Prof. Dr. Sinsi
|
Lobicilik Ve Pazarlama
2 MESLEK OLARAK LOBİCİLİK
Lobicilerin daha önceleri özellikle siyaset dünyasının yer altı faaliyetlerinin
yaptıkları bilinirdi Fakat son yıllarda en saygın mesleklerden biri olma yolundadır Çünkü,
özellikle Amerika’da lobiciliğin tüm çalışma sahaları, iş teknikleri yada bir ülkenin
haklarının savunulması , anlatılması , benimsetilmesi , haklı çıkarılması yolunda
faaliyetler,kanunlar tarafından denetim altına altındadır ve demokratik sistemin bütünsel
ve meşru bir parçası sayılmaktadır Bu ülkede tarihi süreç içinde gelişen lobicilik
faaliyetleri bir çok kurum tarafından kullanılmaktadır ve sırf bu amaçla kurulan dev şirketler
sistemin önemli bir parçası haline gelmiştir Buna karşın birçok Avrupa ülkesinde konuya
kuşkuyla yaklaşılmaktadır Özellikle,uygulamadaki hatalar ve suistimallerden dolayı
lobiciliğin ahlak dışı bir uygulama olduğu ve siyasilerle hukuk dışı bağlantılar kurulması
şeklinde anlayışlar bulunmaktadır Fakat dünyadaki genel kabule paralel olarak son yıllarda
çoğu ülke tarafından lobicilik kabul görmeye başlamış ve bu konuda faaliyet gösteren
kurumların sayısı artmıştır
Özellikle lobicilik faaliyetlerinin dört ana grubu sayılan; işçi sendikaları, ticari
kuruluşlar,kurumlar ve“çıkar grupları”bu haklardan ve bu mesleğin inceliklerinden değişik
biçimlerde yararlanmakta bazı olabilecek başarısızlıkları pekala bir başarıya
çevirebilmektedirler Çünkü lobiciler yasalar çerçevesinde her türlü teşkilatta kolayca yer
alabilmekte, kişi,firma, kurum, ve kuruluşların, ülkelerin birer birimi olarak
çalışabilmektedirler Ayrıca lobiciler uzman oldukları sahalarda geniş bilgiyede sahiptirler
Bu nedenlerle çoğu zaman; özellikle siyasi çevrelerde bilgilerine danışılan kişilerdir
Lobicilik; bilgi toplayıcılar, temsilci ve ferdi lobiciler şeklinde üç gruba
ayrılabilir:
BİLGİ TOPLAYICILAR:Karar vericileri etkileyerek ilgili tam ve eksiksiz bilgi
toplamaya çalışırlar Bu bilgiler gizli veya açık olabilir, stratejik veya özel
konularda kullanılabilir
TEMSİLCİ LOBİCİLER:Hedef ülkelerde geçerli huku sistemini iyi bilen
belirli konularda uzmanlaşmış yasal danışmanlık yapan hukuk firmalarıdır
FERDİ LOBİCİLERiyasal mekanıizma içerisinde karar organlarını
etkileyebilmek için müşterinin çıkarları doğrultusunda çalışmalarını devam
ettirirler
Lobicilik mesleğini yapan kişileri incelendiğinde , bu kişilerin belirli bir konuda eğitimleri olmadığını, ancak her işte başarılı olabilmenin temel şartının; eğitim olduğu gibi, bu konuda da eğitimin ön şart olduğunu görülüyor Bu iş için eğitimi konusunda siyasal bilgiler, hukuk gibi konular tavsiye edilse de bu eğitimin içinde lobicilik konusunda uzman olunacak nitelikte bir ders programının olmadığı göze çarpıyor , ancak siyasal bilgiler, hukuk, uluslararası ilişkiler eğitiminin ve bu konulardaki bilgilerin bu işi, bu mesleği yapma, başarılı sonuçlar alma konusunda oldukça yardımcı olabildikleri, bilinen bir gerçek Asıl alınması gereken eğitim ise; iletişim (genel anlamda), gazetecilik ve halkla ilişkiler gibi görülüyor  bunun nedeni ise , lobiciliğin de bir yerde; bir fikri, bir ürünü, bir konuyu satma, olumlu izlenimler yaratmasını sağlama, lanse etme, kamuoyu yaratma, yanlış izlenimleri silme ya da düzeltme, baskı gurupları yaratma, aleyhte olan bir durumu lehe çevirme faaliyetleri olması ve bu işleri iyi yapmanın bir "iletişim" işi olması Yani iletişimin tüm tekniklerini iyi kullanabilme işi, yani; tüm iletişim araçlarını; medyayı, reklamı, halkla ilişkileri, yazı ve "dil"i  Çünkü "iletişim"ciler; yazılı ya da sözlü, tüm iletişim biçimlerini en iyi kullanan kişiler, çünkü "lobicilik"; temelde insanları etkileme işi olduğu biliniyor Bunun gerçekleşmesi de öncelikle çok iyi konuşmakla ve gerektiğinde yazmakla, yani bir düşünceyi en iyi şekilde ifade etmekle oluyor, ki özellikle en çok kullanılan iletişim aracı mektuplardır, sonra; medya olarak göze çarpıyor
