Yalnız Mesajı Göster

Detlev Von Liliencron

Eski 08-23-2012   #3
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Detlev Von Liliencron




Sanatı :
Liliencron , romantik gelenekten ayrılan ilk Alman şairlerden biridirMizah duygusuyla beslenen şiirleri , doğalcı olmaktan çok , empresyonist (İzlenimci)'tirHareketli ve zaman zaman güç bir yaşamı olan Liliencron ; doğalcılıkla empresyonizm akımlarını belli yönleriyle şiirinde birleştirmiştirOnun empresyonizmi , saf ve doğal bir yaradılıştadırKarşısına çıkanı , olduğu gibi kabul eder ; onu duygularla çözümlemezGündelik yaşamdan , canlı , küçük olayları şiirine katarken , doğalcılığın ayrıntılara inme yönetimine kapılmamış ; tutumlu bir dil anlayışı ve birkaç çizgi ile anı yakalayıp şiir dolu resimler oluşturmuşturDildeki tutumu ; şiirinde yakaladığı anı , büyük bir yoğunlukla , yer yer çarpıcı bir etkiyle yansıtmasını sağlamıştırÖlçülü bir duygusallık , dilindeki sürükleyicilik , ses oyunları , nesneye ve olaylara yapaylıktan uzak yaklaşımı , onu ; döneminin , en önemli şairlerinden biri yapmıştırOnun şiirleri , natüralizm ve yeni romantizm arasındaki dönemi kapsarModern hayatın tematize edildiği şiirleri , erken dönem empresyonistleri de etkilemiştir
Liliencron'un erken dönem eserleri , daha duygusaldırModern yaşama ; farklı duyu etkilerini karıştırıp , edebi duruma getiren bir Sinestezi (Duyum İkiliği) ile tepki vermektedirİlk yayınlanmış şiirlerinde bile görülen ve Liliencron'un her zaman denediği form zenginliği ; farklı ve zor dizelerle , şiir formlarını ustalıkla kullandığını göstermektedirO , şiirlerinde , genç kuşağın yaptığı gibi , sadece hayatın kötülüklerini yansıtmamış ; tam tersine , doğayı , duyduğu ve gördüğü şekilde betimlemiştirİlk eserlerini yayınlamaya başladığı yıllarda, diğer şairlerin düştüğü yanlışlardan kaçınmış ; katıldığı savaşların ve yaşadığı serüvenlerin verdiği olgunlukla , insanın en kutsal duygularını , yetkin bir şekilde anlatmıştır
Şair , bütün derinliğine rağmen , materyalist bir insandırKişiliğinin tinsel yönü , fazla gelişmemiştirBu bakımdan , natüralist akım , gerek duygusu gerekse hayat görüşü açısından , kendisi için en uygun sanat anlatımı olmuş ; gerçekliği , tam bir bağlılıkla yansıtma olanağını kendisine vermiştirAvcı ve subay olduğu için , doğal hayatı çok iyi tanıyor ve eserlerinde , yetkin bir üslup ve şekil içinde canlandırabiliyorduAyrıca , tinsel sorunları , felsefi yoldan çözmek yerine ; hayatı olduğu gibi yansıtmayı yeğliyordu
Liliencron'un özelliği ; Münih şair çevresinin , cılız idealizmini bozguna uğratmış olmasıdırOnların , kuşaktan kuşağa geçen ve artık yürürlükten kalkmış olan sanatlarını , Liliencron ; güçlü bir empresyonizmle yenilemiştirOnun , Münih şair çevresinin öykünmeci , duygusal soğukluğunu Mörike , Lenau , Eichendorff ve Platen'den aldığı açıktır
Onun şiirinde , iki özellik öncelik gösterir : Doğa sevgisi ve tonlamasındaki erotik unsurları , günlük yaşamda ön plana çıkarmasıLirik stil , onda ; kendi ruh durumunun , bir imitatio (Kopya)'sudur ve katı form kurallarına bağlı kalmayı gerektirmezLiliencron , "Naturalistler" adlı şiirinde , naturalist lirikten uzaklaşmasını ve şiir sanatının koşullarını ; mizah ve en zarif sanatçı eli olarak açıklarMizah ve Heine geleneğinde ironik bir ton , onu ; hem naturalistlerden , hem de " Sanat , sanat içindir" düşüncesindeki estetikçilerden ayırır
