08-23-2012
|
#3
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Epikür
Epicuros (Epikür, Epiküros) Felsefesi
Epikuros bir ahlak felsefesi geliştirmiştir ve felsefenin ana düşüncesi mutluluktur (eudaimonia) Temel amacın mutluluğa ulaşmak olduğunu belirtir Felsefenin görevi de buna göre belirlenmiştir, insanın mutluluğa giden yolunu araştırmak Klasik felsefenin soyut tartışmalarıyla Epikuros bu hedefin dışında ilgilenmemiştir Mantık da, doğru yaşama ulaşmak için gerekli olan bilginin üretilmesini sağlayan bir araçtır Doğru bilgi olmadan doğru eylemlilik olmayacaktır; doğru bilginin ölçütü ise ikili bir temele sahiptir, ilki duyu verileri ikincisi ise haz ve acı duyumlarıdır
Epikuros'a göre; insan, tanrı ve ölüm korkusundan kurtulmalıdır Kuruntulardan ve önyargılardan arınarak buna ulaşılabilir Bu noktada Epikuros'un felsefesine Demokritos'un atomcu teorisinin etkileri karışır Doğadaki her şey atomların mekan içindeki hareketlerinden meydana gelmektedir Yalnızca bu hareket mekanik bir zorunlulukla meydana gelmez Bu doğa düşüncesiyle Epikuros Tanrı kavramını dışta bırakmaya çalışır Tanrının varlığı yokluğunu değil dünyaya karşı ilgisizliğini belirtir
Ayrıca ruh konusunda da maddi bir açıklama öne sürer, ona göre insan ruhu maddi bir niteliğe sahiptir, başka türlü var olabilmesi söz konusu olamaz Ruhun maddi varlığını açıklamak üzere Epikuros onun dört öğeden meydana geldiğini belirtir Ateş, soluk, hava ve adlandırılamayan dördüncü bir öğe İlk üçü bedensel kısmı meydana getirir, dördüncü öğe ise ruhsal kısmı oluşturur İnsan ölünce bu öğeler dağılır, yani birliklerini kaybederler Dolayısıyla ölümsüzlük ya da ruh-göçü diye bir şey olamaz
Ölüm konusunda bir anlamda Epikurosculuğun ünlenmesinde etki etmiş olan yaklaşım, Epikuros'un bir sözüne dayanır;
"Ölümden korkmak anlamsızdır; çünkü yaşadığımız sürece ölüm yoktur, ölüm geldiğinde ise artık biz yokuzdur "
|
|
|