Yalnız Mesajı Göster

Johann Ludwig Uhland

Eski 08-23-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Johann Ludwig Uhland




Eserleri:
1) Antik Fransız Destanları 1812
Uhland’ın, Paris ulusal kütüphanesindeki araştırmalarının sonucu olan bir eser
2) Rauschbart Baladları 1814
3) Şiirler ve Baladlar 1815
“Şiirler ve Baladlar”, Uhland’ın, daha hayattayken bile 50’ye yakın basımı yapılmış olan ve İngilizce, Fransızca, İtalyanca ve İspanyolcaya da çevrilmiş olan en önemli eseridirUhland’ın; 1807 ve 1808’de, Seckendorff’un kitaplarında ve 1812 ve 1813’te de, Kerner’in eserlerinde çıkan şiir ve baladlarının çoğu, bu derlemede yer almaktadırŞiirlerin en önemli özelliği, aşk ve doğa liriğinin romantik konularının işlenmiş olmasıdır
“Küçük Kilise”’de; insana, özellikle, mutlu insana yakın olan bir doğa betimlenirAncak, bu betimleme, ölümü anımsatan temel bir dini sembolizmle bağlantılıdırBöylelikle, yazar, sanayileşme öncesinde din temelli bir dünya yaratmaktadır”Doğa Özgürlüğü”’nde, özgürlük ve eşitlik, doğa metaforu olarak kabul edilir”Hancı Kadının Kızı”, gerçek bir halk şarkısıdırRen nehrini geçen 3 genç delikanlı, bir hana ulaşırlarOrada, hancının kızını görürlerÜçü de kıza hayranlıkla bakarAncak, içlerinden biri, kıza ölümsüz bir aşk duyar”Denizdeki Şato”, soru-yanıt şeklinde bir baladdırGoethe’nin, “Thule Kralı” adlı şiirine benzer”Küçük Roland” ve “Kral Charles’ın Geçişi”, Şarlman’ın hizmetinde çalışan soylularla, inceden inceye alay eder”Şarkıcının Aşkı” ve “Rudel”’de, uzaktaki prensese aşık olan şairlerin efsaneleri anlatılır
“Coucy Şatosunun Sahibi”’nde, kıskanç bir kocanın, kutsal topraklarda ölümü anlatılırKıskanç koca, çok sevdiği karısına aşkını kanıtlayabilmek için; kalkanını, bir genç aracılığıyla ona yollarAyrıca, kalbini de çıkararak, yine ona götürmesini isterAncak, ondan istediği, kadının bu kalbi yemesidir”Şarkıcının Laneti”’nde, bir yaşlı ve bir genç şair, korkunç bir kralın şatosuna davet edilirlerBahçede dolaşarak; aşk, özgürlük ve ilkbahardan söz eden şiirler söylerlerBunları dinleyen kraliçe, onlara bir demet gül yollarKral, bu ilgiye kızar ve genç şairden kuşkulanırŞair ve kraliçe şatodan kaçarAncak, şato lanetlenmiştir
“Korkusuz Kont Richard”’da; Normandiya kontu Richard, bir gece, içinde cenaze olan bir tabutun bulunduğu bir kiliseye tek başına giderRichard dua ederken, cenaze kalkar ve ona gizlice bakarRichard dua sonrasında kiliseden çıkarken, eldivenlerini unuttuğunu fark eder ve kiliseye geri döner”Edenhall’ın Serveti”’nde, Edenhall şatosuyla ilgili bir efsane anlatılırEfsaneye göre, şatoda bir kadeh saklıdır ve bu kadeh parlatılırsa, kötülükler şato üzerinde kol gezecektirŞato sahibi genç lord, içki sunan yaşlı uşağın karşı çıkmasına rağmen, bir yemekte bu kadehi doldurur ve onu şerefe kaldırarak kaderini çizmiş olurGizemli güçlerle kadeh parlarTüm misafirler korku içindedirDüşmanlar şatoyu kuşatır ve yerle bir ederBu olaydan kurtulan tek kişi, içkiyi sunan yaşlı uşaktır
6 aralık 1814 tarihinde yayınlanan “Schwab Darbesi” adlı şiir, Uhland’ın; ortaçağ şiiri araştırmaları sonucunda, bundan etkilenerek yazdığı en iyi şiirdirŞair, Paris ulusal kütüphanesindeyken, filolog İmmanuel Bekker ile tanışırBekker, ona; Niketas Akaminetos’un, 1180-1206 yılları arasını içeren elyazmalarını gösterirBu yıllar, 3 haçlı seferlerinin yapıldığı yıllardır ve Uhland’ın şiiri, bu elyazmalarından esinlenmiştir
