Prof. Dr. Sinsi
|
Lobicilik Ve Pazarlama
3 LOBİCİLİK VE BASINLA İLİŞKİLER
Günümüzde gündemi genel olarak basın belirlemektedir Bu, bir lobicinin asla unutmaması gereken bir konudur
3 1 Medya’nın önemi:
Günümüzde medyanın her konuda hatta gündem yaratma, gündem belirleme konularında bile toplum üzerinde ve kamuoyu yaratma konusunda oldukça büyük etkileri vardır Günümüzde gündemi genel olarak basın belirlemektedir Bu, bir Lobicinin asla unutmaması gereken bir konudur
Sadece Lobiciler değil, herkes, bir şekilde basını kullanmak için yoğun bir çaba içindedir; ülkeler, firmalar, kişiler (işadamları, siyasetçiler, sanatçılar vs ), Reklamcılar, Halkla İlişkilerciler  
Lobicilik de çok fazla "Basınla İlişkiler" gerektiren bir iştir ve tüm Lobiciler öyle ya da böyle basının gücünden yararlanmak istemektedirler hatta bunun zorundadırlar Özellikle bir Lobici için yüksek tirajlı gazetelerin ilk sayfalarında ya da çok fazla "rating" alan televizyon kanallarının haber ya da konuya uygun özel programlarında yer almak oldukça önemlidir Burada, sadece bu gazeteler ya da TV kanallarında yer almanın zorluğu yanında, bu işin doğru zamanda gerçekleştirilmesi de apayrı bir zorluktur Yani bir Lobici için zamanlama oldukça önemlidir Çünkü, zamanlamada yapılan bir hata, çok iyi planlanmış, başarıya ulaşma şansı oldukça yüksek bir Lobicilik faaliyetini bir anda mahvedebilir
3 2 Hedef Kitlenin seçimi;
Zamanlama kadar hedeflenen kişi/kişilerin ya da gurubun seçimi de oldukça önemlidir Ve yapılacak Lobi faaliyetlerinin kim/kimler üzerinde yoğunlaştırıldığında daha iyi sonuçlar alınabileceğinin, hatta ne gibi sonuçlar alınabileceğinin kestirilmesi Lobicinin uzmanlığı, üzerinde çalıştığı konuya hakimiyeti ve tecrübesi ile yakından ilgilidir Burada "uzağı görmek" atılan her adımdan sonra ve ileri adımlarda neler olabileceğini önceden kestirebilmek ise apayrı, özel bir yetenek işidir  
3 3 Basınla İlişkiler’in "püf noktaları";
Gazeteciler devamlı olarak iyi, ilginç, hatta "sansasyonel" haberler peşinde koşarlar Bu bilinen bir gerçektir İşin sadece Halkla İlişkiler boyutunu incelediğimizde bile, bir halkla ilişkilercinin en önemli yaptığı işlerden birinin de basının ilgisini çekebilecek haberler yaratmak, üretmek olduğunu hepimiz biliriz Bu, bir Lobici için de böyledir Lobiciler de basının ilgisini çekebilecek haberler hazırlayıp basına verirler, basının gücünden mümkün olduğunca yararlanmaya çalışırlar
Ancak tüm basın organlarına her gün yüzlerce haber, bilgi gelmektedir ve bunlar taşıdıkları öneme göre o yayın organının en uygun sayfalarında ya da (eğer bu bir televizyon kanalı ise) programları içinde yer almaktadır Yani bir haberin yayınlanırlık şansı, o haberin tamamen kaynağına, sonra önemine bağlıdır (haberin "haber değeri")