Ayrıca iyi bir çevre de gerekliliklerden biri sayılıyor Lobicilik için sadece eğitim, iyi, etkili bir iletişim becerisine sahip olmak da yetmiyor, geniş bir çevreye sahip olmak da gerekiyor, hem de gerçekten iyi dostluklar, arkadaşlıklar üzerine kurulmuş bir çevre  Büyük menfaatlere dayalı olmayan, sevgi, saygı, güven ve içtenliğe dayalı ilişkilerden oluşan bir çevre Bu da, yapılan işin gereğine göre, iletişim sektörü, iş ya da özellikle siyaset dünyası içinde uzun yıllar harcamakla olmaktadır Aynı zamanda tecrübeyi de getiren, uzun yıllara dayalı iş hayatı, lobicilik işini meslek edinmiş kişilere kişilerarası iletişimde önemli yararlar sağlamakta, neyi ne zaman yapması ya da yapmaması, neyi ne zaman, nerede konuşup konuşmaması, hatta ne kadar konuşması gerektiği konusunda birçok şeyi de zaman içinde öğretmektedir, aynı zamanda sabırlı olmayı, her türlü olumsuzluklara karşı dayanıklı ve kusursuz olmayı, çok az hata yapmayı da öğretir
Lobicilikte, başarılı olmanın yolları: Başarılı bir lobici olabilmek için eğitimin, tecrübenin ve iyi bir çevrenin bu iş için ne kadar önemli olduğu bilinen bir gerçekve genel şart Bu işte olumlu sonuçlar alabilmek için ise;
o Kişisel olarak güvenilir bir imaja sahip olmalı, bu imajı zedeleyecek hiçbir davranışta bulunmamalı,
o Gerçekten inanılmayan, iyi araştırılmayan, doğruluğu konusunda şüpheler olan bir konunun lobi çalışmaları asla yapılmamalı,
o Konu tam olarak anlaşılmalı, yapılacak çalışmaların stratejisi tüm detaylarına göre saptanmalı, planlanmalı,
o Yapılan planda savunma planları olduğu kadar saldırı planları da olmasına dikkat edilmeli,
o Güvenilir bilgi alma kanallarına sahip olunmalı,
o "Anahtar" kişiler, kurumlar iyi seçilebilmeli,
o Zamanlama iyi yapılmalı,
oLobi yapılan kişinin yetkileri asla kötüye kullandırılmamalı, yanlış bilgi verilerek yanlış rotalara saptırılmamalı, istenmeyen sonuçlarla karşılaşılmamalı, gerçeklerden ayrılmamalıdır,
o Anlatım yalın, kolay anlaşılır olmalı, yanlış anlaşılmalara yolaçacak uzun anlatım / yazımlara, gereksiz detaylara girilmemelidir,
o İletişim araçları çok isabetli seçilebilmelidir (mektup, gazete ilanı, gazetede haber, direkt görüşme vs ),
o Sanat ve estetikten anlamalı, gerektiğinde bir reklam, gerektiğinde bir halkla ilişkiler kampanyasını yönlendirecek "vizyon"a sahip olmalıdır,
o Rakipler asla küçümsenmemeli, kişilikler zedelenmemeli, saygı ölçülerine dikkat edilmeli,
o Karşı lobi grubunun çalışmaları iyi izlenmeli, takipçi olunmalı,
o Gerekli tüm toplantı, geziler, yemek, basın toplantıları, basın gezileri vs ’ye katılınmalı, alınan davetlere mümkün olduğunca gidilmeli,
o Bilgilenme başvurularına olumlu bakılmalı, yardımcı olunmalıdır,
o Sosyal klüpler ve derneklere üye olunmalı,
o Sabırlı, uzlaşmalı, yardımsever olunmalı, saldırgan olunmamalıdır,
o Alınacak sonuçlar iyi tahmin edilebilmeli,
o "Çevre" ile devamlı, iyi niyete, sevgiye, saygıya ve dürüstlüğe dayalı düzenli bir iletişim kurulmalı,
o Toplumun hassas olduğu konularda (çevre, tabii afetler vs ) gönüllü görevler alınmalı, hayır kurumlarına destek sağlanmasına yardımcı olunmalı,
o Birlikte çalışılan ekip gerektiğinde motive edilmelidir,
o Alçak gönüllü olunmalı,
o Yapılan çalışmalar sonucunda elde edilen başarı için övünmemeli, bu başarının keyfi, prestiji, adına çalışılan kişi/kuruluşa bırakılmalı, asla ön plana çıkılmamalıdır
Ülkemizde maalesef henüz lobiciliği iş dalı olarak kabul etmiş kuruluşlar mevcut değildir Bazı reklam şirketlerinin halkla ilişkiler bölümlerinin yurtiçi lobicilikte zayıf adımlar atmay başladıkları görülmektedir Ancak deneyimleri yeterli değildir Bu bakımdan deneme- sınama – yanılma – düzeltme – tekrar deneme zincirinin dışına çıkılması bugün için mümkün görülmemektedir
|