08-23-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Dil Ve Düşünce
DİL VE DÜŞÜNCE
Antikçağ'da insan Zoon Logon Ekhon yani insan konunşan varlıktır diye tanımlanır Buradaki Logon Logosla ilgili bir kavramdır ve düşünce ile dil aynı anlamda birleştirilir
Antikçağda düşünce dil ayrılığı yoktur, ikiside birdir
Hamann’da da düşünce ile dil aynıdır
Hamann akıl kapalı, soyut bir şey değil, anlama süreçlerinin bütününden oluşan bir şeydir der Ama anlama dediğimiz şey de ancak dille gerçekleşebilir Onun için dil olmasaydı akıl da olmazdı Dil aklın organı aynı zamanda ölçütüdür Yalnız organı değil, çünkü o zaman dil ikincil olurdu Yani düşünceler sürekli olarak dil içinden geçer, dille berraklaşır, dille gerçekleşir
Sese gelmeyen, sessiz düşünce de hiçbir zaman büsbütün dilden ayrı değildir Her düşünmede içten bile olsa bir konuşma vardır Bu içten düşünme başka bir dille de olabilir
Porzig insanların bilincinin olduğunu gösteren biricik kanıt dilidir der Konuşanların anlaşması da dilin başarısıdır Konuşmadan da anlaşmak olanaklıdır ama bunlar duygusal bağlantılardır, dil ise bilinçler arasında bir bağlantıdır
Porzig’e göre dil asıl başarısını düşüncede gösterir Düşünce bağlantıları kavramaktır Düşündüğü şey için gerekli olanı alıp gerekli olmayanı atmalıdır Bu da bir soyutlamadır
Sözcükler her yana doğru bağlantılarla yüklüdürler, anlamları değişebilir, düşüncenin gidişine uyarlar
Dil düşüncenin bir aracıdır ama dilin kendisi de düşünce içinde oluşur ve serpilir Dil ve düşünce karşılıklı olarak birbirlerini oluştururlar
Bunlardan dil bir simgeler bütünüyken düşünce bağlantıdan bağlantıya geçer ve giderek nesnelerin bağlantısı değil bağlantıların bağlantısı olur
Burada artık simgeler olmadan ilerleyemez
Burada dil en yüksek başarısına ulaşır
Dilin asıl yanı düşüncenin kendini gerçekleştirme koşulu olmasıdır Bir düşünce tümce içinde dile getirildiği kıpıda açıklık kazanır
Dil, düşünceyi yaratan bir şeydir Dil gerçek etkinliğini insanda düşünen ve düşüncede yaratan gücün kendisinde gösterir yani yapıcıdır
|
|
|