Konu: Jan Van Eyck
Yalnız Mesajı Göster

Jan Van Eyck

Eski 08-23-2012   #2
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Jan Van Eyck




Jan Van Eyck

Van Eyck'in adı çevresindeki gizem günümüzde ortadan kalkmıştır Artık Gand Katedrali'ndeki çokkanatlının Jan Van Eyck ile ağabeyi Hubert Van Eyck (Maaseik ?, 1370'e doğru- Gand ?, 1426'ya doğru) tarafından yapıldı­ğı kanıtlanmıştır Genç yaşta büyük üne kavuşan Jan Van Eyck, İyi Philippe'in ressamı ve mabeyincisi olduktan sonra diplomatik görevlerle Portekiz'e gitti Bu uzak ülkelere yolculuk, doğa­yı doğrudan doğruya incelemesine ve geleneksel Ortaçağ anlayışından uzaklaşmasına yardımcı oldu

GİZEMLİ KUZU
Van Eyck, Uccello'nun çağdaşıdır, ama Floransalı sanatçıda zihinsel iş­lemler sonucunda ortaya çıkan resim sanatı, Flaman sanatçıda gerçeğin tek uyumlu denkliği olmaya yönelmiş­tirGerçekten de Van Eyck her şeyden ön­ce yaşam "gösterisi"ni eksiksiz algı­lamaya çalışmış ve görüş biçimi bir çeşit dünya kaleidoskopuna dönüş­müştür
Ağabeyi Hubert'in başlamış olduğu Gizemli Kuzu 'da (ya da Mistik Kuzu) sanatçı yer ve gök âleminin geniş bir bireşimini oluşturdu İki yüz elli figür­le Hıristiyan anlayışına göre insanlı­ğın kurtuluşunu anlatan kompozisyo­nun tam ortasında, İsa'yı simgeleyen kuzu, insanları Yaratıcı'ya bağlar; ar­ka planda göz alabildiğine kentler ve kırlar uzanır Gizemli Kuzu, o tarihe kadar bir Flaman ressamının ilk kez minyatürcü kökeninden uzaklaşarak gerçek şövale tablosu biçiminde oluş­turduğu bir yapıttır Van Eyck'in an­latım yolları da yenilikçidir; artık yal­dızlı fonlar ortadan kalkmış, gölgeler saydamlaşmıştır; İtalyanların tersine, desen renge bağımlı kalmıştır Yapıt­ta yer alan kişilerin ruhsal durumla­rı pek anlaşılamamaktadır ama her yüz bir portre sayılacak niteliktedir; bu varlıkları bireyselleştirme isteği, Arnolfinileri ve piskoposluk kurulu üyesi Van der Paele'yi konu alan re­simlerin de habercilik ettiği kuzey ül­keleri portre geleneğinin kökeninde yer alır Dinsel konulu tablodaki gizi biraz hafifleten bu gerçekçilik kaygı­sı laik ve hümanist bir düşünceyi yan­sıtır Van Eyck'in adı yalnızca simge bir yapıt sayılan Gizemli Kuzu çokkanatlısına bağlı olmakla kalmaz, ama, XV yy, Avrupa resmini değiştirecek olan yeni bir görme biçiminin doğru­laması olarak belirir Van Eyck'in ge­tirdiği yeniliklerin anlaşılabilmesi için birkaç yüzyılın geçmesi gerekmiş­tir

Alıntı Yaparak Cevapla