08-23-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Gioacchino Rossini
Gioacchino Rossini - Ressam
Amatör bir müzikçi baba ile yaşamını kazanmak için şarkıcılık yapan bir annenin oğlu olan Gioacchino Rossini, ilk ve temel müzik bilgilerini on dört yaşma kadar amatör müzikçilerden aldı Hiçbir resmi eğitim görmeden, yalnızca çevresindekilerden öğrendiklerine dayanarak ilk operası Demetrio ve Polibio 'yu yazdıktan sonra Bologna Müzik Lisesi'ne kabul edildi; burada Tesei ile şan, rahip Mattei ile de beste çalıştı Henüz on sekiz yaşındayken bir senfoni, bir kantat ve bir operakomik (Cambiale diMatrimonio) yazmıştı; bu sonuncu yapıtın kısa sürede başarıya ulaşması, müzikçinin öğrenimini yarıda bırakarak kendini tümüyle beste çalışmalarına vermesine yol açtı Bundan sonraki üç yıl içinde Roma, Ferrara, Venedik ve Milano için operalar yazdı İlk önemli yapıtı sayılan Tancredi, 1813'te Venedik'te yorumlandı; önce başarısızlığa uğrayan yapıt, sonra birdenbire başarı kazandı; bundan sonraki bütün yapıtları da başarılı oldu 1816'da yazdığı Cezayir'de Bir İtalyan Kızı, Sevil Berberi, Otello kısa süre içinde büyük müzik merkezlerinde yorumlanmaya başladı 1823'te Rossini Venedik'te Semiramis'i sundu Yapıt pek içten karşılanmayınca kentten ayrılmak zorunda kaldı; önce Londra'ya giden besteci, orada birkaç ay içinde küçük bir servet edindi; daha sonra da Paris'e yerleşti Charles X'un kutsanması ayini için oluşturduğu Reims'e Yolculuk'u yeniden elden Geçirekek Kont Ory’ye dönüştürdü İtalyan Tiyatrosu’nu bir süre yönettikten sonra krallık müzik görevlisi ve şan müfettişi olarak atandı, ama bu işini Temmuz devriminde kaybetti 1829'da Opera'da son yapıtı Guglielmo Teli yorumlandı
Bu tarihten sonra, Rossini artık sahne için hiçbir şey hazırlamadı; 37 yaşında yapıtının temelini oluşturdu; yaşamının geri kalan bölümündeyse yalnızca StabatMater, kantatlar, Doğaçlamalar ve piyano için divertimentolar yazdı ve bunlarla Paris salonlarında başarılarını sürdürdü İtalya'ya yaptığı iki yolculuktan (1836'da Milano ve Bologna; 1848'de Floransa) sonra 1853'te kesinlikle Paris'e yerleşti Mal ve mülkünü, bir yaşlı müzikçiler evine mali destek sağlamak amacıyla Paris kentine bıraktı Çok değişik biçimlerde değerlendirilmiş olan bu müzikçi teknik açıdan şaşırtıcı derecede ustaydı, kendine özgü bir sahne anlayışı, pek çok ezgisel yaratısı vardı, ayrıca kolay yazma yeteneğine sahipti Rossini kuşkusuz birçok kolaylıktan yararlanmış (ünlü crescendo) ve izleyicisinin zevkini okşamayı bilmiştir
Orkestranın olanaklarından ustaca ve son derece zarif biçimde yararlanan Rossini ritimleri tiyatroya çok yetkin bir dinamikle uygulamıştır İnsan seslerinin tınılarıyla ilgilenmesi bestecinin, ilk kez mezzo-soprano ya da kontralto için rol yazan yazarlar arasına katılmasına yol açmıştır
|
|
|