| 
Prof. Dr. Sinsi
 | 
				  Carl Gustaf Estlander 
 
            
 Hayatı ve Eserleri:
 Estlander, 31 ocak 1834’te; Ostrobothnia’da, çiftçi bir ailenin oğlu olarak doğar
  Babası, din adamı olarak da görev almıştır  İlkokulda, öğretmeni Lars Stenback, ona; Fin ulusunu, Fin dilini ve Fin şiirini sevmeyi öğretir  İlk öğreniminden sonra, Helsinki Üniversitesi’ne girer  Burada, Fin yazar, Fredrik Cygnaeus’un öğrencisi olur  1856’da, “Helsinki Gazetesi”’nin editörü olur  1858’de, “Tarihselliği ve Şiirselliği ile Aslan Yürekli Richard” adlı eserini yazar
  1859’da, “Robin Hood Üzerine Sevilen Şarkılar”’ı kaleme alır  Aynı yıl, doktorasını tamamlayıp, profesör olur ve üniversitede, ilk kez sanat tarihi dersi verir  1860’ta, İmparator Aleksandr Üniversitesi, estetik ve çağdaş edebiyat bölümünde doçent olur  1862’de, “Helsinki Günlüğü” adlı bir gazete çıkarmaya başlar ve 1862-63 yıllarında, gazetenin editörlüğünü üstlenir  1863’te, Kastilya dilinde yazılmış ve 3730 dizeden oluşan ünlü İspanyol destanı, “Mio Cid”’i İsveççe’ye çevirir   1863-65 yılları arasında, yurtdışına uzun bir yolculuğa çıkar
  Bu yolculuğunda, sanat tarihçiliğine merak sarar ve bu konuda çalışmalara başlar  1866’da, “Tristan Öyküsünün Bilinmeyen Parçaları” adlı eserini yazar  1867’de, daha önceki yıllarda çıktığı yolculuğun sonucu olarak, “18  Yüzyıl Sonundan, Günümüze Kadar, Plastik Sanatlar Tarihi” adlı eserini yazar  Bu eser, İskandinavya’da, modern sanatın oluşmaya başlamasının ilk örneği ve batı sanatı üzerine, Finlandiya’da basılan ilk eserdir  Estlander, 1868’de, öğretmeni Cygnaeus’un yerini alarak, estetik ve çağdaş edebiyat bölümüne profesör olur
  Edebiyat çalışmalarına ağırlık veren Estlander, Fin destanı Kalevala’dan esinlenerek, ortaçağ Avrupa’sı folkloru üzerine araştırmalar yapar  Yine aynı yıl, Provence edebiyatı üzerine yaptığı incelemeler sonucu, “Provence Edebiyatı Tarihine Katkılar” adlı eserini kaleme alır  Estlander’in bu çalışmadaki amacı, şiirlerin temelindeki tarihi olayları açıklamak ve estetik değerlerini ustalıkla belirlemektir  Estlander, Johan Ludvig Runeberg’in bir araştırmasının bilimsel temelini hazırlar  Runeberg’in tüm şiirlerinin yer aldığı bir kitabın, “Runeberg’in Şiirleri” adını taşıyan bir girişini hazırlayan Estlander; ayrıca, Adolf Ivar Arwidsson’un 2 çalışmasını da yayınlar  Estlander, 1870’lerin başında, Fin Sanat Okulu’nda; ünlü yazar, Zacharias Topelius’un sekreteri olur
  Daha sonra, onun yerine başkanlığa gelir  1870 eylülünde, Topelius başkanlığında yapılan bir toplantıya katılır  Toplantıda, gençlerin eğitimi konusunda ne yapılabileceği konuşulur  Estlander, endüstride ve el sanatlarında çalışan gençlerin sanatını geliştirmek için, Helsinki’de, el sanatları okulu açmayı önerir  Öneri kabul görür ve uygulamalı sanat okulu, Kasarmikatu okul binasında, 11 ocak 1871’de açılır  Böylelikle, Finlandiya’da, endüstriyel tasarım hareketi başlamış olur  Estlander, 1871’de, sanat ve endüstriyel tasarımı konusunda tanımlamalar ortaya attığı, bir kitapçık yayınlar
  Bu kuramsal kitapçığa göre, Estlander’in amacı; sanatı, endüstriyle birleştirmektir  Kitapta; sanat, sosyal yaşam, yurtiçi ve yurtdışı endüstri, canlı bir olay olarak ele alınmış, Fin el sanatları ve tasarım topluluğunun oluşturulması hedeflenmiştir  Bu düşüncenin ardında, Fin ürünlerinin işlenmesini ve kalitesini arttırmak ve ihracata yönelmek vardır  İç pazarın küçük olması nedeniyle, ihracat gerekliliktir  En çok ilgiyi, Rus pazarı görmektedir  Estlander, kitapçıkta, başka bir konuya daha değinmektedir