“Schwab Darbesi”, 1189-91 yılları arasında olan ve 8 haçlı seferinden en önemlisi olan, 3 haçlı seferini konu alırBu sefere, İtalyanların “Kızıl Sakal” dedikleri Friedrich Barbarossa ve İngiliz kralı Philippe Auguste katılmaktadırSeferin amacı, diğer haçlı seferlerinde olduğu gibi, Kudüs’ü Müslümanların elinden almaktır
İngiliz ve Fransız kralları, deniz yolunu seçerken; Alman kralı, Balkanlardan Edirne’ye gelirSelçuklu sultanı 2 Kılıç Arslan, Barbarossa’yı, Türk topraklarına girmemesi için uyarırBarbarossa da, sadece Batı Anadolu’dan geçeceğini söylerAncak, sözünü tutmaz ve Konya’ya giderBunun üzerine savaş başlamış olurTürkler sayıca az olduklarından, çete savaşı yapmaktadırBarbarossa, Konya’da 5 gün kaldıktan sonra ayrılırKudüs’e doğru giderken, bir nehirde boğulur
Uhland’ın bu baladında, Schwab insanı gerçek yerini alırZaten, yazar da, katıksız bir Schwab’tırBünyesinde, bir Schwab’lının bütün özellikleri bulunurSchwab insanı; içine kapalı, az konuşan, geç öfkelenen, güçlü yapıda ve davranışlarında, kabalığa varan serbestlikte olan insanlardırBu insan tipinde, sertlik ve dinginlik bir aradadırİçinde, gizli mizah unsuru vardır
Uhland’ın, bu baladında Schwab insanını seçmesi; bir yandan, onun Schwab olmasıyla, diğer yandan da, bölge insanının karakterini, şiirinde yansıtmak istemesiyle açıklanabilirAncak, gerçek neden, haçlı Almanların büyük bir bölümünün Schwab olması ve ilerde, imparatorluk hanedanını oluşturacak olan Schwab dukasının savaşta yer alıyor olmasıdır
4) Anayurt Şiirleri 1816
Bu eser, Uhland’ın 6 adet yurtsever şiirini içerirŞiirler, 1814-16 arası yazılmış, politik şiirlerdirUhland’ın, Almanya’nın o dönemki politik ortamından etkilenerek yazdığı bu şiirler; onun, halk kültürü alanındaki titiz araştırmalarını ve halk şiiri üslubuyla, balad yazma yeteneğini yansıtır
5) Schwaben Dükü Ernst 1817
Uhland’ın bu 5 perdelik trajedisi, ilk kez, 5 mayıs 1817’de, Hamburg’da sahneye konmuştur29 ekim 1819’da, Stuttgart’ta, şenlik oyunu olarak oynanan bu trajedinin konusu, geleneksel bir öyküdürTarihi olaylar, çok titiz bir şekilde ele alınmıştırOyundaki kişiler; sürekli, dramatik hareketlere dönüşen diyaloglar ve tartışmalarla tanıtılırlarBu, öylesine yoğundur ki; trajedi, çoğu zaman anlaşılmaz olur
Konu, 12 yüzyıldan beri, birçok kez ele alınmıştır15 yüzyılda, “Dük Ernst” adlı bir halk kitabında, aynı konu işlenmiştirİmparator 2Konrad karısı, Gisela’nın ilk evliliğinden olan oğlu dük Ernst ile barışmaya hazırdırBu barış önerisini, oğlu Heinrich’in, Alman krallık tacını giyme töreni onuruna kabul etmiştirİmparator, dük Ernst’in, Burgund krallığındaki toprakları üzerinde hak talep ettiği için dük, Ernst, ona 2 kez başkaldırmıştırDük hapse atılmış, miras tartışması da, imparatorun lehine sonuçlanmıştır
Bu barış görüşmesinde; imparator, Ernst’e, dükalığını geri vermek istediğini söylerAncak, bir koşul öne sürerErnst, krallığın baş düşmanı kont Werner von Kiburg’u, krallık adına tutuklayacaktırDük Ernst, bu öneriyi kabul etmez ve aforoz edilirAdalbert von Falkenstein adlı bir soylu, şatosunun kapılarını, Ernst ve Kiburg’a açarAncak, asiler, imparatorluk ordularına yenilirlerErnst ve Kiburg ölürBöylelikle, aforozluk durumları ortadan kalkar ve Hıristiyan geleneklerine göre gömülürler
Oyun, ahlaki kurallar ve devlet gücü arasındaki karşıtlıkları içerirWerner von Kiburg, imparator için bir asi; dük Ernst için ise, bir arkadaştırTartışmalardaki bu dramatik yapı, karşıtlıklara o denli bağlı kalır ki; karakterler, herhangi bir şekilde gelişemez

