Prof. Dr. Sinsi
|
Johann Ludwig Uhland
Sanatı:
Uhland’ın da içinde yer aldığı, Schwab romantik şairleri; eserlerinde, ortaçağ şövalyelik dünyasının dindarlık ve kahramanlığına öykünmüşlerdir Bu şairlerin başlıca gayesi; geçmişte kalmış tarihi eserleri, halk arasında hala yaşayan şarkıları ve efsaneleri ortaya çıkarmaktı Uhland da, geçmişin değerlerini ortaya çıkarırken; halkın sesine kulak vermiş, böylelikle, şiirlerinde gerçek tonu bulmuştur Heinrich Heine, Uhland’ın şiirlerini okuyunca; eski zamanlardaki, şövalyeleri geleneklerine bağlı soylu kadınları, kuzeyin kahramanlarını anımsayıp, o günlere özlem duyduğundan söz eder
Uhland’ın asıl şiir yazma dönemi, 1805-16 arasıdır Ancak, o tarihten 1829’a kadar, fazla eser vermemiştir 1814-16 arası ise, politik şiir yazdığı yazdığı dönemdir Alman romantizmi ve yurtseverliği, Uhland’ın; yalnızca politik çalışmalarına değil, şiirlerine de esin kaynağı olmuştur
Uhland’ın liriği; önemli olanın, şairin özelliklerinin fazla olması değil, yaşanan yoğun duygunun ve onu anlatırken kullanılan sözcüklerin uygun olması gerektiğini kanıtlamıştır Onun şiirleri, karakterine o kadar uygundur ki; bundan sadece, gerçekten hissettiklerini ve ruhen yaşadıklarını kaleme aldığı sonucunu çıkarabiliriz Uhland, şiiri hiçbir zaman yönetmemiştir Çünkü, eğer gerçekten isterse, esin perisinin hep geleceğini biliyordu
Uhland, şiirlerinde, Goethe ve Schiller’in geliştirdiği klasik biçimleri kullanmakla birlikte; kendine özgü, naif ve ince bir üslup benimsemiştir Friedrich Schlegel’in sapkınlıkları ve ironik tarzı; ona, Novalis’in mistisizmi gibi yabancıdır Ancak, A W Schlegel’in edebiyat tarihi araştırmaları ve konferansları onu çok etkilemiştir
Goethe, Uhland’ın şiirlerini okuduğunda; bu şiirlerin ona çok hüzünlü geldiğini, bu yüzden de, onun baladlarını yeğlediğini söylemiştir Eckermann’a Şairin kendisi de, yeteneğinin balad türünde olduğunu biliyordu Düzyazıya yakın bir şiiri olduğu için, balad ve romans türünde başarılıdır Şair, ortaçağ türü baladları yeğlemiştir Çünkü, bunlar; anonim romantik baladdan, tarihi balada bir geçiştir
Şiirlerinde hep objektifliği aramıştır Bu yüzden, bir çeşit objektifleştirme formu olan halk şarkılar; Uhland’ın, insani ve şair tarzına uyuyordu Şarkıları, bugün hala söylenmektedir Uhland, halkın anlayamayacağı şiirler yazmayı hiçbir zaman düşünmemiştir Ona göre, şiir ve şarkılar halk içindir Formun kusursuz yalınlığı, şairliğin en tatlı meyvasıdır Gündelik bir sözcüğe şiirsel bir büyü kazandırmak, söylenmeyenin anlaşılmasını sağlamak, birkaç yalın sözcükle bir ruh hali yakalamak, onun yaşadığı yüzyılda pek rastlanan bir şey değildi
Kaynakça:
-Die Grossen Deutschen Josef Eberle/1960
-Dictionnaire des litteratures Philippe Van Tieghem/1984
-Dictionnaire biographique des Auteurs Laffont-Bompiani/1964
-Le Nouveau Dictionnaire des Oeuvres Laffont-Bompiani/1994
-Encyclopedia Britannica 1911 Edition
-Kindler Neues Literatur Lexikon 1991
-Alman Edebiyatı Burhanettin Batıman
Remzi Kitabevi/1945
-Türk ve Dünya Edebiyatçıları Aziz Çalışlar
Remzi Kitabevi/1987
-Suab Darbesi Selçuk Ünlü
Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi
Sayı:21 Aralık 1982
-Ana Britannica Ana Yayıncılık/1986
Büyük Larousse Gelişim Yayınları/1986
-Türk Ansiklopedisi Milli Eğitim Yayınları/1946
|