08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Robert Delaunay
Robert Delaunay
17 yaşında, Belleville'deki bir dekor atölyesine çırak olarak giren Robert Delaunay, 1907'de Gümrükçü Rousseau ve ilk kübistlerle tanıştı Sanat araştırmalarının ilk evresinde, mavi ve yeşilin egemen olduğu bir dizi natürmort yaptı (1908) ve çalışmalarının bu evresindeki özelliklerden, sonraki yıllarda, kübizmi benimsediği zaman belirli bir ölçüde yararlandı (Eiffel Kulesi adlı tablosunda Cezanne'nin etkisi görülürse de, bu tablo Aix-En-Provence'lı ustanın çalışmalarına yalnızca tonların kendi aralarındaki ilişkiler açısından yakındır) Aynı yıllarda kendine özgü bir kompozisyon düzenini ortaya koydu ve 1910'da Ukrayna kökenli Sonia Terk'le (1885-1979) evlendi O tarihten sonra Sonia Delaunay de, kocasının ortaya koyduğu bir ilkeden kaynaklanan estetik anlayışı içinde resimler yaptı
Delaunay'in öne sürdüğü, Pierre Francastel tarafından açıklanmış olan söz konusu ilke şöyle belirtilebilir: Renklerin belli bir düzen içinde yan yana getirilmesi, optik duyumların tümünü açıklar ve ayrıca hareketi doğurur (Delaunay'in bu düşüncesini, dostu Apollinaire Eşzamanlı Pencereler [1912] adlı yapıtını görür görmez sezmiş ve en güzel şiirlerinden birine aktarmıştır) 1914'te, Robert ve Sonia Delaunay İspanya'ya bir yolculuk yaptılar ve Birinci Dünya savaşının patlak vermesi üstüne 1921'e kadar orada kaldılar Madrid'de Diaghilev'le tanışarak (1917), Rus Balesi yorumcularıyla birlikte çalıştılar ve Kleopatra'nın sahnelenmesine katkıda bulundular (dekorlar: Robert Delaunay; maket ve kostümler: Sonia Delaunay)
1922 yılında tablo alım satımcısı Paul Guillaume'un desteğiyle bir toplu sergi açan Robert Delaunay, Uluslararası Dekoratif Sanatlar Sergisi için Paris Kenti adlı duvar resmini yaptı 1938'de Kandinsky'le tanıştı
Özellikle 1930'daki büyük yapıtlarıyla (Çokrenkli Disklerin Oyunu; Ritimler] çağdaş sanata büyük katkıda bulunmuş olan Delaunay'i bazı eleştirmenler soyut sanatın ilk temsilcilerinden biri saymaktadırlar
|
|
|