  İlkokuldayken, öğretmeni Lars Stenback’ten Finseverlik ruhunu almış olan yazar; üniversite yıllarında, ülkesindeki İsveç etkilerine değinerek, Fin dili ve kültürünün korunması gerektiğini savunmuştur  Daha sonra, Finseverlerden ayrılan Estlander, İsveç dilinin önemini vurgulamış ve hatta Fin dil okullarının kurulmasına bile karşı çıkmıştır  Kitapçıkta, Estlander’in bu yöndeki görüşlerinin yanı sıra; 2 grup arasındaki, estetik bakış açısının farklılıkları da yer alır  Finseverler, Almanya’da doğan, “Sanat, sanat içindir  ” tezini savunurken; İsveç yanlısı liberaller ise, kökeni İngiltere’ye dayanan, faydacı bir bakış açısına sahip olarak, “Sanat, daha iyi bir toplum yaratmak içindir  ” tezini savunmaktadırlar  1873’te, imparator Franz Joseph yönetiminin, Viyana’da yapılan 25
  yıl kutlamaları sırasında; Finlandiya’nın, endüstriyel sanat ürünlerinin, sürekli sergilenmesi önerisi ortaya atılır  Estlander, “Helsinki Günlüğü” adlı gazetede, bu tür bir koleksiyona sahip olmanın önemini vurgulayan 2 makale yayınlar  Gazete, konuyla ilgili olarak; hem devletten, hem de özel sektörden bağış toplamaya başlar  Toplanan bağışlarla, 732 parça elişi alınır  Böylelikle, endüstriyel sanat müzesinin temelleri atılmış olur  Estlander, 1876’da, “Fin Magazini” adlı dergiyi çıkarmaya başlar
  Bu dergi, en eski Fin kültür dergisidir ve daha sonra, İsveç’te yayınlanmaya devam etmiştir  1877’de, Cygnaeus’un başkanı olduğu sanat topluluğu, bir toplantı düzenler  Endüstriyel sanat müzesi olacak bir bina arayışı için oylama yapılır  Demiryolları meydanında bir bina saptanır  Hükümet, bu binayı satın alır  Estlander, 1880’de; ölümünün 200  yıldönümünde Per Brahe’nin Latince yazdığı, “Senin toprağın, doyduğun yerdir  ” sözünü çok az değiştirerek, “Doyduğun yer, senin toprağındır  ” şeklinde söyleyince, çeşitli tehditler alır ve Finlandiya’dan gitmesi istenir  Estlander, üniversitedeki profesörlüğünü bırakmak istemez; ancak, yine de, İsveç’e doğru yola çıkar  1883’te, endüstriyel sanat müzesi için alınan binanın restorasyonu için ihale açılır
  Firmalar yeterli bulunmayınca, senato, işi Theodor Hoijer’e verir  İnşaat 1884’te başlar  Estlander, 1885’te; Runeberg anısına, “İsveç Edebiyat Topluluğu”’nu kurar  Bu topluluk, Finlandiya’daki; İsveç dilini, edebiyatını, kültürünü ve tarihini incelemektedir  1887’de, “Fin Magazini” dergisine, “Dil Sorgulamasında Benim Yerim” adlı bir makale yazar  Bu makalede, Finlandiya ve İsveç’teki 2 kültürlü sınıflar arasında, geçici de olsa, anlaşma olması gerektiğini savunur  Adına, “Ateneum” denilen ve Estlander’in en tutkulu projesi olan, endüstriyel sanat müzesi, 18 kasım 1887’de açılır  Açılış konuşmasını Estlander yapar  Ateneum, uzun yıllar boyunca; Finlandiya’nın, görsel ve uygulamalı sanatlar konusunda, en önemli yeri olmuştur  Estlander, 1905’te, liberal politikacı Leo Mechelin’e yazdığı mektupta; İsveççe’nin, ayrı bir yere atılmak istendiğini söyler
  1906’da, Finsever hareketin, İsveç’e ait olan her şeye karşı cephe aldığından söz ederek, İsveç dilinin ve ona ait olan değerlerin korunması gerektiğini söyler  Ayrıca, aynı yıl, “Fin Magazini” dergisinde; ülkesindeki azınlıkları, Finleşmelerinden ve Rus hizmetine girmelerinden dolayı eleştirir  Estlander, 28 ağustos 1910’da, Helsinki’de hayata veda eder  
 
 
 |