Prof. Dr. Sinsi
|
Christian Fürchtegott Claudius
Eserleri :
1) Dindar Hanım 1745
Gellert'in ilk eseri olan , bu 3 perdelik komedinin konusu şöyledir : Yaşlı Ferdinand , genç Simon adına , bayan Richardinn'in kızını ister Bayan Richardinn dindar bir kadındır ve kızı Christianchen'i gözlerden uzak yetiştirmiştir Christianchen'in , Lorchen adlı bir kız arkadaşı vardır Lorchen ; serbest yetişmiş , neşeli bir kızdır Simon , Lorchen'i görünce , Christianchen'le evlenmekten vazgeçip ; Lorchen'e kalbini açar Lorchen ve Simon nişanlanır Bayan Richardinn , kızına Simon'u kötüler ve bu evliliğe izin vermeyeceğini söyler Lorchen'in vicdanı rahat değildir Kız arkadaşı için üzülmektedir Bu yüzden , nişanı bozar ve "Sevgimi arkadaşlık adına feda ediyorum " der Bay Ferdinand , Lorchen'i evlatlık alır ve ona zengin bir çeyiz hazırlar
2) Piyango Bileti 1746
Gellert'in komedi tiyatro eseri
3) Sevecen Kızkardeşler 1747
Gellert'in bir diğer komedi tiyatro eseri
4) Fabllar ve Öyküler 1746-1754
Aydınlanmanın felsefi ve ahlaksal öyküsünü yansıtan bu eser ; çocuksu bir gerçeklikle yazılmış fabllar ile yalın , dolaysız bir anlatımla ahlak dersi veren öykülerden oluşmaktadır Bu şiirsel fabl ve öykülerde kısa olaylar , söyleşi havasında anlatılmakta ; sonunda da kısa bir epigramla , özlü ders verilmektedir Gellert , bu eserde La Fontaine'i ve Houdar de la Motte'u örnek alır Gellert'in esinlendiği La Fontain'in fablları 1713'te , Houdar de la Motte'un fablları ise , 1721'de Almancaya çevrilmişti Fabl türü , büyük bir ilgi görünce , Alman yazarlar da bu türden eserler vermeye başlarlar Önce , Hagedorn bir eser verir ; sonra , Gellert bu eserini yazar
Eser , 3 kitap halindedir 1 Kitap 1746'da , 2 kitap 1748'de , 3 kitap ise , 1754'te yayınlanır 3 kitap , "Eğitici Şiir ve Öyküler" adını taşır ve ayrı bir kitap olarak çıkmıştır Eser kitaplaşmadan önce , yazarın birkaç fabl'ı ; Schwabe'nin , "Akıl ve Ruh Eğlenceliği" adlı dergisinde yayınlanmıştı Eserin üslubu ; açık , doğal , sade ve kolay anlaşılır bir karakterdedir Diğer taraftan , ince bir mizah ve doğal bir neşe de göze çarpar Yazar , genelde , 4-5-6 ayaklı ve çift uyaklı ölçü kullanır Bunları , kuralsız ve bağımsız olarak kullanır Yalnızca , iki uzun öykü olan , "Jnkle İle Yariko" ile "Çifte Siyah" 'ta alesandren kullanır
Eserin amacı , ahlak dersleri vermektir Fabllardaki ahlakçılık , bazen akılcılıktan kaynaklansa da ; genelde , dinsel bir düzeni temsil eder Ahlak , ister fabldaki bir kahraman tarafından dile getirilmiş olsun isterse de , fablın sonunda yer alsın ; genellikle , okura bırakılmayıp , yazar tarafından sunulur Kitapta yer alan 143 fabl , ahlakı ; fazla sıkmadan , bazen de gizli olarak okuyucuya sunar Gellert , klasik fabllarda , çoğunlukla yer alan hayvan figürlerine çok az yer vermiştir Onun fablları , genelde , insana aittir Kadınların zayıf yönleri , dini ikiyüzlülükler , edebi ve bilimsel saçmalıklara yergiler , onun fabllarının konularını oluşturur Bu fabllarda ; erdemlilik , alçakgönüllülük , yetingenlik , sadelik , hırstan uzak olma övülür Zaman zaman , politik ve sosyal konuları da kapsar Bu fabllardan , "Rhynsolt ile Saphira" tiyatroya ; "Jnkle ile Yariko" ise , baleye uyarlanmıştır Eser , tüm Avrupa dillerine çevrilmiş ve çok sevilmiştir
5) İsveçli G    Kontesinin Yaşamı 1748
