08-23-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Christian Fürchtegott Claudius
Sanatı :
Toplumun her kesiminden insanların Gellert'e duydukları saygının gerçek nedeni ; eşsiz bir öğretmen ve bir yazar olarak sevilmesinden çok , erdemli ve üstün bir kişiliğe sahip olmasıdır Soylu ve cana yakın , eli açık ve sevecen bir insan olan Gellert , dindar ve alçakgönüllü biriydi aynı zamanda , Gellert , eserlerini , insanların dini ve ahlaki karakterlerini geliştirmek amacıyla kaleme almış ve bunun için de , açık ve doğru bir dil kullanmıştır Böylece , en sevilen Alman yazarlarından biri haline gelen Gellert'in şiirlerinden bazıları , edebi değerlerinin çok üzerinde bir üne kavuşmuşlardır
Gellert'in lirik eserleri oldukça azdır Gellert'te doğa ; yalnızca , Tanrı'nın yaratısı ve onun gücünün kanıtı olarak yer alır ve onun liriği , doğaya kendi duygusal ağırlığının verildiği , modern lirikten çok uzaktır
Gellert , dram türünde de eserler vermiştir Fransız tiyatrosunu izlemiş ve "Acıklı Komedi" türünün yaratıcısı Nivelle de la Chausse'i kendine örnek almıştır Marivaux'nun eserlerini psikolojik açıdan gözlemlemiş ve Johann Elias Schlegel ve Gottsched'in Saksonya tarzı oyunlarını değiştirerek , Fransız tiyatrosunu Almanya şartlarına uyarlamıştır Burjuva tiyatrosunda , Gottsched'i aşmış ; Lessing'in ise , öncüsü olmuştur
Gellert "Acıklı Komedi" türünde 3 örnek vermiştir : "Dindar Hanım "(1745)" , "Piyango Bileti" "(1746)" , "Sevecen Kardeşler" "(1747)" Bu komedilerde esas kişiler , klasik komedinin tipleri değildir Davranış çeşitliliği gösteren farklı karakterlerdir Her 3 komedide de , karakterler ; erdemlerini kanıtlamaya çalışırlar ve yaptıkları açıklamalarla , gözyaşlarına neden olurlar Onun işlemekten hoşlandığı kız karakteri ; özgürlüğünü korumak için , gerekirse , evlenmekten kaçan kız tipidir Duyguya , ağır ağır yer vermesi ; ilerde , "Werther Dönemi" 'ndeki tutkulara götürecek yolu açar
Gellert , Almanya'nın aydınlanma dönemi başlarında fazlaca yaygın olmayan ; insanın , kendini kabul ettirme düşüncesinden oldukça uzaktır Çok daha fazla alçakgönüllülük , sabır ve Tanrı'ya boyun eğme diler Dinden esinlenmiş davranış şekillerine , halkın değer yargıları da karışır ve ana düşünce , "Erdem" altında birleşerek , Alman aydınlanmasına şeklini verir Gellert , popülaritesini yalınlığına borçludur Her zaman , belirsiz düşüncelerinin üzerindeki perdeyi kaldırmayı bilen Gellert ; Lessing ve Klopstock yüzyılında , gündelik yaşamın şairi olarak kalabilmiştir
Gellert , sağlığında , tüm Almanya'yı ve toplumun tüm kesimlerini kuşatan bir başarı elde etmiştir Eserleri , ona ; kendisinden önce , Raba Maur'un taşıdığı (Praeceptor Germaniae) (Almanya'nın Öğretmeni) ünvanını kazandırmıştır Eserleri , bir dönem , İncil'den sonra en çok okunan kitaplar arasında yer almıştır
Kaynakça :
-Yeni Alman Edebiyatı Tarihi Gürsel Aytaç
Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları/1983
-Alman Edebiyatı Burhanettin Batıman
Remzi Kitabevi-1945
-Dictionnaire des Litteratures Philippe van Tieghem/1984
-Dictionnaire Biographique des Auteurs Laffont-Bompiani /1964
-Le Nouveau Dictionnaire des Oeuvres Laffont-Bompiani /1994
-Kindler Neues Literatur Lexikon 1989
-Encyclopedia Britannica 1911 Baskısı
-Ana Britannica Ana Yayıncılık / 1986
-Büyük Larousse Gelişim Yayınları / 1986
-Türk Ansiklopedisi Milli Eğitim Yayınları / 1946
-Filozoflar Ansiklopedisi Cemil Sena
Remzi Kitabevi / 1974
|
|
|