Liliencron'nun şiiri , olup biten her ana ışık tutar ve ardı ardına akan , renkli imgeler ve görüntülerle yüklüdürDizeler , canlı ve ölçülü bir sağlamlık içerirYaşanan zamanın canlılığına yönelen Liliencron , yaşama aşkının şarkısını söyler ve yeryüzü neşesini muştularÖlüm takıntısı olarak , yer yer göze çarpan melankolinin izini sürmekten uzaktır oUyakların ya da dizelerin gevşekliğine el atmayı düşünmez"Sicilya Kıtaları" diye adlandırılan , en zor kıtalara yönelirAncak , sözcüklerin seçimindeki ince ve özenli hesaplama , argo kullanımının belirgin olduğu yerlerde ya da belirsiz terimlerle yansıtılan ironik kullanımlar karşısında gerilemezBu serbest davranış , bohem görünüş , yer yer göze çarpan lirizm ve imgelerinin kabul edilemez özgünlüğü yüzünden ; Liliencron'a , pek çok kez sitem edilebilirŞair anılarının , deneyimlerinin ve çağrışımlarının gücüyle yazmaktadırDoğanın gösterileri de , Liliencron'un esinlendiği bir alandırVe özellikle de , doğum yeri olan Holstein'ın buruk görünümü , alçakgönüllü ve yoksul insanlarının kaba saba duyarlıkları , onun şiirinin temelini oluştururAncak , tüm bu ögeler şairin yazımında ; derinlikli ve insancıl tablolara ve betimlemelere dönüşür
Liliencron'un , varolma sorunları sonucu oluşan kırgınlığı , "Açlık" şiirinde betimlenirModern hayatın eleştirisi , birçok şiirinde ; örneğin "İstasyonda" şiirinde görülür"New York'da Broadway" adlı şiirinde ; kendini , çaresizlik ve korku içerisinde hissettiği bu dev şehri betimlerTüm çığlıklar , itişmeler ve küfürlerden kurtulmak için , düşsel bir idil'e kaçarBu , onun tutuna bildiği tek şeydirBüyük caddelerden uzakta , romantik bir doğanın ortasında , kırılmış olan ben duygusunu ve toplum birliğini yeniden kazanmaya çalışırLiliencron , modern hayatın rahatsız ediciliğini yaşamış olduğundan ; sanatın başarabilecekleri konusundaki kuşkuları da , bu noktada başlarLiliencron'un doğa liriğinde , doğa ve görünüm ; devamlı bir kaçış ortamı işlevi görürAncak , umut edilen uyum , hiçbir zaman sürekli olmaz"Bir Yaz Boyunca" ve "Mart Günü" şiirlerinde olduğu gibi , kısa süren bir mutluluk olarak kalır
Liliencron , sanatla , kendisine ait sanatsal bir karşı-dünya yaratmaya çalışmış olsa bile ; tarzının , hayatını estetik kılmakla ilgisi yoktuŞiirlerinden bazıları , Brahms ve Richard Strauss tarafından bestelenmiştir
Kaynakça :
-Alman Edebiyatı Burhanettin Batıman
Remzi Kitabevi-1945
-Dictionnaire des Litteratures Philippe van Tieghem/1984
-Dictionnaire Biographique des Auteurs Laffont-Bompiani /1964
-Le Nouveau Dictionnaire des Oeuvres Laffont-Bompiani /1994
-Kindler Neues Literatur Lexikon 1990
-Encyclopedia Britannica 1911 Baskısı
-The Columbia Encyclopedia 2001 Baskısı
-Ana Britannica Ana Yayıncılık / 1986
-Büyük Larousse Gelişim Yayınları / 1986
-Türk Ansiklopedisi Milli Eğitim Yayınları / 1946
-Sosyalist Kültür Ansiklopedisi May Yayınları/1979



Alıntı Yaparak Cevapla