Yalnız Mesajı Göster

Anton Von Webern

Eski 08-23-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Anton Von Webern




Anton von Webern - Besteci

Önce Avusturyalı müzikbilimci Adler'in öğrencisi olan Anton von Webern 1904'te Schönberg'le karşılaştı ve 1910'a kadar onunla birlikte çalış­tı Okul arkadaşı Alban Berg'le daha sonra dostluğunu ilerletti İlk yapıtı 1908'de, Avusturya ve Almanya'da ti­yatro orkestrası yöneticiliğine başladığı sırada yayımlandı; Orkestra İçin Passacaglia olarak adlandırılan bu yapıt, romantizm sonrası bağlamdan uzaklaşmamıştır ve Webern'in Mali­ler ile Brahms'a duyduğu hayranlığı açıkça gözler önüne serer Bununla birlikte, müzikçinin aynı yıl içinde bes­telemiş olduğu Op 2 a cappella koro, henüz o tarihlerde bile makam çerçe­vesinin dışında kalır; bu evrim, 1914'e kadar sürmüştür: Makamdan uzaklaşılmış, bestecinin kişisel üslubu, kısa süre içinde, geleneksel biçimler ve te­malar dışında yoğunlaşıp oluşumunu tamamlamıştır
Bunun yanı sıra ve en çok büyük or­kestraya önem veren çağdaşlarının uyguladığı müzik estetiği anlayışına karşıt olarak, yapıtlarında çeşitli ola­naklarda büyük bir tutumluluğa gitti ve yalnızca öze, temel noktaya yer verdi Bu dönemde oluşturduğu yapıt­lar şaşırtıcı bir yoğunluktadır ve ço­ğu genellikle oda müziği topluluğun­dan öte bir topluluk oluşumu gerektirmez
On yıllık bir süreyi daha çok vokal mü­zik alanındaki araştırmalarla geçiren Webern, lied dünyasında yeni bir ya­zım ve anlatım dalı oluşturdu Bu alandaki yapıtları şöyle sıralanabilir: Soprano ve Orkestra İçin Dört Lied (1918); Altı Trahl-lieder (1921); Beş Dinsel Lied (1922); Latince Metinler Üstüne Beş Kanon (1924) Bu lied çevrimleriyle müzikçinin dizisel müzik evrenine girdiği görülür; Op 17'yle (üç dinsel lied) on iki ses tekni­ğine doğru ilk kesin adımı attığı kabul edilir Bütün bunlara koşut olarak Webern, çok parlak bir orkestra yö­neticiliği görevini de sürdürmüştür

DİZİSEL YÖNTEM

Dizisel yöntemi, kesin ve biraz da sert bir biçimde uyguladığı dönemin (Sop­rano, Klarnet ve Gitar İçin Üç Lied ve Koro İçin Goethes Lieder [1925-1926]) ardından bestecinin Op 21 Senfoni ,Saksofon ile Dörtlü (1930) ve Op 23 Üç Lied ile müzik yazımında bir esnekliğe ulaştığı gözlenir Dokuz Çalgı İçin Konçerto (1934) ile dizisel sistemin yalnızca seslere ve tınılara uygulanmakla kalmayıp ritimlere ve hatta zaman zaman şiddetlere de uy­gulandığı görülür

Webern'in araştırmaları, bundan böyle, kontrapunto ya da çeşitleme alanında anlatım olanaklarının şaşır­tıcı bir ustalıkla kullanıldığını göste­ren yapıtlarla ortaya konmuştur: Op 27 Piyano İçin Çeşitlemeler; Op 28 Yaylılar Dörtlüsü (1938); Op 30 Or­kestra İçin Çeşitlemeler (1940) Aynı dönemde müzikçi koro için de üç ya­pıt 'bestelemiştir: Das Augenlicht (1935); Birinci Kantat (1939); İkinci Kantat (1943)
Alman ordularının Viyana'ya girme­si, Webern'in orkestra yöneticiliği alanındaki etkinliklerine son vermesi­ne neden oldu Müziğinin tehlikeli ol­duğu kabul edildi; bundan böyle bes­teci, yaşamını sürdürebilmek için ya­yımcısı için düzeltmenlik yapmak zo­runda kaldı 1945'te ormanda gezinir­ken kaza sonucu ABD'li bir nöbetçi tarafından öldürüldü

Alıntı Yaparak Cevapla