6) Bavyeralı Ludwig 1819
Uhland’ın, 1819’da yazdığı, tarihi kahramanlık oyunu
7) Walter von der Vogelweide 1822
Uhland’ın, 1822’de yazdığı ve 12 yüzyıl Alman şairi olan Vogelweide’ı anlattığı biyografisi
8) Nordik Kaynaklara Göre Thor Mitosu 1836
1836 tarihli bu eser, aslında, Uhland’ın yayınlamayı tasarladığı, “Efsane araştırmaları” adlı serinin ilk cildidir2 cilt olan “Odin”, şairin ölümünden sonra; 1865-73 arası çıkan, “Şiir ve Efsane Tarihi Üzerine Yazılar” adlı eserin 6 cildi olarak yayınlanır
Uhland, antik Alman ve Fransız şiiri dışında, Schwab efsaneleri ve Nordik mitoloji konusunda da araştırmalar yapmıştırBu araştırmaları; hem şiirsel, hem de bilimsel yönden yürütmüştürHerder ve Alman romantikleri, Nordik mitlerde, anlatımın temel noktasını oluşturan Tanrı Thor’u, sembolik olarak; doğanın, şiirde somutlaşmış, kişileşmiş hali olarak görürlerUhland, buna açıklık kazandırmak için, eski ve yeni Edda’dan, Saxo Grammaticus’un “Danimarka Tarihi”’nden, çeşitli Tanrı ve kahramanlık şarkılarından yararlanmıştır
Yazar, bu mitik bulmacayı çözerken, altındaki bilimsel tabanı asla unutmazMitosların, bir bütün olarak, şiirin ruhunda yaratıldığı inancıyla; mitolojik sembolizmi, şiirsel çekirdeğinde çözerBöylece, Thor’un görünümü altında; mevsimlerin değişimiyle, ışık ve karanlıkla, var eden ve yok eden doğa güçleriyle ilgili birçok mit toplanır ve bunlar, doğanın gücü ve görünümü olarak ortaya çıkarUhland’a göre, doğa yaşamı, Thor mitosunda nasıl canlandırılıyorsa; Odin mitosunda da, ruhsal yaşam, o şekilde, duru bir görünüm kazanırTanrı mitlerinin uzantısı, kahramanlık mitlerini oluştururBuradan da, masalların efsanevi başlangıcına ulaşılır
9) Eski Yüksek ve Aşağı Almanca Halk Şarkıları 1844-45
Uhland’ın, 1844-45 yıllarında kaleme aldığı, yüksek ve aşağı Almanca şiveleriyle yazılmış olan, antik halk şarkıları üzerine bir incelemesi
10) Şiir ve Efsane Tarihi Üzerine Yazılar 1865-73
Uhland’ın ölümünden sonra, 1865-73 yılları arasında yayınlanmış olan bu eser; şairin, daha önce yayınlanmamış olan yazılarının bir toplamıdır

Alıntı Yaparak Cevapla