08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Georges Rouault
Georges Rouault - Ressam
Resim zevkini ilk olarak, Courbet, Manet ve Daumier hayranı olan estamp koleksiyoncusu dedesinden edinen Georges Rouault, küçük yaşta Hirsch adlı bir vitray ustasının yanına çırak olarak girdi (1885) Bu çıraklık dönemi boyunca Dekoratif Sanatlar Okulu'ndaki akşam derslerini izledi 1850 yılının sonunda Güzel Sanatlar Akademisi'ne kabul edilerek Elie Delaunay'in atölyesine girdi; 1891'de atölye Gustave Moreau'nun yönetimine geçince, genç Roaualt da ustanın gözde öğrencisi olmakta gecikmedi1893ve 1895'te katıldığı Roma yarışmasında iki kez başarısızlığa uğrayınca, Moreau'nun öğüdüne uyarak okuldan ayrıldı Ustasının ölümü üstüne (1898) Gustave Moreau Müzesi müdürlüğüne atandı, ama aldığı ücret yetersizdi
Sağlığı bozulduğu için bir süre Haute-Savoie'de kaldıktan sonra geri dönen (1902) sanatçı, büyük suluboyalar ve kâğıt üstüne yağlıboyalardan oluşan yeni bir çalışma biçimine başladı; bu yeni çalışma yöntemini daha çok işlek bir desene dayandırıyor, çizgileri, derin mavi ve siyahlarla belirginleştiriyordu; esinlendiği konularsa daha çokyoksul sirk dünyasıyla, fahişelerin yaşamlarıyla (Sokak Kızı, 1906), yargı dünyasının yergisiyle (Hakimler 1908) ilgiliydi
1901'de tanıştığı Ruysmans'tan daha çok Leon Bloy ile olan ilişkisi, ressamdaki metafizik ve Hıristiyan düşüncesini uyandırdı; kısa bir süre fovizmin etkisinde kalan Rouault, 1903'te eski okul arkadaşları olan Matisse, Marquet ve Mangin'le birlikte Sonbahar Salonu'nun kurulmasına katıldı Marthe Le Sidaner ile evlendikten (1908) iki yıl sonra, Druet Galerisi'nde ilk kişisel sergisini açtı 1913'te Ambroise Vollard 1917 den başlayarak sanatçının tek satıcısı oldu ve atölyesinde oluşturduğu her türlü ürünü satın aldı
Birinci Dünya savaşının sonunda, ressam dinsel konulardan esinlenerek çoğunlukla yağlıboya resimler yaptı ve bunlarda çok canlı renkler kullandı(Çarmıha Geriliş, 1918); 1917'den 1927'ye kadar önemli bir kitap resimleme işine girdi: Jarry'nin Kral Ubu' sü (Ubu roi), Vollard'ın Reincarnations du Pere Ubu 'sü (Ubu Baba'nın Yeniden Cisimleşmeleri), Baudelaire'in Elem Çiçekleri için gravürler yaptı Çini mürekkebiyle etütlerden sonra, siyah beyaz olarak yaptığı ünlü ofortlar (Miserere) ancak 1948'de tamamlanıp yayımlanabildi
Aynı yü, Vollard'ın mirasçılarına karşı kazanılan ünlü davadan sonra Rouault, bitmemiş kabul edilen ve mahkeme tarafından kendisine geri verilen 315 tuvali mübaşirin gözleri önünde yaktı
Bu dönemde Rouault'nun yapıtlarına hem esin,hem de çalışma bakımından belli bir dinginlik egemen oldu; 1948'e kadar yapmış olduğu tuvallerdeki gölge-ışıklar ve renk şiddetlerinin yerini yavaş yavaş sakin ışıklar almaya başladı (Uslu Pierrot, 1940-1948); ayrıca yeşillerle sarılar ve kırmızıların egemen olduğu kaim bir boya tabakası tuvallerini örtmeye başladı (Seraphine, 1948-1952) 1920'ye kadar sınırlı bir amatörler grubu içinde saygı gören Roualt'nun ünü giderek arttı; öldüğü sırada zamanımızın en büyük ressamlarından biri olduğu kabul edilmişti
|
|
|