmanlı hıfzı = koşma(ağıt)
aşık= semai
kör oğlu= koşma
aşık Ömer = koşma(güzelleme)
karaca oğlan=varsağı
everekli seyrani= koşma (taşlama)
levni=destan
|
|
|