17 yüzyıl sonlarındaki , egzotik serüven romanı ile modern edebiyattaki karakter romanının birleşimi olan bu eser ; Alman edebiyatındaki ahlakçı "Aile Romanı" 'nın öncüsüdür Gellert'in bu duygusal romanında , Abbe (Rahip) Prevost'nun ve Samuel Richardson'ın etkisi görülür Richardson'ın ünlü eseri "Pamela" 'yı örnek almıştır Ancak , bu öykünme ; inandırıcı olmayan zayıf bir öykünmedir Psikolojik derinlik yönünden de , ona ulaşamaz Ancak , psikolojik roman türünde , ilk Almanca deneme olması bakımından önemlidir Eserin konusu şöyledir : Sibirya'da esir düşen ve öldüğü sanılan bir adam , ülkesine döndüğünde ; karısını , eski bir arkadaşıyla evlenmiş bulur Ancak , arkadaşı karısını kendisine geri verir Adam da , kendisi öldüğünde ; karısının , ikinci evlendiği kişiye yani arkadaşına geri dönmesini vasiyet eder Ancak , adam öldükten kısa bir süre sonra arkadaşı da ölünce ; kadın bu vasiyeti yerine getirememiş olur
6) Dinsel Odlar ve Şarkılar 1757
Bu eser ; dinsel duygularla , aydınlanma akılcılığını kaynaştıran , dinsel şiir ve ilahiler derlemesidir 54 od ve ilahiden oluşan eserin ön sözünde , yazar şunları söyler : "Bu odlar , didaktik od ya da kalbe seslenen odlar olarak , okurlar üzerinde yapıcı bir etki bırakmalı ve böylece , dinden alınan tat artırılarak ; kalplerde , dindar duygular uyandırmalıdır Çünkü , bu dini ilgi ile insanlar arasındaki bilgelik ve erdem yayma amacı bağlantılıdır "
Eser , form ya da içerik olarak sınıflandırılamaz Eserin karakteristik özelliği , farklı gelenek ve göreneklerin gelişigüzel kullanımıdır Hıristiyan ilahi formatı çerçevesinde , kilisenin getirdiği yükümlülüklere bağlı kalır "Tanrı'nın Ödülü" "Tanrı'nın Gücü ve Kaderi" ve "Tanrı'nın Doğadaki Görkemi" , bu tip dinsel ve eğitici şiirlere örnektir Kilise gelenek ve görenekleri ile İncil'den motifler , her şiirde görülür Eserde ; 3 Paskalya şarkısı , 2 Noel şarkısı ve 2 Pasyon (İsa'nın çarmıhtaki çektiği acıyı betimleyen şiirler) şarkısı bulunur Gellert , "Sabah Şarkısı" ve "Kurtuluşun Avuntusu" adlı şiirlerde ise ; dini söylemlerin ya da didaktik argümanların yerine , duyguyu dile getirerek , aklın sınırlarını aşar Gellert'in bu şiirleri ; Alman aydınlanmasının , Ortodoksluğa ve inançlı Protestanlığa yakınlaşmasının kanıtı ve Protestanlıkla aydınlanmış olan Almanya'nın yavaş yavaş kendine yer bulan dünya görüşüdür
Gellert , eserinde , lirik formların geniş bir yelpazesini sunar Geleneksel aleksander tarzında od formları kullanması yanında ; didaktik şiirlerin , düşünsel ve duygusal içeriğini de , kısa dizelerde vermektedir Düşüncelerinin yalınlığı ; savsız form ve anlatıma uygundur Dil , genelde , Luther'in ilahilerinin diline dayanır Ancak , ilahileri ; Luther ve Paul Gerhardt'ın derinliğine , içtenliğine ve anlatım gücüne ulaşamaz Yazar , mecaz seçiminde ; ritim , ölçü ve kıta formunda bilinen sınırları aşmaz ve kendine ait bir ton aramaz Gellert'in şiirleri , 20 yüzyılın başına dek Protestan ve kısmen de , Katolik kilisesi ilahi kitaplarında yer almıştır Yazar , şiirlerinin büyük bir bölümünü kendi bestelemiş ; 2 şiiri ise , ünlü besteci Beethoven tarafından bestelenmiştir
7) Doğa Hakkında Söylev 1764
Gellert'in , 1764'te Fransızca yazdığı felsefi eseri
8) Ahlaki Uygulamanın Kapsamı ve Yararları 1764
Gellert'in , 1764'te Fransızca yazdığı bir diğer felsefi eseri
9) Ahlaki Şiirler 1769-1774
Gellert'in , daha önce yayınlanmamış şiirlerinin bir koleksiyonu
10) Mektuplar
Gellert'in pek çok mektubu vardır Bu mektuplar , özgün üslubuyla , o dönemde ilgi çekmiştir
|