08-23-2012
|
#2
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Jan Van Eyck
Jan Van Eyck
Van Eyck'in adı çevresindeki gizem günümüzde ortadan kalkmıştır Artık Gand Katedrali'ndeki çokkanatlının Jan Van Eyck ile ağabeyi Hubert Van Eyck (Maaseik ?, 1370'e doğru- Gand ?, 1426'ya doğru) tarafından yapıldığı kanıtlanmıştır Genç yaşta büyük üne kavuşan Jan Van Eyck, İyi Philippe'in ressamı ve mabeyincisi olduktan sonra diplomatik görevlerle Portekiz'e gitti Bu uzak ülkelere yolculuk, doğayı doğrudan doğruya incelemesine ve geleneksel Ortaçağ anlayışından uzaklaşmasına yardımcı oldu
GİZEMLİ KUZU
Van Eyck, Uccello'nun çağdaşıdır, ama Floransalı sanatçıda zihinsel işlemler sonucunda ortaya çıkan resim sanatı, Flaman sanatçıda gerçeğin tek uyumlu denkliği olmaya yönelmiştir Gerçekten de Van Eyck her şeyden önce yaşam "gösterisi"ni eksiksiz algılamaya çalışmış ve görüş biçimi bir çeşit dünya kaleidoskopuna dönüşmüştür
Ağabeyi Hubert'in başlamış olduğu Gizemli Kuzu 'da (ya da Mistik Kuzu) sanatçı yer ve gök âleminin geniş bir bireşimini oluşturdu İki yüz elli figürle Hıristiyan anlayışına göre insanlığın kurtuluşunu anlatan kompozisyonun tam ortasında, İsa'yı simgeleyen kuzu, insanları Yaratıcı'ya bağlar; arka planda göz alabildiğine kentler ve kırlar uzanır Gizemli Kuzu, o tarihe kadar bir Flaman ressamının ilk kez minyatürcü kökeninden uzaklaşarak gerçek şövale tablosu biçiminde oluşturduğu bir yapıttır Van Eyck'in anlatım yolları da yenilikçidir; artık yaldızlı fonlar ortadan kalkmış, gölgeler saydamlaşmıştır; İtalyanların tersine, desen renge bağımlı kalmıştır Yapıtta yer alan kişilerin ruhsal durumları pek anlaşılamamaktadır ama her yüz bir portre sayılacak niteliktedir; bu varlıkları bireyselleştirme isteği, Arnolfinileri ve piskoposluk kurulu üyesi Van der Paele'yi konu alan resimlerin de habercilik ettiği kuzey ülkeleri portre geleneğinin kökeninde yer alır Dinsel konulu tablodaki gizi biraz hafifleten bu gerçekçilik kaygısı laik ve hümanist bir düşünceyi yansıtır Van Eyck'in adı yalnızca simge bir yapıt sayılan Gizemli Kuzu çokkanatlısına bağlı olmakla kalmaz, ama, XV yy, Avrupa resmini değiştirecek olan yeni bir görme biçiminin doğrulaması olarak belirir Van Eyck'in getirdiği yeniliklerin anlaşılabilmesi için birkaç yüzyılın geçmesi gerekmiştir
|
|
|