Basın, isteyerek ya da istemeyerek, kendisine gelen tüm haber kaynaklarını devamlı olarak takip etmekte, hangi kaynaklardan daha iyi, daha doğru ya da bunun tam tersi haberler geldiğini değerlendirmektedir Bunun için, belli bir süre içinde, devamlı olarak aynı kaynaktan gelen değersiz haberler zaman içinde bu haber kaynağı açısından olumsuz bir imaja dönüşeceğinden kurum ya da kişi bazında uzun vadeli, kalıcı başarılar için bu konunun ciddiye alınması oldukça önemlidir Kötü imaja sahip bir haber kaynağı iseniz, zaman içinde ciddiye alınmayacağınız, arada bir gerçekten çok önemli bir haber bile geçseniz, bunun bile ilgi çekmeyeceği, ciddiye alınmayacağınız bilinen bir gerçek, sonuçtur  
Genelde bazı halkla ilişkilerciler ve Lobiciler, basında çalışan gazeteci arkadaşlarına, buradaki çevrelerine güvenirler Ancak onlarında iyi bildiği gibi, bu avantaj, onların her zaman, o basın kuruluşlarına gönderdikleri haberlerin rahatlıkla yayınlanacağı anlamına gelmez
Hatta ; zaman zaman bu işleri yapan kişiler basındaki bu arkadaşlarını rahatsız da ederler Hatta bazen onların üzerinde gereksiz baskılar bile oluşturabilirler Ancak bu zorlamalar, onların zaman içinde bu kişileri kaybetmelerine yol açabilir Bu da uzun soluklarla elde edilen arkadaşlık ve dostlukların kaybedilmesi adına büyük bir zarardır Oysa, iyi hazırlanmış, haber değeri olan bir haberin basının ilgisini çekmesi, bunun büyük ihtimalle yayınlanması kaçınılmazdır ve gereksiz zorlamalara çoğu zaman gerek bile yoktur
3 4 Kime, hangi sayfaya?
Üretilen bir haberin, hangi yayın organın, hangi sayfasında yayınlanmasının daha
iyi sonuçlar vereceği, bu amaca ulaşmak için haberin kime gönderileceği ayrı bir iştir Bu bir Lobici için, yukarıda hedeflenen kişilerin seçimindeki kadar önemli işlerden biri, bir tecrübe, bir kuvvetli tahmin işidir
3 5 Toplantılar
Lobicilik için davetler de oldukça önemlidir Bu yüzden Lobiciler aldıkları her türlü davete mümkün olduğunca katılmalıdırlar Herhangi bir nedenle katılınamayan önemli toplantılara ise bir şekilde telefon, telgraf, vs ile ulaşmak, (gerekiyor ise) özür dilemek, tebrik etmek, Lobicinin kendisini gündemde tutması açısından oldukça önemlidir Ayrıca bu işte etkili sonuçlar almak için, arkadaşlık, dostluk ilişkilerinin devamlı olarak "sıcak" tutulmasında, çevrenin yeni kişilerle devamlı olarak genişletilmesinde büyük yarar vardır
Özellikle toplantılar ve buralarda yapılan konuşmalar basının ilgisini çekmek için önemli ortamlardır Ancak bu bir basın toplantısı ise, özellikle basına verilen demeçlerde bazı konulara özellikle dikkat edilmesinde önemli yararlar vardır Yani bunlarda;
o Asla yalana kaçılmamalı,
o Dürüst olunmalı,
o Ciddi olunmalı (arada, az da olsa espri yapılabilir),
o Gereksiz laf "ağız" değiştirilmemeli,
o Açıklamalarda gereksiz detaylara girilmemeli,
o Bilinmeyen konularda konuşulmamalı, cevap verilmemeli, böyle bir durum olduğunda, bu açıkça söylenmeli, sorunun cevabının araştırılıp, daha sonra yanıtlanabileceği belirtilmeli,
o Yapılan konuşma ve açıklamalarda mutlaka enteresan, dinleyenlerin ilgisini çekebilecek bir şeyler bulunmalı,
o Boş, gereğinden fazla konuşulmamalı,
o Sır olması gereken konulara hiç girilmemeli,
o Gündem dışındaki başka konulara girilerek, ilgi gereksiz yere dağıtılmamalı, ana konunun önemi azaltılmamalıdır
3 6 Basın Bültenleri;
Her çeşit iletişim aracı, ait olduğu kişi, kurum ya da kuruluş hakkında bir takım mesajlar vermektedir Bu da bir imaja dönüşmektedir Yani kağıttaki logo , kağıdın rengi, yazıyı bloklama şekli , kullanılan yazı karakteri, cümleler , noktalama işaretlerini kullanma biçimi ; dökümanda olan herşey Hatta gönderme biçimi bile  
Konu "Lobicilik" olunca, bir Lobicinin en önemli iletişim araçlarından biri de; "Basın Bültenleri"dir Ve Basın Bültenleri’nde bile dikkat edilecek birçok önemli nokta vardır
Bunların başında, öncelikle yazım tekniğinin belirli kurallara uygun olmasının gerektiğidir Ayrıca ;
o Yazılan kağıdın bir görsel kimliği (PR ya da Lobicilik şirketinin ya da Lobicinin kimliği) olmalıdır,
o Haberin çarpıcı bir başlığı olmalıdır,
o "Metin"de kısa, net ve kolay anlaşılır olunmalı, çok duyulmuş laflardan kaçınılmalıdır,
o Gereksiz detaylara girilmemelidir,
o Bültenin genel görünümünde, yazının genel dizaynında ve yazım dilinde ciddi olunmalıdır,
o Gönderilen yayın organları ve kişiler doğru seçilmeli, kişilerin isim ve "titr"leri doğru yazılmalıdır
3 7 Lobiciliğin en yoğun olduğu sahalar;
Lobicilik, kendisini en yoğun olarak Amerika’da, özellikle de "Siyaset Sahnesi"nde göstermektedir Özellikle seçim kampanyalarının yürütülmesi sırasında Lobiciler önemli görevler üstlenmektedirler orada Bu sırada işçi sendikaları, siyasi guruplar, halkla ilişkiler şirketleri, iş çevreleri, basın kuruluşları, ideolojik kuruluşlar ve dernekler ile kongre üyeleri, senatörler ve halk arasında yoğun bir "İletişim Trafiği" yaşanmaktadır Bu "trafik" içinde ve yapılan büyük tanıtım kampanyaları sırasında çok değişik reklam araçlarının yanında mektuplar, telefonlar, fakslar ve şimdilerde "e-mail"ler önemli roller üstlenmekte ve oynamaktadırlar
Yine ABD’deki Lobicilik faaliyetlerini incelendiğinde, Lobicilik şirketlerinin ülke içindeki fikir, iş ve siyaset dünyasındaki konular için önemli roller oynadıkları kadar, yabancı ülkelerin Amerika’daki uluslararası platformlardaki çıkarlarını da korumak için profesyonelce ve yasalar çerçevesinde çalıştıklarını görülmekte (İngiltere, İran, Ermenistan, Fransa, İsrail, Güney Afrika vs için olduğu gibi )
Neredeyse tüm dünya ülkelerini ABD içinde de güçlü olmaya, ABD’nin siyaset dünyasını da kendi menfaatleri doğrultusunda etkilemenin gerekli olduğuna, bu ülkenin tüm
dünya üzerindeki askeri ve ekonomik gücü itmektedir Bu ülkeler, Lobiciliğin gücünden yeri geldikçe, hatta gelmedikçe bile ustaca yararlanmaya çalışmakta, bu çalışmalar sayesinde birçok olumsuzlukları kendi lehlerine çevirebilmekte, hatta "silaha sarılmak" artık en son akla gelen çarelerden biri olmaktadır Bu da insanlık adına iyi de olmaktadır Ve ülkeler, eskiye oranla muhtemel, silaha dayalı savaşlara daha zor sürüklenmekte, bu savaşların yerini artık daha çok ekonomik savaşlar almaktadır Ancak bu silahsız savaşların bile ülkelere verdiği zararlar pek de küçümsenecek boyutlarda olmayabilmektedir
|